Kravet avgörs till syvende och sist av tävlingsledaren (dvs ytterst ansvarige) oavsett vad som rekommenderas eller är/varit brukligt.Hejdarn skrev:Mao, är det inte ett krav så är det inte ett krav. Jag tror att tanken är någon missriktad tro på att cavriolettens tygtak på något sätt skulle hjälpa om bilen voltar och åker upp och ned.
Men det spelar ingen roll. Finns det inte nedskrivet i regelboken så finns det inte som krav.
Det är samma som rekomendationen att man helst ska ha utrustning som uppfyller SBF TR6 men det är inte ett krav.
Jag tror helt enkelt att coupéåkarna är avundsjuka på att cabåkarna inte skulle behöva åka omkring och svettas precis som dem.
Anledning till att cab och sidorutor skall vara uppe har förmodligen med tanken att förhindra utstickande kroppsdelar vid en ev. rundpall. (inte att cabåkare skall slippa bli blöta vid regnväder
Fönsternät och numera även fångstremmar på armarna har börjat komma som alternativ.





