Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 160
- Blev medlem: tor maj 28, 2009 10:42
- Ort: Karlskoga
Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Va ute precis och skulle byta kopplingsvätskan.
Öppnade behållaren och sög upp all vätska. Den var SVART!
Hittade även nått på botten av behållare, Vet dock inte vad det var. En klump av smuts eller nått. Slängde tyvär den före jag kollade vad det var.
Torkade behållaren noga så den blev ren, för behållaren var riktigt skitig!
Fyllde i ny vätska, när den nya vätskan var påfylld så såg jag hur en liten strimma från hålet med svart olja börjar sakta blanda sig med den nya vätskan.
Jag stänger behållaren å går in i beln å trampar ned kopplingen ca 40 ggr.
Går ut igen å tittar i behållaren, INGET HAR HÄNT!
Jag ser fortfarande den där tunna strimman som kommer sakta uppåt å blandar sig med nya vätskan!
Vad är det för fel!
Det är inget fel på kopplingen!, så det är inte därför jag byter, vill bara serva bilen med nya vätskor.
Öppnade behållaren och sög upp all vätska. Den var SVART!
Hittade även nått på botten av behållare, Vet dock inte vad det var. En klump av smuts eller nått. Slängde tyvär den före jag kollade vad det var.
Torkade behållaren noga så den blev ren, för behållaren var riktigt skitig!
Fyllde i ny vätska, när den nya vätskan var påfylld så såg jag hur en liten strimma från hålet med svart olja börjar sakta blanda sig med den nya vätskan.
Jag stänger behållaren å går in i beln å trampar ned kopplingen ca 40 ggr.
Går ut igen å tittar i behållaren, INGET HAR HÄNT!
Jag ser fortfarande den där tunna strimman som kommer sakta uppåt å blandar sig med nya vätskan!
Vad är det för fel!
Det är inget fel på kopplingen!, så det är inte därför jag byter, vill bara serva bilen med nya vätskor.
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 513
- Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
- Ort: STOCKHOLM
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Är kopplingsoljan aldrig bytt eller är så svart som du säger så tar det tid att få ur allt.Du har skitig olja kvar.Du kan behöva pumpa i flera omgångar innan allt skit är ute.Ju svartare ju fler gånger får du pumpa.Det kan ta en jäkla tid att få ur all skit.Så dina 40ggrs pumpande räcker inte i ditt fall.Så du får pumpa sedan suga ur oljan och fylla på ny.Sedan pumpa igen och upprepa behandlingen tills oljan är ren.För vissa har det tagit 8-10 pumpningar innan all skit är borta.En gång räcker inte på länga vägar.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 555hp 715nm (470rwhp 612rwnm)
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 555hp 715nm (470rwhp 612rwnm)
Senast redigerad av velasoraptor den fre mar 23, 2012 18:57, redigerad totalt 2 gång.
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 160
- Blev medlem: tor maj 28, 2009 10:42
- Ort: Karlskoga
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Händer ingenting i behållaren när jag pumpar....
Kollade på den här filmen 5:50 min in
http://www.youtube.com/watch?v=gBbsy0LjUvE
Där skvalpat vätskan runt i behållaren.
Det gör inte min! Jag provade även med locket öppet om jag kunde se nått.....Tjejen var i bilen och pumpade med kopplingen, men inget händer i behållaren.
Kollade på den här filmen 5:50 min in
http://www.youtube.com/watch?v=gBbsy0LjUvE
Där skvalpat vätskan runt i behållaren.
Det gör inte min! Jag provade även med locket öppet om jag kunde se nått.....Tjejen var i bilen och pumpade med kopplingen, men inget händer i behållaren.
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 513
- Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
- Ort: STOCKHOLM
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Det gör inte min heller vad jag vet.Men ren blir den.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 555hp 715nm (470 rwhp 612 rwnm)
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 555hp 715nm (470 rwhp 612 rwnm)
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 160
- Blev medlem: tor maj 28, 2009 10:42
- Ort: Karlskoga
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Jag testade att stoppa in en sladd i hålet för att kolla om det var stopp, kom in ca 2-3 dm sen tog det tvärstopp.velasoraptor skrev:Det gör inte min heller vad jag vet.Men ren blir den.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 555hp 715nm (470 rwhp 612 rwnm)
Borde det inte synas något i behållaren när man trampar ned kopplingen? Oljan blandar sig ingenting mer när man trampar ner kopplingen än att man bara låter nya vätskan vara i. Blandar sig lika långsamt.
Nya vätskan blir lixom inte svart, behåller samma färg som innan, fast med svarta svaga strimmor. Och då har jag pumpat 40 gånger, några gånger.
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Hejs
Koppling & broms är så kallade statiska hydraulsystem! Det innebär att t.ex. kopplingen i stort sett använder samma vätska om & om igen endast pytte lite vätska från behållaren kommer någonsin in i systemet! Den kopplingsbehållaren som var på filmen, där är det något fel! Om nu det inte var någon som tryckte tillbaks slavcylinder kolven i botten varje gång! Vad du kan kanske göra för att snabba på bytet av vätska är att ordna en liten läcka så nära slavcylindern som möjligt om det ens är möjligt utan att riva isär hela kopplingen, jag vet inte exakt hur det ser ut på en C5:a.
Lycka till!
Koppling & broms är så kallade statiska hydraulsystem! Det innebär att t.ex. kopplingen i stort sett använder samma vätska om & om igen endast pytte lite vätska från behållaren kommer någonsin in i systemet! Den kopplingsbehållaren som var på filmen, där är det något fel! Om nu det inte var någon som tryckte tillbaks slavcylinder kolven i botten varje gång! Vad du kan kanske göra för att snabba på bytet av vätska är att ordna en liten läcka så nära slavcylindern som möjligt om det ens är möjligt utan att riva isär hela kopplingen, jag vet inte exakt hur det ser ut på en C5:a.
Lycka till!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 160
- Blev medlem: tor maj 28, 2009 10:42
- Ort: Karlskoga
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Börjar ju kännas mer logiskt egentligenmagnum skrev:Hejs
Koppling & broms är så kallade statiska hydraulsystem! Det innebär att t.ex. kopplingen i stort sett använder samma vätska om & om igen endast pytte lite vätska från behållaren kommer någonsin in i systemet! Den kopplingsbehållaren som var på filmen, där är det något fel! Om nu det inte var någon som tryckte tillbaks slavcylinder kolven i botten varje gång! Vad du kan kanske göra för att snabba på bytet av vätska är att ordna en liten läcka så nära slavcylindern som möjligt om det ens är möjligt utan att riva isär hela kopplingen, jag vet inte exakt hur det ser ut på en C5:a.
Lycka till!

