dålig handbroms.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Gurra-K
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 46
Blev medlem: ons sep 19, 2012 19:34
Ort: Eskilstuna

dålig handbroms.

Inlägg av Gurra-K »

Har kollat lite på min handbroms för jag tycker den tar väldigt dåligt, drar den i botten men däcken går endå att rulla på om man tar i med däcken på plats måste väl gå att spänna den på något sätt, är det någon som har haft samma problem eller kanske har ett råd hur man kan göra?

Och vajern glider inte heller tillbaka på ena sidan trots att jag tagit bort vajrarna och smörjt dom :/
Alla svar uppskattas :)
White91
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: mån jul 05, 2010 23:26
Ort: Ytterby

Re: dålig handbroms.

Inlägg av White91 »

Hej
Nu vet jag inte vilken årsmodell du har men generellt kan man säga att en trög bromswire aldrig är bra.
Går inte wiren lätt tillbaka så hamnar handbromsen inte tillbaka i ändläge. Då får du inte full rörelse och därmed inte någon bra bromsverkan.
Detta gäller alla typer av handbromsar med automatisk justering. Går inte bromsen fullt tillbaka så tar inte handbromsen fullt nytt tag.
Börja med att byta wire och därefter kolla så att handbromsdelen på bromsarna rör sig fullt ut.

Om du har handbromsen integrerad i oken bak (tror att det är från -88 och framåt) så kolla att beläggen inte har ärgat fast i oken. Beläggen ska sitta så löst att du kan ta loss dem med handen. Kolla även att hävarmen till handbromsen (sitter på baksidan oket) har full rörlighet och går till ändläget av sig själv. Använd en polygriptång t.ex. för att vrida hävarmen.

De tidigare bakbromsarna har jag inte full koll på men de finns säkert någon som kan dem här på forumet.

Lycka till med mekandet.
Mvh Johan

__________________________________________
-91 L98 TH700
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 452
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:56
Ort: Bålsta

Re: dålig handbroms.

Inlägg av Hot Rod »

Tidiga C4 har justerbar handbroms, senare har automatjustering.

På min -96 hade jag problem med att handbromsen tog dåligt. Såg att beläggen var väldigt slitna, bytte och handbromsen blev bättre. Kanske fungerar inte justeringen så bra när beläggen blir tunna?
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Gurra-K
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 46
Blev medlem: ons sep 19, 2012 19:34
Ort: Eskilstuna

Re: dålig handbroms.

Inlägg av Gurra-K »

Har inga belägg på min den är dragen till broms oken Har årsmodell -94 men ska beställa nytt vajer system :)
Gunslinger
Rookie
Rookie
Inlägg: 49
Blev medlem: fre feb 03, 2012 11:27
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: dålig handbroms.

Inlägg av Gunslinger »

Har också en -94, en wire såg ut som en Boaorm, bytte båda vajrarna + belägg då dessa var rätt slitna, sedan dess är allt frid och fröjd.
Lasse
Gurra-K
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 46
Blev medlem: ons sep 19, 2012 19:34
Ort: Eskilstuna

Re: dålig handbroms.

Inlägg av Gurra-K »

Okej ja jag ska byta vajrarna för beläggen är nya :)
stand
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 36
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:36
Ort: Norrköping

Re: dålig handbroms.

Inlägg av stand »

Hej Gurra!
Handbromsen på min C4 har jag lagt ganska många timmar på... :evil:
Det kan vara wirarna som kärvar, dock inte på min.
Det sitter en självjustering i handbromsspaken som hela tiden kompenserar för slak wire.
Den är ganska stark fjäder i denna så om returflädrarna har mattats ute vid oken orkar de inte dra tillbaka hävarmarna/wirarna.
Sedan har bromsbeläggen olika tjocklek på ut och insida och det är MYCKET viktigt att de kommer på rätt plats...
Så kolla beläggens placering, att wirarna löper lätt, att fjädrarna orkar dra tillbaka hävarmarna samt att en grundjustering på blir gjord ute vid respektive ok, och då måste hävarmarna vara tillbakadragna fullt av returfjädrarna.
Sedan har du parkeringsbroms :)
Röd C4 / -91 Coupe 6-vxl manuell
Gurra-K
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 46
Blev medlem: ons sep 19, 2012 19:34
Ort: Eskilstuna

Re: dålig handbroms.

Inlägg av Gurra-K »

för jag provade och smörja upp vajrarna och tyckte dom löpte lätt men tydligen inte bra nog, får hjälpa vajern att åka tbx när jag släppt på bromsen, så måste först byta vajrarna och se vad de ger men är inte säker på att de är hela problemet samtidigt :|
Kirderf
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: lör jun 04, 2011 17:33
Ort: Öckerö

Re: dålig handbroms.

Inlägg av Kirderf »

Tjena Gurra

Jag hade problem med handbromsen på min 93a förra året. Jag brukar sällan använda den men plötsligt fick jag underkänt på besiktningen. Spaken gick att dra i botten mne bilen kunde fortfarande rulla i större lutningar. Det finns två insexskruvar för att justera spelet på hävarmarna till parkeringsbromsen på oken bak, det är egentligen inte meningen men det kan gå att få en viss bättre bromseffekt. Tyvärr resulterade det i att fästet (i PLAST!!!??? :evil: ) för vajern på handbromspaken sprack, vilket även hände på nästa spak som jag köpte på skroten. Tog isär allt och hittade felet, det var vajrarna bak där höljet hade rostat på insidan och fått bulor som komprimerades.

Beställde ny handbromsspak, nya bromsbelägg och nya vajrar, bägge bak och även fram från Corvette Central via VetteParts. Spaken och beläggen passade alldeles utmärkt och var bara att sätta dit. Vajrarna bak passade ok, men vajern fram passade inte alls. För det första var höljet mycket kortare än på gamla vilket gjorde att det nästan blev en 90 graders böj vid bakre fästet, dessutom var diametern för liten för att passa i det bakre fästet. Detta gick att fixa men då visade det sig att relationen mellan vajer och hölje var nästan 3cm längre än på den gamla, så spaken gick i botten innan det ens hade börjat dra i oken. Satte tillbaks den gamla vajern som tur var i gott skick och handbromsen funkade alldeles utmärkt.

Jag kanske har fått fel men det stog corvette 92 - 96 på påsen samt att den liknade den gamla på utseendet. Men som sagt tidigare så var längderna fel och diametern på höljet för liten och även nipplarna i ändarna var för stora för att passa i såväl spaken som kopplingen med bakvajrarna. Eller så är man bara tvungen att räkna med få modifiera delarna när man köper eftermarknads delar.

Mvh Fredrik
Gurra-K
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 46
Blev medlem: ons sep 19, 2012 19:34
Ort: Eskilstuna

Re: dålig handbroms.

Inlägg av Gurra-K »

Kollade med vetteparts de kostar ca 1500 för hela vajer systemet, men han sa också att man ska först kolla över så den där själv justeraren är infettad ordentligt så de blir väl att titta de först men tror att den är det faktiskt :(
Skriv svar