Enkelt va??
luftning
- stingray L46
- Corvettefantast

- Inlägg: 119
- Blev medlem: mån aug 22, 2011 19:59
- Ort: Vallåkra
luftning
Hejsan, jag kommer troligen med en enkel fråga som lyder följande: behöver man den slang som går från ventilkåpan till luftrenare, räcker det inte med att man sätter en luftare på ventilkåpan?
Enkelt va??
Enkelt va??
Svenne Bengtsson
Corvette stingray 73 coupé
1969 L46 motor 350/350 +410 hk
Corvette stingray 73 coupé
1969 L46 motor 350/350 +410 hk
Re: luftning
Enkelt svar: Jo, det räcker, antar att du menar ett mini filter.
Annars är det ju smidigt att koppla till luftrenaren där det ändå finns ett filter.
Annars är det ju smidigt att koppla till luftrenaren där det ändå finns ett filter.
Emanuel
-68 cab 454LS6 L71/M21
-68 cab 454LS6 L71/M21
- stingray L46
- Corvettefantast

- Inlägg: 119
- Blev medlem: mån aug 22, 2011 19:59
- Ort: Vallåkra
Re: luftning
Jo det är ju klart, men jag tycker det ser fult ut med den slangen, kan man göra det snyggare i motorummet så försöker man.
Det betyder att kan köpa in en kromad breather och sätta i.
Det betyder att kan köpa in en kromad breather och sätta i.
Svenne Bengtsson
Corvette stingray 73 coupé
1969 L46 motor 350/350 +410 hk
Corvette stingray 73 coupé
1969 L46 motor 350/350 +410 hk
Re: luftning
Man kan absolut sätta ett filter direkt på ventilkåpan.
Dock bör man tänka på att motorn KAN klämma ur sig en del oljedimma genom filtret likförbenat.
Ett fväl fungerande alternativ är att dra en slang till en catch-tank.
Själv kör jag med PCV-ventil enligt orginalkonceptet, motorn får då bra ventilation och all oljedimma går in i förgasaren och förbränns.
Det man inte ska göra är att köra utan vevhusventilation, då kommer motorn trycka ut olja genom packningar och vavaxeltätningarna sedan motorn alltid kommer att ha lite övertryck i vevhuset pga att kompression går förbi kolvringarn.
//Ricky.
Dock bör man tänka på att motorn KAN klämma ur sig en del oljedimma genom filtret likförbenat.
Ett fväl fungerande alternativ är att dra en slang till en catch-tank.
Själv kör jag med PCV-ventil enligt orginalkonceptet, motorn får då bra ventilation och all oljedimma går in i förgasaren och förbränns.
Det man inte ska göra är att köra utan vevhusventilation, då kommer motorn trycka ut olja genom packningar och vavaxeltätningarna sedan motorn alltid kommer att ha lite övertryck i vevhuset pga att kompression går förbi kolvringarn.
//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: luftning
Om du skaffar sk brethers så tänk på att kolla dom så dom fungerar. Inte helt självklart även om dom e nyaRicky skrev:Det man inte ska göra är att köra utan vevhusventilation, då kommer motorn trycka ut olja genom packningar och vavaxeltätningarna sedan motorn alltid kommer att ha lite övertryck i vevhuset pga att kompression går förbi kolvringarn.
Jag hade problem med mina och fick då problemet som Ricky nämner ovan.
Och innan jag löste det problemet, kröp oljan ut lite var stans.
Enkelt men jobbigt fel.
_________________________
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
- stingray L46
- Corvettefantast

- Inlägg: 119
- Blev medlem: mån aug 22, 2011 19:59
- Ort: Vallåkra
Re: luftning
Tack för svaren, det ser ut som att det bästa är att låta det vara som det är och fixa en snyggare slang.
Svenne Bengtsson
Corvette stingray 73 coupé
1969 L46 motor 350/350 +410 hk
Corvette stingray 73 coupé
1969 L46 motor 350/350 +410 hk


