Någon som vet en bra firma som kan göra en motortvätt på en c5 runt göteborgtrakten?
Har varit och frågat runt på en del ställen men dom vågar inte utföra jobbet för dom har känt sig osäkra så tar tacksamt emot tips.
Tror inte jag vågar göra detta själv heller
Motortvätt
Re: Motortvätt
Nej, nej! Skölj inte motorutrymmet med rinnande vatten!!! Så får man inte göra
(Nu drog jag slutsatsen om att vatten är inblandat... Ordet "motortvätt" leder liksom till det, men det var kanske inte så du tänkt..?)
Precis som Thomas säger så mår inte elen bra av vatten och fukt! Det är alltid ett vågspel (
) att spola vatten på en bilmotor - vilken som helst! Det gäller nog inte bara Corvette.
Det är att be om direkta eller framtida problem. Bäst är att låta bli alltså.
Så här följer istället veckans CorvetteHusmorsTips:
Satsa på att använda trasor istället! Bra microfibertrasor!! Kosta på det. Det kommer du inte att ångra! Finns på allt från Claes O till Biltema. Meguiars har också (de bästa) men de sparar man till utsida kaross eller inne i kupén!
Grejen med just microfibertrasor är att de verkligen lyfter bort skiten. Med en vanlig bomullstrasa, gärna mättad av smuts, så drar man bara runt allt och det blir inte rent. Skillnaden mellan dessa trasor och andra är verkligen jättestor. Det kanske är lite mer jobb för dig jämfört med att bara duscha på avfettning och sedan spola av med vatten, i alla fall "första gången", men det är det värt! Dessutom blir det inte rent när man bara spolar av heller... man måste ändå torka av alla ytor för hand...
Microfibertrasor gör alltså underverk och går att ha till allt(!). Jag är i alla fall frälst! Och när de blir skitiga så maskintvättar man dem i 90 grader (utan sköljmedel!) så blir de som nya igen! (nästan - inget slår en helt ny!
)
Du kan använda dem ihop med vatten bara, gärna varmt. Kör med nåt kemiskt gucka, typ vanlig avfettning också om det är rejält skitigt. Meguiars har bra grejer till detta också för den delen, av typen "spraya-på-torka-av"! 139:--
Fast, hallå, så skitigt kan väl ändå inte motorutrymmet vara på en C5'a??? Jag tycker att det håller sig hyggligt rent därinne även vid körning i regn och på lite halvtaskiga vägar... Gör rent ofta så blir det inte skitigt - gäller i princip allt i livet!
Gör du så här så kan du fixa det själv också och du är inte beroende av varken rinnande vatten eller spolplatta!
/Magnus

(Nu drog jag slutsatsen om att vatten är inblandat... Ordet "motortvätt" leder liksom till det, men det var kanske inte så du tänkt..?)
Precis som Thomas säger så mår inte elen bra av vatten och fukt! Det är alltid ett vågspel (

Satsa på att använda trasor istället! Bra microfibertrasor!! Kosta på det. Det kommer du inte att ångra! Finns på allt från Claes O till Biltema. Meguiars har också (de bästa) men de sparar man till utsida kaross eller inne i kupén!

Grejen med just microfibertrasor är att de verkligen lyfter bort skiten. Med en vanlig bomullstrasa, gärna mättad av smuts, så drar man bara runt allt och det blir inte rent. Skillnaden mellan dessa trasor och andra är verkligen jättestor. Det kanske är lite mer jobb för dig jämfört med att bara duscha på avfettning och sedan spola av med vatten, i alla fall "första gången", men det är det värt! Dessutom blir det inte rent när man bara spolar av heller... man måste ändå torka av alla ytor för hand...
Microfibertrasor gör alltså underverk och går att ha till allt(!). Jag är i alla fall frälst! Och när de blir skitiga så maskintvättar man dem i 90 grader (utan sköljmedel!) så blir de som nya igen! (nästan - inget slår en helt ny!

Du kan använda dem ihop med vatten bara, gärna varmt. Kör med nåt kemiskt gucka, typ vanlig avfettning också om det är rejält skitigt. Meguiars har bra grejer till detta också för den delen, av typen "spraya-på-torka-av"! 139:--
Fast, hallå, så skitigt kan väl ändå inte motorutrymmet vara på en C5'a??? Jag tycker att det håller sig hyggligt rent därinne även vid körning i regn och på lite halvtaskiga vägar... Gör rent ofta så blir det inte skitigt - gäller i princip allt i livet!

Gör du så här så kan du fixa det själv också och du är inte beroende av varken rinnande vatten eller spolplatta!
/Magnus
3:a KM 2015 <450 hk
5:a KM 2014 <500 hk
Corvette C5 Coupé 2004
5:a KM 2014 <500 hk
Corvette C5 Coupé 2004
Hej Magnus! Tack för bra tip
Har aldrig provat att göra rent med microfibertrasor i motorrummet.
Lägger tipset i tips tråden.
Ha det/ubbe

Lägger tipset i tips tråden.
Ha det/ubbe
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
meko skrev:Nej, nej! Skölj inte motorutrymmet med rinnande vatten!!! Så får man inte göra![]()
Precis som Thomas säger så mår inte elen bra av vatten och fukt! Det är alltid ett vågspel () att spola vatten på en bilmotor - vilken som helst! Det gäller nog inte bara Corvette.
Det är att be om direkta eller framtida problem. Bäst är att låta bli alltså.
Satsa på att använda trasor istället! Bra microfibertrasor!! Kosta på det. Det kommer du inte att ångra! Finns på allt från Claes O till Biltema. Meguiars har också (de bästa) men de sparar man till utsida kaross eller inne i kupén!![]()
Microfibertrasor gör alltså underverk och går att ha till allt(!). Jag är i alla fall frälst! Och när de blir skitiga så maskintvättar man dem i 90 grader (utan sköljmedel!) så blir de som nya igen! (nästan - inget slår en helt ny!)
/Magnus
Låter som ett klockrent tips
Hur kommer man åt överallt dock? Känns som att vissa ställen ser man att det är lite smutsigt men går inte att komma ner med handen eller trasa. Brukar du plocka isär grejer för att få det riktigt rent?
-
- Corvettefanatiker
Hejsan !
Jag har alltid kört med avfettning o vatten / högtrycksspruta !
Men inte högsta tryck utan halvfart, det har funkat bra !
Men, man får ju kolla så att man inte sprutar direkt på
elprylar, relän o dyl !
Jag har alltid kört med avfettning o vatten / högtrycksspruta !
Men inte högsta tryck utan halvfart, det har funkat bra !
Men, man får ju kolla så att man inte sprutar direkt på
elprylar, relän o dyl !
Jag gör som Peter, avfettning och högtrycksspruta med förstånd
Har gjort det på de 4 Corvetter jag haft och aldrig fått problem.
Sunt förnuft gäller naturligtvis. Känsliga elkomponenter går ju att plasta in om man vill vara extra försiktig.
/Lars/

Sunt förnuft gäller naturligtvis. Känsliga elkomponenter går ju att plasta in om man vill vara extra försiktig.
/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"