CCS Racing Cup 2012

Forum för frågor och synpunkter kring klubbens racingaktiviteter.

Moderator: ornet

Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Re: Corvette Cup?

Inlägg av Mange_C5 »

Corinthian skrev:Reglementesfråga:
"Roadsport 6.5 Chassi/stomme/markfrigång
Enligt SBF Roadsport reglemente
Observera att; bilens absolut lägsta punkt, hjulen undantagna, skall vara minst 75mm från vägbanan, mätt när som helst under träning/tävling utan förare."

Vindavvisaren fram som är original på corvetter har mindre markfrigång än reglementet tillåter, måste den således plockas bort?

Eller är det så att den inte klassas som "chassi/kaross"?
Har ställt samma fråga och svaret är att 75mm gäller även den. Själv har jag kapat av nån cm och klarar därför 75mm.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

Mange_C5 skrev:Har ställt samma fråga och svaret är att 75mm gäller även den. Själv har jag kapat av nån cm och klarar därför 75mm.
Jag måste säga att jag tycker det är väldigt konstigt att bilen inte får framföras i originalutförande....

Jag tycker vi bör göra reglementet lite friare gällande dessa saker och aerodynamiska förändringar.
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Corinthian skrev:
Mange_C5 skrev:Har ställt samma fråga och svaret är att 75mm gäller även den. Själv har jag kapat av nån cm och klarar därför 75mm.
Jag måste säga att jag tycker det är väldigt konstigt att bilen inte får framföras i originalutförande....

Jag tycker vi bör göra reglementet lite friare gällande dessa saker och aerodynamiska förändringar.
Japp, håller med men så länge vi inte kan fylla heat själva så får vi finna oss i att följa andra om vi överhuvudtaget vill köra. Skulle vi tex köra egen anordnad tävling tex på KM så kan man enkelt göra avsteg för märkesspecifika detaljer.
Man bör också se skillad på motivering; gäller det att den är i vägen för en sänkning eller är den i vägen vid standard höjd?

Angående aerodynamik så gissar jag att du syftar på C6 frontspoiler. Det är kanske ingen tröst men det finns fler bilmärken i samma situation och skall man kunna motivera en ändring för att möta modernare bilar så krävs det ju också deltagande. Ingen anpassar befintliga reglementen ifall någon vill köra, utan när bilar finns och deltar så motiveras samtidigt stöd för en diskussion om vad än det gäller.

Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

Mange_C5 skrev:
Corinthian skrev: Jag måste säga att jag tycker det är väldigt konstigt att bilen inte får framföras i originalutförande....

Japp, håller med men så länge vi inte kan fylla heat själva så får vi finna oss i att följa andra om vi överhuvudtaget vill köra. Skulle vi tex köra egen anordnad tävling tex på KM så kan man enkelt göra avsteg för märkesspecifika detaljer.
Man bör också se skillad på motivering; gäller det att den är i vägen för en sänkning eller är den i vägen vid standard höjd?

Angående aerodynamik så gissar jag att du syftar på C6 frontspoiler. Det är kanske ingen tröst men det finns fler bilmärken i samma situation och skall man kunna motivera en ändring för att möta modernare bilar så krävs det ju också deltagande. Ingen anpassar befintliga reglementen ifall någon vill köra, utan när bilar finns och deltar så motiveras samtidigt stöd för en diskussion om vad än det gäller.
True!
Dock tror jag att vindavvisaren bryter mor reglementet även vid original markfrigång
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Original markfrigång 12,2 cm.
http://www.z06zone.com/c6z06-techspecs.php
Kör inte F1orna med samma 75 mm :?:
Jag tycker att det är bra att inte bilen tar i när man kör över curbsen :D
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Nytt Namn: CCS RACING CUP!

Inlägg av Mange_C5 »

Efter samråd med SBF angående namn på serien så kommer namnet fortsättningsvis vara

CCS RACING CUP

bl.a för att undvika förvirring med GM:s lillebrorsklass Camaro Cup. :mrgreen:

Inbjudan och tekniskt reglemente för 2012 kommer att inom kort finnas på CCS hemsida/racingfliken.

Ser ut att bli kanonväder i helgen. :D

Ps Göran, du får ändra i signaturen :wink:

Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

745 skrev:Original markfrigång 12,2 cm.
http://www.z06zone.com/c6z06-techspecs.php
Kör inte F1orna med samma 75 mm :?:
Jag tycker att det är bra att inte bilen tar i när man kör över curbsen :D
jag tror att det måttet kommer från kaross sidorna alt. krängningshämmaren bak.. och inte vindavvisaren.

om vindavvisaren vart 12.2 cm från marken och är i sin tur 5-6cm lägre än spoilern så så skulle spoilern vara 17,7 cm från marken.. och det är den ju inte..
kolla på denna: http://www.garaget.org/?car=162626&image=2423874

min bil är sänkt en aning på originalbultarna... inget sänkningskit monterat.. och fortfarande original blad/stötdämpare
Jag ska hem och mäta så vet vi säkert, haha
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Corinthian skrev:min bil är sänkt en aning på originalbultarna... inget sänkningskit monterat.. och fortfarande original blad/stötdämpare
Det låter som den bästa lösningen 8)
Har du lägre däck än original :?:
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Nytt Namn: CCS RACING CUP!

Inlägg av 745 »

Mange_C5 skrev:Ser ut att bli kanonväder i helgen. :D

Ps Göran, du får ändra i signaturen :wink:
Härligt med sol & värme "tur" att man ska sitta på läktaren och inte i någon racebil :(
Jag försöker att fixa något solskydd till "bussen" så du kan ställa din bil i skuggan.
Och du får ändra rubriken :mrgreen:
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

745 skrev:
Corinthian skrev:min bil är sänkt en aning på originalbultarna... inget sänkningskit monterat.. och fortfarande original blad/stötdämpare
Det låter som den bästa lösningen 8)
Har du lägre däck än original :?:
Sådär, nu har jag mätt;
Min spoiler är 11cm från marken och vindavvisaren 4,5cm.
Spoilern var nog 12cm från backen innan sänkningen vilket skulle betyda att vindavvisarens normala avstånd är 6cm (då mina framdäck bör ha 4mm lägre profilhöjd än original).
Så troligtvis bryter alla original C6or mot reglementet gällande detta.... vet inte avståndet på C5or men troligtvis är inte heller dessa tillåtna.

Kan man göra undantag i reglementet så att mjukdelar (vindavvisare etc) får vara närmre marken än 75mm? och att 75mm bara gäller chassie/kaross/spoiler/diffuser?
Tror uppslutningen blir bättre om folk slipper skruva bort/slipa på originaldelarna...
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Corinthian skrev: Sådär, nu har jag mätt;
Spoilern var nog 12cm från backen innan sänkningen vilket skulle betyda att vindavvisarens normala avstånd är 6cm (då mina framdäck bör ha 4mm lägre profilhöjd än original).
Så troligtvis bryter alla original C6or mot reglementet gällande detta.... vet inte avståndet på C5or men troligtvis är inte heller dessa tillåtna.

Kan man göra undantag i reglementet så att mjukdelar (vindavvisare etc) får vara närmre marken än 75mm? och att 75mm bara gäller chassie/kaross/spoiler/diffuser?
Tror uppslutningen blir bättre om folk slipper skruva bort/slipa på originaldelarna...
Andreas, gör inte detta till ett avgörande problem.
Det är samma på C5, därför kapade jag min. Kravet finns i SPVM och vi som redan kör har anpassat till detta och det funkar alltså.
Kan ju ha fel men ev uppslutning begränsas nog mer av ombyggnadskrav som båge än behov av flärpen som de facto inte kostar många kr relativt att ersätta vid ev återställning.

Skall vi ha en plats att utveckla en serie utan att behöva betala typ 15000kr/bil i startavgift för att täcka banhyra för egna race, val av forum för att kunna köra är SPVMs sportvagnsserie som har lägsta möjliga ingångsnivå inom SBF. Så tills vi har bilar nog för egna rena Corvette heat får vi lov att leva med vissa märkesspecifika begränsningar som tex den ytterst irriterande detaljen med flärpen som sticker ner.

Se möjligheterna istället, vi kan tävla med våra Corvetter, det finns en serie som vi deltar i som besöker flera banor, vagnbok gör att man kan träna på i stort sett på samtliga banor varje vecka för en kostnad betydligt blygsammare än trackdays osv..

Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

Mange_C5 skrev:
Corinthian skrev: Sådär, nu har jag mätt;

Andreas, gör inte detta till ett avgörande problem.
Det är samma på C5, därför kapade jag min. Kravet finns i SPVM och vi som redan kör har anpassat till detta och det funkar alltså.
Kan ju ha fel men ev uppslutning begränsas nog mer av ombyggnadskrav som båge än behov av flärpen som de facto inte kostar många kr relativt att ersätta vid ev återställning.

