Vad kör ni med för dämpare/fjädrar fram!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Vad kör ni med för dämpare/fjädrar fram!

Inlägg av Christian Larsson »

Bärarmarna är ute, bussningarna gav upp efter några timmar idag, det är dags att beställa delar :)

Mina dämpare visade sig vara helt slut så jag har beslutat mig för att förutom en renoveringssats med polybussningar även köpa fjädrar och dämpare fram!

Tänker antagligen bara använda mig av VB&P från USA och då har man två fjädrar att välja på. 460 eller 550?
Är rädd för att min bil kommer bli för hög med 460, och vill ha bra väghållning så tänker på 550, men kanske blir för stumt?

Sen finns det dämpare från bilstein eller KYB, har inte bestämt mig där, mycket positivt och lite negativt läser jag om KYB på corvetteforum.com, de är billigare än bilsteins men alla som kör bilstein verkar älska dom.

Är självklart öppen för andra förslag också!

Det är en 72a med SB, vill ha bra väghållning men har inga planer på att köra den på bana.

Vore väldigt tacksam för lite info om vad ni kör på och hur ni tycker det funkar! Den 10onde drar VB&Ps rea igång och då nångång lär jag beställa!
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Skulle nog köra med 550 fjädrarna och ett par matchande dämpare tex Bilsteins.. 8)
Kasta inte bäver i trähus.
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Johan Fräjdin »

Originalfjädrar, polybussningar och KYB dämpare.

Jag beställde KYB från USA, och blev lite road när jag såg att KYB säljer samma framdämpare till Corvette 63-82 och Volvo 140...
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Dämpare

Inlägg av Chrippe »

Dom erfarna C3 ägarna säger att KONI är dom bästa och dyrare.
Kvalite och pris brukar följas åt.
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Jag skulle nog rekommendera bladfjäder och koni, alt coilover, men definitivt bladfjäder :) Gärna Alu- bärarmar också :)
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Stingray skrev:Jag skulle nog rekommendera bladfjäder och koni, alt coilover, men definitivt bladfjäder :) Gärna Alu- bärarmar också :)
Perfekt :D

... förutom det som brukar symboliseras med $ då ;)
Någon sådan uppgradering tycker jag inte det är värt nu, först ska allting renoveras och vara i bra skick innan man kan tänka på några mer extrema uppgraderingar...

Johan Fräjdin
Hur tycker det känns med dämparna och polybussningarna?
Med originalfjädrar, menar du då att du behöll dom gamla eller köpte 460 som brukar benämnas som originalfjädrar?

Vore tacksam för fler åsikter om 550 vs 460 och bilstein vs KYB eller andra märken som har passande dämpare.
Men det är ingen tävlingsbil jag bygger alltså, vill bara ha bra väghållning ändå :P
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

jag har ju brara 25 års erfarenhet av performanceCorvetter så vad vet jag,,,??

OM ...du följer upp och även uppgraderar bakändan på sikt tar du 550/Koni.
Det tråkiga är att du antagligen inte gör HELA chassiet och förstärker ramen etc...så då blir polybussningar en bra kompromiss...

Det tråkiga med många av de "fina" hokuspokuskiten med bladfjädrar och andra bärarmar är att iden förvisso är god men passformen och utförandet brister...böt senast i somm ut ett par frambärarmar på en av mina bilar för vi inte kunde uppnå önskvärda värden i fyrhjulsinställningen....dit med orginal..så funkade det!!...och det ser snällare ut då med....ingen tror beskedlig orginallook kan vara fränt.

dessutom väger ibland eftermarknadsdelarna mer....
Tar ALDRIG bort en sak från nån av mina bilar utan att de får passera vågen för att jämföras med det nya som EV. ska dit

mvh
Ralph

Inlägg av Ralph »

Jag bytte för ett par år sedan till VBP Ghymkana kit dvs. 550 fjädrar ny grövre krängnisngshämmare samt polybussningar. Detta sänker bilen ngt men fungerar perfekt utan att vara för stumt på vanlig crusing.

Ger klart bättre väghållning (suveränt på bana dessutom).

Rekommenderar också KONI justerbara dämpare SDV SPA-1, står det på mina. Stötdämparverkstan i Stockholm eller Konis hemsida kan ge mer info.

Lycka till
Mvh Ralph
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

2QIK4U skrev:jag har ju brara 25 års erfarenhet av performanceCorvetter så vad vet jag,,,??
Jag misstror inte på något sätt dina kunskaper :)
Bara glad att någon med mycket erfarenhet svarar.

