Nu har min C3:a äntligen kommit hem från USA!
Tanken är att den skall anpassas lite för ”amatörbankörning” några gånger om året.
Jag har redan frågat er lite om däck & bromsar bl.a. i andra trådar & fått bra svar men behöver mer hjälp

Lite info om bilen för de som är intresserade:
Den är en 69:a coupe som stått i ett garage i Kalifornien sen 89!
En kille som heter John Pandeles i USA, han lär ha varit en motortrimmare som tyvärr dog för några år sen enligt uppgift, satte i en lite trimmad 462:a med Doug Nash
5-växlad låda omkring -88 så motor & låda har bara gått ca 300 mil. (Jag fick dock originalmotorn, 427:a, med också

Allan på Dreamfactory hittade den till mig & den kom till Löddeköpinge i torsdags.
Jag gjorde en liten provkörning av den då & den har helt klart rejält med kraft. Motorn är blueprintad & balanserad också & mig veterligt innebär det att motorn är ihopsatt med snävare toleranser & tåler att varvas lite mer än original (om det nu skulle behövas!) Är det korrekt uppfattat?
Jag var under den igår lite snabbt & såg då att han hade också satt på en oljekylare vilket inte är en nackdel för mitt ändamål.
Den skall nu reggas & besiktigas & ses över lite allmännt.
Mina tankar är nu att tämligen omgående köpa R-däck, troligtvis Toyo 888 på fleras rekommendation, till den & även byta fälgarna.
Ricky skrev i en tråd att han hade 16" på sin fina C3:a som han också kör på bana med.
Jag är dock lite sugen på att ha kanske 17" men frågan är om det blir ”för lite gummi” så att det blir ”för bra” för en gammal ram avseende belastningar. Vad kör ni andra med när ni kör lite på bana?
(Hör gärna av er om ni har något lämpligt tilll salu i fälg & däck-väg).
Det sitter inte servobromsar i den. Är det negativt?
Det är dock servostyrning i den & jag har förstått att det är en fördel att ha kuggstångstyrning istället. Blir det då mer ”känsla & närvaro” i styrningen eller vad är skillnaden?
Min ambition är också att framöver byta till ett modernare ”väghållningskit” avseende stötdämpare & fjädrar bl.a. Ecklers mfl säljer det man har ingen susning vilket som är bra & litar inte så mycket på deras kit i förhållande till dom som har verklig erfarenhet av lite racing & har provat lite olika lösningar.
Jag har även lite kontakt med Pekka Nyström om detta om vad som kan vara lämpligt för min bil.
Man kan garanterat betala hur mycket som helst för detta men det skall vara ett ”lämpligt kit” för ändamålet.
Det skall dock sägas att jag inte har något behov att byta mycket nu direkt utan tänkte köra med den ett tag så jag lär känna bilen & successivt ändra de saker som kan vara lämpliga att ändra.
Det blev mycket text men jag är ytterst tacksam för alla tips & synpunkter!
Mvh
Magnus