Skall vi ha en plats att utveckla en serie utan att behöva betala typ 15000kr/bil i startavgift för att täcka banhyra för egna race, val av forum för att kunna köra är SPVMs sportvagnsserie som har lägsta möjliga ingångsnivå inom SBF. Så tills vi har bilar nog för egna rena Corvette heat får vi lov att leva med vissa märkesspecifika begränsningar som tex den ytterst irriterande detaljen med flärpen som sticker ner.

Se möjligheterna istället, vi kan tävla med våra Corvetter, det finns en serie som vi deltar i som besöker flera banor, vagnbok gör att man kan träna på i stort sett på samtliga banor varje vecka för en kostnad betydligt blygsammare än trackdays osv..
Absolut... bara en fundering från min sida..
för egen del så är det bara en önskan att bilen fick framföras i originalutförande (och med för modellen tillhörande utrustning som spoilers etc) samt med eftermonterad säkerhetsutrustning såklart...
malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: CCS Racing Cup!

Inlägg av malte »

Var ute o mätte på min helt original ZR1 09a underkant av fronspoiler fram 135mm.
Mittre vindavvisaren 80mm yttre vindavvisaren framför framhjulen 70mm.
Så den är snudd på teräng-gående :D
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Race rapport Kinnekulle

Inlägg av Mange_C5 »

Då har premiärtävlingen blivit genomförd.

För egen del så bestämde jag mig att inte idiotstressa för att komma till Kinnekulle för fredagsträningen utan kom fram vid halv fem tiden på eftermiddagen.
På plats var redan Malin Magnusson och en ny Corvettedebutant vid namn Magnus Karlsson med sin C5:a, således var vi tre stycken.

Malin och Magnus hade genomfört träningspassen under fredagen och var nu bekanta med banan, själv hade jag en trackday från tidigare år i bagaget.
Började packa ur bilen (både jag och min namne kör till och från banan), resa tältet och sedan började återseenden och småprat med folk i depån.

Tävlingsbesiktningen började vid 18-tiden och vi var på tårna och fick detta avklarat relativt snabbt. Kvällen ägnades sedan åt grillning och vidare trevligt umgänge med medtävlanden och deras bättre hälfter, mekaniker, funktionärer, hang arounds mm.

Test
Lördagen började med förarmöte vid 08.00 sedan kom Göran Strandlund lagom till träningspasset före lunch och hjälpte mig med däckstryck mm under träningspasset. Blev en del turer in och ur bandepån för att sänka trycket till en vettig nivå.
Överlag var det väldigt varmt och banan upplevdes av flera som något halkig där flera hade problem med fästet. Presterade tider under testpasset var inte så imponerande men började få ordning på däckstrycket. Konstaterade också att jag inte kom ihåg särskilt mycket av hur banan skulle attackeras på bästa sätt.

Kval
Efter lunch och lite sås i tanken så var det så dags för kval. Stod långt fram för att säkerställa fritt manöverutrymme, tyvärr så fick en medtävlande problem och heatet blev avflaggat på varv 1 med följd att jag blev sist i kön när vi skulle ut igen. Nu blev det inte så illa som jag först trodde (baserat på tidigare erfarenhet av att komma i trafik), utan fältet spreds ut och det blev helt ok ändå. Putsade till tidigare varvtider från testet till en början innan däcken blev för varma och låg sedan på relativt jämna men inte tillräckligt snabba varvtider för att vara nöjd. Kvaltid blev 1.02.886 för mig och ca 2 sek efter första startled. Kvalade in som fyra i klassen och först av oss med Corvetter.
Kvällen ägnades åt än mer trivsel samt unisont assisterande för att få den medtävlande bilen som gick sönder på kvalet klar för race.

Race 1
Startfältet var mixat med A- och B bilar där jag hade tre B- bilar emellan mig och täten (A-bilar) samt en röd Porsche 944 på min utsida (tiden bakom mig). Vi fick köra med rullande start vilket var första gången för mig men då det sades att farten skulle vara ca 60km/h så tänkte jag att det kan passa bra för att spetta iväg på tvåans växel och kanske ta ett par bilar framför mig.
Det gick sådär, startade från innerspår och var uppe på framförvarande Seven bil men var tvungen att backa av då den respektingivande knicken under bron på Kinnekulles raka inte medgav omkörning (och offroadkörning inte brukar sluta gynnsamt för den som försöker). Nåväl, höll innern genom första riktiga kurvan och hängde på en röd Porsche (B- bil) framför mig tills vi kom till start rakan där jag susade förbi och återtog en förlorad plats. Drog ifrån lite grann och såg att jag sakta började ta in på nästa, tyvärr inte tillräckligt utan de började istället sega sig iväg ett par varv längre fram och jag hamnade i något av ett vaccum.

