Trimkam och headers
Re: Trimkam och headers
Håller på och tittar på avgassytem också, är Magnaflows ngt att ha? Jag har sett att tex Hansen och Dalhems har för runt 7000 spänn
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Re: Trimkam och headers
Bygg själv, du gillar ju det...
Jag har byggt en egen y-pipa i 2,5 tums rör efter headersena, rören går ihop i en ny collector, därefter 3 tums-rör till bakaxeln och därefter orginalrören och slutdämparna, inga kattar...
Låter "lagom" i mina öron
Kostade 5-600 spänn (standardrör från Simons tror jag, köpta på Meca)
Jag har byggt en egen y-pipa i 2,5 tums rör efter headersena, rören går ihop i en ny collector, därefter 3 tums-rör till bakaxeln och därefter orginalrören och slutdämparna, inga kattar...
Låter "lagom" i mina öron

Kostade 5-600 spänn (standardrör från Simons tror jag, köpta på Meca)
Röd C4 / -91 Coupe 6-vxl manuell
Re: Trimkam och headers
Om du bygger eget med simonsdelar jag har lärt mig följande den hårda vägen.
1. Gå inte över 2.5" för det blir resonas nåt fruktansvärt.
2. Bygg med en H-/X-/Y- pipa miskar resonansen.
3. Det är trångt för cattarna (om du skall ha sådana)
4. Bygg in så stora och många dämpare du kan om du inte har cat. Har du cat så är det bara två stora burkar bak som gäller.
1. Gå inte över 2.5" för det blir resonas nåt fruktansvärt.
2. Bygg med en H-/X-/Y- pipa miskar resonansen.
3. Det är trångt för cattarna (om du skall ha sådana)
4. Bygg in så stora och många dämpare du kan om du inte har cat. Har du cat så är det bara två stora burkar bak som gäller.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Trimkam och headers
har ingen gassvets än, men gasa det kan jag så vem vet man kanske kan låna av ngn snäll senstand skrev:Bygg själv, du gillar ju det...
Jag har byggt en egen y-pipa i 2,5 tums rör efter headersena, rören går ihop i en ny collector, därefter 3 tums-rör till bakaxeln och därefter orginalrören och slutdämparna, inga kattar...
Låter "lagom" i mina öron![]()
Kostade 5-600 spänn (standardrör från Simons tror jag, köpta på Meca)

Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Re: Trimkam och headers
Det är en bra egenskap att kunna gasa, kul är det oxå............
Om du följer mitt råd att bygga själv av standardrör har du råd att köpa en egen gassvets
Och sen glädjen av att ha byggt det själv!
Ang resonans över 2,5 tum så vet jag inte vad jag ska säga,allt är ju relativt, följande är dock fakta: Lilla kärleken har åkt med i minst 500 mil och hade det varit för högljutt då hade hon sagt till. jag lovar!!!
Men självklart har utformningen av systemet betydelse.
Även om hon går rart nu så skulle det vara nice med ett par "cut-outs" efter bakaxeln att njuta av när tillfälle ges...
Om du följer mitt råd att bygga själv av standardrör har du råd att köpa en egen gassvets

Och sen glädjen av att ha byggt det själv!
Ang resonans över 2,5 tum så vet jag inte vad jag ska säga,allt är ju relativt, följande är dock fakta: Lilla kärleken har åkt med i minst 500 mil och hade det varit för högljutt då hade hon sagt till. jag lovar!!!

Men självklart har utformningen av systemet betydelse.
Även om hon går rart nu så skulle det vara nice med ett par "cut-outs" efter bakaxeln att njuta av när tillfälle ges...
Röd C4 / -91 Coupe 6-vxl manuell
Re: Trimkam och headers
Läste era svar och inlägg.
Har en del erfarenhet av en 383:a som var kraftigt ombyggd, men hade ett
helsike med att klara avgasvärdena hos SBP.....
Synd att lägga ut en massa pengar o tid på trim om inte bilen går igenom bes.
Kanske då bättre lägga pengarna på en c5: a som trots allt har 350 kusar ??
Har en del erfarenhet av en 383:a som var kraftigt ombyggd, men hade ett
helsike med att klara avgasvärdena hos SBP.....
Synd att lägga ut en massa pengar o tid på trim om inte bilen går igenom bes.
Kanske då bättre lägga pengarna på en c5: a som trots allt har 350 kusar ??