Anpassning för bankörning

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Wakawo
Nykomling
Nykomling

Anpassning för bankörning

Inlägg av Wakawo »

Hej!

Nu har min C3:a äntligen kommit hem från USA!
Tanken är att den skall anpassas lite för ”amatörbankörning” några gånger om året.
Jag har redan frågat er lite om däck & bromsar bl.a. i andra trådar & fått bra svar men behöver mer hjälp :)

Lite info om bilen för de som är intresserade:
Den är en 69:a coupe som stått i ett garage i Kalifornien sen 89!
En kille som heter John Pandeles i USA, han lär ha varit en motortrimmare som tyvärr dog för några år sen enligt uppgift, satte i en lite trimmad 462:a med Doug Nash
5-växlad låda omkring -88 så motor & låda har bara gått ca 300 mil. (Jag fick dock originalmotorn, 427:a, med också :mrgreen: )

Allan på Dreamfactory hittade den till mig & den kom till Löddeköpinge i torsdags.
Jag gjorde en liten provkörning av den då & den har helt klart rejält med kraft. Motorn är blueprintad & balanserad också & mig veterligt innebär det att motorn är ihopsatt med snävare toleranser & tåler att varvas lite mer än original (om det nu skulle behövas!) Är det korrekt uppfattat?
Jag var under den igår lite snabbt & såg då att han hade också satt på en oljekylare vilket inte är en nackdel för mitt ändamål.

Den skall nu reggas & besiktigas & ses över lite allmännt.

Mina tankar är nu att tämligen omgående köpa R-däck, troligtvis Toyo 888 på fleras rekommendation, till den & även byta fälgarna.
Ricky skrev i en tråd att han hade 16" på sin fina C3:a som han också kör på bana med.
Jag är dock lite sugen på att ha kanske 17" men frågan är om det blir ”för lite gummi” så att det blir ”för bra” för en gammal ram avseende belastningar. Vad kör ni andra med när ni kör lite på bana?
(Hör gärna av er om ni har något lämpligt tilll salu i fälg & däck-väg).

Det sitter inte servobromsar i den. Är det negativt?
Det är dock servostyrning i den & jag har förstått att det är en fördel att ha kuggstångstyrning istället. Blir det då mer ”känsla & närvaro” i styrningen eller vad är skillnaden?

Min ambition är också att framöver byta till ett modernare ”väghållningskit” avseende stötdämpare & fjädrar bl.a. Ecklers mfl säljer det man har ingen susning vilket som är bra & litar inte så mycket på deras kit i förhållande till dom som har verklig erfarenhet av lite racing & har provat lite olika lösningar.
Jag har även lite kontakt med Pekka Nyström om detta om vad som kan vara lämpligt för min bil.
Man kan garanterat betala hur mycket som helst för detta men det skall vara ett ”lämpligt kit” för ändamålet.

Det skall dock sägas att jag inte har något behov att byta mycket nu direkt utan tänkte köra med den ett tag så jag lär känna bilen & successivt ändra de saker som kan vara lämpliga att ändra.

Det blev mycket text men jag är ytterst tacksam för alla tips & synpunkter!

Mvh

Magnus
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Re: Anpassning för bankörning

Inlägg av Smuggler »

Hej, roligt att du fått hem din bil, verkar spännande!
Det vore ju roligt att få se bilder på bilen både underifrån, motor och kaross.
Du verkar redan ha skaffat dig bra kontakter med Pekka och det han inte vet är nog inte lönt att veta om corvetter och banracing...
Ricky här är ju också rätt kunnig förutom att vara en trevlig prick!
Jag har ingen erfarenhet av banracing men vet att ramen måste vara i bra skick för att leverera på bana!
Inte ovanligt med ruttna ramar på C3. Vanligt fel är vid kick upen vid bakhjulet.

Mvh Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Wakawo
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Wakawo »

Hej!

Ja, Pekka kan helt klart sina saker!
Mina krav när jag sökte en lämplig bil var att den skulle ha en potent motor från början, manuell låda samt en bra ram, precis som du skriver! Jag bad att Allans kontaktperson i USA skulle kolla bl.a. exakt där du nämner och jag såg nu också att allt ser friskt ut :D
Den är i schysst bruksskick men verkar fungera bra.

Jag försöker ladda upp bilder men får felmeddelande att "bilagekvoten har uppnåtts". Kan man komma runt det på något sätt?