Efter ett antal varv så började den röda Porschen närma sig igen och det blev till att öka tempot igen för att inte bli attackerad. Porschen kom hyggligt nära och mitt fäste var inte så bra längre vilket gjorde de sista varven till en kamp att hålla tempo, korrigera och samtidigt hålla Porschen på ett par billängder. Med några få varv kvar så ökade avståndet till Porschen igen och jag funderade på om föraren höll igen för att sätta in en slutlig attack på sista varvet? Nu blev det inte så utan jag kunde ta mig i mål ohotad bakifrån.

Bästa tid under racet (och helgen) blev 1.02.702 vilket är snubblande nära (ca 8 tiondelar) från Johnnys bästa på Kinnekulle i varvtidstråden. De flesta av de erfarna i toppen sade att de låg 1-1 ½ sek över vad de brukade prestera så om värme och banförhållandena påverkade tiderna så innebär det att jag och andra borde hitta någon sekund till vid gynnsammare förhållanden med nuvarande set up.

Race 2
Startuppställning enligt bästa varvtid i race 1 innebar att jag och den röda Porschen bytte plats och jag startar från ytter. Starten gick bra, försökte ta Porschen i knicken men platsen tog slut och jag fick bromsa för att inte vi skulle köra ihop vilket gjorde att jag förlorade lite momentum.
Bakifrån kom Magnus i den andra Corvetten och vi formerade ett tätt tåg med Porschen mig och Magnus. Magnus satt som en igel i min bakände och det blev att köra defensivt för att inte släppa förbi. Tyvärr lämnade jag efter okänt antal varv en lucka vid ingången till sista sväng och pang så hade Magnus stuckit in sin front och det var bara att ge sig.
Sen jagade vi gemensamt efter Porschen som Magnus tog i knicken, fråga mig inte hur han vågade i smutsen men han smet i alla fall förbi och tåget fortsatte med Magnus först och Porschen emellan och jag i bakom.
Jag var uppe jämsides med Porschen ett par gånger men fick backa av varje gång och ställningen blev samma till målflagg.

Då racet var på eftermiddagen under gassande sol så var det halkigt för de flesta med fram och baksläpp med konstanta korrigeringar om vartannat men kul kamper och alla hade breda leenden efter målgång.
Grattis till Magnus för grym körning och rolig fight! :D
Tack till Göran för hjälpen i depån. :D

Snackisar
Under helgen så pratades det en hel del CCS Racing Cup och det framkom att redan deltagande medtävlanden planerar att byta bil och köra med Corvetter nästa år vilket är positivt.

Även en representant för Miata (Roadsport C) var positiv till tänket med att lägga reglemente på en nivå för enkelt inträde och omedelbar konkurrenskraft och tät racing Corvetter emellan trots att bilarna och med CCS begränsningar inte är byggda ”all out” till Roadsportreglementet som de flesta övriga motståndarna. Magnus som debuterade i helgen med sin C5:a är ett utmärkt exempel på detta.

Hade kameran med men inga batterier, så ingen film.. :evil:

745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Tack för en kanon helg :D
Hoppas att J. släpper sin C5Z06 till mig.....
Film: http://www.youtube.com/watch?v=Ev-m2HOxA98
Corvetterna kommer vid 4.30 & 5.40, dom kämpade hårt i de kurviga partierna, men på rakan var det inte mycket att snacka om :D
Bilder: http://www.spvm.se/gallery/Roadsport/20 ... AB/55.html
Vad händer på bild # 20 :mrgreen:
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

745 skrev:Tack för en kanon helg :D
Hoppas att J. släpper sin C5Z06 till mig.....
Vad händer på bild # 20 :mrgreen:
Detsamma!

