Klass 1 kan tex innehålla tillåtelse att köra med slicks, inget registrering/besiktningskrav för trafik, rensad inredning osv.
Kort sagt, det kan bli så fritt som överhuvudtaget är möjligt inom ramarna av vad SBF kan godkänna.

Moderator: ornet
StrålandeMange_C5 skrev:Nåväl, I dagarna så har det kommit 2 nya reglementen från SBF som kanske tilltalar och det är inom Time attack.![]()
Jag tänker då att man väljer reglementet för Pro eller Pro Modified rakt av och använder som reglemente för CCS Racing klass 1.
Föreslår att ni som är intresserade läser igenom och kommer med synpunkter.
Tex vilket passar bäst Pro eller Pro Mod?
http://web.sbf.se/regler/up/13/ETF_TA_T ... O-2012.pdf
http://web.sbf.se/regler/up/13/ETF_TA_T ... D-2012.pdf
Tävlingsreglerna, jämför gärna mellan de två
http://web.sbf.se/regler/up/13/ETF_TA_t ... r-2012.pdf
http://web.sbf.se/regler/up/13/ETF_TA_s ... r-2012.pdf
Bara för ordningens skull och så att vi pratar samma språk angående Time attack.nu och TA reglementena.Corinthian skrev:Det är Däcksindelningen från TimeAttack.nu jag tänkte föreslå faktiskt, så det vore kanske inte så dumt att ta hela deras reglemente för samtliga klasser.. då kan man ju ställa upp i "Club" utan bur och i "Club Challange" med bur/båge...
Stämmer, bilen skall i princip vara standard förutom tillåtelse för aerodynamik.Ricky skrev:Jag kan inte se att det ær krav på båge/bur i klassen Club..
http://timeattack.nu/rulebook/
Stæmmer detta?
Ricky skrev:Tolkningsfråga..
"Motorns skall vara orginal" står det, precis som drivlinan.. -Jag tolkar detta som att det skall vara en motortyp som var orginalmonterad i biltypen och har ingenting med eventuell trimning att gøra.
Ær detta korrekt uppfattat?
Jag får som jag tidigare sagt inte ihop hur detta ska tolkas..Mange_C5 skrev: I det godkända SBF reglementet står det:
3.5.1 Motor, växellåda och drivlina skall vara standard och följa bilens ursprung enligt reg. bevis.
Jag förstår din frustration, läser man noga så framgår att de som satte ihop TA reglementena har lite mållåsning på karossbilar med mcPerson, vilket sannolikt beror på att personerna företrädesvis har japanska riskokare och därför inte lyft blicken tillräckligt för att täcka in andra biltyper. TA reglementen är ju i grunden en japansk företeelse som spridigt sig.Ricky skrev:Jag får som jag tidigare sagt inte ihop hur detta ska tolkas..Mange_C5 skrev: I det godkända SBF reglementet står det:
3.5.1 Motor, växellåda och drivlina skall vara standard och följa bilens ursprung enligt reg. bevis.
Kræver man att motorn SKALL vara i ett orørt orginalskick och EJ får avvika från bilens regbevis så kommer i teorin en Opel Kadett 67:a med 1100cc motor køra i samma klass som en C6 ZR1 Corvette..
Jag har nu mailat SBF før att få klarhet i hur 3.5.1 skall tolkas.
Anledningen till mitt intresse och æltande i denna fråga ær att jag gærna skulle vilja åka med min egen bil som ar utrustad med en motor som inte satt i bilen då den læmnade fabriken (regbevis) men som kunde væljas till som option.
Dessutom ær den "trimmad" till en nivå som understiger effekten som de vassaste fabrikstillverkade bilarna levererades med.
Som JAG ser det vore det otroligt olyckligt om man bannlyste modifierade och trimmade bilar i den lægsta klassen då några sådana (ældre) Corvetter i praktiken inte existerar længre.
Min tanke ær att man kanske endast ska sætta begrænsningarna før "standardbilsklassen" till dæckvalet.
Tex en klass med standard gatdæck, -dvs inte tillåta någon form av R-dæck.
Detta tillsammans med att inte tillåta driftingkørning borde gøra det enkelt før ALLA att kunna delta med vilken besiktigad och godkænd bil som helst.
Jag tycker æven att "speed traps" i denna klass ær en utmærkt ide før att hålla ner farten till en rimlig nivå på långa rakor osv så man kan køra bilar utan båge/bur.
Ær jag helt ute och cyklar nu..?![]()
Væntar med spænning på svaret från SBF.
Jag tycker det hade varit kul att se de ombyggda bilarna göra upp under givna förhållanden och sannolikt tycker vinnaren det samma (men kanske inte förloraren, hehe)Lars Jakobsson skrev:Så länge reglerna öppnar för roliga bilar(modifierade) så är jag nöjd :p
Däcksregler är en bra metod på bana att hålla det jämt.
Ajajaj, sorry det missade jag helt..Mange_C5 skrev: Det Ricky pratar om är inte klass 1 för modifierade bilar som tråden egentligen startades för utan nåt helt annat.
No worries, din infallsvinkel har betydelse men jag ville bara påpeka skillnaden för att hålla äpplen och päron i olika korgar.Ricky skrev: Ajajaj, sorry det missade jag helt..![]()
Beklagar att jag inte læste øverskriften ordentligt och "spann ivæg" litegrand "off topic".
Jag frågade XXXXXXXXXX om han arbetade med detta och då sa han "nej" så det kanske har blivit ett missförstånd mellan er?745 skrev:Vi ska därför ta fram ett förslag till ett klass 1 reglememte som vi sedan ska diskutera med dom, den som ledert arbetet med förslaget är: XXXXXXXXX som du är välkommen att kontakta om du har önskemål, synpunkter & frågor.
Ok, jag har sökt XXXXXXXXX utan framgångCorinthian skrev:Jag frågade XXXXXXXXX om han arbetade med detta och då sa han "nej" så det kanske har blivit ett missförstånd mellan er?
Hursom tycker jag att samtliga klasser bör utgå från att bilarna får framföras med original chassie, dvs skrota 7.5cm markfrigångsregeln, då corvetter är lägre än så.
Visst kan man ta bort vindavvisaren under fronten inför varje race men den har ju en funktion
jo, kanske det.. dock är det ganska dyrt har jag för mig samt kräver minimum 5-punkts bur745 skrev:Finns det något intresse för att samköra en serie med
http://timeattack.nu/?
OBS! Nytt reglemente
Varför tro, tag reda på faktaCorinthian skrev:jo, kanske det.. dock är det ganska dyrt har jag för mig samt kräver minimum 5-punkts bur
"Treadwear får inte understiga 180"... inga R-däck med andra ord, tråkigt.. jag som ska satsa på det i år.745 skrev:Om du klickar på länken så finner du alla uppgifter om det NYA reglementet samt kostnader.
Kul att du tänker satsa i¨år, vilken klass/race tänker du köra?Corinthian skrev:"Treadwear får inte understiga 180"... inga R-däck med andra ord, tråkigt.. jag som ska satsa på det i år.
Kan dock inte hitta något krav på bur/båge alls om man har täckt bil, förutom i Pro & Pro Modified, stämmer det?
satsa och satsa, haha, vet inte det... har ju varit snabbast på gatdäck ett tag nu så jag tänkte köra med R-däck i år.. Michelin Pilot Sport Cup ZP står på shoppinglistan.745 skrev:Kul att du tänker satsa i¨år, vilken klass/race tänker du köra?
Varför inte köra en klass där treadwear får understiga 180?
Det stämmer bra att det finns en klass där det inte är krav på bur/båge
Finns det nån klass man kan köra i 2013 som tillåter R-däck med treadwear under 180 och 4-punktsbur?745 skrev:Varför inte köra en klass där treadwear får understiga 180?
Jag vet att det har gått bra för dig, kul att du satsar lite mer i år och jag hoppas att det går lika bra i år.Corinthian skrev:satsa och satsa, haha, vet inte det... har ju varit snabbast på gatdäck ett tag nu så jag tänkte köra med R-däck i år.. Michelin Pilot Sport Cup ZP står på shoppinglistan.
Blir väl vanliga trackdays i år, speedfestival och lite superstage.
TA Pro M kan kanske passa mig... men jag förstår inte om det räcker med 4-p bur?
Sportvagnsreglementet säger ju att det ska vara fullbur i täckt bil?
Pro Modified
Skyddsbur är obligatoriskt. Minikravet för TA-PM är någon av följande modeller: 253-9,
253-10, 253-11. Skisser på dessa finns på SBF`s hemsida, Se FIA Appendix J Skisser på
regelsidan för Racing (TR 5.8 Skyddsbur), eller enligt för bilklassen i RA-7 (Sportvagnsreglemetet 2.8.1 – 2.8.4)
Aaaaah, fantastiskt! jag fastnade på 2.8.3...745 skrev:Sportvagnsreglementet:
2.8.4 Roadsport
En vertikal båge med två strävor bakåt från bågens högsta del. Skyddsbur rekommenderas.
Andra utföranden kan godkännas på grund av bilens uppbyggnad.