När jag stoppade ner sladden i slangen som sitter i behållaren kom jag ner ca 2-3 dm.
Med den tjockleken och den längden så kan det inte finnas så mycket vätska i den. Så jag fortsätter nog med att byta tills liter flaskan tar slut oavsett hur ren oljan i behållaren är när jag tömmer å fyller i ny?
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Icke sa Nicke, vätskan byts sakta ut, det är lite magiskt men håller man den klar så transporteras tillräckligt med skit ut så att man aldrig behöver få "kopplingen i botten" problemet... It's a fact.magnum skrev:Hejs
Koppling & broms är så kallade statiska hydraulsystem! Det innebär att t.ex. kopplingen i stort sett använder samma vätska om & om igen endast pytte lite vätska från behållaren kommer någonsin in i systemet! Den kopplingsbehållaren som var på filmen, där är det något fel! Om nu det inte var någon som tryckte tillbaks slavcylinder kolven i botten varje gång! Vad du kan kanske göra för att snabba på bytet av vätska är att ordna en liten läcka så nära slavcylindern som möjligt om det ens är möjligt utan att riva isär hela kopplingen, jag vet inte exakt hur det ser ut på en C5:a.
Lycka till!
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Hejs
Bengt skrev: "Icke sa Nicke, vätskan byts sakta ut, det är lite magiskt men håller man den klar så transporteras tillräckligt med skit ut så att man aldrig behöver få "kopplingen i botten" problemet... It's a fact."
Då undrar jag lite grann, vad är det som "byter" vätskan i systemet med den i behållaren? Ja visst lite från behållaren kommer in vid slitaget av lamellen, eventuell liten läcka och lite grann när du släppt upp kopplingspedalen och huvudcylinderkolven har öppnat hålet till behållaren, vid detta tillfälle kan det på grund av rörelsen som blir i vätskan när du släppt upp pedalen komma ut lite vätska från systemet till behållaren och därmed lite från behållaren till systemet, den lilla svarta svaga strimma som brainstorm beskrev.
Så visst vätskan kommer att "rotera runt" förr eller senare (snarare senare).
Om du vill byta vätskan hela vägen så borde det finnas en luftningsnippel på slavcylindern, där kan du öppna och pumpa ur gammal vätska precis som när du byter i bromssystemet, om det finns luftningsnippel förståss, annars lossa röret/slangen vid slavcylindern om det går att komma åt då...
Bengt skrev: "Icke sa Nicke, vätskan byts sakta ut, det är lite magiskt men håller man den klar så transporteras tillräckligt med skit ut så att man aldrig behöver få "kopplingen i botten" problemet... It's a fact."
Då undrar jag lite grann, vad är det som "byter" vätskan i systemet med den i behållaren? Ja visst lite från behållaren kommer in vid slitaget av lamellen, eventuell liten läcka och lite grann när du släppt upp kopplingspedalen och huvudcylinderkolven har öppnat hålet till behållaren, vid detta tillfälle kan det på grund av rörelsen som blir i vätskan när du släppt upp pedalen komma ut lite vätska från systemet till behållaren och därmed lite från behållaren till systemet, den lilla svarta svaga strimma som brainstorm beskrev.
Så visst vätskan kommer att "rotera runt" förr eller senare (snarare senare).
Om du vill byta vätskan hela vägen så borde det finnas en luftningsnippel på slavcylindern, där kan du öppna och pumpa ur gammal vätska precis som när du byter i bromssystemet, om det finns luftningsnippel förståss, annars lossa röret/slangen vid slavcylindern om det går att komma åt då...
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Bengt har rätt, byter du ofta så cirkulerar det runt för eller senare. I början blir svart väldigt fort i koppen men sen blir det klarare och klarare, egentligen ointressant varförmagnum skrev:Hejs
Bengt skrev: "Icke sa Nicke, vätskan byts sakta ut, det är lite magiskt men håller man den klar så transporteras tillräckligt med skit ut så att man aldrig behöver få "kopplingen i botten" problemet... It's a fact."


