C5 -99 Z51 med elektroniskt ställbara dämpare för mjuk
-
- Nykomling
C5 -99 Z51 med elektroniskt ställbara dämpare för mjuk
Tjena alla goa Corvettåkare.
Mitt första inlägg här så har detta redan pratats om eller något annat jag missar så här i början hoppas jag att ni har överseende med detta.
Har en C5 1999 Cab (6000 mil just passerat) med Z51 paketet och elektroniskt ställbara dämpare, ni vet den där lilla ratten vid armstödet i cockpit som ska förvandla bilen till ett strykjärn vid behov.
Mitt problem ligger i att jag under hela tiden jag haft bilen (ca 1 år) tyckt att den varit lite väl mjuk i fjädringen och att skillnadne mellan hårdaste och mjukaste läget knappt märkts.
Jag har fått för mig att bilen knappt ska gå att rubba vid hårdaste läget, och detta till trots kan jag gunga på bilen både bak och fram vid stillastående, oavsett om bilen är igång eller ej (om nu det skulle ha någon betydelse).
Vad är era erfarenheter om detta? Vanligt fel att åtgärda på elektronisk väg eller ser jag fram emot i värsta fall att köpa nya dämpare?
Tack för svar.
Mitt första inlägg här så har detta redan pratats om eller något annat jag missar så här i början hoppas jag att ni har överseende med detta.
Har en C5 1999 Cab (6000 mil just passerat) med Z51 paketet och elektroniskt ställbara dämpare, ni vet den där lilla ratten vid armstödet i cockpit som ska förvandla bilen till ett strykjärn vid behov.
Mitt problem ligger i att jag under hela tiden jag haft bilen (ca 1 år) tyckt att den varit lite väl mjuk i fjädringen och att skillnadne mellan hårdaste och mjukaste läget knappt märkts.
Jag har fått för mig att bilen knappt ska gå att rubba vid hårdaste läget, och detta till trots kan jag gunga på bilen både bak och fram vid stillastående, oavsett om bilen är igång eller ej (om nu det skulle ha någon betydelse).
Vad är era erfarenheter om detta? Vanligt fel att åtgärda på elektronisk väg eller ser jag fram emot i värsta fall att köpa nya dämpare?
Tack för svar.
Re: C5 -99 Z51 med elektroniskt ställbara dämpare för mjuk
Man skall inte blanda ihop de aktiva dämparna som fanns på tidiga corvetter med... "racing". Att får bra väghållning kräver mer än att justera dämparna. Dock har man med modern teknik lyckats få till det riktigt bra på bilar med aktiv fjädring, typ ZR1.
De aktiva dämparna var givetvis till för för att tillföra något, frågan är vad ? Vad jag förstått så handlar det om att kunna reglera dämpningen från standard MJUK till ännu mjukare... Det fanns inget "sport" över avsiketn med de tidiga aktiva dämparna. Vill du ha en bil med mer respons i, köp ett O´Connell kit..
De aktiva dämparna var givetvis till för för att tillföra något, frågan är vad ? Vad jag förstått så handlar det om att kunna reglera dämpningen från standard MJUK till ännu mjukare... Det fanns inget "sport" över avsiketn med de tidiga aktiva dämparna. Vill du ha en bil med mer respons i, köp ett O´Connell kit..
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
-
- Nykomling
Är nog beredd att hålla med om att man inte kan förvänta sig "racing" med dessa dämparna. Men det jag är ute efter är att de ska fungera som det är tänkt, och jag tror inte riktigt att de gör det.
Vad jag förstått på andra inlägg (https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =5&t=15219 , inlägg från Meko) så kan de elektromekaniska ventilerna som styr hårdheten på Ride Control kärva och då får man väl den effekten jag tror mig uppleva.
Frågan är bara om det går att åtgärda på något sätt, eller om jag är piskad att antingen leva med det som det är, eller investera i nytt? 10.000 som kitet du pratar om är ju inte mycket i förhållande till bilens värde....men det är ändå 10.000.
Vad jag förstått på andra inlägg (https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =5&t=15219 , inlägg från Meko) så kan de elektromekaniska ventilerna som styr hårdheten på Ride Control kärva och då får man väl den effekten jag tror mig uppleva.
Frågan är bara om det går att åtgärda på något sätt, eller om jag är piskad att antingen leva med det som det är, eller investera i nytt? 10.000 som kitet du pratar om är ju inte mycket i förhållande till bilens värde....men det är ändå 10.000.
Hej
Om du vill byta ha bättre väghållning men inte känner att du vill lägga 10 K på de så kan jag rekomendera Bilstein Sport dämpare, kostar run 4000:- och de blir en jäkla skillnad
Tänk bara på att du måste programera bort din RideControl om du tar bort dämparna annars kommer bilen spärras vid 80 Km/tim typ
Om du vill byta ha bättre väghållning men inte känner att du vill lägga 10 K på de så kan jag rekomendera Bilstein Sport dämpare, kostar run 4000:- och de blir en jäkla skillnad

