Nya bakdäck => Instabil och kränger!?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
malerasjon
Rookie
Rookie
Kontakt:

Nya bakdäck => Instabil och kränger!?

Inlägg av malerasjon »

Slängde i veckan på nya bakdäck på bilen. Gjorde en chansing och som smålänning så blev det ett lite billigare alternativ. Valet föll på Falken´s helt nya däckserie som heter FK 453. Allt ser bra ut och så, men nu när man kör bilen så känner man att den blivit väldigt instabil uppe i fart. Dessutom känner man att vid lite kraftiga svängar i fart att den kränger till å vill nästan bjuda på en retur! Helt enkelt en rejäl försämring från mina tidigare Bridgestone däck som satt på.

Någon mer som haft erfarenhet av liknande fenomen med "billigare" däck eller Falken etc.?

Tanken slog mig att de kanske är något annat som är boven i dramat, någon bussning i bakvagnen som är slut eller liknande, men kan inte minnas att bilen kändes instabil innnan ja ställde av den i höstas?! Vanliga fel på bakvagnen på C6?

Känns ändå som att ett par däck från Falken, som ändå är ett etablerat fabrikat, borde ha skapliga produkter, kanske inte i klass med toppdäcken, men ändå stabila grejer?

Hoppas ni har några ideer på orsaken, som sagt, kanske är något i bakvagnen som måste ses över?!

MVH
Jon
C6 - DTS LT Headers - MAM CB - Vararam - FAST 102mm - Predator Custom tune = +370whp / +506wnm = Handikappsfordon
http://www.garaget.org/?car=198094
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Nya bakdäck => Instabil och kränger!?

Inlägg av Lars Jakobsson »

Det första du bör kontrollera är däckstrycket.

Om däcksverkstaden får pumpa som dom vill brukar dom ha upp till 3bar i däcken,
då får du det där beteendet på bilen.
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
malerasjon
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av malerasjon »

Jo det var för högt från början, men har gått ner till 2,1 bar nu som rekomenderas. Det blev klart bättre än innan, men fortfarande märkbart stimmig på vägen! Min 9-5 aero med 20k på mätaren går lugnare på vägen i 200....
C6 - DTS LT Headers - MAM CB - Vararam - FAST 102mm - Predator Custom tune = +370whp / +506wnm = Handikappsfordon
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Låter som för mjuka däckssidor i mina öron. Du kan ju ha fått ett felproducerat par men det måste vara extremt ovanligt.

Leta reda på en Vettepolare och byt bakhjul med varandra och se om felet följer med. Då vet du var det ligger.
Mvh
Thomas
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Lars Jakobsson »

Kan starkt råda dig att köpa Nitto, valfri modell men förslagsvis Invo som är ett grymt gatdäck.
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
malerasjon
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av malerasjon »

Jag misstänker ju att de är däcken, och nu, som så många andra gånger får man vad man betalar för, men att skillnaden skulle vara såhär stor hade ja inte räknat med. Men som ni säger, en bil med så bra chassi blir skillnaden kanske extra märkbar!

Vart får man tag på Nitto? Privatimport?

Annars blir de nog till att slänga av däcken, å köra på samma som tidigare, Bridgestone RE050, som ja va jävligt nöjd med.

MVH
Jon
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Tyvärr så är sällan billigt billigt. Men enklast måste ju ändå vara att skifta hjul och se vad som händer.
Mvh
Thomas
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

malerasjon skrev:Jag misstänker ju att de är däcken, och nu, som så många andra gånger får man vad man betalar för, men att skillnaden skulle vara såhär stor hade ja inte räknat med. Men som ni säger, en bil med så bra chassi blir skillnaden kanske extra märkbar!
MVH
Jon
Kontakta en gummiverkstad som har erfarenhet utav vår biltyp så kan dom nog lösa problemet helt eller delvis genom att göra en 4-hjulsinställning anpassad efter dina däck och önskemål.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Har kollat hjulinställningen, eller vet du att
den är OK ? Det kan ju vara nåt sånt som
ställer till det !

På min har jag i bak Falken 452, 275 breda
och jag tycker att dom funkar bra, i alla lägen !
malerasjon
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av malerasjon »

Nu är ett par Bridgestone RE050 på väg hem :) Vill inte ha bilen som en jävla hal snorlåska på vägen när man har en C6:) Då även greppet är kasst känns det som enda utvägen. Var mkt nöjd med Bridgestone däcken innan så de kommer nog bli betydligt bättre med såna på igen!

