Däcktest ljudnivå
Däcktest ljudnivå
Jag har gjort ett litet däcktest.
Använde Decibelmätare Voltcraft SL-200 mätaren placerad mellan sätena i höjd med örat.
Däck original Michelin Pilot Sport Zero Pressure samt Nitto Invo ej punkteringsfritt.
Nylagd asfalt 80km/h Michelin 71,8db Nitto 70,9db
60km/h Michelin 69,6db Nitto 68,6db
Grov asfalt 80km/h Michelin 75,0db Nitto 72,9db
60km/h Michelin 73,0db Nitto 71,3db
Extra grov 80km/h Michelin 76,1db Nitto 74,5db
60km/h Michelin 73,2db Nitto 72,3db
Så jag slår fast att Nitto Invo är tystare än Michelin ZP vilket även upplevs så.
Använde Decibelmätare Voltcraft SL-200 mätaren placerad mellan sätena i höjd med örat.
Däck original Michelin Pilot Sport Zero Pressure samt Nitto Invo ej punkteringsfritt.
Nylagd asfalt 80km/h Michelin 71,8db Nitto 70,9db
60km/h Michelin 69,6db Nitto 68,6db
Grov asfalt 80km/h Michelin 75,0db Nitto 72,9db
60km/h Michelin 73,0db Nitto 71,3db
Extra grov 80km/h Michelin 76,1db Nitto 74,5db
60km/h Michelin 73,2db Nitto 72,3db
Så jag slår fast att Nitto Invo är tystare än Michelin ZP vilket även upplevs så.
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
Re: Däcktest ljudnivå
3db är en fördubbling av oljudet...
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: Däcktest ljudnivå
Håller Nitto Inv kortare tid då också? Däcket är säkert mycket mjukare än Michelin.
Hoppas på en forts av däcktest
Hoppas på en forts av däcktest

3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Re: Däcktest ljudnivå
Kanon....fakta är alltid välkommet.....jag kommer testa lite om effekt framåt våren....hur mycket gör en kamm?jag kommer köra i en kamm som skall klara bilprovningen 224/230 581 114 är kammvinklarna.kommer ge er fakta om detta från bänken om någon vill ha dessa?
Re: Däcktest ljudnivå
Hej,
Tidigare hade jag en Corvette Z06 2008 års modell, där jag först körde med OEM GoodYear punkteringsfria däck som jag tyckte var Ok tills jag bytte till Michelin Pilot Sport icke punkteringsfria däck. Vilken skillnad, lägre ljudnivå, bättre komfort, mer spårstabil.
Så jag tror att den betydligt hårdare skuldran på ett punkteringsfrit däck är den avgörande skillnaden som gör att även Nitto däcken i det här fallet faller ut till vinnare.
Funderar själv på alternativa däck till standarddäcken på min ZR1:a. Vi har ju pratat tidigare gällande WheelHop och vi båda har ju ZR1:or så jag är nyfiken på vilka Nitto du har. Märke och dimensioner? är de monterade på standardfälgarna eller eftermarknadsfälgar? Var har du köpt dessa däck.
Tack för en intressant tråd
Tidigare hade jag en Corvette Z06 2008 års modell, där jag först körde med OEM GoodYear punkteringsfria däck som jag tyckte var Ok tills jag bytte till Michelin Pilot Sport icke punkteringsfria däck. Vilken skillnad, lägre ljudnivå, bättre komfort, mer spårstabil.
Så jag tror att den betydligt hårdare skuldran på ett punkteringsfrit däck är den avgörande skillnaden som gör att även Nitto däcken i det här fallet faller ut till vinnare.
Funderar själv på alternativa däck till standarddäcken på min ZR1:a. Vi har ju pratat tidigare gällande WheelHop och vi båda har ju ZR1:or så jag är nyfiken på vilka Nitto du har. Märke och dimensioner? är de monterade på standardfälgarna eller eftermarknadsfälgar? Var har du köpt dessa däck.
Tack för en intressant tråd
Re: Däcktest ljudnivå
[quote="ettan47"]Hej,
Tidigare hade jag en Corvette Z06 2008 års modell, där jag först körde med OEM GoodYear punkteringsfria däck som jag tyckte var Ok tills jag bytte till Michelin Pilot Sport icke punkteringsfria däck. Vilken skillnad, lägre ljudnivå, bättre komfort, mer spårstabil.
Så jag tror att den betydligt hårdare skuldran på ett punkteringsfrit däck är den avgörande skillnaden som gör att även Nitto däcken i det här fallet faller ut till vinnare.
Funderar själv på alternativa däck till standarddäcken på min ZR1:a. Vi har ju pratat tidigare gällande WheelHop och vi båda har ju ZR1:or så jag är nyfiken på vilka Nitto du har. Märke och dimensioner? är de monterade på standardfälgarna eller eftermarknadsfälgar? Var har du köpt dessa däck.
PM skickat
Tidigare hade jag en Corvette Z06 2008 års modell, där jag först körde med OEM GoodYear punkteringsfria däck som jag tyckte var Ok tills jag bytte till Michelin Pilot Sport icke punkteringsfria däck. Vilken skillnad, lägre ljudnivå, bättre komfort, mer spårstabil.
Så jag tror att den betydligt hårdare skuldran på ett punkteringsfrit däck är den avgörande skillnaden som gör att även Nitto däcken i det här fallet faller ut till vinnare.
Funderar själv på alternativa däck till standarddäcken på min ZR1:a. Vi har ju pratat tidigare gällande WheelHop och vi båda har ju ZR1:or så jag är nyfiken på vilka Nitto du har. Märke och dimensioner? är de monterade på standardfälgarna eller eftermarknadsfälgar? Var har du köpt dessa däck.
PM skickat

ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
Re: Däcktest ljudnivå
VEM har sagt att den kamaxeln klarar bilprovningen ?sven erik skrev:Kanon....fakta är alltid välkommet.....jag kommer testa lite om effekt framåt våren....hur mycket gör en kamm?jag kommer köra i en kamm som skall klara bilprovningen 224/230 581 114 är kammvinklarna.kommer ge er fakta om detta från bänken om någon vill ha dessa?

C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: Däcktest ljudnivå
angående kammen har dem som har satt in en sådan gått igenom....bilprovningen
Re: Däcktest ljudnivå
För att slippa tårar, stäm av ditt projekt med Guru Anders på Rtune först, inget kul att hamna i en besiktningshärva.... Se min profil nedan, min kam klarar med nöd o näppe lagens arm...
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: Däcktest ljudnivå
vad har du för värden på din kamm bengt?220 224 ? ? .har pratat med anders...sedan kan man blanda i 25% etanol vid besiktningen...det klarar vetten att styra.men visst har du rätt bengt...man kan inte va säker....han ligger i gränslandet....men jag vet fler som har mer kamm och klarat besikningen.....
Re: Däcktest ljudnivå
Det ser vi fram emot. Lite vassare kam ger också ett härligare ljud, bara man slipper krångel med besiktning såsven erik skrev:Kanon....fakta är alltid välkommet.....jag kommer testa lite om effekt framåt våren....hur mycket gör en kamm?jag kommer köra i en kamm som skall klara bilprovningen 224/230 581 114 är kammvinklarna.kommer ge er fakta om detta från bänken om någon vill ha dessa?

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Re: Däcktest ljudnivå
Tror jag har 220/224 lyft ,590 o LSA 114
LG specialare...
Klarar med nöd o näppe HC på besiktningen, innan kattarna var varma låg HC runt 750 sist o sjönk till 70 efter ett par minuter på 2500varv...
LG specialare...
Klarar med nöd o näppe HC på besiktningen, innan kattarna var varma låg HC runt 750 sist o sjönk till 70 efter ett par minuter på 2500varv...

C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: Däcktest ljudnivå
Tack för ett ordentligt test.
Alltid intressant med uppmätta värden.
Fråga: Var båda däcken nya
(jag utgår från det eftersom du inte har skrivit något om det.)
Off topic:

Alltid intressant med uppmätta värden.
Fråga: Var båda däcken nya

Off topic:
Alltid kul med före & efter.sven erik skrev:Kanon....fakta är alltid välkommet.....jag kommer testa lite om effekt framåt våren....hur mycket gör en kamm?jag kommer köra i en kamm som skall klara bilprovningen 224/230 581 114 är kammvinklarna.kommer ge er fakta om detta från bänken om någon vill ha dessa?

