Montera plåtar runt T-top

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Montera plåtar runt T-top

Inlägg av peter.holm »

Är i färd med att börja återmontera allt krom och rostfria lister/plåtar runt T-toppen, vad ska man köra för tätmassa runt allting? Verkar ha legat någon typ an Butyl-gummi innan.

Jänkarna pratar om något som de kallar för Seam-caulk, verkar vara butylband?

Peter
corvette74
Nykomling
Nykomling

Re: Montera plåtar runt T-top

Inlägg av corvette74 »

Hej Peter!

Jag använde Bostik Maxi Bond.
Det är igentligen ett monteringslim med fungerar också som tätmassa.
Finns även i fabikat som Tremco och Tec7.
Jag tyckte det fungerade väldigt bra men jag är ingen expert på området.

Micke
CCS554
Dolly
Torsvi-Kalle
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Torsvi-Kalle »

Hej Peter, Jag köpte seam-caulk från Usa som jag andvänder nu, när jag byter lister runt dörrarna. Det är någon form av butylband, remsor som är ca 6-7 mm breda och 2-3mm tjocka, riktigt kladdiga,

Mvh Stefan
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av PG-son »

Hej Peter!
Jag tänkte, gjorde såhär, och utvecklar svaret lite.
När rutan monterades fick jag lite butylband från glasfirman att täta med.
Jag lade en sträng på översidan rutramen, men tyckte inte riktigt att det skulle räcka som tätning, och blev osäker, vad som skulle vara bäst. (Täta best.) Man vill ju inte få in vatten.
Det är mycket luft under främre T-plåten och övre rutramen, vilket gör det svårt att täta.

Eftersom vi ser och har sett b.la på dina fina bilder hur rutramen angrips av rost runt rutan tänkte jag mota olle (vattnet) i grind.
Jag lade en tjock sträng butylgummi runt hela rutan mot ramen, och smetade ut den.

Sen skall alla lister runt rutan också på, passformen är olika, om man säger så, och ingen tätar mot rutan.
För att hålla borta vattnet lade jag en självhäftande gummilist på rutan, som tätar mot listerna.
Köptes här http://www.agenturaffaren.se/images/stories/Katalog.pdf
Tror det var denna jag använde, och anpassaded med sax i vissa fall. 1‐1693 15x3 15:‐/m
Det blev ganska tätt, får inte igenom ett tunt bladmått, utan att det tar emot.

OK, då har vi kvar den ”lilla” eller stora glipan mellan övre fönsterlisten och främre kanten på ”T-plåten.”
Att få den snygg och tät går inte. Kanske snygg om man tycker att det är snyggt med en glipa.

Den fyllde jag med genomskinlig silikon.
Joo, jag förstår att det inte är enligt instruktionsboken 1970, men bilarna var nog inte tänkta att köras i ösregn heller, omså gjordes ser vi resultatet.
Faktum är att det satt silikon där sen tidigare. Det kanske var därför som min rutram var väldigt fin, förutom i högra hörnet.
Jag har under gångna sommaren tittat på alla bilar jag kunnat, och är lite ensam om detta förfarande.
Glipan mellan övre fönsterlisten och T-plåten är öppen på de flesta.

Å andra sidan vet jag att det inte kommer in något vatten, efter 30 mils körning i störtregn.
Jag la faktiskt en lite sträng mellan skarvarna på plåtarna till T-toppen också.

Förslag, vänta med att täta tills du har monterat rutan, provmontera alla lister, och fundera, så blir det säker bra.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av peter.holm »

Om man kollar noga efter avrinning så är detta det enda ställe (röda pilen) som ev. inträngande vatten kan rinna ut, och då hamnar det till slut inne i kupén:

Bild

Egentligen borde man dränera mha ett rör genom dörrstolpen men det kanske är overkill. Frågan är om man ska pensla i någon typ av underredsmassa på de ställen man kan se att rosten tidigare härjat?

De yttre hörnen måste man väl täta innan rutan är på plats, man kommer väl inte åt att skruva dessa efter att rutan monterats?

Den här Bostic-massan, är den mjuk så att man kan plocka bort kromet senare? Man skulle vilja ha en butylmassa på tub.

