Har fått ett missljud i höger bak och det är ordentligt glapp i lagret. har börjat demontera och funderar på hur spindeln sitter fast. Har lossat den bakre flänsen men spindeln sitter fortfarande fast, måste den pressas ur?
Var kan man köpa lager och schims i Sverige?`
Peter
byta hjullager bak
-
peter.holm
- Corvetteälskare

Re: byta hjullager bak
Hej, du måste pressa ur spindeln. Lagren sitter med krymppassning på spindlarna.
Jag har gjort denna renovering själv på mina spindlar men jag rekommenderar dig att lämna in grejorna till Svempa (Mr. Sixpack här på forumet) så fixar han det proffsigt åt dig.
De schimssatser man köper kan ses som grovsmide som ändå måste slipas till rätt mått för att få korrekt axialspel.
Har du inte svarv/slip/press/mikrometrar så lägg ner... Kommer att bespara dig många sömlösa nätter.
En bra ide är att byta hjulbultar när spindeln är ur och då passa på att svarva spindelplanet. Det är garanterat ojämnt i förhållande till lagerlägena.
Men, kolla med Svempa, han är kung på detta!
Jag har gjort denna renovering själv på mina spindlar men jag rekommenderar dig att lämna in grejorna till Svempa (Mr. Sixpack här på forumet) så fixar han det proffsigt åt dig.
De schimssatser man köper kan ses som grovsmide som ändå måste slipas till rätt mått för att få korrekt axialspel.
Har du inte svarv/slip/press/mikrometrar så lägg ner... Kommer att bespara dig många sömlösa nätter.
En bra ide är att byta hjulbultar när spindeln är ur och då passa på att svarva spindelplanet. Det är garanterat ojämnt i förhållande till lagerlägena.
Men, kolla med Svempa, han är kung på detta!
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***