Hej,
Jag älskar att köra min bil, men jag tycker det är fruktansvärt tråkigt att tvätta den för hand...
Jag vet att "de gamla" biltvättarna kunde repa bilen men hur är det med de "nya" biltvättarna? Är dom lika dåliga eller är dom bättre? Är det någon som har erfarenhet av detta?
Nya biltvättar, hur dåliga är dom?
-
- Nykomling
Nya biltvättar, hur dåliga är dom?
Hälsningar
Patric Byström
C5 Z06 -03
Patric Byström
C5 Z06 -03
-
- Corvettefanatiker
Re: Nya biltvättar, hur dåliga är dom?
Hejs
Jag är rätt säker på att biltvättar repar mindre eller i alla fall bara åt ett håll, bara i längsled!
När du tvättar för hand med en svamp så repar du lacken åt alla håll! Det blir så kallade tvättrosor.
Jag var och tittade på en begagnad svart bil hos en bilhandlare för ett tag sedan och bilen hade massor av tydliga tvättrosor, förmodligen hade föregående ägare tappat svampen i en sandlåda innan eller i samband biltvättning, såg för j-vlig ut!
Jag är rätt säker på att biltvättar repar mindre eller i alla fall bara åt ett håll, bara i längsled!
När du tvättar för hand med en svamp så repar du lacken åt alla håll! Det blir så kallade tvättrosor.
Jag var och tittade på en begagnad svart bil hos en bilhandlare för ett tag sedan och bilen hade massor av tydliga tvättrosor, förmodligen hade föregående ägare tappat svampen i en sandlåda innan eller i samband biltvättning, såg för j-vlig ut!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Det tar 30 min om du har tillgång till vatten så slipper du förstöra bilen och dessutom blir den ren vilket den inte blir i automattvätt.
Köp ett par tvättvantar
1. Spola bilen med mycket vatten.
2. Ta en hink med schampo och vatten och tvätta av bilen med vanten.
3. Spola av
4. Kör bilen torr i det fina vädret eftersom du gillar att köra och förmodligen inte vill skinna den.
Autotvättar suger fett från början till slut.
Köp ett par tvättvantar

1. Spola bilen med mycket vatten.
2. Ta en hink med schampo och vatten och tvätta av bilen med vanten.
3. Spola av
4. Kör bilen torr i det fina vädret eftersom du gillar att köra och förmodligen inte vill skinna den.

Autotvättar suger fett från början till slut.
Mvh
Thomas
Thomas
-
- Corvettefanatiker
Hejs
Om du ska tvätta för hand och är rädd om lacken så ska du högtryckstvätta först så att alla partiklar som sitter fast försvinner! Annars när du gnor med svampen/handsken så drar du med dom små grejerna som repar lacken! Dra svampen åt ett håll, inte gnugga runt runt!
Automatiska biltvättar fusktvättar en hel del, men tvätta två gånger i biltvätt och en gång för hand o.s.v. så hinner inte biltvättens fusk synas!
Om du ska tvätta för hand och är rädd om lacken så ska du högtryckstvätta först så att alla partiklar som sitter fast försvinner! Annars när du gnor med svampen/handsken så drar du med dom små grejerna som repar lacken! Dra svampen åt ett håll, inte gnugga runt runt!
Automatiska biltvättar fusktvättar en hel del, men tvätta två gånger i biltvätt och en gång för hand o.s.v. så hinner inte biltvättens fusk synas!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvettefantast
Jag brukar åka till en sån där "utomhus gör det själv" och spola av bilen med högtryck/tvättmedel ett par gånger mellan varje handtvätt.
På så sätt blir det inte så jobbigt att hålla efter den samtidigt som man spar lite på vaxlagret eftersom man nöter lite på det vid svamptvätt.
Ett gott råd är dock att hålla sig borta från tvättborsten de har på högtrycksskaften, den skulle jag aldrig våga använda på min bil.
På så sätt blir det inte så jobbigt att hålla efter den samtidigt som man spar lite på vaxlagret eftersom man nöter lite på det vid svamptvätt.
Ett gott råd är dock att hålla sig borta från tvättborsten de har på högtrycksskaften, den skulle jag aldrig våga använda på min bil.
Jimmy
Corvette Z06 2006
Corvette Z06 2006
-
- Nykomling
Tack för alla tips! Det slutade med att jag inhandlade en högtryckstvätt.
Hälsningar
Patric Byström
C5 Z06 -03
Patric Byström
C5 Z06 -03