Tänk bara på att du måste programera bort din RideControl om du tar bort dämparna annars kommer bilen spärras vid 80 Km/tim typ

Corvette C5 Targa -00 TeamDuja.se
-
- Nykomling
Larzzon, det verkar som att det åt det hållet det lutar. Ska träffa en kille jag brukar åka med på Corvetteträffarna här i trakten idag som precis uppgraderat sina dämpare till O´Connell och jämföra hårdhet och väghållning.
Någon ni känner till Göteborgsområdet som är en fena på Corvette som kan sköta både bytet och programmera bort Ride Control?
Tack för alla svar.
/Patrik
Någon ni känner till Göteborgsområdet som är en fena på Corvette som kan sköta både bytet och programmera bort Ride Control?
Tack för alla svar.
/Patrik
-
- Nykomling
Efter att ha fått provköra en Corvette med O´Connell dämparna insåg jag att det var det jag ville ha.Straightster skrev:Larzzon, det verkar som att det åt det hållet det lutar. Ska träffa en kille jag brukar åka med på Corvetteträffarna här i trakten idag som precis uppgraderat sina dämpare till O´Connell och jämföra hårdhet och väghållning.
Tack för alla svar.
/Patrik

Som natt och dag i jämförelse med min. Pratade med Vette.se-killarna och de sa att även med hårdaste inställningen på bilar med Ride Control så var de rätt mjuka.
Nu ligger en uppsättning O´Connell i alla fall och väntar på montering.
Tack för alla svar.
/Patrik
Straightster: Vilken Corvette "mek" har du anlitat eller fixade du allt själv? Bara lite nyfiken på om det finns fler än Sjölands, Hedin i Gbg?
MVH Conan999
-
- Nykomling
Jag låter Stephen på Nya Automobil meka med min Corvette. Har bra referenser från ett par andra Corvetteåkare i klubben samt att han servade min bil för ett litet tag sedan. Ring honom på 031-510020.
/Patrik
/Patrik
Tack för tipset. Bra att ha nåt alternativ gentemot de stora
MVH Conan999
-
- Nykomling
Måste nog efter mycket strul tyvärr revidera min åsikt om Nya Automobil. De hjulinställningarna jag fick tillbaka efter att de bytt dämparna och gjort en 4-hjulsinställning var nog det sämsta tänkbara. Jag tog bilen till en annan däckfirma och deras laserutrustning kunde inte ens regga inställningarna då de var utanför kartan. Dessutom hittade de bultar som inte var åtdragna riktigt. <suck>
Och detta tog Automobil ett helvetes överpris för och höll bilen i 3 dagar. Aldrig igen det stället säger jag bara....inte ens min gräsklippare får de ta i.
Nu är mitt nästa problem att mina gamla Sumitomo från 2002 behöver göras nåt åt.
Men det är en annan femma.
Och detta tog Automobil ett helvetes överpris för och höll bilen i 3 dagar. Aldrig igen det stället säger jag bara....inte ens min gräsklippare får de ta i.
Nu är mitt nästa problem att mina gamla Sumitomo från 2002 behöver göras nåt åt.

Det snackas mycket om att trimma,kompressor,mm
Jag tycket att man ska Börja med väghållningen
När jag körde på malby (konbana) i våras tyckte jag att bilen inte hade den väghållningen som den skulle ha.Jag trodde det berodde på däcken,tills jag gjorde en 4-hjulsinställning i dag på r-tune.Det visade sig att hjulen stod åt helsike fel både fram och bak.
Viken skillnad det blev, som dag och natt

Jag tycket att man ska Börja med väghållningen

När jag körde på malby (konbana) i våras tyckte jag att bilen inte hade den väghållningen som den skulle ha.Jag trodde det berodde på däcken,tills jag gjorde en 4-hjulsinställning i dag på r-tune.Det visade sig att hjulen stod åt helsike fel både fram och bak.
Viken skillnad det blev, som dag och natt

3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
-
- Nykomling
Ja, jag undrar om inte det skulle vara en bra ide´ att besöka Anders för nya däck, hjulinställningar samt tuning av motor när man ändå är där.
Nog så värdigt semestermål.

Låter som en drömsemster, tyvärr förstår inte alla detStraightster skrev:Ja, jag undrar om inte det skulle vara en bra ide´ att besöka Anders för nya däck, hjulinställningar samt tuning av motor när man ändå är där.

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug