Problem med att byta kopplingsvätskan!!!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast

Problem med att byta kopplingsvätskan!!!

Inlägg av brainstorm »

Va ute precis och skulle byta kopplingsvätskan.

Öppnade behållaren och sög upp all vätska. Den var SVART!
Hittade även nått på botten av behållare, Vet dock inte vad det var. En klump av smuts eller nått. Slängde tyvär den före jag kollade vad det var.
Torkade behållaren noga så den blev ren, för behållaren var riktigt skitig!

Fyllde i ny vätska, när den nya vätskan var påfylld så såg jag hur en liten strimma från hålet med svart olja börjar sakta blanda sig med den nya vätskan.
Jag stänger behållaren å går in i beln å trampar ned kopplingen ca 40 ggr.
Går ut igen å tittar i behållaren, INGET HAR HÄNT!
Jag ser fortfarande den där tunna strimman som kommer sakta uppåt å blandar sig med nya vätskan!

Vad är det för fel!

Det är inget fel på kopplingen!, så det är inte därför jag byter, vill bara serva bilen med nya vätskor.
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!

Inlägg av velasoraptor »

Är kopplingsoljan aldrig bytt eller är så svart som du säger så tar det tid att få ur allt.Du har skitig olja kvar.Du kan behöva pumpa i flera omgångar innan allt skit är ute.Ju svartare ju fler gånger får du pumpa.Det kan ta en jäkla tid att få ur all skit.Så dina 40ggrs pumpande räcker inte i ditt fall.Så du får pumpa sedan suga ur oljan och fylla på ny.Sedan pumpa igen och upprepa behandlingen tills oljan är ren.För vissa har det tagit 8-10 pumpningar innan all skit är borta.En gång räcker inte på länga vägar.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 555hp 715nm (470rwhp 612rwnm)
Senast redigerad av velasoraptor den fre mar 23, 2012 18:57, redigerad totalt 2 gång.
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av brainstorm »

Händer ingenting i behållaren när jag pumpar....
Kollade på den här filmen 5:50 min in

http://www.youtube.com/watch?v=gBbsy0LjUvE

Där skvalpat vätskan runt i behållaren.

Det gör inte min! Jag provade även med locket öppet om jag kunde se nått.....Tjejen var i bilen och pumpade med kopplingen, men inget händer i behållaren.
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av velasoraptor »

Det gör inte min heller vad jag vet.Men ren blir den.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 555hp 715nm (470 rwhp 612 rwnm)
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av brainstorm »

velasoraptor skrev:Det gör inte min heller vad jag vet.Men ren blir den.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 555hp 715nm (470 rwhp 612 rwnm)
Jag testade att stoppa in en sladd i hålet för att kolla om det var stopp, kom in ca 2-3 dm sen tog det tvärstopp.
Borde det inte synas något i behållaren när man trampar ned kopplingen? Oljan blandar sig ingenting mer när man trampar ner kopplingen än att man bara låter nya vätskan vara i. Blandar sig lika långsamt.

Nya vätskan blir lixom inte svart, behåller samma färg som innan, fast med svarta svaga strimmor. Och då har jag pumpat 40 gånger, några gånger.
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Koppling & broms är så kallade statiska hydraulsystem! Det innebär att t.ex. kopplingen i stort sett använder samma vätska om & om igen endast pytte lite vätska från behållaren kommer någonsin in i systemet! Den kopplingsbehållaren som var på filmen, där är det något fel! Om nu det inte var någon som tryckte tillbaks slavcylinder kolven i botten varje gång! Vad du kan kanske göra för att snabba på bytet av vätska är att ordna en liten läcka så nära slavcylindern som möjligt om det ens är möjligt utan att riva isär hela kopplingen, jag vet inte exakt hur det ser ut på en C5:a.
Lycka till!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av brainstorm »

