Bromsar

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Användarens profilbild
sunel
Rookie
Rookie
Inlägg: 82
Blev medlem: tor feb 17, 2005 22:00
Ort: Varberg
Kontakt:

Bromsar

Inlägg av sunel »

Hej,

Tänkte plocka av mina Z51 Bromsok och lacka dem.
Tänkte även att jag skulle passa på att byta bromsvätska.

Någon som vet eller kan fixa bilder på hur man luftar en C6 Coupe från 2008?

Tacksam för snabbt svar.
Sund
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: tor maj 07, 2009 17:59
Ort: Karlstad

Re: Bromsar

Inlägg av Sund »

Tänk på att byta kopparbrickorna som tätar mellan bromsslang och ok, det blir lätt läckage annars. Lättast är att använda en luftningsappparat som säljs på biltillbehörsfirmor (förutsätter att du har tillgång till tryckluft). Den kopplas till luftnippeln på respektive bromsok och suger ur luften samtidigt som den medföljande behållaren för bromsvätska automatiskt fyller på vätska i huvudcylindern.
Med vänlig hälsning
Lars
Användarens profilbild
sunel
Rookie
Rookie
Inlägg: 82
Blev medlem: tor feb 17, 2005 22:00
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Bromsar

Inlägg av sunel »

Bra idé Sund!

Jag vet hur man luftar bromsar normalt men det dyker upp lite frågor ändå med ny bil.

Om man bara låter bromsslangarna hänga rinner all bromsvätska ut då?

Vilken ordning luftar men enligt rep-manualen?
Påverkar detta några felkoder?
Vilken bromsvätska finns orginal?
Hur stor mängd behöver jag?
Om jag inte köper några luftningsapparater, kan man lufta på det gamla hederliga sättet?
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Bromsar

Inlägg av Corinthian »

sunel skrev: Om man bara låter bromsslangarna hänga rinner all bromsvätska ut då?

Vilken ordning luftar men enligt rep-manualen?
Påverkar detta några felkoder?
Vilken bromsvätska finns orginal?
Hur stor mängd behöver jag?
Om jag inte köper några luftningsapparater, kan man lufta på det gamla hederliga sättet?
ja, vätskan kan rinna ut dvs luft kommer in i systemet om slangarna bara hänger löst efter du tagit bort oket.
jag vikeer en fryspåse över losskopplade slangen och försluter med gummisnodd.

jag brukar börja med att lufta vänster bak och sedan gå moturs runt bilen. annars är det längst ledning först som gäller.
detta har aldrig påverkat eller skapat felkoder på mina 2 senaste C6or
när du ändå byter vätska rekommenderar jag bätre än original då den inte är mycket dyrare.
man klarar sig på under ca 1 liter (har jag för mig) om man byter hela systemet

köp en sån här för $59, det gjorde jag:
http://www.parts123.com/parts123/yb.dll ... 5Z50000050
sen pumpar man bara upp lufttrycket (utan att ha vätska i) och luftar... var noga med att alltid ha ordentligt med vätska i påfyllnadskärlet bara så du inte trycker in luft.
Användarens profilbild
sunel
Rookie
Rookie
Inlägg: 82
Blev medlem: tor feb 17, 2005 22:00
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Bromsar

Inlägg av sunel »

Tack för informationen Andréas !

En Bromsluftare beställd ;-)

Tipps på bra bromsvätska?
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Bromsar

Inlägg av Corinthian »

sunel skrev:Tack för informationen Andréas !

En Bromsluftare beställd ;-)

Tipps på bra bromsvätska?
Jag kör fn Motul RBF 660 och är nöjd med den... även RBF 600 ska vara bra. Har kört med Castrols bättre sortiment också men de är kanska dyra.

Så sent som igår fick jag info av en kille som kör mycket bana och har testat massor av vätskor.. han rekommenderar Shells bromsolja.
Han menade på att dyra racingoljor saknar anti-corrotionsmedel och att bromssystemet rostar inifrån om man har raceolja i hela tiden.
Detta har jag inte märkt nåt av och jag har haft RBF660 i systemet i 2 år i sträck... men det kan vara värt att komma ihåg.
Du kan ju tex slå en pling till vette.se och kolla med anders alternativt racefactory.se och snacka med Christer Arkangas.. han kör mycket bana med corvette men även med andra fabrikat i mellansvenska långloppsserien... han kanske har mer ingående info
Sund
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: tor maj 07, 2009 17:59
Ort: Karlstad

Re: Bromsar

Inlägg av Sund »

Ett tips för att förhindra att bromsvätskan rinner ut är att trycka ned bromspedalen något och fixera den i detta läge med hjälp av ett stöd mot t.ex. förarstolen. På så vis stängs huvudcylinderns ventil och vätskan rinner inte ur behållaren.
Med vänlig hälsning
Lars
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Bromsar

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Mycket bra tips Sund att trycka ner bromspedalen lite grann! Smart.
Det ska jag prova nästa gång!!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
sunel
Rookie
Rookie
Inlägg: 82
Blev medlem: tor feb 17, 2005 22:00
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Bromsar

Inlägg av sunel »

Tack för alla goda inlägg.

Tror jag håller mig till orginal då jag knappt racar överhuvudtaget

Nu är bromsoken isärtagna och nylackade, blev riktigt bra faktiskt.

Summa sumarum!
Skall ni lacka bromsoken så ta bort dem och gör dem riktigt rena,
Köp färg och klarlacka så blir det toppenresultat!
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 370
Blev medlem: tis jun 28, 2011 14:12
Ort: arvika,värmland

Re: Bromsar

Inlägg av sven erik »

klarlackade du oken?hmmmm hört att klarlacken ej håller för värmen?mvh
Användarens profilbild
sunel
Rookie
Rookie
Inlägg: 82
Blev medlem: tor feb 17, 2005 22:00
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Bromsar

Inlägg av sunel »

Jag har hört båda delarna men har vänner som det funkat för så vi får se vad som händer
Skriv svar