En till dator med minnesproblem?
En till dator med minnesproblem?
Jag har ett (två?) problem som jag hoppas kunna få hjälp med av den enorma kunskapsbanken som finns här!
1. Varje gång jag slår på tändningen har instrumenten ställt om sig till English (MpH). Inget problem att ställa till Metric (Km/h) men lite irriterande att behöva göra det varje gång. Borde inte datorn "komma ihåg" hur den var inställd tidigare? Hur fungerar det på era bilar?
2. Jag tror att min FOB fungerar och har även satt i nytt batteri. Men det är lite samma sak här, med minnet. Alla funktioner är ok när jag programmerat den. Men efter att tändningen varit avstängd en stund verkar datorn (eller FOB'en?) glömma kodningen och det slutar att fungera. Har provat flera gånger med samma resultat. Har tyvärr bara en FOB och vill inte köpa någon ny innan jag vet om det är den som är problemet.
Är det samma dator som styr dessa två? Saknas det ström till minnet? Jag vet ju att det fungerar så med bilradion att det ska vara konstant ström på en kabel för att den ska komma ihåg inställningarna. Tänkte om det var något liknande med det här? Jag är oerhört tacksam för alla tips, trix och idéer ni kan dela med er av.
1. Varje gång jag slår på tändningen har instrumenten ställt om sig till English (MpH). Inget problem att ställa till Metric (Km/h) men lite irriterande att behöva göra det varje gång. Borde inte datorn "komma ihåg" hur den var inställd tidigare? Hur fungerar det på era bilar?
2. Jag tror att min FOB fungerar och har även satt i nytt batteri. Men det är lite samma sak här, med minnet. Alla funktioner är ok när jag programmerat den. Men efter att tändningen varit avstängd en stund verkar datorn (eller FOB'en?) glömma kodningen och det slutar att fungera. Har provat flera gånger med samma resultat. Har tyvärr bara en FOB och vill inte köpa någon ny innan jag vet om det är den som är problemet.
Är det samma dator som styr dessa två? Saknas det ström till minnet? Jag vet ju att det fungerar så med bilradion att det ska vara konstant ström på en kabel för att den ska komma ihåg inställningarna. Tänkte om det var något liknande med det här? Jag är oerhört tacksam för alla tips, trix och idéer ni kan dela med er av.
Re: En till dator med minnesproblem?
Har du provat att trycka på minnes knappen i dörren för att memorera allt efter du gjort dina inställningar för radio/metric etc, etc.
Då borde allt finnas kvar nästa gång du ska använda bilen.
mvh
MickeW
Då borde allt finnas kvar nästa gång du ska använda bilen.
mvh
MickeW
Även en silverfisk kan glimma till!
http://www.corvetten.com
http://www.corvetten.com
Näe, det hade jag såklart inte provat. Står inte uttryckligen i manualen att den minnesfunktionen även påverkar English/Metric funktionen. Men däremot står det att det påverkar "Mode Settings" och det är ju just det. Det gäller att förstå vad man läser.
TACK! för ett suveränt tips.
Nu gäller det att få ordning på FOB'en också. Tänk om det skulle kunna vara något lika enkelt!?

TACK! för ett suveränt tips.
Nu gäller det att få ordning på FOB'en också. Tänk om det skulle kunna vara något lika enkelt!?
Suck!
Det blev en kortvarig glädje. Nu när bilen stått över natten så har instrumentet ställt om sig till English (Miles) igen. Den håller kvar inställningen endast en kort stund. Övriga minnesfunktioner som stol och backspeglar fungerar.

Jag har precis samma grej på min bil, om man låtit den stå ett tag så är den omställd till mph igen. Men som jag läst mig till det verkar det helt enkelt vara så att på vissa bilar kommer den ihåg, andra glömmer. Verkar inte finnas nått bra svar på det dock 
Ska dock prova det med minnesinställningen ändå.