Det finns en luftningsnippel på förarsidan ca kl: 11 på slavcylindern, problemet är dock att man måste plocka bort en del för att komma åt. När du väl kommer dit så underlättar det med små händer för att få dit nyckeln och öppna, därför är det många som sätter dit en luftningsslang när de byter koppling/slav första gången så slipper man bekymret om man skulle behöva lufta.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Hejs vette.se
Ta och LÄS mitt inlägg precis före ditt!
Ta och LÄS mitt inlägg precis före ditt!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Hejs brainstorm
Jag uttryckte mej nog lite konstigt vid 1:a svaret: "Det innebär att t.ex. kopplingen i stort sett använder samma vätska om & om igen endast pytte lite vätska från behållaren kommer någonsin in i systemet!" Ordet någonsin är en liten tankevurpa från min sida, vad jag menar var att endast pyttelite av vätskan kommer in i systemet varje gång du frikopplar och släpper upp pedalen! Vilket jag också skrev i det andra svaret: "lite grann när du släppt upp kopplingspedalen och huvudcylinderkolven har öppnat hålet till behållaren, vid detta tillfälle kan det på grund av rörelsen som blir i vätskan när du släppt upp pedalen komma ut lite vätska från systemet till behållaren och därmed lite från behållaren till systemet".
Vad du vill tro på det är upp till dej, MAGI eller det jag skrivit! Eller kan du kolla på nätet, vad jag vet så ser det likadant ut på i stort sett alla bilar med hydraulisk koppling!
Jag uttryckte mej nog lite konstigt vid 1:a svaret: "Det innebär att t.ex. kopplingen i stort sett använder samma vätska om & om igen endast pytte lite vätska från behållaren kommer någonsin in i systemet!" Ordet någonsin är en liten tankevurpa från min sida, vad jag menar var att endast pyttelite av vätskan kommer in i systemet varje gång du frikopplar och släpper upp pedalen! Vilket jag också skrev i det andra svaret: "lite grann när du släppt upp kopplingspedalen och huvudcylinderkolven har öppnat hålet till behållaren, vid detta tillfälle kan det på grund av rörelsen som blir i vätskan när du släppt upp pedalen komma ut lite vätska från systemet till behållaren och därmed lite från behållaren till systemet".
Vad du vill tro på det är upp till dej, MAGI eller det jag skrivit! Eller kan du kolla på nätet, vad jag vet så ser det likadant ut på i stort sett alla bilar med hydraulisk koppling!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 160
- Blev medlem: tor maj 28, 2009 10:42
- Ort: Karlskoga
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Tack för svaren.
Jag har kommit fram till att jag får bäst resultat genom att tömma behållaren och sedan fylla på med ny vätska. Sen kommer jag tillbaka dagen efter så är vätskan svart igen. Så har jag gjort nu i någon dag. Tänkte fortsätta tills den fortsätter att vara helt klar.
För att trycka ner kopplingen tycker jag inte hjälper nått alls :S
Jag har kommit fram till att jag får bäst resultat genom att tömma behållaren och sedan fylla på med ny vätska. Sen kommer jag tillbaka dagen efter så är vätskan svart igen. Så har jag gjort nu i någon dag. Tänkte fortsätta tills den fortsätter att vara helt klar.
För att trycka ner kopplingen tycker jag inte hjälper nått alls :S
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Hejs igen
Det är när du släpper upp pedalen det händer lite, ju snabbare uppsläpp ju mer fart blir det på vätskan, men för många sådana uppsläpp är nog inte bra, går nog sönder något då! Det kan mycket väl vara som du skriver, att det svarta kommer upp av sig själv beroende på att det är lättare än den nya vätskan! Kanske är det som är magin, jag har då aldrig sett detta men det är absolut fullt möjligt, kanske kan bero på att det är ovanligt stort hål i huvud cylindern på en Corvette!
Det är när du släpper upp pedalen det händer lite, ju snabbare uppsläpp ju mer fart blir det på vätskan, men för många sådana uppsläpp är nog inte bra, går nog sönder något då! Det kan mycket väl vara som du skriver, att det svarta kommer upp av sig själv beroende på att det är lättare än den nya vätskan! Kanske är det som är magin, jag har då aldrig sett detta men det är absolut fullt möjligt, kanske kan bero på att det är ovanligt stort hål i huvud cylindern på en Corvette!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Detta med skitig kopplingsvätska har varit uppe tidigare, se tråden i vilken Bengt lagt in två länkar som berör problemet med skit i koppen.
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... lit=ranger
http://www.rangeracceleration.com/Clutch_Care.html
http://forums.corvetteforum.com/c5-tech ... nside.html
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... lit=ranger
http://www.rangeracceleration.com/Clutch_Care.html
http://forums.corvetteforum.com/c5-tech ... nside.html
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Hej! Hur har det gått med kopplingsvätskanbrainstorm skrev:Va ute precis och skulle byta kopplingsvätskan.
.


