Generatorrem

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
Red Corvette -76
Rookie
Rookie
Inlägg: 89
Blev medlem: mån dec 12, 2005 21:04
Ort: Älmhult

Generatorrem

Inlägg av Red Corvette -76 »

Har fått problem med att generator remmen hoppar av/ vrider sig.
Eftersom jag har både el vattenpump o elfläkt har jag ingen remskiva på vattenpumpen. Dessutom är ventilkåporna höga och i alu viklet gör att det inte går vrida in generatorn mot motorn på samma vis som med orginal låga kåpor. Avståndet mellan vevaxel centrum och generator centrum är nu ca 45 cm och utan stöd vilket gör att remmen vibrerar vid vissa varvtal. Hur har ni andra löst detta som inte har någon remskiva på vattenpumpen ? Annat fäste ?
http://i289.photobucket.com/albums/ll21 ... M_1001.jpg
Red Corvette -76
Användarens profilbild
Bred
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 11, 2008 22:02
Ort: Svanesund

Re: Generatorrem

Inlägg av Bred »

Lite dum fråga kanske, men du har ingen möjlighet att bussa fram generatorn, alternativt flytta bak servopumpen, så du kan få dem båda på samma rem?
Även en annan fundering, är det rätt vinkel på remskivorna, samt att de sitter rätt för varandra? Säkert fotot som luras, men ser ju ut som att remmen till generatorn går bakåt i motorutrymmet, om du förstår hur jag menar..
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
Användarens profilbild
Red Corvette -76
Rookie
Rookie
Inlägg: 89
Blev medlem: mån dec 12, 2005 21:04
Ort: Älmhult

Re: Generatorrem

Inlägg av Red Corvette -76 »

Har också tänkt på din lösning att bussa fram generatorn till samma spår som servorn. Kommer inte servorn att slira då eller roterar den så lätt att det inte kommer att vara några problem ? Det blir ju väldigt länga distanser mellan toppen till generatorfästet(minst 5cm ) kommer det inte bli svajigt?
Remmen linar upp bättre än vad det ser ut på bilden, inte 100 % perfekt men hyfsat.
http://i289.photobucket.com/albums/ll21 ... M_1000.jpg
Red Corvette -76
Användarens profilbild
Bred
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 11, 2008 22:02
Ort: Svanesund

Re: Generatorrem

Inlägg av Bred »

Red Corvette -76 skrev:Har också tänkt på din lösning att bussa fram generatorn till samma spår som servorn. Kommer inte servorn att slira då eller roterar den så lätt att det inte kommer att vara några problem ? Det blir ju väldigt länga distanser mellan toppen till generatorfästet(minst 5cm ) kommer det inte bli svajigt?
Remmen linar upp bättre än vad det ser ut på bilden, inte 100 % perfekt men hyfsat.
http://i289.photobucket.com/albums/ll21 ... M_1000.jpg
Hmm, bra fråga. Vet inte hur mycket motstånd det är i servon faktiskt, men du har nog rätt, blir nog väl klent. Beträffande distanser och armar går det ju att få det specialtillverkat hos smed så det håller.
Men, hur har du det med möjligheter att spänna remmen? Ser ut som att länkarmen och ventilkåpan är väldigt nära..
Ett annat alternativ är kanske en remskiva med högre spår?
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
Användarens profilbild
BlueBull
Rookie
Rookie
Inlägg: 94
Blev medlem: tor jun 07, 2012 17:08
Ort: Habo, jönköping

Re: Generatorrem

Inlägg av BlueBull »

Hade samma problem på en av mina bilar.
Jag blev väldigt förvånad första gången jag såg att remmen var tvistad.
Hade lite tur när jag inte hittade rätt längd och tittade på alternativ.
Hittade då en kraftigare rem som fortfarande passade hyfsat bra i spåret men var stabilare.

Har fungerat klockrent sen. Långa små remmar är opålitliga om de inte har anliggning/styrning på flera ställen, enligt min uppfattning.
Kanske finns olika kvalitéer också men det har jag inte inblick i vad som är bäst. :D
Emanuel
-68 cab 454LS6 L71/M21
Skriv svar