Trimkam och headers

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Re: Trimkam och headers

Inlägg av Scania »

Håller på och tittar på avgassytem också, är Magnaflows ngt att ha? Jag har sett att tex Hansen och Dalhems har för runt 7000 spänn
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
stand
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 36
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:36
Ort: Norrköping

Re: Trimkam och headers

Inlägg av stand »

Bygg själv, du gillar ju det...
Jag har byggt en egen y-pipa i 2,5 tums rör efter headersena, rören går ihop i en ny collector, därefter 3 tums-rör till bakaxeln och därefter orginalrören och slutdämparna, inga kattar...
Låter "lagom" i mina öron :)
Kostade 5-600 spänn (standardrör från Simons tror jag, köpta på Meca)
Röd C4 / -91 Coupe 6-vxl manuell
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Trimkam och headers

Inlägg av Jake »

Om du bygger eget med simonsdelar jag har lärt mig följande den hårda vägen.
1. Gå inte över 2.5" för det blir resonas nåt fruktansvärt.
2. Bygg med en H-/X-/Y- pipa miskar resonansen.
3. Det är trångt för cattarna (om du skall ha sådana)
4. Bygg in så stora och många dämpare du kan om du inte har cat. Har du cat så är det bara två stora burkar bak som gäller.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Re: Trimkam och headers

Inlägg av Scania »

stand skrev:Bygg själv, du gillar ju det...
Jag har byggt en egen y-pipa i 2,5 tums rör efter headersena, rören går ihop i en ny collector, därefter 3 tums-rör till bakaxeln och därefter orginalrören och slutdämparna, inga kattar...
Låter "lagom" i mina öron :)
Kostade 5-600 spänn (standardrör från Simons tror jag, köpta på Meca)
har ingen gassvets än, men gasa det kan jag så vem vet man kanske kan låna av ngn snäll sen :)
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
stand
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 36
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:36
Ort: Norrköping

Re: Trimkam och headers

Inlägg av stand »

Det är en bra egenskap att kunna gasa, kul är det oxå............
Om du följer mitt råd att bygga själv av standardrör har du råd att köpa en egen gassvets :wink:
Och sen glädjen av att ha byggt det själv!

Ang resonans över 2,5 tum så vet jag inte vad jag ska säga,allt är ju relativt, följande är dock fakta: Lilla kärleken har åkt med i minst 500 mil och hade det varit för högljutt då hade hon sagt till. jag lovar!!! :lol:
Men självklart har utformningen av systemet betydelse.

Även om hon går rart nu så skulle det vara nice med ett par "cut-outs" efter bakaxeln att njuta av när tillfälle ges...
Röd C4 / -91 Coupe 6-vxl manuell
Användarens profilbild
Hasse c5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 125
Blev medlem: fre dec 03, 2010 17:22
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Trimkam och headers

Inlägg av Hasse c5 »

Läste era svar och inlägg.
Har en del erfarenhet av en 383:a som var kraftigt ombyggd, men hade ett
helsike med att klara avgasvärdena hos SBP.....

Synd att lägga ut en massa pengar o tid på trim om inte bilen går igenom bes.

Kanske då bättre lägga pengarna på en c5: a som trots allt har 350 kusar ??
Skriv svar