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 512
- Blev medlem: ons nov 14, 2007 21:52
- Ort: Örebro
Re: Däcktest ljudnivå
Nitto har än så länge varit överlägsna michelin pilot sport när det gäller både ljud, grepp och hållbarhet.ettan47 skrev:Hej,
Tidigare hade jag en Corvette Z06 2008 års modell, där jag först körde med OEM GoodYear punkteringsfria däck som jag tyckte var Ok tills jag bytte till Michelin Pilot Sport icke punkteringsfria däck. Vilken skillnad, lägre ljudnivå, bättre komfort, mer spårstabil.
Så jag tror att den betydligt hårdare skuldran på ett punkteringsfrit däck är den avgörande skillnaden som gör att även Nitto däcken i det här fallet faller ut till vinnare.
Funderar själv på alternativa däck till standarddäcken på min ZR1:a. Vi har ju pratat tidigare gällande WheelHop och vi båda har ju ZR1:or så jag är nyfiken på vilka Nitto du har. Märke och dimensioner? är de monterade på standardfälgarna eller eftermarknadsfälgar? Var har du köpt dessa däck.
Tack för en intressant tråd
Michelin är dom absolut sämsta däck jag haft på bilen, 335/30/20".
När det gäller gatdäck fungerar både Invo och NT05 väldigt bra.
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
Re: Däcktest ljudnivå
Michelin däcken har gått ca 350mil ser nästan nya ut.745 skrev:Tack för ett ordentligt test.![]()
Alltid intressant med uppmätta värden.
Fråga: Var båda däcken nya(jag utgår från det eftersom du inte har skrivit något om det.)
Off topic:Alltid kul med före & efter.sven erik skrev:Kanon....fakta är alltid välkommet.....jag kommer testa lite om effekt framåt våren....hur mycket gör en kamm?jag kommer köra i en kamm som skall klara bilprovningen 224/230 581 114 är kammvinklarna.kommer ge er fakta om detta från bänken om någon vill ha dessa?
Nitto Invo däcken har gått ca 100mil vid test tillfället.
Så däck uppsättningarna var inte helt nya men nära på !
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
Re: Däcktest ljudnivå
Gå in på www.dackonline.se där ser man på de flesta däcken vilken db dem har(nya eu direktiv)
Re: Däcktest ljudnivå
Kan ju vara kul och kolla om det stämmer. (Labb och verklighet)
Jag upplever att Corvetterna är ganska ljudisolerade.

Jag upplever att Corvetterna är ganska ljudisolerade.
Mvh
Thomas
Thomas
Re: Däcktest ljudnivå
Hmmm jag upplever tvärt om...däckljudet går in en del..men då har jag cupe"så den är tyst annars
.viktigaste är att testerna görs lika för alla däck....som nu det görs 


Re: Däcktest ljudnivå
Det kan ju vara så att jag jämför med racebilar som är rätt så bullriga.
Jag har inte haft en "standard svenssonbil" sedan jag var typ 20 så jag ska nog inte uttala mig.
Jag upplever Vettecabben som otroligt ombonad och bekväm och så har den nästan obegränsat med lastutrymme!

Jag har inte haft en "standard svenssonbil" sedan jag var typ 20 så jag ska nog inte uttala mig.
Jag upplever Vettecabben som otroligt ombonad och bekväm och så har den nästan obegränsat med lastutrymme!

Mvh
Thomas
Thomas
Re: Däcktest ljudnivå
Även lastutrymmet i kupen är gigantiskt. Jag får in 2st hjul med 345-35-18 (dock utan luft hoptryckta med spännband)
domkraft muttermaskin hjälmar solstol m,m m,m. Samt även en passagerare även om denna får sitta ganska långt fram
domkraft muttermaskin hjälmar solstol m,m m,m. Samt även en passagerare även om denna får sitta ganska långt fram

ZR1 2009 Atomic orange SÅLD