Tänkte byta kopplingsvätska.
Kan jag köpa vilken Dot4 bromsvätska som helst eller? Är det viktigt att det är ett visst märke eller kan jag köpa från tex mekonomen/Autoexperten?
Byta kopplingsvätska
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 160
- Blev medlem: tor maj 28, 2009 10:42
- Ort: Karlskoga
Re: Byta kopplingsvätska
DOT 3 eller bättre, absolut INTE något som är silikonbaserat.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 160
- Blev medlem: tor maj 28, 2009 10:42
- Ort: Karlskoga
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 189
- Blev medlem: sön maj 21, 2006 12:11
Re: Byta kopplingsvätska
Hej.
Dum fråga kanske men jag tänkte också byta kopplingsvätskan + bromsvätskan. om jag använder en Bromsluftare (tryckluftsdriven) räcker det att sätta den på ett bakbroms ok och suga ur det gamla tills nytt kommer fram, byts även kopplingens vätska då också?
mvh
Dum fråga kanske men jag tänkte också byta kopplingsvätskan + bromsvätskan. om jag använder en Bromsluftare (tryckluftsdriven) räcker det att sätta den på ett bakbroms ok och suga ur det gamla tills nytt kommer fram, byts även kopplingens vätska då också?
mvh
finns det något bättre ljudet av en mullrande v8!
Re: Byta kopplingsvätska
Nää kopplingen har en egen master samt slav cylinder.
Man byter enklast bromvätska i kopplingsmastern genom att först tömma(en slang o sen är det bara att suga i sig det götta:twisted: ) den och sedan fylla på till max strecket. Sedan trampar man ut kopplingen 30ggr... Är vätskan missfärgad byter man sen igen.
Så FORT bromsvätskan i kopplingsmastern är missfärgad så skall det bytas, likaså ALLTID efter varje besök på räserbanan eller strippen. Då slipper man problemet med att pedalen en dag fastnar i golvet...(= "damm" från kopplingen som letar sig in i kopplingsslaven och får hydrauliken att kärva)

Man byter enklast bromvätska i kopplingsmastern genom att först tömma(en slang o sen är det bara att suga i sig det götta:twisted: ) den och sedan fylla på till max strecket. Sedan trampar man ut kopplingen 30ggr... Är vätskan missfärgad byter man sen igen.
Så FORT bromsvätskan i kopplingsmastern är missfärgad så skall det bytas, likaså ALLTID efter varje besök på räserbanan eller strippen. Då slipper man problemet med att pedalen en dag fastnar i golvet...(= "damm" från kopplingen som letar sig in i kopplingsslaven och får hydrauliken att kärva)

C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final