Tappat bort backväxeln
-
- Nykomling
Tappat bort backväxeln
Objekt: 2001 C5, manuell, 27000 mil.
Växlarna, spec 1:an och backen har varit lite tröga att få i på sista tiden.
I lördags låg jag och flöt på 6:an i 110+ då det kändes som om jag tappade drivningen under någon sekund. Några sekunder senare uppstod ett "dyrljud" i bakvagnen.
Jag kopplade ur och försökte frirulla till en avfart och då jag kommit ner i fart lade jag i 4:an och provade. Det gick alldeles utmärkt att linka hem på 4:an utan dyrljud. Nu är helt plötsligt alla växlarna lätta att lägga i och drivning finns på framåtväxlarna. Kopplingen verkar funka.
Om jag lägger i backen händer inget. Det låter som om den är på gränsen till kuggingrepp.
Jag har läst här och det verkar som om urtrampningslagret kan spöka. Växelreglage? Ellar har lådan rasat?
Tacksam för tips.
Växlarna, spec 1:an och backen har varit lite tröga att få i på sista tiden.
I lördags låg jag och flöt på 6:an i 110+ då det kändes som om jag tappade drivningen under någon sekund. Några sekunder senare uppstod ett "dyrljud" i bakvagnen.
Jag kopplade ur och försökte frirulla till en avfart och då jag kommit ner i fart lade jag i 4:an och provade. Det gick alldeles utmärkt att linka hem på 4:an utan dyrljud. Nu är helt plötsligt alla växlarna lätta att lägga i och drivning finns på framåtväxlarna. Kopplingen verkar funka.
Om jag lägger i backen händer inget. Det låter som om den är på gränsen till kuggingrepp.
Jag har läst här och det verkar som om urtrampningslagret kan spöka. Växelreglage? Ellar har lådan rasat?
Tacksam för tips.
Re: Tappat bort backväxeln
Om det bara är backen som inte funkar så kan det vara så att tänderna mellan synkringen och backdrevet är dålig/slut. Är lite snålt tilltagna på dessa växellådor, och många får problem med att hålla kvar växeln i back läge.
Sen så sitter urtrampningslagret ihop med slavcylindern, och den konstruktionen är väll inte den bästa, slavcylindern är i stor del plats. Bytte den på min C5a -00 när den hade gått ca 6000 Mil å den va trasig då. Vart som att den inte ville gå tillbaks efter man kopplat.
/Marcus
Sen så sitter urtrampningslagret ihop med slavcylindern, och den konstruktionen är väll inte den bästa, slavcylindern är i stor del plats. Bytte den på min C5a -00 när den hade gått ca 6000 Mil å den va trasig då. Vart som att den inte ville gå tillbaks efter man kopplat.
/Marcus
Corvette C5 Targa -00 TeamDuja.se
27.000mil
och jag tyckte min hade gått långt "18.000"