magnum skrev:Hejs

Koppling & broms är så kallade statiska hydraulsystem! Det innebär att t.ex. kopplingen i stort sett använder samma vätska om & om igen endast pytte lite vätska från behållaren kommer någonsin in i systemet! Den kopplingsbehållaren som var på filmen, där är det något fel! Om nu det inte var någon som tryckte tillbaks slavcylinder kolven i botten varje gång! Vad du kan kanske göra för att snabba på bytet av vätska är att ordna en liten läcka så nära slavcylindern som möjligt om det ens är möjligt utan att riva isär hela kopplingen, jag vet inte exakt hur det ser ut på en C5:a.
Lycka till!
Börjar ju kännas mer logiskt egentligen :)
När jag stoppade ner sladden i slangen som sitter i behållaren kom jag ner ca 2-3 dm.
Med den tjockleken och den längden så kan det inte finnas så mycket vätska i den. Så jag fortsätter nog med att byta tills liter flaskan tar slut oavsett hur ren oljan i behållaren är när jag tömmer å fyller i ny?
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Lycka till!
Icke sa Nicke, vätskan byts sakta ut, det är lite magiskt men håller man den klar så transporteras tillräckligt med skit ut så att man aldrig behöver få "kopplingen i botten" problemet... It's a fact.
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs

Bengt skrev: "Icke sa Nicke, vätskan byts sakta ut, det är lite magiskt men håller man den klar så transporteras tillräckligt med skit ut så att man aldrig behöver få "kopplingen i botten" problemet... It's a fact."

Då undrar jag lite grann, vad är det som "byter" vätskan i systemet med den i behållaren? Ja visst lite från behållaren kommer in vid slitaget av lamellen, eventuell liten läcka och lite grann när du släppt upp kopplingspedalen och huvudcylinderkolven har öppnat hålet till behållaren, vid detta tillfälle kan det på grund av rörelsen som blir i vätskan när du släppt upp pedalen komma ut lite vätska från systemet till behållaren och därmed lite från behållaren till systemet, den lilla svarta svaga strimma som brainstorm beskrev.
Så visst vätskan kommer att "rotera runt" förr eller senare (snarare senare).
Om du vill byta vätskan hela vägen så borde det finnas en luftningsnippel på slavcylindern, där kan du öppna och pumpa ur gammal vätska precis som när du byter i bromssystemet, om det finns luftningsnippel förståss, annars lossa röret/slangen vid slavcylindern om det går att komma åt då...
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Bengt skrev: "Icke sa Nicke, vätskan byts sakta ut, det är lite magiskt men håller man den klar så transporteras tillräckligt med skit ut så att man aldrig behöver få "kopplingen i botten" problemet... It's a fact."
Bengt har rätt, byter du ofta så cirkulerar det runt för eller senare. I början blir svart väldigt fort i koppen men sen blir det klarare och klarare, egentligen ointressant varför ;) det fungerar trots allt :D

Det finns en luftningsnippel på förarsidan ca kl: 11 på slavcylindern, problemet är dock att man måste plocka bort en del för att komma åt. När du väl kommer dit så underlättar det med små händer för att få dit nyckeln och öppna, därför är det många som sätter dit en luftningsslang när de byter koppling/slav första gången så slipper man bekymret om man skulle behöva lufta.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs vette.se

Ta och LÄS mitt inlägg precis före ditt!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs brainstorm

Jag uttryckte mej nog lite konstigt vid 1:a svaret: "Det innebär att t.ex. kopplingen i stort sett använder samma vätska om & om igen endast pytte lite vätska från behållaren kommer någonsin in i systemet!" Ordet någonsin är en liten tankevurpa från min sida, vad jag menar var att endast pyttelite av vätskan kommer in i systemet varje gång du frikopplar och släpper upp pedalen! Vilket jag också skrev i det andra svaret: "lite grann när du släppt upp kopplingspedalen och huvudcylinderkolven har öppnat hålet till behållaren, vid detta tillfälle kan det på grund av rörelsen som blir i vätskan när du släppt upp pedalen komma ut lite vätska från systemet till behållaren och därmed lite från behållaren till systemet".
Vad du vill tro på det är upp till dej, MAGI eller det jag skrivit! Eller kan du kolla på nätet, vad jag vet så ser det likadant ut på i stort sett alla bilar med hydraulisk koppling!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av brainstorm »

Tack för svaren.

