Har monterat headers och kopplat in alla 4 sensorerna,provkört bilen en gång ,ingen lampa tändesc:a2,5mil.Tog en liten runda idag och efter en kort sträcka så tändes motorlampan.Stod sen stilla en stund men vid start så var lampan fortfarande tänd.Bilen går som den skall men inte kul att ha en lampa som lyser,några ideer eller tips om vad man gör?
Mats
motor lampa
Re: motor lampa
Hej Mats, plocka ut vilka koder du du får, men som standard med headers brukar man ju stänga av felkoderna för de bakre o2 sensorerna och lite annat. Tar några minuter med HPTUNERS...
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Har tagit fram fel koderna och det var en på senorerna som gjorde att motor lampan tändes.har nu släckt den så får vi se hur länge det varar.
mats
mats
som sagt, du saknar väl 2 sonder nu, du kommer att tända lampan efter ca 10 cykler, brukar själv släcka dom före besiktningen och lite då o då, kan man mappa bort dom så gör det vid tillfälle, 

Jag har alla fyra inkopplade,har inte skarvat kablarna utan använt riktiga förlängnings kablar.Vad jag kunnat läsa innan så har man alla fyra inkopplade så skulle motor lampan inte tändas vilket inte stämmer på min bil så nu får vi se när den tänds nästa gång.
Mats
Mats
-
- Corvettefanatiker
Hejsan !
Kolla så att alla kablarna sitter på
rätt ställe, jag tror att det kan bli
fel om vä o hö är omkastat !
Kolla så att alla kablarna sitter på
rätt ställe, jag tror att det kan bli
fel om vä o hö är omkastat !

Det blir i princip alltid problem vid headers installation med de bakre lambdorna. Är de helt bortplockade så tänds motorlampan garanterat, sitter de på plats oavsett om det är originalkablar eller med riktiga förlängningskablar så kommer lampan tändas emellanåt. På C5an varierar det en hel del ibland tänds den efter nån dag ibland efter 1 månad, det beror lite på hur bilen körs, luftfuktighet, temperatur etc. Anledningen till att den tänds är oftast att motorstyrningen anser att katalysatorerna inte renar tillräckligt bra vilket alltid kommer vara ett problem med racekattar. Det kan också vara andra anledningar som tex att motorn går för fett vilket också är vanligt vid headersinstallation när man inte ändrar något i mappen.
Sen förstås lägger du en del hk i papperskorgen om du bara installerar prylar och sen inte justerar in allt så den går rätt men det är en helt annan sak
Sen förstås lägger du en del hk i papperskorgen om du bara installerar prylar och sen inte justerar in allt så den går rätt men det är en helt annan sak

RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Tack för alla svar.Tror som du Anders att den behöver nog mappas om,bilen är mappad i USA innan då jag fick alla papper med på köpet men det hjälper ju inte nu.Vet du om det finns någon här i södra Sverige som kan mappa det blir lite långt att köra från Trelleborg till Stockholm eller det är ända lösningen att köra upp till dig?Vad ligger priset på en mappnig hos dig?
MVH Mats
MVH Mats