Jag hade tänkt byta


Måste man lufta, kan man inte byta lite då och då

Förra ägaren har bytt alla oljor utan kopplingsoljan.
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 160
- Blev medlem: tor maj 28, 2009 10:42
- Ort: Karlskoga
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Hej!
Jag har gått ut varje dag och bytt det som finns i behållaren, utan att pumpa med kopplingspedalen. Vätskan har blivit svart bara av att stå.
Men nu igår ställde jag på bilen å åkte ca 30 mil å när jag kom hem så var vätskan riktigt svart.
Så jag har tänkt göra så att varje gång jag kört klart så ska jag byta vätskan, så förhoppningsvis så kommer vätskan att bli klar
Jag har gått ut varje dag och bytt det som finns i behållaren, utan att pumpa med kopplingspedalen. Vätskan har blivit svart bara av att stå.
Men nu igår ställde jag på bilen å åkte ca 30 mil å när jag kom hem så var vätskan riktigt svart.
Så jag har tänkt göra så att varje gång jag kört klart så ska jag byta vätskan, så förhoppningsvis så kommer vätskan att bli klar

Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Jag ska köra samma metod som du. Man behöver inte ha så bråttom alltid, bara när man körbrainstorm skrev:Hej!
Jag har gått ut varje dag och bytt det som finns i behållaren, utan att pumpa med kopplingspedalen. Vätskan har blivit svart bara av att stå.
Men nu igår ställde jag på bilen å åkte ca 30 mil å när jag kom hem så var vätskan riktigt svart.
Så jag har tänkt göra så att varje gång jag kört klart så ska jag byta vätskan, så förhoppningsvis så kommer vätskan att bli klar

ps Vilken sorts olja använder ni

3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
DOT4.[/quote]
Tack för den upplysningen
ps Jag mötte en vinröd c5,när jag körde från jobbet till Norrtälje.Nu är det nära
Besiktningen är på Tisdag 10/4
En liten dum fråga
Får man köra bilen fast den inte är besiktigad.Den har ju varit avställd under vintern och sista besiktnings datum var 30/3.
Tack för den upplysningen

ps Jag mötte en vinröd c5,när jag körde från jobbet till Norrtälje.Nu är det nära


En liten dum fråga

3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 160
- Blev medlem: tor maj 28, 2009 10:42
- Ort: Karlskoga
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Får bilen körförbud under tiden den är avställd, så har du 3 veckor på dig att besiktiga denFår man köra bilen fast den inte är besiktigad.Den har ju varit avställd under vintern och sista besiktnings datum var 30/3.