Bild #20?
Vill mer än däcken kanske.. :?
Platsar kanske i nybörjargruppen småsladdarna på kommande Gatebil event? :roll: :lol:

Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Gotland inför race 1

Inlägg av Mange_C5 »

Efter en kraftig förkylning, feber och snor under resan till Gotland och fram till igår samt eländiga väderförhållen så är det snart dax för race 1. Det ser ut som det äntligen kan bli torrt väglag då solen bryter igen om regnet just nu har upphört. :D

Banan är helt ny för mig och flera andra och gav minst sagt en del bryderier på hur svängarna ter sig, ni som kört här vet vad jag pratar om. Upp, ner, vänster, höger, broms och acceleration i sväng runt hela varvet vilket utmynnar i att banan har en del sköna sekvenser.
Startfältet är en härlig röra av A, B och C bilar som det brukar vara när kvalen går i blött eller som i går; sakta upptorkande före.

Så ni som befinner er på Gotland, ta er till banan och varför inte köra lite trackday med egna bilen och samtidigt kolla på racing!
:twisted:

Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Lycka till! Vi hoppas att det kan bli en liten film om loppet eller?
Mvh Ubbe
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Jag håller tummarna, kör så det ryker :D
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Kort racerapport från Gotland

Inlägg av Mange_C5 »

Kort rapport;

2 x 3:e plats pokaler till Corvetter, Malin i 1:a racet och jag i 2:a. :D

Första race i blött/upptorkande och andra i torrt.

Utförligare rapport kommer senare, samt kanske en liten filmsnutt..
Var roliga race, extra kul när Malin snuvade en av toppbilarna i A (en Seven) på 3:e platsen med ca 1/2 billängd efter hård men schysst kamp de sista varven.

745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Strålande, pallplatser är aldrig fel.
Ser fram mot en ordentlig rapport :D
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Grattis :P
Filmsnutt :P :P
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Kort racerapport från Gotland

Inlägg av Corinthian »

Mange_C5 skrev:Kort rapport;
2 x 3:e plats pokaler till Corvetter, Malin i 1:a racet och jag i 2:a. :D
Wohoo! Grattis!
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Racehelg No:2 Gotland Ring

Inlägg av Mange_C5 »

Helgen började något tidigare eftersom Gotland Ring ligger lite knöligt till jämfört med andra banor i Sverige. Banan är omtalad och hyllad bland trackdayåkare men jag själv har av olika anledningar aldrig tidigare funnit ett bra tillfälle att besöka banan och såg därför fram emot att min tur kommit att äntligen beträda asfalten och skapa mig en egen uppfattning.

Torsdag
Med utrustningen packad i bilen så påbörjades körning till färjeläget i Oskarshamn.
I färjekön återfanns en hel del ekipage i samma ärende och snacket cirkulerade kring hur banan och anläggningen skulle vara samt var man kunde tanka 98 (de flesta har aldrig kört där eller endast vid något enstaka tillfälle).

På färjan blev det sedan till att käka och försöka få lite vila. Jag själv har den sedvanliga tajmingen att bli sjuk när man skall göra nåt speciellt som man ser fram emot, är det tex inte en irriterande finne i fejjan när man skall på bröllopsfest så är det som denna gången; kraftig förkylning och feber. Som en arbetskamrat sa: det är ju bra att du tar semester när du tänker vara sjuk!

Vid ankomst påbörjade resan upp till banan, vi var några stycken som kolonnkörde till en stuga strax utanför banan och sedan en nattapilsner innan sängen.

Fredag
Fredagen började med att ta sig till banan, ta en depåplats och sedan en kortare inspektion av faciliteterna (vilket gick ganska fort). Banan fanns tillgänglig för den som ville eller tyckte att det var värt ett par tusen…!
Kan väl säja att de flesta nöjde sig med att packa upp depåplats och sedan gå runt och snacka istället.Tror att hade arrangören/banägaren släppt till tillträde för den i tävlingssammanhang mer brukliga 5-hundringen för några pass så hade banan förmodligen varit mer välfylld.

Jag själv gick mest runt och snorade samt led av feber värk, så körning var det knappast läge för oavsett prisbild.

Lördag
Efter ett tidigt uppstigande för att kunna vara med på förarsammanträde så restes depåtält med gemensamma krafter och sedermera även tävlingsbesiktning. Förarmötet (som var lite av en historia för sig) började en halvtimme senare än utsatt tid, vilket inkräktade på en del förares planer på en frukost i lugn och ro före besiktning och testkörning.

Testen blev i regn och blåst men det spelade mindre roll för min del eftersom jag fokuserade på att hitta runt och memorera höger-vänster osv. Ett varv och konklusionen var att denna banan svänger konstant och har en del kluriga moment som förmodligen kräver ett par tre heldagskörningar för att få lite snits och bra tider. Lite av Mission Impossible att hinna med på 20 minuter men det är lika för flertalet.

