Behöver hjälp med att tyda felkoder (problem löst)
Behöver hjälp med att tyda felkoder (problem löst)
Hej corvettvänner.Har problem med min c4 92a.har felkoder h55 h64 h65,den går ojämt när man gasar,går sämre när den är varm.Det som gjorts med bilen,ny optispark.stift.kablar. det är gjort av föregående ägaren,sen gav han upp.Jag har kollat div givare. bytt stift. Bytt lamdasonderna innan kat.finns det någon mer lamda?(lamdasonderna fick jag med)ohm-mätt spridarna.Tändstiften var sotiga och fel nummer därför böt jag dom(ingen lek).tacksam för svar mvh martin
Senast redigerad av martin 73 den ons jul 10, 2013 23:49, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Behöver hjälp med att tyda felkoder
Har du kollat spridarna? Vanligt fel på en 20 år gammal bil om de inte är bytta. Ohm-mät dem varma. Ska inte skilja mer än någon tiondel mellan dem. Finns flera trådar om det om du använder sökfunktionen.
Edit: Läste för snabbt och dåligt, du hade ju kollat spridarna. Men det kan även vara mekaniskt problem med dem. Då går det inte att mäta med Ohm-meter.
Edit: Läste för snabbt och dåligt, du hade ju kollat spridarna. Men det kan även vara mekaniskt problem med dem. Då går det inte att mäta med Ohm-meter.
Re: Behöver hjälp med att tyda felkoder
Den förra ägaren har haft spridarna på provtryckning.(ingen garanti än då)ska ohm mäta igen(varma)
Re: Behöver hjälp med att tyda felkoder
Kod 64+65 kommer upp utan att bilen är startad.Haft batteripolen borta
Re: Behöver hjälp med att tyda felkoder
Om spridarna är provtryckta så vet man väl att de håller tätt när de är stängda. Men kan det vara så att alla/några öppnar för dåligt eller stänger för sakta? Bara en tanke utan någon särskild kunskap.
Har du kollat färgen på de nya stiften? De gamla var ju sotiga och då är det ju bäst att kolla så de nya inte också blivit det.
Har du kollat färgen på de nya stiften? De gamla var ju sotiga och då är det ju bäst att kolla så de nya inte också blivit det.
Re: Behöver hjälp med att tyda felkoder
Varmskörde bilen.ena sidan39 43 20,7 20,3 (ohmtalet sjönk ju längre jag hadde mätaren på)andra sidan19,2 19 19,1 19.Mätte sedan med motorn igång då låg de mellan 12,5-12,6.kollar stiften när motorn svalnat.
Re: Behöver hjälp med att tyda felkoder
Hur Ohm-mäter du med motorn igång?? Du måste ju ta bort kontakten från spridaren. Tog du en i taget och lät den gå på 7 burkar, eller? 12,5 till 12,6 var det Volt? Skiljer ju så mycket mot den resistans du mätt tidigare.
Jag har för mig att de ska ligga på runt 14 Ohm, men i alla fall ska det inte skilja mer än någon tiondel. Så på en sida, ca 19 Ohm, kan det ju iofs vara ok. Men den andra sidan med 39 43 20,7 20,3 ser inget vidare ut. Var det på den högra sidan? Dina felkoder indikerar i alla fall att du har problem på höger sida.
Jag har för mig att de ska ligga på runt 14 Ohm, men i alla fall ska det inte skilja mer än någon tiondel. Så på en sida, ca 19 Ohm, kan det ju iofs vara ok. Men den andra sidan med 39 43 20,7 20,3 ser inget vidare ut. Var det på den högra sidan? Dina felkoder indikerar i alla fall att du har problem på höger sida.
Re: Behöver hjälp med att tyda felkoder
första mätningen sjönk ohm- talen,fick inget stabilt tal på höger sida.(passagerarsidan) när jag mätte vänster sida var dom stabila 19-19.2.Mätte höger sida igen då mellan 19-20.då provade jag med motorn igång,tog en i taget(allså motorn gick på sju burkar)då låg dom jämt.motorn bludrar vid gas från tomgång till 2000 varv.släpper jag inte ner gasen under 2000 varv och gasar bludrar den inte.
Re: Behöver hjälp med att tyda felkoder
DTC #64: Bank 2 RF Heated Oxygen Sensor #1 Circuit Lean. (Bank 2 är höger sida.)
DTC #65: Bank 2 RF Heated Oxygen Sensor #1 Circuit Rich. (Bank 2 är höger sida.)
Går för fett OCH för magert????
Prova att flytta alla fyra spridare från höger till vänster sida. Om felkoderna ändras till någon av nedanstående så är problemet någon/några av spridarna som nu sitter på höger sida.