Så det är bara att gasa å köra

Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Kanooonbrainstorm skrev:
Får bilen körförbud under tiden den är avställd, så har du 3 veckor på dig att besiktiga den
Så det är bara att gasa å köra




Nu får jag vänta tills i morgon

3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Det är inte olja. Olja har man till en smörjande funktion.Ubbe skrev:ps Vilken sorts olja använder ni

DOT 4 och 5.1 är glykolbaserade och DOT 5 är silikonbaserat hydraulmedium.

Jag tycker inte att det är något konstigt med att gammal broms/kopplingsvätska färgas svart. Det brukar den göra och det kommer från packningarna. Däremot ska det inte ligga klumpar med gegga i påfyllnadskärlet!

Mvh
Thomas
Thomas
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Det är inte olja. Olja har man till en smörjande funktion.Hejdarn skrev:Ubbe skrev:ps Vilken sorts olja använder ni

DOT 4 och 5.1 är glykolbaserade och DOT 5 är silikonbaserat hydraulmedium.

Tack Thomas!

3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Jag blev lite nyfiken http://sv.wikipedia.org/wiki/Bromsv%C3%A4tskaHejdarn skrev:Det är inte olja. Olja har man till en smörjande funktion.Ubbe skrev:ps Vilken sorts olja använder ni![]()
DOT 4 och 5.1 är glykolbaserade och DOT 5 är silikonbaserat hydraulmedium.
Jag tycker inte att det är något konstigt med att gammal broms/kopplingsvätska färgas svart. Det brukar den göra och det kommer från packningarna. Däremot ska det inte ligga klumpar med gegga i påfyllnadskärlet!
Där står det som du beskriver Thomas

Hur många år håller packningarna





3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Nä, det finns bara två klasser man använder idag. DOT 4 och DOT 5.1
Allt annat är gammalt mög. Dina packningar tål nog det annars hade de varit upplösta vid det här laget.
Allt annat är gammalt mög. Dina packningar tål nog det annars hade de varit upplösta vid det här laget.

Mvh
Thomas
Thomas
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Precis. Och varför inte köra med senaste standarden? Statoilmackarna säljer DOT 5.1 för ett rimligt pris.Nä, det finns bara två klasser man använder idag. DOT 4 och DOT 5.1
Allt annat är gammalt mög. Dina packningar tål nog det annars hade de varit upplösta vid det här laget.

Ex C5 Z06 2002
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Hej! Det stod att DOT 4 är aggressivare mot icke anpassade packningar och slangar än DOT 3 .
Det är inte alltid som det senaste är bäst
Det svarta som finns i behållaren skrev "Thomas" kommer ju ifrån packningar mm och det är ju inte så bra.
Men man ska nog använda det som står instruktion boken.
Det blir DOT 5 +att byta ofta
Det är inte alltid som det senaste är bäst

Det svarta som finns i behållaren skrev "Thomas" kommer ju ifrån packningar mm och det är ju inte så bra.
Men man ska nog använda det som står instruktion boken.
Det blir DOT 5 +att byta ofta

3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Att packningarna färgar lite betyder inte att de inte tål vätskan. När det rinner ut under bilen genom anslutningarna så betyder det att de inte var kompatibla.Ubbe skrev:Hej! Det stod att DOT 4 är aggressivare mot icke anpassade packningar och slangar än DOT 3 .
Det är inte alltid som det senaste är bäst![]()
Det svarta som finns i behållaren skrev "Thomas" kommer ju ifrån packningar mm och det är ju inte så bra.
Men man ska nog använda det som står instruktion boken.
Det blir DOT 5 +att byta ofta

Mvh
Thomas
Thomas
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Sorry! Jag skrev fel, Det ska vara DOT 5.1C5Z06 skrev:Du skall INTE använda DOT5Se inlägg ovan.

Ps Vilket skit väder det ska bli

I dag så mötte jag en lastbil med en porsche på släp med en Granturismo NÜRBURGRING dekal.Det skulle vara kul om corvette cluben kunde åka dit någon gång

3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Jag skall ner och köra på NR i slutet på Juni. Bara att hänga på, det är öppet för alla oberoende av fabrikat.
[/quote]
Skit kul
Jag kan inte i år, måste spara lite pengar
Flyger till nice slutet av juni.

Skit kul


3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8