Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för förslag.
Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för förslag.
Hej jag har en C6 och "problem" som min och alla andra C6:or dras med är 'wheel hop' som är vanligt på Corvetten, dvs att bakhjulen studsar när man från stillastående accelererar max. Direkt får man släppa gasen och ta om för att inte förstöra drivlinan.
Är det ngn som har en bra förslag, lösning/erfarenheter vad som kan göras för att minimera detta problem, så att man kan ge full gas utan att drabbas av Wheel hop Kan man tex. uppgradera med ngr produkter som tex. PFADT motorfästen, PFADT Drivlinefästen som löser detta problem, ngn som har erfarenhet av dessa produkter. Har ni andra förslag/erfarenheter på produkter, körteknik etc som kan minimera detta problem
Tacksam för er hjälp
Är det ngn som har en bra förslag, lösning/erfarenheter vad som kan göras för att minimera detta problem, så att man kan ge full gas utan att drabbas av Wheel hop Kan man tex. uppgradera med ngr produkter som tex. PFADT motorfästen, PFADT Drivlinefästen som löser detta problem, ngn som har erfarenhet av dessa produkter. Har ni andra förslag/erfarenheter på produkter, körteknik etc som kan minimera detta problem
Tacksam för er hjälp
- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för försla
Jag har aldrig haft problem med det, vare sig på C6Z51 eller C6Z06... låter mer som en däcks/traction-fråga.. vad har du för däck?
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Re: Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för försla
Samma erfarenhet här i o försig på en Viper men samma problem.
Bytte till Bridgestone Potenza inte ett hjuhopp efter det !
Bytte till Bridgestone Potenza inte ett hjuhopp efter det !
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
Re: Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för försla
Samma som malte, bytte bort good year däcken(run flat) och inget mer hjulhopp(hadde samma problem)
Senast redigerad av sven erik den ons aug 08, 2012 16:52, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för försla
Har inga problem med orginal Good Year run flats på min C6.
Mvh
Thomas
Thomas
Re: Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för försla
Du har automat du....hejdarn...
Re: Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för försla
Jag har Michelin Pilot Sport Run Flat däck, men jag har även provat med GoodYear Run Flat däck samt även Michelin Pilot Sport (vanliga dvs inga Run Flat) däck, alla däck i samma dimension som orginal. Oavsett däck så har jag samma problem, jag har manuell låda. Givetvis är det inte varje gång, men alltför ofta.
Men det kanske beror på att man är en kass förare....
Även om jag älskar Covette o C6:an så är den ökänd gällande Wheel Hop, bara kolla på nätet och olika corvette forum i USA. Är jag den enda Corvetteägaren i Sverige som upplever detta problem med Wheel Hop?
Även ni som inte har ngr problem kanske har hört ngn annan och hur de löst det, tror inte att det beror på mina däck.
Tack för er hjälp
Men det kanske beror på att man är en kass förare....
Även om jag älskar Covette o C6:an så är den ökänd gällande Wheel Hop, bara kolla på nätet och olika corvette forum i USA. Är jag den enda Corvetteägaren i Sverige som upplever detta problem med Wheel Hop?
Även ni som inte har ngr problem kanske har hört ngn annan och hur de löst det, tror inte att det beror på mina däck.
Tack för er hjälp
Re: Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för försla
Nej du är inte ensam, händer även mig i bland men vet ej varför, man får se till att ha bra varv på bakhjulen då verkar det inte hända..
mvh
MickeW
mvh
MickeW
Även en silverfisk kan glimma till!
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
Re: Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för försla
Kan det hjälpa med polybussningar i bakvagnen?
Det borde hjälpa då det inte kan svikta lika mycket som i gummi bussningar.
Någon som har polybussningar och kan utala sig?
Det borde hjälpa då det inte kan svikta lika mycket som i gummi bussningar.
Någon som har polybussningar och kan utala sig?
Med vänliga hälsningar,
*** Fidde ***
*** Fidde ***
Re: Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för försla
Dyker du upp på KM så lär du hitta ett gäng att fråga och titta på hur deras bilar uppför sig.
Mvh
Thomas
Thomas
Re: Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för försla
Kan bero på din startteknik. Prova med lite lägre varv när du startar från stillastående och så fort du har grepp så ner med "plattan i mattan"
/Lars/

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Re: Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för försla
Håller med Lars J. Är säkert teknikrelaterat.
Nu ska inte jag uttala mig om starter på Corvette men backar inte ECUn tändningen vid WOT på lågvarv?
Då borde starten bli snabbare om man accelererar jämt jämfört med "plattan i mattan".
Det gäller i så fall att hitta balansen mellan Engine management modulen och hjulspinnet.
Jag har labbat lite själv på min bil och där är det så iom TM funktionen och då är det inte snabbast att trycka pedalen i golvet direkt.
Men det kan vara annorlunda på manuella.
Nu ska inte jag uttala mig om starter på Corvette men backar inte ECUn tändningen vid WOT på lågvarv?
Då borde starten bli snabbare om man accelererar jämt jämfört med "plattan i mattan".
Det gäller i så fall att hitta balansen mellan Engine management modulen och hjulspinnet.