-
- Nykomling
Tack för tips,
Synkringen på backen verkar troligt. Det har hänt några gånger att backen hoppat ur och detta beror nog på synkringen snarare än att den inte var ilagd ordentligt, vilket jag trodde.
Då blir det alltså ner med alltihop för att byta synkringar och inspektera.
Några mer tips om vad man tar med av bara farten?
Ny slavcylinder och ny koppling antar jag att man sätter dit när man ändå är där.
Ska man göra nåt åt "tuben"? Lager där eller nåt.
Bör lagren i lådan bytas?
Frågan är om det finns någon käck renoveringssats till växellådan som täcker normala slitdelar? Det blir till att lusläsa kataloger. Dessutom är frågan hur många specialverktyg som behövs för att få isär lådan.
Synkringen på backen verkar troligt. Det har hänt några gånger att backen hoppat ur och detta beror nog på synkringen snarare än att den inte var ilagd ordentligt, vilket jag trodde.
Då blir det alltså ner med alltihop för att byta synkringar och inspektera.
Några mer tips om vad man tar med av bara farten?
Ny slavcylinder och ny koppling antar jag att man sätter dit när man ändå är där.
Ska man göra nåt åt "tuben"? Lager där eller nåt.
Bör lagren i lådan bytas?
Frågan är om det finns någon käck renoveringssats till växellådan som täcker normala slitdelar? Det blir till att lusläsa kataloger. Dessutom är frågan hur många specialverktyg som behövs för att få isär lådan.
Synkringen till backen behöver du inte byta då den är lika på båda sidorna å du använder bara den sidansom går emot back drevet. Så vänder du den så är den som ny, däremot får du nog byta back drevet.
Slavcylindern är de ja absolut kan rekomendera att byta, å innan du sätter dit den nya se till å pumpa ur all gammal vätska ur systemet då de blir extremt mycke skit i de.
Kopplingan kan ju vara smart å byta om man tycker de är dax för det.
Jag bytte lager i min tub när ja rev ner den förra gången då de kändes som så pass lite extra arbete när man ändå har allt nere. Och då har du ju även möjlighet att kolla skicket på hardyskivorna. Dom va slut på min bil därav att ja rev ner drivlinan första gånge. Vill du se lite bidler på nerplockade delar så finns de en del i min projekt tråd
/Marcus
Slavcylindern är de ja absolut kan rekomendera att byta, å innan du sätter dit den nya se till å pumpa ur all gammal vätska ur systemet då de blir extremt mycke skit i de.
Kopplingan kan ju vara smart å byta om man tycker de är dax för det.
Jag bytte lager i min tub när ja rev ner den förra gången då de kändes som så pass lite extra arbete när man ändå har allt nere. Och då har du ju även möjlighet att kolla skicket på hardyskivorna. Dom va slut på min bil därav att ja rev ner drivlinan första gånge. Vill du se lite bidler på nerplockade delar så finns de en del i min projekt tråd

/Marcus
Har samma problem med min -01 , backväxeln skrapar när man lägger i den samt hoppar ur sitt läge ibland.
Skriv gärna här om du finner nåt artikelnummer på backdrev mm som behövs för denna operation
Mvh Markus
Skriv gärna här om du finner nåt artikelnummer på backdrev mm som behövs för denna operation

Mvh Markus
Har plockat ner och öppnat min låda idag, så nu ska de bli ordning på backen snart igen 

Uppdatera gärna här , ska försöka mig på samma sak innan våren kommer 

Hej
Liten min update har hittat felet, och har lite nya grejer på väg hem
Sen blir de lite modifikation i lådan så ska de nog bli kanon sen
Lägger upp bilder och mer info när ja fått delarna och börjat bygga ihop
/Marcus
Liten min update har hittat felet, och har lite nya grejer på väg hem

Sen blir de lite modifikation i lådan så ska de nog bli kanon sen

Lägger upp bilder och mer info när ja fått delarna och börjat bygga ihop
/Marcus
Nu ligger min diff & växellåda på golvet
bara hitta nån som kan ta en koll på mina backdrev mm

Öppnat min låda och synkringen till backväxeln helt slut
typ 3 kugg kvar , resten av dom guldiga kuggen ligger nederst i lådan
Allt annat ser iaf ut som nytt...
Antar att gaffeln måste bort för att kunna byta synkringen ?? det står då åxå att man måste byta låsringen till den i manualen , nåt ni gör ??
Vad använder ni för packningsklet när ni sätter ihop lådan igen ?? tyckte min hade nån svart packningsklet imellan...
Mvh Makke

Allt annat ser iaf ut som nytt...
Antar att gaffeln måste bort för att kunna byta synkringen ?? det står då åxå att man måste byta låsringen till den i manualen , nåt ni gör ??
Vad använder ni för packningsklet när ni sätter ihop lådan igen ?? tyckte min hade nån svart packningsklet imellan...
Mvh Makke
Kul att fler vågar skruva själv 
hehe ja då kan man förstå att de inte funkar :O
Ja gaffeln måste lossas, ja byter alla låsringar jag tar bort, den till gaffeln är standard låsring och kostar ca 1 kr så
Låsringarna till axeln/stocken är dock lite mer special kostade mej 78 kr styck
/Marcus

hehe ja då kan man förstå att de inte funkar :O
Ja gaffeln måste lossas, ja byter alla låsringar jag tar bort, den till gaffeln är standard låsring och kostar ca 1 kr så

Låsringarna till axeln/stocken är dock lite mer special kostade mej 78 kr styck
/Marcus
Vart köper du låsringarna ??
Nu finns de bilder på min modifiering av växellådan i min projekttråd här på forumet