Kval
Egentligen inte så mycket att säja om, blev till att nöta vidare och få en hygglig tid. Det gick inte fort men räckte till en startplats i fjärde led ytter (8:a). Kvalet blev kört i upptorkande från blött med en rödflagg ca 2/3 in i passet. Eftersom jag inte hittade raceline och snabbaste lösning i respektive sektion så valde jag till stora delar att köra inner för att istället få kortast väg runt banan.

Kvällen bestod sedan av grillning i en annan stuga, mycket trevligt och vi hade en intressant diskussion om hur man kan och bör försöka hjälpa nya förare att komma igång med sitt tävlande och in i gemenskapen.

Söndag och Race 1
Satte i nya batterier i kameran och förberedde mig för start. Racet visade sig starta i blött/upptorkande, det är då fan att det aldrig kan vara torrt när man skall starta på en ny bana. Behöver liksom inte den extra svårighetsgraden. Vi hade också lite diskussioner före om scenario i första sväng där åtminstone jag oroade mig för att någon blir för het på gröten på innern. :?
Startkuvan på Gotland lutar neråt lite som att köra ner i en svacka, vilket kan leda till låsta hjul och noll styrförmåga. En sådan manöver riskerar i såfall att sluta i en högersida på fordon.
Beroende på konstellationen i startuppställningen; 2 x Miator dvs C-bilar i ledet framför och rullande start från ca 60km/h så blev min plan att köra på 2:ans växel och sedan rycka förbi längs depåmuren när starten går.
Planen fungerade perfekt, blåste förbi och sedan började kampen att hålla sig på banan med målsättning att plocka fler. Mina farhågor om startincidenter kom på skam, alla körde mycket diciplinerat och med marginal(som alltid)

Med målsättningen gick det väl sådär kan man väl säja, så fort jag gav lite för mycket gas så stack bakändan med efterföljande korrigering. Ett snabbt beslut att här gäller plan B, släpp snabbare bilar ur andra klasser men håll A bilar bakom! Tyvärr sprack den planen också då Malin var snabbare och tog sig om, sedan även Tommy i sin Lotus Seven. Dock började det bli torrare och jag började ta in på dem igen, delvis pga deras kamp om placering. På sista varvet var jag strax bakom, kunde inte vara med och slåss men fick se Malin vinna upploppet till målflagg och därmed 3:e pallplats i A! :D

Race 2
Äntligen torrt men istället ett gigantiskt oljeläckage i sista hårnål, efterlämnat från en tömd Modsportmotor!
Starten blev försenad med ca 1h pga saneringsarbetet och i röran så tog kamerabatteriet i princip slut utan att jag märkte det.

Min bästa varvtid i race 1 gav samma startplacering som tidigare och ungefär samma startuppställning i övrigt. Startplanen fick bli samma då den bevisligen fungerade. Ett snabbt ryck och sedan en riktig ytterrökare genom första sväng vilket gav en innerposition i kurva två.
Hade bra tempo och slogs om 4:e plats totalt i fältet (tre A- och en C bil framför).
Jag och ledande C bil (han är grymt snabb chaufför) hade en mycket tät fajt om bästa placering. Jag hade lite för stor lucka till de tre A-bilarna för att realistiskt kunna köra ikapp och Miatans C- konkurrenter var rejält avhängda så vi kämpade som sagt med varann istället för våra inbördes klassplaceringar var stabila.
När sedan den nya Audi TTS bröt pga kopplingsproblem så var 3:platsen som i en ask,förutsatt att jag inte klantar till det.
Givetvis gör jag det i fajten med miatan, får ett rejält släpp i kurva två och tre-fyra returkast senare (dock hela tiden på asfalten) så har Miatan försvunnit i fjärran och bästa B bil börjar synas i backspegeln. :evil:

Håller B bilen på ett lagom avstånd och bevakar min placering in i mål som 3:a i klassen och 4:a totalt i racet (C- Miatan emellan).

En snutt som visar tät ställningen efter varv 1
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... PZG985KTdg

Mina kommentarer om banan
Banan verkar inte vara byggd för tävlingsverksamhet, lite justeringar av sträckningen och den hade blivit grym med många riktigt bra omkörningstillfällen. Nu är vissa partier överarbetade och byggda för en bil i taget körning.