Får se hur det blir med glipan mellan rutlist och T-top-plåten, kanske bättre att använda något siliconfritt här, typ Sica-flex kanske (används på båtar)?

Har börjat provmontera utan tätmassa och det är skaplig passform, återkommer med bilder.

Peter
chevette
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av chevette »

peter.holm skrev: Man skulle vilja ha en butylmassa på tub.
Peter
Bra jobbat! :)
Butylmassa finns på tub. T.o.m på Biltema!
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalie ... ng-364801/
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Smuggler »

Några funderingar kring detta, dock bara teorier då jag låter mina plåtar sitta kvar tills nästa vinter...
Jag skulle definitivt rostskydda alla ytor där inte fästmassa skall ligga med rostskyddsmedel. Använder ofta hålrumsvax på sprayburk från Swedol, Presto har jag för mig tillverkaren heter. Det är genomskinligt och torkar till en gruvligt kladdig och seg hinna.
Avrinning är kanske svårt att lösa i det här falletr och då får man se till att det blir tätt. Fast det blir det säkert inte... Då återstår bara att rostskydda.
Sikaflex är jättebra. Men då det torkar på stört så fort tuben är öppnad tycker jag att det är kvalificerad pengaförstöring. Välj hellre tätmassa av typen Tec 7. Finns hos de flesta handlare, även Swedol. Jag har använt det vansinnigt mycket och det limmar suveränt. Tätar lika bra också, över som under vatten. Dessutom torkar det inte i tuben så det går att använda flera månader! Finns i alla möjliga färger dessutom. 170 spänn för en 400ml tub.
Tyvärr lär det bli rätt svårt att demontera plåtarna efter limningen då Tec 7 sitter...
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av peter.holm »

chevette skrev:
peter.holm skrev: Man skulle vilja ha en butylmassa på tub.
Peter
Bra jobbat! :)
Butylmassa finns på tub. T.o.m på Biltema!
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalie ... ng-364801/
Ja, den här typen av tätning tror jag att jag ska köra med. Man vill ju inte att plåtarna limmas fast för hårt om man vill demontera dem för ev. lackering senare.

Torrtestat allt idag och passformen är skaplig.

Bild

Peter
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av peter.holm »

Två tuber butyltätmassa beställt, lovordat av bla husvagnsägarna. Kommer nog köra med detta som ersättning för alla butylbanden.

http://www.cheapy.se/Produkt___BUTYLTAE ... 3087_13087_

Peter
MickeN
Rookie
Rookie

Inlägg av MickeN »

Några år i efterhand, är du fortfarande nöjd med resultatet Peter? (Tätning av lister).
Med Vänliga Hälsningar
Micael Nylander
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av peter.holm »

Ja, jag har ingen anledning att tro att det inte skulle funka. Nu kör man ju inte särskilt ofta i dåligt väder så det kommer nog att hålla min livstid ut iaf :D

Peter
MickeN
Rookie
Rookie

Inlägg av MickeN »

Då kör jag på samma! :)
Med Vänliga Hälsningar
Micael Nylander
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av peter.holm »

Ja, gör det. Och snåla inte på massan, jag i princip fyllde med butylmassan för att säkerställa att det verkligen tätar.

Peter
MickeN
Rookie
Rookie

Inlägg av MickeN »

Tack för tipset! Skall provmontera allt krom imorgon. De kromade hörnorna är väl på vid montering av vindrutan va?
Med Vänliga Hälsningar
Micael Nylander
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av peter.holm »

Ja, det är ett måste. Jag spräckte rutan när jag försökte få bort hörnen utan att ta bort rutan först.

Peter
MickeN
Rookie
Rookie

Inlägg av MickeN »

Aj då! Ingen höjdare kan jag tänka mig! Är det något annat jag skall tänka på?
Kommer du ihåg hur många tuber butylmassa det gick åt?
Med Vänliga Hälsningar
Micael Nylander
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av FreddanLS5 »

Tja grabbs,
Nu är jag några år efter er men håller på med just detta i skrivande stund! Tänkte åka och köpa butylband idag och sedan montera allt i dagarna. Tänkte fylla hela det tomma utrymmet under T-topen med butyl så att det inte kan rosta sönder =D
Hur gick det för er ? Har ni några tips och råd man får ta del av?

Ciao
Skriv svar