DTC #44: Bank 1 LF Heated Oxygen Sensor #1 Circuit Lean. (Bank 1 är vänster sida.)
DTC #45: Bank 1 LF Heated Oxygen Sensor #1 Circuit Rich. (Bank 1 är vänster sida.)
Sen kan du göra samma sak med lambdorna, byta plats på dem. Förmodligen vet du redan, men "oxygen sensor" är samma sak som Lambda sensor.
Ja, jag vet, jag har snöat in på spridarna. Optisparken m.m. är ju nytt. Jag försöker bara hjälpa så gott jag kan. Bra om någon kan kommentera om jag glömt något eller är ute och cyklar totalt? Jag är ju ingen expert på något sätt alls.
DTC #65: Bank 2 RF Heated Oxygen Sensor #1 Circuit Rich. (Bank 2 är höger sida.)
Går för fett OCH för magert????
Prova att flytta alla fyra spridare från höger till vänster sida. Om felkoderna ändras till någon av nedanstående så är problemet någon/några av spridarna som nu sitter på höger sida.
DTC #44: Bank 1 LF Heated Oxygen Sensor #1 Circuit Lean. (Bank 1 är vänster sida.)
DTC #45: Bank 1 LF Heated Oxygen Sensor #1 Circuit Rich. (Bank 1 är vänster sida.)
Sen kan du göra samma sak med lambdorna, byta plats på dem. Förmodligen vet du redan, men "oxygen sensor" är samma sak som Lambda sensor.
Ja, jag vet, jag har snöat in på spridarna. Optisparken m.m. är ju nytt. Jag försöker bara hjälpa så gott jag kan. Bra om någon kan kommentera om jag glömt något eller är ute och cyklar totalt? Jag är ju ingen expert på något sätt alls.
Re: Behöver hjälp med att tyda felkoder
tackar för all hjälp och råd. hur svårt är det att byta plats på spridarna?nollas felkoderna om man kopplar bort bateriet.om det gör det, borde inte kod 64 65 komma upp innan bilen har startas.båda lamdasonderna är bytta.
Re: Behöver hjälp med att tyda felkoder
På LT1-motorn är det lätt att komma åt spridarna och därmed är de lätta att byta/flytta.
H före felkoden betyder History, d.v.s. att det är gamla koder. C betyder Current. Om du läser här så får du en hel del info: http://www.corvette-guru.com/uploads/sm ... dePull.pdf. Kopplar man bort batteriet så borde koden nollas? Finns ett annat sätt att nolla koder om du läser på sidan 11 i ovanstående.
H före felkoden betyder History, d.v.s. att det är gamla koder. C betyder Current. Om du läser här så får du en hel del info: http://www.corvette-guru.com/uploads/sm ... dePull.pdf. Kopplar man bort batteriet så borde koden nollas? Finns ett annat sätt att nolla koder om du läser på sidan 11 i ovanstående.
Re: Behöver hjälp med att tyda felkoder
Har inte haft tid för bilen.båten upptagen(cheva v8)När jag köpt bilen,och kom hem upptäckte jag att det var mycket motorolja i, tappa ur en liter och tänkte inte mer på det.(klantigt av verkstaden att fylla i för mycket olja tänkte jag)Sen läste jag en tråd om läckande spridare,gjorde att bensinen rann ned i oljan.ska kolla på det imorgon,även bränsletrycket och tändspolen.någon som vet det exakta bränsletrycket,med tändningen på.med motorn på tomgång.vid öppet spjäll
Re: Behöver hjälp med att tyda felkoder
kollade bränsletrycket idag 41psi(endas tändning)37psi(tomgång)41psi(vid gaspådrag)är det ok?vid fullt gas,hackar bilen för att sedan sjuta iväg.
Re: Behöver hjälp med att tyda felkoder
Gjorde ett avgas prov idag.Vid ca 65 grader värdena bra,vid tomgång och 2500 varv.vid ca 94 grader,bra på ena sidan,men på förarsidan högt hc+co lamda lågt.Vad tyder det på(dåliga spridare)Tacksam för råd mvh Martin
Re: Behöver hjälp med att tyda felkoder
spridare nu beställda.
Re: Behöver hjälp med att tyda felkoder
Hjälpte tyvärr inte.Får söka vidare
.Ses lampan lös vid ax.

Re: Behöver hjälp med att tyda felkoder
Några tipps någon ?
Re: Behöver hjälp med att tyda felkoder
ingen som har några tipps och råd.????
Re: Behöver hjälp med att tyda felkoder
Lång sökt kanske, tändmodulen, soppa filter som är igenkletat, soppapump..?
mvh
MickeW
mvh
MickeW
Även en silverfisk kan glimma till!
