Jag har byggd mig en ny 383 som jag ville ta ut max med mekan flatkam, så jag har gått emot alla å ökat på allt för att jag gillar att prova det som ingen gjort tidigare.
jag sträcker gränserna för varje motor. koceptet är scat roterande kit med givetvis 6 tumsstakar och som blir så lätt som möjligt.... afr 220 toppar old design som är portade till 235. tillsammans så ska dom ge 12 i kompförhållande.
en lunati voodo mekkam 249/257 vid 0.05 lyft 540/560 i lyft. som ger ca 9,5 i dynamiskt komp... kompressionstrycket med mätare ligger på 225 psi alt 15,5 bar. maxtrycket för macksoppa enligt jänkarna ska vara 200 psi.. och givetvis till det så har jag ju gjort ett avgassystem med 2 tumsprimärrör 4 tumskollektorer och 3tums resterande.
tändstiften är såkallade snöskoterstift bpr9es som är riktigt kalla ena.
problemet har ju givetvis varit det höga kompet som gjort att jag fått glödtändning när jag släcker , och spikning vid starögonblicket vid varm motor.
stiften har varit oläsbara pga den fetablandningen jag varit tvungen att ge ända till jag testat tripak bensinboster =)
numera har jag varken glödtändning , spikning. men fått i det närmaste perfekt färg på stiften till priset av 200 kronor utspätt på runt 150 liter soppa. =)
om jag ångrar det höga kompet.. nää.... funkar tripak? jo långt över förväntan för mig
har även provat stp bensinboster som var verkningslös för mig.....gissa om jag är nöjd att allt verkar fungera klockrent tillsamman,
och ni med högt komp så rekomenderar jag verkligen att testa tripak
tripak bensinboster
-
kungricky
- Corvetteälskare

- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
tripak bensinboster
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
-
axelg89
- Corvetteälskare

- Inlägg: 234
- Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
- Ort: Stockholm & Tranås
- Kontakt:
Re: tripak bensinboster
Hej,
Detta ska jag lägga på minnet. Står snart i lite av samma situation (11:1, 235/241 duration)..
Har du några siffror på vad motorn ger? Det var en mycket interessant uppsättning delar
Vad ska du ha bakom den?
Mvh
Detta ska jag lägga på minnet. Står snart i lite av samma situation (11:1, 235/241 duration)..
Har du några siffror på vad motorn ger? Det var en mycket interessant uppsättning delar
Mvh
-
kungricky
- Corvetteälskare

- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
Re: tripak bensinboster
jag hoppas på över 500 men tror runt 550 med tanke på att alla delar individuellt ska klara ge över 600 + att jag varvat 6700 hitills, och då släppte jag gasen när jag såg varvräknaren. jag är ju på inkörningsperioden än.
jag tror toppeffekten hamnar på runt 6500 eller över.
en sinterlamell och knutar är det enda som jag fått byta upp mig på för att dom inte pallat trycket riktigt
jag tror toppeffekten hamnar på runt 6500 eller över.
en sinterlamell och knutar är det enda som jag fått byta upp mig på för att dom inte pallat trycket riktigt
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk