Sida 6 av 17
Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: tis sep 06, 2011 22:24
av Smuggler
Vågad fjäder monteras mot plastbussningen (den vita som syntes tidigare) och sen dit med "gearshift lever housing" som träs på växelröret.
Sen passas kuggstången för tändningslåset in mot kuggen som dras av tändningslåset. Har man noterat hur det satt när man tog bort det slipper man läsa den obegripliga manualen från Chevrolet
Här kanske man kan se kuggstången mot kuggen som påverkas av tändningslåset. Eller också inte?

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: tis sep 06, 2011 22:27
av Smuggler
Sen ännu en plastbussning som träs över rattaxeln.... och sen på med huset i vilket tändlåset och tidigare nämda kuggstång och kugg sitter i. Denna del dras fast med 4 skruvar. På nedre bilden ses även övre rattlagret. Det var i ett bra skick och fick nytt fett.

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: tis sep 06, 2011 22:32
av Smuggler
Här är elkontakterna för "Key warning buzzer" Kan vara bra att komma ihåg att montera tillbaka. Denna kontakt påverkas av en liten plastbit på undersidan av tändningslåset.
Fick göra en liten reparation av blinkersmekanismen. Var lite sprucken vid blinkersspaken. En plåtbit, skruv och lite epoxi fixade det. URSÄKTA DE DÅLIGA BILDERNA, mobilkamera tillhands bara.

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: tis sep 06, 2011 22:34
av Smuggler
Nu blev jag trött

Fortsättning följer.
Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: ons sep 07, 2011 8:23
av Ricky
Man blir alldeles mållös över vilket grundligt arbete du gör Daniel.
//Ricky.
Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: ons sep 07, 2011 19:27
av Smuggler
Tack Ricky

Rattstången är väl inte precis det mest spännande på en bil men rätt så viktig för säkerheten samt att lagringarna är ok för att få rätt känsla i styrningen.
Blinkersmekanismen instoppad. Man måste trä hela kabelhärvan mellan alla plåthylsor fram till främre delen av rattstången och det görs enklast genom att tejpa ihop kontakten med kablarna. Annars fastnar det. Märkte jag...
Fjäder och tryckbricka också monterade i detta läge
Blinkersåterställaren och blinkersarmen på plats

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: ons sep 07, 2011 19:29
av Kjell.Magnusson
Hejs
Fantastiskt tjusigt!
Jäkla pillejobb det där!
Ha de!
Kjell
Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: ons sep 07, 2011 19:31
av Smuggler
Låsplattan ditsatt och intryckt med ett enkelt verktyg. Hålls på plats med en låsring på rattaxeln.
Locket på plats.
Slutligen rattfästet med tutkontakten ditmonterat.

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: ons sep 07, 2011 19:33
av Smuggler
magnum skrev:Hejs
Fantastiskt tjusigt!
Jäkla pillejobb det där!
Ha de!
Kjell
Tack! Var rätt roligt ändå så här i efterhand. Förhoppningsvis ett bekymmer mindre att oroa sig för nu när den är genomgången.
Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: ons sep 07, 2011 19:35
av Smuggler
Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: ons sep 07, 2011 20:14
av Kjell.Magnusson
Hejs igen
Snyggt jobbat!
Ska du börja renovera rattstänger på heltid? Känns lite som att jag skulle skicka min rattstång till dej!
Ha de!
Kjell
Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: ons sep 07, 2011 21:46
av afa_77
Mycket snyggt arbete, tråden kommer helt klart att följas
Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: ons sep 07, 2011 22:27
av Smuggler
Ha, näe rattstänger räcker det med en av. Finns så otroligt mycket annat att dyka ner i. Började riva ur hela motorrummet ikväll och kom just in...
Har hittat de första rosthålen på bilen, inte så roligt men, det är relativt enkelt ordnat. Kylarramen är totalslut i hörnen på båda sidor. Blir till att ta fram sickmaskinen och det engelska hjulet igen. Var några år sen man använde dom så jag är rädd att det kan bli en del klämda kroppsdelar innan man fått in rätta knycken

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: tor sep 08, 2011 18:12
av Kjell.Magnusson
Hejs
Det fixar du helt säkert utan något som helst problem!
Ha de!
Kjell
Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: fre sep 23, 2011 20:04
av Smuggler
Dags för några uppdateringar igen.
Kylarramen var i ett rätt dåligt skick. Inget annat på bilen har varit rostangripet så den enda bärande teorin om orsaken till rosten här är att det bildas kondens i kylarramen när kylaren hettas upp och svalnar om vart annat. Låter det troligt?
Som synes så var hörnen i nedre delen av ramen helt uppluckrade och jag var tvungen att byta det mesta nedtill på båda sidor. Kunde spara lite av mittdelen som var fräsch.