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
Re: Behöver hjälp med att tyda felkoder
Det är ju ett väldigt klurigt fel då det är felkoder och dåliga avgasvärden bara på en sida av motorn och det är bytt det mesta som t.ex. lambdor, spridare, optispark, tändstift och kablar. Har du tagit kompprov?
Jag vet inte om jag har blandat ihop det nu, men var det felkoder på höger sida och dåliga avgasvärden på vänster?? Vet inte heller hur kablaget ser ut på din bil, men kan det vara felkopplade lambdor, höger/vänster? Skjuter från höften.........
Edit: Hur ser avgassystemet ut? Går det inte ihop på mitten nånstans? Och i så fall, hur mätte ni avgaserna på höger/vänster sida?
Jag vet inte om jag har blandat ihop det nu, men var det felkoder på höger sida och dåliga avgasvärden på vänster?? Vet inte heller hur kablaget ser ut på din bil, men kan det vara felkopplade lambdor, höger/vänster? Skjuter från höften.........
Edit: Hur ser avgassystemet ut? Går det inte ihop på mitten nånstans? Och i så fall, hur mätte ni avgaserna på höger/vänster sida?
Re: Behöver hjälp med att tyda felkoder
hej micke w.har kollat bränsle trycket.och det verkade ok.men det kanske det kan göra med täppt filter?Finns det något sätt att kolla tändmodulen?
Re: Behöver hjälp med att tyda felkoder
Hej Chevette.Har ej tagit kompprov på alla cylindrar,är skapligt trångt,tog fyra timmar att byta stift.kablarna till lamda gick ej att koppla fel.avgasrören är separata hela vägen.
Re: Behöver hjälp med att tyda felkoder
Läste i någon gammal tråd om bränsletryckgivaren.Dit går en vakumslang,som det inte skulle lukta bensin i. stämmer det?i min gör det det.......
Re: Behöver hjälp med att tyda felkoder
Bränsletrycksgivaren? Kan det vara bränsletrycksregulatorn du menar? I den sitter ett membran som kan gå hål. Vet inte exakt hur det ser ut på LT1'an men på TPI har den en liten kopp som går att skruva loss och där sitter membranet. Tror det är lika på din. Bara att kolla. Kom bara ihåg att släppa ut trycket innan du skruvar isär.
På TPI går det att byta ut koppen så man får justerbart bränsletryck. (Onödigt på en standardmotor)
På TPI går det att byta ut koppen så man får justerbart bränsletryck. (Onödigt på en standardmotor)
Re: Behöver hjälp med att tyda felkoder
bränsletrycksregulatorn skulle det vara.Tror inte min är delbar kollar på det imorgon.
Re: Behöver hjälp med att tyda felkoder
Kollade igår på bränsletrycksregulatorn.luktade bensin men den läckte inget.kollade också tändningen,tändkabel för tändkabel med strob-lampa,på en tändkabel oregelbundet blinkande plus att den slockna vid gas,för att sedan tändas igen.provade även utan stift,med samma resultat.provade även att byta tändkabel.samma resultat..????? optisparken är ny,men kan det vara den endå,tändspole? tändmodul?databoxen?vad tror ni?MVH Martin
Re: Behöver hjälp med att tyda felkoder
Håller sig bränsletrycket stabilt när du gasar osv så skall inte det vara någta konstigheter nu när du bytt spridarna.
Hur ser motorjorden ut? och även jordningen mellan topp och block. Är denna lite 99% kan det ge sådana fel som du bekriver, det är ganska svårt att felsöka detta. enklast är att ta lös jordflätorna och slipa alla ytor rena och sedan dra ihop igen med rikligt bad 5-56. Samma symptom gör även tändspolen om det finns en liten spricka i den.
Hur ser motorjorden ut? och även jordningen mellan topp och block. Är denna lite 99% kan det ge sådana fel som du bekriver, det är ganska svårt att felsöka detta. enklast är att ta lös jordflätorna och slipa alla ytor rena och sedan dra ihop igen med rikligt bad 5-56. Samma symptom gör även tändspolen om det finns en liten spricka i den.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Behöver hjälp med att tyda felkoder
martin 73
mailar dig info angående Optispark mätning.
Kjell C4/94
mailar dig info angående Optispark mätning.
Kjell C4/94
Re: Behöver hjälp med att tyda felkoder
Kollat jordning bakom batteri.vid tändspole plus div andra jordningar.var sitter jordningen mellan topp och block?en jordkabel försvinner ned bakom motorn vart tar den vägen?
Re: Behöver hjälp med att tyda felkoder
oscilloscop införskaffat,nu behövs vägledning(fy fan vad rattar)