Chikan kombinationens sista sväng genererar en farlig utgång på rakan och borde göras om.

Asfalten är mycket hal, rena såpan bitvis. Pratade med ”hemmafolket” och fick förklaringen att däcken blir varma men fortfarande inget fäste och då orsakat av kalk som blåser in på banan. Vi noterade att det inte blev några gummirester från slicksbilarna och inga rester, inget gummi i backen heller. När sedan banan blir blöt så blir det slam och såpa.
Jag gissar men de som satt bra tider på GR har haft antingen en osedvanlig tur med tajming av banans kondition eller satt tider när asfalten var ny, är gissningsvis inte samma grepp nu som tidigare.

Till sist..
Som alla vet så sätts officiella varvtider och banrekord endast under officiell tävling och inga andra tävlings Corvetter än min och Malins har tävlat på banan, så jag eller Malin är alltså (beroende på vem som satte snabbaste tid) officiell innehavare av en långsam men ändå snabbaste Corvettetid på Gotland Ring.
Sug på den karamellen, hehe.. :wink:

malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av malte »

Mange C5 skriver så bra resensioner, så kan skriva lite om det hela från publik håll o som Open Pit Lane förare.
Tyvärr träffade jag aldrig Mange C5 dom gånger jag var i depån bland bilarna var ingen vid Corvetterna.
Nackdelen med forum är ju att man har ingen aning om hur dom andra ser ut. Det visade sig att jag var den enda som hade anmält mig till open pit lane körning, för utom det fåtal tävlingsförare som körde tror det bara var en där med.
Men som sagt det blev några varv på morgonen i blött o några varv med otroligt bra fäste efter tävlingarna !
ZR1an känns som en riktigt bra bil på banan så när som på dom usla stolarna man far fram o tillbaka !
Från publik håll kom tävlingen i gång nästan i rätt tid o flöt på bra mellan klasserna. Det tråkiga för dom flesta i den lilla publik skaran ca 200st, var att dom flesta kom när solen började komma fram på allvar o det var lagom till lunch uppehållet. Sen när eftermiddags passet kom igång så blev det långa oljesanerings uppehållet efter bara 2varv. Så på 2,5 timmar hände nästan ingenting. Bara väntan på lunch o saneringen.
På efter middagen satt jag på bortre kullen precis där som Mange lyckades räta upp bilen efter ett antal sladdar. Bra rattat Mange C5 8) Vad blev bästa Corvette varv tid ? Jag klockade bara ett varv o det var en bra tid, bättre än jag lyckats med i alla fall :oops:
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

malte skrev:Men som sagt det blev några varv på morgonen i blött o några varv med otroligt bra fäste efter tävlingarna !
....

På efter middagen satt jag på bortre kullen precis där som Mange lyckades räta upp bilen efter ett antal sladdar. Bra rattat Mange C5 8) Vad blev bästa Corvette varv tid ? Jag klockade bara ett varv o det var en bra tid, bättre än jag lyckats med i alla fall :oops:
Tänk vad man kan tycka olika angående fästet :) , men så blev vi till skillnad från dig Malte snuvade på körning direkt efter Modsport med dess slickskörning utan fick istället olja och saneringsmedel i sista sektionen vilket inte är gynnsamt om man vill få bra tider.
Bästa Corvette varvtid blev 1:36.351 (under race 2), ett par-tre kanske fyra sekunder borde kunna kapas med lite mer varv i kroppen och gynnsammare banförhållanden.

Synd att vi gått förbi varandra, var uppe vid din bil vid ett par tillfällen också.