Har inte någon målsättning att göra någon karosslyftning de närmsta åren men dock är det kanske dags för bakvagnen nästa vinter och då vore det ju tråkigt ifall jag sumpat chanserna till en bra väghållning genom att välja dåliga delar till framvagnen.

Då blir det antagligen 550 fjädrar iallafall, får fortsätta använda byggnadställningsplankor som uppfart när jag ska in i garaget ;)

Hoppas på att div firmor har öppet imorgon så ringer jag runt och hör om priser på koni-dämpare. Någon som har någon priside om vad dom kan kosta?
Om det blir för mycket pengar kanske jag kör på VB&Ps bilsteindämpare som många på corvetteforum.com verkar ha tyckt om.
cab
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av cab »

Hej jag undrar vad är skillnaden mellan 550 och 460 fjädrar?
jag har en smallblock i min 68 men som det är nu är den lite för mjuk och för låg, vill ha upp den lite samt något hårdare fjädring.
-68 cab
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Christian. Vad jag menar är att du får inte bättre väghållning för att du bara byter i ena änden,,,,det kan tom bli värre tills du har behandlat hela bilen...
men ta en sak i taget,,,Dessutom behöver det inte innebära att bilen blir högre för att du monterar spänstigare fjädrar,,,,många fjädersatser med HÅRDARE fjädrar sänker oxå bilen på en gång,,,,var noga med att Du verklige får rätt saker med rättt resultat när du handlar.

Koni till din bil fram 1300:-/st
mvh
427-454
Nykomling
Nykomling

Inlägg av 427-454 »

KOLLA DOM HÄR LÄNKARNA, DEN KILLEN HAR HÅLLT PÅ MED CORVETTER OCH RACING SEN 1964.

http://www.fastcorvette.com/FrontSuspension.htm
http://www.fastcorvette.com/RearSuspension.htm
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Johan Fräjdin »

Christian,
Med original menar jag samma som när bilen rullade av bandet för 30 år sedan. :)
Polybusningar rekommenderar jag absolut. Lite fastare än original är de ju, men när man läser på vissa forum i USA så tycker ju folk att de så hårda att de bara passar för racing!?!. De har väl lite andra referenser antar jag, och är vana att gunga fram i en Cadillac Eldorado '73.
Dessutom är polybussningarna lättare att installera.
Visst, Koni och Bilstein är väl lite bättre än KYB, men 1300:- betalade jag för alla fyra tillsammans. Inklusive frakt från USA.
Användarens profilbild
Janne
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Janne »

Pruta inte på stötdämparna, utan köp Bilstein eller Koni. Har själv VBP Corvette street & slalom system i min bigblockbil, fast med hårdare bilsteindämpare köpta i Sverige och den är inte på något vis obekväm att köra i trafiken. Jag har också kompletterat med polyurethanbussningar, som gör att hjulvinklar står kvar vid hård inbromsning och häftig kurvtagning. Mest väghållning för pengarna, polybussningar, 550 fjädrar och riktigt bra stötdämpare. Jag skulle nog välja Konidämpare om jag skulle byta igen, i alla fall bak. Bättre att köpa dyra stötdämpare med en gång, än att köpa billiga nu, bli besviken och köpa dyra nästa vinter.

Mvh: Janne 289
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

KOLLA DOM HÄR LÄNKARNA, DEN KILLEN HAR HÅLLT PÅ MED CORVETTER OCH RACING SEN 1964.

http://www.fastcorvette.com/FrontSuspension.htm
http://www.fastcorvette.com/RearSuspension.htm
Tack 427-454.
Bra länk. kommer nog att handla därifrån.
Nån som har erfarenhet därifrån?
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Tack för de nya svaren :)
Tror konidämparna ligger lite utanför min budget nu, räcker nog gott för mig med bilstein om det ens blir dom. Kostnaden verkar vara ungefär två bilsteins för en koni isåfall.

Kollade runt lite på FastCorvette, de säljer det mesta jag behöver men det jag reagerade på var att de inte verkar ha poly-bussningar i deras satser?

Kan ju mycket väl vara skitsnack men på hemsidan så verkar han mycket säker på sin sak och sina förklaringar bakom alla tekniker och skolor han har lagt ut!
Kanske ska överväga att handla därifrån istället...
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Kollade runt lite på FastCorvette, de säljer det mesta jag behöver men det jag reagerade på var att de inte verkar ha poly-bussningar i deras satser?