Magnus
ssickan
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av ssickan »

Angående bilder på forumet så finns här info om detta.
viewtopic.php?f=27&t=12498&p=73821#p73821

För övrigt verkar det vara ett roligt projekt du ska dra igång. Smakar själv lite på karamellen att prova corvetten på bana. Men längre än så har jag inte kommit =)
1970 SB 350 Cupe
Wakawo
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Wakawo »

Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Din bil ser riktigt trevlig ut. :)

Bakre krängningshämmaren ser ut att vara av grövre sort samt ha icke original polybussningar.

17" funkar säkert alldeles utmärkt på en C3, anledningen till att jag själv valt 16" är att jag ville ha lite mer gummi på däcken.
Detta endast för att jag personligen tycker det ser bättre ut med "mycket gummi" i hjulhusen.

Man för säkerligen betydligt mindre svaj i däckssidorna med lägre profil.

Tänk på att lägre profil och klistrigare däck ställer högre krav på smörjsystemet, se till att du har en väl fungerande oljetrycksmätare och kolla på den då du "trycker på" i kurvorna.

Det finns hur mycket som helst att skriva om, om man ska nämna varenda pinal och åtgärd man kan göra med en C3 med allt från ramförstärkningar, båge, bussningar osv men jag tycker att du är en väldigt god bit på väg med den bil du har. :)

Se till att förutom vanlig och noggrann service montera bra bromsbelägg och byt ALL bromsvätska, ha koll på oljetrycket och bara åk med den i sommar. :)
Då har du möjlighet att känna vad du vill ha ut av din bil och vilka modifieringar som ska till samt fundera på budgeten.

Krav för att vara med på bana är 3-punktsbälte, men det kanske din bil redan har sedan det är en coupe?

Vill du ha en bra stol och 5-punktsbälte kan jag rekommendera de samma grejerna som jag själv kör med som passar fint i bilen.

Är du sugen på en båge för extra säkerhet och att fästa bälten i osv så kan jag ordna fram en sats från GUSS om du vill, kostar ca 2000:-, montering och svetsjobb gör man själv.

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Wakawo
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Wakawo »

Tack för dina tips som vanligt :)
Bör man byta till en känsligare oljetrycksmätare kanske?
Det satt bara 2-punktsbälte i den men jag har redan fixat 3-punkt till den! Tanken är att köpa någon mer "rejsanpassad" stol med tillhörande bälte & ev. båge på sikt men det tar jag sen. Jag får testa lite först & se hur saker & ting utvecklas.

Magnus
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Halloy. :)

Nej någon annan oljetrycksmätare tycker jag inte behövs så länge den du har fungera som den ska.

Håll ett öga på den under hårda inbromsningar och i längre kurvor, och är det så att oljetrycket inte påverkas i dessa lägen så är det bara att tuta o köra.

Såg att Smuggler nämnde att du har kontakt med Pekka Nyström och då ska du nog också rådfråga honom för hans erfarenheter överstiger vida mina blygsamma trevanden. :D

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Hej igen.

Angående tankegångarna om "belastningar på en gammal ram" så kommer ramen (och karossen) med all säkerhet flexa en del om du pressar en bil med orörd orginalram med R-däck.

Det finns en del relativt enkla förstärkningar man kan göra för att styva upp bilen.

En åtgärd är att montera en Spereaderbar mellan stötdämpartornen fram, dessa säljs i kit men passformen med bigblock kan vara lite si och så pga utrymmesbrist och man kan evt få bygga egna fästen beroende på vattenpump och remskivor osv.

Vill man gå vidare så kan man följa Corvette Racing Manualen och helsvetsa ramen (som är sammansatt av 2 delar), boxa in rambenen vid infästningen för främre krängningshämmaren.

Man brukar även förstärka infästningarna för de nedre bärarmarna för att dessa ej ska flexa under inbromsning.

En 4punkts båge tillför förutom säkerhet även styrka i bakramen.

De förstärkningar jag nämnt kommer som sagt var ursprungligen ur Corvette Racing Manual och är tillsammans med fullbur GM:s egen rekommendation för tävlingsbilar.
Dessa bilar kördes bla på Sebring och LeMans med 12" slicks och 500++hk motorer (bla L88 och ZL1).

Pekka Nyström känner till allt detta och har ganska nyligen färdigställt Claes Paulssons finns 73:a ZL1 Corvette för historic racing.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Halloy igen. :)

Jag delar upp mina svar för att det inte ska gröta ihop sig för mycket.