Jag har kommit fram till att jag får bäst resultat genom att tömma behållaren och sedan fylla på med ny vätska. Sen kommer jag tillbaka dagen efter så är vätskan svart igen. Så har jag gjort nu i någon dag. Tänkte fortsätta tills den fortsätter att vara helt klar.

För att trycka ner kopplingen tycker jag inte hjälper nått alls :S
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs igen

Det är när du släpper upp pedalen det händer lite, ju snabbare uppsläpp ju mer fart blir det på vätskan, men för många sådana uppsläpp är nog inte bra, går nog sönder något då! Det kan mycket väl vara som du skriver, att det svarta kommer upp av sig själv beroende på att det är lättare än den nya vätskan! Kanske är det som är magin, jag har då aldrig sett detta men det är absolut fullt möjligt, kanske kan bero på att det är ovanligt stort hål i huvud cylindern på en Corvette!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Detta med skitig kopplingsvätska har varit uppe tidigare, se tråden i vilken Bengt lagt in två länkar som berör problemet med skit i koppen.
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... lit=ranger

http://www.rangeracceleration.com/Clutch_Care.html

http://forums.corvetteforum.com/c5-tech ... nside.html
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

brainstorm skrev:Va ute precis och skulle byta kopplingsvätskan.

.
Hej! Hur har det gått med kopplingsvätskan :?: Blev den ljus till slut :?:
Jag hade tänkt byta :!: Såg att min oljan var svart också :!:
Måste man lufta, kan man inte byta lite då och då :?:
Förra ägaren har bytt alla oljor utan kopplingsoljan.
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av brainstorm »

Hej!

Jag har gått ut varje dag och bytt det som finns i behållaren, utan att pumpa med kopplingspedalen. Vätskan har blivit svart bara av att stå.

Men nu igår ställde jag på bilen å åkte ca 30 mil å när jag kom hem så var vätskan riktigt svart.

Så jag har tänkt göra så att varje gång jag kört klart så ska jag byta vätskan, så förhoppningsvis så kommer vätskan att bli klar :)
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

brainstorm skrev:Hej!

Jag har gått ut varje dag och bytt det som finns i behållaren, utan att pumpa med kopplingspedalen. Vätskan har blivit svart bara av att stå.

Men nu igår ställde jag på bilen å åkte ca 30 mil å när jag kom hem så var vätskan riktigt svart.

Så jag har tänkt göra så att varje gång jag kört klart så ska jag byta vätskan, så förhoppningsvis så kommer vätskan att bli klar :)
Jag ska köra samma metod som du. Man behöver inte ha så bråttom alltid, bara när man kör :wink:
ps Vilken sorts olja använder ni :?:
3526/CORVETTE le mans
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

DOT4.[/quote]

Tack för den upplysningen :wink:

ps Jag mötte en vinröd c5,när jag körde från jobbet till Norrtälje.Nu är det nära :!: Besiktningen är på Tisdag 10/4 :P
En liten dum fråga :roll: Får man köra bilen fast den inte är besiktigad.Den har ju varit avställd under vintern och sista besiktnings datum var 30/3.
3526/CORVETTE le mans
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av brainstorm »

Får man köra bilen fast den inte är besiktigad.Den har ju varit avställd under vintern och sista besiktnings datum var 30/3.
Får bilen körförbud under tiden den är avställd, så har du 3 veckor på dig att besiktiga den :)
Så det är bara att gasa å köra :D
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

brainstorm skrev:

