Procharger

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Kattrackarn
Rookie
Rookie
Inlägg: 65
Blev medlem: tis maj 02, 2006 15:38
Ort: Roslagen

Procharger

Inlägg av Kattrackarn »

Någon som har erfarenhet av Procharger på en 91:a?
Funderar på att boosta upp min nu när dottern får hem en 96:a med 100 kusar mer än mig........
absolutley certified Gearhead
Jay-c
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: fre jan 06, 2012 16:33
Ort: Kungsbacka/Luleå

Re: Procharger

Inlägg av Jay-c »

Sett en del amerikanska som verkar nöjda med procharger. Blowerworks har jag hört väldigt gott om, http://www.blowerworks.net/

men överladda en STD l98 känns lite tafatt, får väl anta att headers/avgas och lite insugsmodd + ev. kam redan är gjort?
/ Johannes Carlsson

91 Vette, American Racing Headers <3
Lusen
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 31
Blev medlem: sön jun 05, 2011 21:33
Ort: Sala

Re: Procharger

Inlägg av Lusen »

Tjena Kattrackarn.
Ja hade procharger på min förra bil.
Camaro irocZ28 1990.En bekant köpte den går som satan,förstärkt låda naturligt vis. Själv så har jag en corvette 91:a har inte en chans mot den bilen idag...
Kattrackarn
Rookie
Rookie
Inlägg: 65
Blev medlem: tis maj 02, 2006 15:38
Ort: Roslagen

Re: Procharger

Inlägg av Kattrackarn »

Hmm...
Jag är lite osäker på vad jag egentligen vill....
L98an är helt std och original avgas. Hade inte tänkt trixa till det för mycket och fick väl för mig att det var rätt ok att "bara" montera en Procharger. Jag känner att jag bara behöver det där lilla extra som saknas. Vill ju inte heller bli omkörd av min dotter när hon får hem sin 96:a med LT4.

Ett alternativ är ju att stoppa i den extra 383:a jag har stående i garaget men hur blir det då med insprutet? Fungerar det eller blir det förgasare? 383:an ger ju faktiskt 405 hp/5500 rpm så den är ju klart bättre än de 245 jag har idag.
absolutley certified Gearhead
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Procharger

Inlägg av Ingo »

Problemet är knappast insprutningen,det är bara att byta ut till prylar som matchar 383,an..
Men lådan och bakaxeln bör ju förstärkas,eller bytas ut,kanske kraftigare bussningar etc..
Ganska mycket runt ikring..
En frisk orginal TPI suger i ganska bra från botten,så det tar en stund innan du blir ifrånkörd..
Jay-c
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: fre jan 06, 2012 16:33
Ort: Kungsbacka/Luleå

Re: Procharger

Inlägg av Jay-c »

har du en 383:a ståendes så är det smart att använda den. vill du köra insprut kan du använda orginalinsuget men det är förståss inte optimalt, större spridare och en ny mapp behöver man nog.

lite info om olika insug för insprutning
http://xtremecarzone.com.au/index.php?showtopic=386
http://www.vetteweb.com/tech/vemp_1010_ ... ewall.html

att tänka på om man vill köra Holley Stealth Ram är att det måste kapas ner och svetsas för att passa under huven på en c4.
förutom ett bra insug lär du behöva ett öppnare avgassystem hela vägen för att inte kasta massa effekt i sjön ;)

själv har jag ett edelbrock pro-flo xt liggandes i väntan på montage, spänd på att se effekten :)
/ Johannes Carlsson

91 Vette, American Racing Headers <3
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Re: Procharger

Inlägg av Scania »

Jag kör HSR och det är grymt bra, inte så svårt som jag trodde att få det att passa under huven :)

En bekant kör procharger i sin orginal 350 tpi Camaro från 89 och det är riktigt bra flås i den :) enda utöver kompressorn på den bilen är shorty hedders.

Annars kan jag ju varmt rekomendera lustgas det är hysteriskt roligt och enkla hästar, dock tar ju flaskan alltid slut för fort:)
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Skriv svar