Du nämner "modernare väghållningskit" och här finns det lite olika åsikter.

Pekka som bygger för Historic Racing behåller det mesta av orginalgrejorna pga av reglerna i klassen.

Dessa bilar blir otroligt snabba och GM har lagt en del utvecklingsarbete på dessa grejer och man har kört med dessa prylar sedan bilarna tillverkades.
Funkar således alldeles strålande med orginalgrejer i chassiet om man styvar upp och byter till stabilare bussningar, byter stötdämpare, fjädrar etc.

Själv valde jag att köra med VBP:s tvärgående glasfiberbladfjädrar både fram och bak.
Dessa ger möjlighet för steglös höjdreglering och 4 stegs hårdhetreglering, något som kan vara sjysst att ha. :)

Stötdämparna JAG valde är Bilstein Sport vilka är ett minimikrav om man kör med glasfiberfjädrarna för att inte få för snabb utfjädring.

Flera kör med KONI och tycker de funkar bra.

Krängningshämmare finns i olika grovlekar, även justerbara, här gäller det att hitta vad som passar dig och din bil bäst.

Styrning..
Många i US tycker Borgeson styrsnäckan är en bra grej, -jag har aldrig provat denna.

Jag monterade ett Steeriods Kuggstångsstyrnings kit (servo) på min bil och är mycket nöjd med det.
Jag bytte ut en svampig gummibussning mot en dito i fräst aluminium för att reducera rörelse i sidled.
Detta kit reducerar antalet rattvarv med ungefär 1 varv på ratten vilket medför betydligt bättre känsla och kontroll, speciellt vid sladd/retur osv.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Magnus.
Det framgår inte av din profil i vilken ände av landet du bor i.

Skulle det vara så att du bor i Stockholmstrakten eller att vi råkar träffas på ett event så får du gärna åka med en runda och uppleva hur mitt chassie fungerar.

Det finns som du säkert redan vet flera andra chassiekit på marknaden, bla coilovers mm men jag har aldrig sett något sådant prestera på bana eller under aktiv körning.

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Wakawo
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Wakawo »

Hej igen!

Ja, det blir onekligen intressant att höra vad Pekka rekommenderar.
Claes ZL-1 Corvette ser rätt giftig ut!

Meningen är som sagt inte att jag skall tävla utan att köra & ha kul på bana ibland med en bil som har en bra väghållning fast den är gammal.
Sen vet man förstås aldrig var det slutar.....

Jag bor i Lund så det är tyvärr en bit ifrån Stockholm men vi träffas säkert på ett event framöver :D
Det är minst lika intressant för mig att du i så fall provkör min bil för att höra hur du upplever den.

Nej, nu vill jag verkligen ha hem bilen så man kan börja kika på detaljerna & smida lite planer :mrgreen:

Magnus
Wakawo
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Wakawo »

Jag tycker att Rally-fälgarna till Corvetter är riktigt snygga men har trott att dom bara finns i 15" utförande men dom finns tydligen i flera storlekar, bl.a. 17"!
Är dom ok att köra på bana med eller skall man av någon anledning undvika det?

Magnus
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Förr (60 och 70-talet) körde man ofta med original plåtfälgar i clubracing och det har uppenbarligen funkat, men bäst är dom nog dessvärre inte.

Problemet är att de är täta.. Ju öppnare fälg desto mer luft som transporterar bort värmen kan cirkulera.

Jag körde mitt fösta KM på de tunga original plåtfälgarna och dom blev väldigt varma och behöll värmen länge, de transporterar bromsvärmen till däcket vilket medför att luften i däcket utvidgas och däckstrycket höjs under körning.

Jag får fortfarande släppa ur luft ur däcken då däcken och aluminiumfälgarna blivit varma men inte i närheten så mycket som då jag körde med plåtisarna. :)

Jag håller med om att org plåtfälgarna är skitsnygga på en C3. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Wakawo skrev:Hej!

Nu har min C3:a äntligen kommit hem från USA!
Tanken är att den skall anpassas lite för ”amatörbankörning” några gånger om året.
Magnus
Halloy Magnus. :)

Hur har det gått før dig med bilen?

Var det møjligen dig jag såg køra i grøna gruppen på Knutstorp i augusti i år?

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Skriv svar