Får bilen körförbud under tiden den är avställd, så har du 3 veckor på dig att besiktiga den :)
Så det är bara att gasa å köra :D
Kanooon :P :P :P Synd att drack vin till maten :x
Nu får jag vänta tills i morgon :wink:
3526/CORVETTE le mans
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Ubbe skrev:ps Vilken sorts olja använder ni :?:
Det är inte olja. Olja har man till en smörjande funktion. :wink:
DOT 4 och 5.1 är glykolbaserade och DOT 5 är silikonbaserat hydraulmedium. :)

Jag tycker inte att det är något konstigt med att gammal broms/kopplingsvätska färgas svart. Det brukar den göra och det kommer från packningarna. Däremot ska det inte ligga klumpar med gegga i påfyllnadskärlet! :shock:
Mvh
Thomas
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Hejdarn skrev:

Tack Thomas! :wink:
3526/CORVETTE le mans
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Hejdarn skrev:

Jag tycker inte att det är något konstigt med att gammal broms/kopplingsvätska färgas svart. Det brukar den göra och det kommer från packningarna. Däremot ska det inte ligga klumpar med gegga i påfyllnadskärlet! :shock:
Jag blev lite nyfiken http://sv.wikipedia.org/wiki/Bromsv%C3%A4tska

Där står det som du beskriver Thomas :wink: DOT 4 är också glykolbaserad men med andra tillsatser såsom boratestrar. Är normen för Europa och är prestandamässigt mycket bättre än DOT 3 avseende kokpunkt men är också aggressivare mot icke anpassade packningar och slangar.
Hur många år håller packningarna :?: :?: Man kanske ska byta till DOT 3 :?: Värmen borde imte vara problem när det gäller kopplingen eller :?: :?:
3526/CORVETTE le mans
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Nä, det finns bara två klasser man använder idag. DOT 4 och DOT 5.1
Allt annat är gammalt mög. Dina packningar tål nog det annars hade de varit upplösta vid det här laget. :wink:
Mvh
Thomas
mse
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av mse »

Nä, det finns bara två klasser man använder idag. DOT 4 och DOT 5.1
Allt annat är gammalt mög. Dina packningar tål nog det annars hade de varit upplösta vid det här laget.
Precis. Och varför inte köra med senaste standarden? Statoilmackarna säljer DOT 5.1 för ett rimligt pris. :)
Ex C5 Z06 2002
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Hej! Det stod att DOT 4 är aggressivare mot icke anpassade packningar och slangar än DOT 3 .
Det är inte alltid som det senaste är bäst :wink:
Det svarta som finns i behållaren skrev "Thomas" kommer ju ifrån packningar mm och det är ju inte så bra.
Men man ska nog använda det som står instruktion boken.
Det blir DOT 5 +att byta ofta :wink:
3526/CORVETTE le mans
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Ubbe skrev:Hej! Det stod att DOT 4 är aggressivare mot icke anpassade packningar och slangar än DOT 3 .
Det är inte alltid som det senaste är bäst :wink:
Det svarta som finns i behållaren skrev "Thomas" kommer ju ifrån packningar mm och det är ju inte så bra.
Men man ska nog använda det som står instruktion boken.
Det blir DOT 5 +att byta ofta :wink:
Att packningarna färgar lite betyder inte att de inte tål vätskan. När det rinner ut under bilen genom anslutningarna så betyder det att de inte var kompatibla. :)
Mvh
Thomas
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

C5Z06 skrev:Du skall INTE använda DOT5 :!: Se inlägg ovan.
Sorry! Jag skrev fel, Det ska vara DOT 5.1 :wink:
Ps Vilket skit väder det ska bli :cry: Jag vill ut och provköra vetten nu!
I dag så mötte jag en lastbil med en porsche på släp med en Granturismo NÜRBURGRING dekal.Det skulle vara kul om corvette cluben kunde åka dit någon gång :P
3526/CORVETTE le mans
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Jag skall ner och köra på NR i slutet på Juni. Bara att hänga på, det är öppet för alla oberoende av fabrikat. :)[/quote]

Skit kul :D Jag kan inte i år, måste spara lite pengar :cry: Flyger till nice slutet av juni.
3526/CORVETTE le mans
Skriv svar