Jag har labbat lite själv på min bil och där är det så iom TM funktionen och då är det inte snabbast att trycka pedalen i golvet direkt.
Men det kan vara annorlunda på manuella.
Mvh
Thomas
Thomas
Re: Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för försla
Jag blev av med mitt hoppande när jag bytte däck.jag skulle prova att släppa ut luft i bakdäcken.hoppandet måste byggas upp från däckstommen tycker man.Men helt klart har tekniken vid start stor betydelse....fullt spett och det hoppade för mej på 1 växel.NU är jag ingen expert på detta
Re: Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för försla
På nedanstående länk finns lite nyttiga tips, både om start, hur du tar hand om din koppling, etc!
http://www.rangeracceleration.com/Launch_Tips.html
/Lars/
http://www.rangeracceleration.com/Launch_Tips.html
/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Re: Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för försla
jag tippar ju på att du har fjädrings problem. har varit med om detta förr när man körde trimmade bilar.Pumpa däcken lite hårdare kan hjälpa med samt ha högre varvtal på motorn när du droppar kopplingen. detta fenomen brukar uppstå när du är precis på gränssen till att få fäste eller inte.Har du då inte till räckligt hård fjädring eller dämparna inte fungerar korrekt så trycker den ihop sig vid kopplings släppet sen skjuter dom ut sig när det börjar spinna sen börjar det hoppa hejvilt. mvh
Re: Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för försla
Det låter ju helt logiskt. Som en highsider fast på en bil. 

Mvh
Thomas
Thomas
Re: Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för försla
Såvitt jag förstår så är det ingen trimmad eller ombyggd bil frågan handlar om utan en original C6:a, och då är nog rätt startteknik en billig väg att gå
/Lars/

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Re: Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för försla
Självklart. Det är bara intressant med en anledning till att det händer. 

Mvh
Thomas
Thomas
Re: Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för försla
Tack för alla tips,
Jag har provat olika lufttryck samt olika varvtal när jag drar iväg men problemet kvarstår.
Även kollat ranger hemsida och testat hans startteknik dvs "halvslira" på kopplingen och visst blir det då mindre problem men man undrar hur nyttigt det kan vara för kopplingen.
Givetvis så blir det skillnad när man varierar gaspådraget men man skulle gärna kunna ge WOT med en bil som Corvetten, irriterande att det skall vara problem och försöker därför finna lösningar på detta.
Men grundproblemet finns ändå kvar med Corvette C6:an och givetvis måste det bero på själva konstruktionen av bakvagnsupphängningen samt andra konstruktionslösningar som måste gå att förbättra som bussningar, motor/transmissionsfästen, stötdämpande, coilovers mm.
Är det ingen som provat eller känner ngn som har uppgraderat med tex. PFADT prylar som bussningar, motor/transmissionsfästen, andra stötdämpare etc. Skulle gärna få synpunkter på olika uppgraderingar innan man plöjer ned tid och stålar på detta.
Återigen tack för era tips och er hjälp, hoppas ngn kan ge svar på vad olika uppgraderingar av upphängningar, drivlina etc kan ge.
Jag har provat olika lufttryck samt olika varvtal när jag drar iväg men problemet kvarstår.
Även kollat ranger hemsida och testat hans startteknik dvs "halvslira" på kopplingen och visst blir det då mindre problem men man undrar hur nyttigt det kan vara för kopplingen.
Givetvis så blir det skillnad när man varierar gaspådraget men man skulle gärna kunna ge WOT med en bil som Corvetten, irriterande att det skall vara problem och försöker därför finna lösningar på detta.
Men grundproblemet finns ändå kvar med Corvette C6:an och givetvis måste det bero på själva konstruktionen av bakvagnsupphängningen samt andra konstruktionslösningar som måste gå att förbättra som bussningar, motor/transmissionsfästen, stötdämpande, coilovers mm.
Är det ingen som provat eller känner ngn som har uppgraderat med tex. PFADT prylar som bussningar, motor/transmissionsfästen, andra stötdämpare etc. Skulle gärna få synpunkter på olika uppgraderingar innan man plöjer ned tid och stålar på detta.
Återigen tack för era tips och er hjälp, hoppas ngn kan ge svar på vad olika uppgraderingar av upphängningar, drivlina etc kan ge.
Re: Wheel hop hur lösa det på bästa sätt, tacksam för försla
Ett tips på en leverantör av uppgraderingsdetaljer!
http://www.lgmotorsports.com/index.php?cPath=343_380
/Lars/
http://www.lgmotorsports.com/index.php?cPath=343_380
/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"