Ögonen Christian. Använd ögonen
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

ornet skrev:

Ögonen Christian. Använd ögonen
Sorry, aningens klantigt av mig :oops:
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Christian,,,, för ekonomins skull är det alltid bäst att köpa rätt grej först,,,

men känner du att KoNI ligger utanför budgeten köp hellre FRISKA org ersättningsdämpare tills du får råd med det du vill ha,,,friska dämpare räcker långt med ...och en sats Gabriel kan du få för ca 500 :-

sen om budgeten rymmer polybussningar lägger du in det med ,,,,behöver inte kosta så mkt mer än stödämparna....

Alla prisex avser vad det kostar att handla grejorna i Sverige
------------------------------------------------------------------------

Ska du ta dem från USA är ifs delarna billigar ändå...men med frakten på de få saker du ska ha kommer det bli MKT DYRARE för dig....sen ett råd:

BYT NEDRE KULBULTARNA !! De är ALLTID slitna på en C3 .....när du ändå har allt isär....gärna övre med om du mäktar med en 300 ytterligare...
mvh
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Vílle bara skicka upp en liten varningsflagga ang FastCorvette:
http://forums.corvetteforum.com/showthread.php?t=984911
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Tack Peter!
Då var den butiken avklarad.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Ornet....

Jag har haft kontakt med honom en hel del och jag fick uppfattningen av att det var mycket snack o lite action.... Bland annat hade han snott en bild på min bil till sin sida så jag slrev ett mail till hans webdesigner o undrade varför dom använde bilden utan att ens fråga.... han kanske blev lite stött då, från början skulle han sponsra mig med kanonpriser och även till alla medlemmar i klubben, sen slutade han maila, men jag kan ta upp kontakten igen o se om alla som vill handla kan få lite rabatt?

/tommy
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Intressant läsning om FastCorvette...
Men oavsett den kritiken så tror jag nog jag håller mig till VB&P, deras priser kanske inte är de allra bästa men de har fått god kritik och de har alla delar som jag vill köpa i vinter. För fraktens skull är det nog smidigast att köpa allt av samma leverantör när det ska ifrån USA.

2QIK4U
Ja nu står jag lite i valet och kvalet, antingen köper jag bilsteins dämpare ifrån vb&p, kostar nu 67.11$ styck på deras rea. Eller så köper jag billiga originaldämpare och uppdaterar alla dämpare till typ koni när bakvagnen är renoverad. Jag vill ju ha bra saker men undrar om inte bilstein är fullt tillräckliga.
Det priset du skrev om Koni-dämpare, var det bara ett exempel? Säljer ni dom dämparna? Klart att inställningsbara dämpare lockar ;)

Jag kommer köpa en komplett framvagnsrenoveringssats i poly nu ifrån VB&P så alla kulbultar, styrändar och bärarmsbussningar byts ut!
Ska lacka om allting jag kommer åt på bärarmar och ram också.
Fjädrarna byts och som sagt då stötdämparna.
Så det är ingen jättehård budget jag kämpar emot men jag vet inte om jag vill lägga ner 2600:- på bara dämparna nu...

Sen byts alla ok till sleevade o-rings ok ifrån VB&P.

...fattas väl bara att motorn rasar vid första uppstarten i vår sen, så står man där med perfekt framvagn och ingen motor :P
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

ska du inte ha luftstyrda så bilen kan hoppa lite, de e ju popis nu :roll: :lol:
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Kristian. Vi får inte och vill inte göra reklam här inne,,,,Det jag tog var bara ett pris exempel,,,ungefär på var svenska företag tar ,,,(gäller alla produkter och priser jag angivit),,,,sen att det råkar sammanfalla med vad vi tar är bara en tillfällighet,,,,vill på inget stöta sig med någon här inne.....Säg till om något verkar FÖR PRmässigt... men det är oxå VÄLDIGT svårt att komma med råd och priser på saker utan att det verkar så...om man nu är i branschen,,,,dock inte alls min mening.

Det låter som du gör en klok och vetttig renovering utifrån din situation,,,,och man måste alltid ha i beaktning att vi alla har olika förutsättningar,,,,

Om jag försöker sätta mig in i din sitution,,,,skulle jga köpa tex Gabriel för 500:- som jag sen byter ut mot KONI när jag får råd,,,,då säljer du dina Gabriel till någon anna för 400:- ,,,,på så sätt får du det du vill ha till rimlig kostnad,,,,Billigast är annars som jag redan skrivit,,,,att köpa rätt på en gång,,,men ska pengarna räcka till annat i livet,,,kan man vara tvungen att göra abrovinker,,,,köper Du däremot Bilstein för 800-1.000:- kan det vara svårt att sälja dem för 900....utan du får kanske bara 500:_ för dem beggade,,,,dessutom var Gabriel priset för 2,,,,medans Bilst, är för en....
mvh R
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Skriv svar