Ska dock prova det med minnesinställningen ändå.
Tjena tjena.
Jag har förutom en C 5:a även en Cadillac STS -98.
I vintras började jag märka att Caddiebatteriet började tröttna då tempen kröp neråt om bilen stod ute. Då hoppade datorn över i MPH vid start. Även om bilen stod varmt och jag haft innerbelysning och radion på en kort stund så slog datorn om till MPH. Min slutsats var då att vid dåligt med kräm i batteriet så går spänningen ner så djupt i startögonblicket att datorn tappar minnet.
Jag bytte till ett nytt batteri och efter det har den aldrig hoppat över i MPH. Det är ju kanske dyrt att köpa nytt batteri bara för att testa, men tycker du dej märka att det är lite trött så kanske det är motiverat
Lycka till önskar Lelle i Luleå.
Jag har förutom en C 5:a även en Cadillac STS -98.
I vintras började jag märka att Caddiebatteriet började tröttna då tempen kröp neråt om bilen stod ute. Då hoppade datorn över i MPH vid start. Även om bilen stod varmt och jag haft innerbelysning och radion på en kort stund så slog datorn om till MPH. Min slutsats var då att vid dåligt med kräm i batteriet så går spänningen ner så djupt i startögonblicket att datorn tappar minnet.
Jag bytte till ett nytt batteri och efter det har den aldrig hoppat över i MPH. Det är ju kanske dyrt att köpa nytt batteri bara för att testa, men tycker du dej märka att det är lite trött så kanske det är motiverat

Lycka till önskar Lelle i Luleå.
-
- Nykomling
Hej, hadde samma problem med minnena,
bytte till nytt batteri Deka ca1200 kr på Batterilagret har inte
haft några som helst problem efter det, lycka till
bytte till nytt batteri Deka ca1200 kr på Batterilagret har inte
haft några som helst problem efter det, lycka till

Ja, så kan det vara. Jag tycker att jag har bra med ström och startmotorn snurrar på bra. Men det är ett litet Volvobatteri
på 60Ah som satt i när jag köpte bilen för 1 månad sedan.
Provade med FOB'en igen. Programmerade igår kväll och den funkade fortfarande i morse. När jag skulle åka hem från jobbet så var det kört igen. Provade att snabbsynka enligt manualen och det gick faktiskt att göra. Stod vid bilen och tryckte lås/lås upp samtidigt i 7 sekunder. Sen funkade den igen.
Jag måste alltså prova ett bättre batteri. Frågan är vilket? Förra ägaren har klippt kablarna
och monterat vanliga kabelskor för att det ska passa batteripolerna på Volvobatteriet.

Provade med FOB'en igen. Programmerade igår kväll och den funkade fortfarande i morse. När jag skulle åka hem från jobbet så var det kört igen. Provade att snabbsynka enligt manualen och det gick faktiskt att göra. Stod vid bilen och tryckte lås/lås upp samtidigt i 7 sekunder. Sen funkade den igen.
Jag måste alltså prova ett bättre batteri. Frågan är vilket? Förra ägaren har klippt kablarna

Har du sökt på "batteri" kategori C5 på forumetchevette skrev:Jag måste alltså prova ett bättre batteri. Frågan är vilket?

Lycka till

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Är det någon som har erfarenhet av/kunskap om de nya AGM-batterierna?
http://www.batterilagret.se/category/4-1-AGM.aspx
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... eri-80700/ Jo, jag vet! Feltema. Men jag har faktiskt väldigt bra erfarenhet av deras bil och skoterbatterier.
Hur många Ah är lämpligt? AD-bildelar rekomenderar TUDOR 422TB608 men det är bara på 60Ah. Är inte det lite?
http://www.batterilagret.se/category/4-1-AGM.aspx
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... eri-80700/ Jo, jag vet! Feltema. Men jag har faktiskt väldigt bra erfarenhet av deras bil och skoterbatterier.
Hur många Ah är lämpligt? AD-bildelar rekomenderar TUDOR 422TB608 men det är bara på 60Ah. Är inte det lite?