Tvärbalk

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
mpe
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 210
Blev medlem: lör apr 18, 2009 20:58
Ort: trelleborg

Tvärbalk

Inlägg av mpe »

Hej,har bytt ut de stora bussningar som sitter i den tvärgående balken framför tanken.Någon som har några tips för att få den i rätt vinkel och upp på sin plats.Har fått upp den och bultarna dragna till stopp men den sitter inte i rätt vinkel och skall upp en bit till c:a 5mm men bultarna är i botten.några tips någon??Något annat som måste släppas först eller något annat som vi gör fel.

Mats
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Tvärbalk

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs mpe

Hittat någon lösning?
Vore intressant att veta!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
mpe
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 210
Blev medlem: lör apr 18, 2009 20:58
Ort: trelleborg

Re: Tvärbalk

Inlägg av mpe »

Vi fick släppa ner lite på slutväxeln och sen så gick det bra.

Mats
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Tvärbalk

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs Mats

Va bra att det löste sej!
Diffen spände alltså emot, sedan när balken var på plats var det bara att dra fast diffen igen?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
mpe
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 210
Blev medlem: lör apr 18, 2009 20:58
Ort: trelleborg

Re: Tvärbalk

Inlägg av mpe »

Japp,sen gick det bra.Byttade till composite fjäder bak och även nya stötdämpare så nu är allt nytt även bak,känns skönt.Fick däremot ett nytt problem då bilen blev högre i baken så nu blir det till att få ner bakändan i backen plus vi har nu i veckan och helgen fixat med ny kylare som jag skrivit i mitt senaste inlägg.Har du några tips om detta?

Mats
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Tvärbalk

Inlägg av Ricky »

Man måste sätta dit längre bultar för att få ner bilen på originalnivå igen sedan det är mer spänst i glasfiberfjädern än vad det är i den gamla stålfjädern. :)

Det finns 8" långa som brukar bli bra.

Det finns även 10" långa bultar om man vill sänka ordentligt.

Kolla hos Ecklers mfl handlare.

Man bör även tänka på att det kan vara en bra ide att montera en värmesköld mellan avgasrör och fjäder så den inte blir skadad av värmen.

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Tvärbalk

Inlägg av Chrippe »

Ex. (parts #7038) Ecklers 8tum

Bild
/Christer 8)
mpe
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 210
Blev medlem: lör apr 18, 2009 20:58
Ort: trelleborg

Re: Tvärbalk

Inlägg av mpe »

Har satt ditt 8tums bultar redan men den står ändå mycket högt i bak delen.Skall ta bilder på det idag och visa er hur det ser ut.Tror jag skall tillverka egna bultar på prov av gängstav så kan man se hur långa bultar som behövs.Någon som har någon ide om det jag skrivit om aut olje kylaren i mitt senaste inlägg?.

Mats o Martin (far o son)
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: ons okt 29, 2003 23:26
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Tvärbalk

Inlägg av sh454 »

Hej
Jag har 10" bultar på lager om du är intresserad :roll:

Stefan
mpe
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 210
Blev medlem: lör apr 18, 2009 20:58
Ort: trelleborg

Re: Tvärbalk

Inlägg av mpe »

Vad ligger de på pris inkl frakt till Trelleborg?

Mats.0734043466
Skriv svar