745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

malte skrev:Mange C5 skriver så bra resensioner, så kan skriva lite om det hela från publik håll o som Open Pit Lane förare.
Tyvärr träffade jag aldrig Mange C5 dom gånger jag var i depån bland bilarna var ingen vid Corvetterna.
Nackdelen med forum är ju att man har ingen aning om hur dom andra ser ut. Det visade sig att jag var den enda som hade anmält mig till open pit lane körning, för utom det fåtal tävlingsförare som körde tror det bara var en där med.
Men som sagt det blev några varv på morgonen i blött o några varv med otroligt bra fäste efter tävlingarna !
ZR1an känns som en riktigt bra bil på banan så när som på dom usla stolarna man far fram o tillbaka !
Från publik håll kom tävlingen i gång nästan i rätt tid o flöt på bra mellan klasserna. Det tråkiga för dom flesta i den lilla publik skaran ca 200st, var att dom flesta kom när solen började komma fram på allvar o det var lagom till lunch uppehållet. Sen när eftermiddags passet kom igång så blev det långa oljesanerings uppehållet efter bara 2varv. Så på 2,5 timmar hände nästan ingenting. Bara väntan på lunch o saneringen.
Det är alltid kul att läsa välskrivna inlägg (som ditt & Magnus 8) ) men bättre ett dåligt (som mitt :( ) än inget alls.
Bilder på oss som arbetar i CCS finns på vår hemsida, där finns även telefonnummer.
http://www.clubcorvette.se/start.html
Mange hittar du så här racing - allmän info - organisation - Corvette Cup.
Om man ska ha tag på någon kan man leta rätt på bilen i depån och fråga någon utav dom som står i närheten.
Jag håller med dig om att Corvette stolarna inte är speciellt lämpliga för bankörning och om man ska börja köra bana är nog en godkänd stol bland det första man ska investera i, på KM kan du säkert få provsitta några olika så du vet vilken som passar dig.
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Anmälan till Knutstorp 6-8 juli

Inlägg av Mange_C5 »

Lite sent (igen) men här är anmälan till deltävling 3 på Ring Knutstorp, Kågeröd

Allmän bakgrund

Den 6-8 juli är det dags för det 39:e Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp.
Närmare 300 sportvagnar och historiska bilar kommer under helgen att fightas på banan, detta gör Svenskt Sportvagnsmeeting till Sveriges i särklass största racingtävling.

Arrangerade MSCC bjuder inte bara på racing, lördagen den 7:e juli startar drygt 200 sportvagnar i sportvagnsrallyt vilket alltid har sitt mål på Ring Knutstorp, i år går starten från Helsingborg.

Helt öppen depå gör det möjligt för alla besökare att på nära håll titta på racerbilar, prata med förarna mm.

Flertalet sportvagnsklubbar har Svenskt Sportvagnsmeeting som ett stående utflyktsmål, alla dessa fina bilar av varierande fabrikat fyller sportvagnsparkeringen, en bit gräsplan som förvandlas till en fantastisk utställning av såväl riktigt gamla som nyare sportvagnar.

För dem som tänker tävla

Officiell inbjudan finns här
http://www.sportvagnsmeeting.se/racing/inbjudan/
http://www.sportvagnsmeeting.se/wp-cont ... -rev-4.pdf

Anmälningsavgift:
Anmälningsavgift 2 700.- inkl. fri extra träning fredag 6.e juli för tävlings anmäld bil / förare. 220 v/10A elanslutning ingår. En efteranmälnings avgift på 500: – kommer att tas ut efter sista anmälningsdagen.

Anmälan & betalning:
Skall vara MSCC tillhanda senast måndagen 2012-06-25. Anmälan är giltig när anmälan och avgiften är MSCC tillhanda. Anmälan görs på http://www.sportvagnsmeeting.se/racing/anmalan/
HTP, Period och FIA klass tillhör historisk racing och inget att bry sig om om man inte kör App K-bil.

Vid begränsning av deltagarantal gäller datum för giltig anmälan i kronologisk ordning. Vid betalning efter sista anmälningsdag tillkommer en avgift på 500: – (gäller ej utländska deltagare). Avanmälan godkänns fram till den 6 Juli kl. 14.00. Startavgiften återbetalas minus en avgift om 200:-.

Vill man kika på anmälda så finner man dem här
http://www.sportvagnsmeeting.se/racing/anmalda/.

Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

En filmsnutt från en av Miatorna under race 2 där jag figurerar i förgrunden i början och slutet (när jag slöade till i tempo efter mina returkast).
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... HQcExXd2KE

Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

CCS Racing Cup, Tabell efter 2 deltävlingar

Inlägg av Mange_C5 »

Tabellen i väntan på att den läggs upp på hemsidan

Klass 2 A , Jämförelsetal: 3,2Kg/hk

6 Magnus Bengtsson
T1. 15+1+ 12+1
T2. 12+1+15+1
=58
20 Malin Magnusson
T1. 10,5+1+10,5+1
T2. 15+1+12
= 51
13 Magnus Karlsson
T1. 12+1+15+1
T2. ―
= 29

1.Kinnekulle* 26-27/5
2.Gotland* 16-17/6
3.Knutstorp 6-8/7
4.Anderstorp 11-12/8
5.Falkenberg 8-9/9

Kan man hoppas att fler nya kommer till start, i tex Anderstorp? :o

Skriv svar