Så ser ni några Falken däck på blocket, så är de bara att ringa å köpa!!;)

MVH
Jon
malerasjon
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av malerasjon »

Den gick kanon precis till att ja bytte däck, så de känns verkligen som det är däcken som är boven i dramat...tyvärr fler som ja läst om som varit missnöjda med Falkens senaste däck... 452 verkar dock få bättre kritik.
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Jag förmodar att du har har olika fabrikat på fram och bak. Jag råkade ut för något liknande om inte värre när jag bytade däck på min C-4 för en hel del år sedan. Vid hastighet över 90 km på motorväg så tog bilen upp en och en halv fil. Helt kass väghållning, rent av farligt! Hade köpt "importdäck till bra pris". Åkte till en lokal däckhandlare som bytade fram och bakhjulen ( samma på C-4), därefter gick bilen spikrakt. De olika fabrikaten "spårade" inte ihop tror jag han uttryckte sig, de funkade inte ihop helt enkelt.

Sedan dess är det alltid samma fabrikat runt om på mina bilar, samt kvalitetsdäck. Idag åker jag på Nitto Invo runt om på min C6 Z06 men har svårt att få riktigt bra grepp med dom. Har fått tipset i "däckspalten" här på forumet om Nitto NT05 som skall bita i rejält på torr väg, så de är på väg nu från USA.

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
malerasjon
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av malerasjon »

Stämmer bra, har andra däck fram...men snart är det samma:)
Användarens profilbild
WolfMan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av WolfMan »

8) Gjorde samma tabbe att byta endast bak å åka punka fria org däck fram ....
orma sig som fan tills jag böt even framdäcken sen problemet borta för en annan.

//S
A Nice Humbel Dude Ho Like Car´s Ho Runs On Alcohole.
[My Corvette C6 http://www.garaget.org/?car=135333 ]
malerasjon
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av malerasjon »

Nu sitter det nya Bridgestone däck på där bak med, och bilens vägegenskaper är tillbaka där de ska vara!:) Att de kan skilja så mkt på olika däck trodde ja aldrig! Men nu blir det inte mer än kvalitetsdäck i framtiden!

MVH
Jon
Användarens profilbild
sunel
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av sunel »

Har Falken runt om på min och det funkar kanon.

Man kan inte ha punkeringsfria på en hjulaxel och vanliga på en annan, det är att be om de problem du beskriver!
malerasjon
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av malerasjon »

sunel skrev:Har Falken runt om på min och det funkar kanon.

Man kan inte ha punkeringsfria på en hjulaxel och vanliga på en annan, det är att be om de problem du beskriver!

Jag har hört om andra med Falken däck som verkar nöjda med, men de är kanske inte samma serie som ja köpte? Dessa va helt nya, kom ut på marknaden nu i Mars. Ska se om man ska reklamera dem för det kan ju vara något skit med första utgåvorna?!

Sen va de ju aldrig tal om att blanda punkafria och vanliga däck, mina framdäck va helt vanliga Bridgestone.

MVH
Jon
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av sven erik »

spelar ingen roll vad man har för bil faktisk.samma märke runt om är grejen.hadde en bmw som blev livsfarlig med 2 olika märken fram och bak.speciellt om man har run flatskit fram och standar bak.runflat är rena skräpet om jag får tycka till.ha med en punkteringskum på burk med om nöden slår till.
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

C5Z06 skrev:Kul att det löste sig. Man undrar ju hur många som åker omkring på skräpdäck, utan att veta vilken potential bilen egentligen har. Har sett C6Z06or med kinadäck tex. Känns ju sådär....
Som sagt var kul att det löste sig :D
C6Z06 med "kinadäck" :lol:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av sven erik »

run flat är tunga och vägljudet går upp i bilen.run flats good year är vad jag har själv.
94
Nykomling
Nykomling

Inlägg av 94 »

sven erik skrev:run flat är tunga och vägljudet går upp i bilen.run flats good year är vad jag har själv.
Det märkte jag i går när jag tog av ett bakhjul, f-n så tunga dom är...
Jag antar det är runflatdäcket som väger en hel del och inte orginalfälgen som är blytung.
Zeb
Rookie
Rookie

Inlägg av Zeb »

Har snålat med framdæcken, av mærket Kendra om jag inte minns fel.
Dunlop bak. inte upplevt att bilen skulle bete sig konstigt.

Førutom nær det va lite lågt tryck i bakdæcken. Då slingra sig baken vid hård acc från næstan stillastående. Men efter att gått upp i 2,4-2,5 bar så var det goodie goodie.
Men det ær kanske som någon skrev, att vissa fabrikat inte går ihop.
C5 -00
www.hfsk.se ( Oförglömlig upplevelse )
Straightster
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Straightster »

Kör med Sumitumo runt om, och vad ni än gör: Undvik dom. :)
Men som den snåle man är så kör man ju så länge det finns mönster kvar istället för att åka säkert och kunna använda bilen fullt ut.
Bridgestonedäcken verkar ju vara riktiga vinnare. Kanske får bli en uppsättning sådana när tiden är inne (om jag inte åkt av innan.) :)
Skriv svar