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: fre sep 23, 2011 20:05
av Smuggler
Det här är resterna av ramen som jag kunde skaka ut...

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: fre sep 23, 2011 20:09
av Smuggler
Efter att ha svetsat fast stagjärn på höjden och bredden av kylaren samt mätt upp den noggrant skar jag bort valda delar av den. Började med att knacka ett innerhörn som ersättning för de rostiga resterna
Ditsvetsat och slipat. Lite knepiga former och övergångar men det blev som original.

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: fre sep 23, 2011 20:13
av Smuggler
Sen byttes utsidan av ramen. Lite enklare former här och det går att få till med lite tålamod.
Sista bilden på ramen. Arbetet tog ca 5 dagar på kvällstid, 2-3h/kväll. Jag kanske är ovanligt seg när jag håller på men det får ta den tid det tar. Bara det blir skapligt resultat.
Plåten för detta är vanlig typ 1312 bonnplåt med 1.5mm tjocklek. Lite dryg att bearbeta och forma men det är den tjocklek som originalet hade. 1,25mm är betydligt bättre att hammra på.

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: fre sep 23, 2011 20:18
av Smuggler
Sen har jag rivit ur hela motorrummet inför kommande lackering. Passade då också på att plocka ur hela pedalstället för en översyn.
Det enda som är lackat på det original är pedalerna

Och då ser det ut så här efter 42 år...

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: fre sep 23, 2011 20:22
av Smuggler
Tja, tänker inte gagga så mycket om detta men allt blästrades och lackades i allafall.
Nya bussningar som var sämre än originalen slängde jag bort

Monterade nya pedalgummin och kromsargar vilka passade finfint.

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: fre sep 23, 2011 20:51
av Kjell.Magnusson
Hejs
Japp, snyggt jobbat igen!
Ha de!
Kjell
Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: fre sep 23, 2011 21:53
av Ricky
Makalöst vilken puts du får till Daniel.
//Ricky.
Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: lör sep 24, 2011 7:02
av Jerka
Vilket bygge !!!
En kanonkul tråd att följa .Corvetten kommer ju att bli flera nivåer bättre än ny
/Jerka
Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: lör sep 24, 2011 15:49
av Smuggler
Tack alla för positiv feedback

Man blir glad av sånt. Jag uppskattar all feedback på min renovering, negativ som positiv, bara den är saklig och har kunskap bakom!
Så, rätta mig gärna om det är nått som ser konstigt ut
Mvh: Daniel
Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: lör sep 24, 2011 20:01
av Mr SIXPACK
Smuggler (Daniel).
"Kepsen av"
IMPONERANDE!!!!!
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: lör sep 24, 2011 21:59
av Mr. Beam
Efter att ha svetsat fast stagjärn på höjden och bredden av kylaren samt mätt upp den noggrant skar jag bort valda delar av den. Började med att knacka ett innerhörn som ersättning för de rostiga resterna
Imponerande! Jag ser direkt att det är inte första gången du gjort det här...En dragpressat hörn helt på egen hand och utan veckbildning är verkligen svårare än vad det ser ut att vara...
Mycket hög nivå på din renovering! Kul!
mvh
Mr. Beam
Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: tis okt 04, 2011 22:17
av Smuggler
Har äntligen fått alla delar som jag väntat på för att kunna fortsätta med montaget av chassiet. Återigen, allt pulverlackat av proffs. Har nu jobbat en del med pulverlackade delar och kan bara konstatera att det är verkar starkare än alla andra typer av lacker jag haft på mina bilar. Från 2k epoxi till polyuretan. Återstår att se hur det håller över tiden men där jag karvat i pulvret av olika anledningar har det varit svårt att nöta bort både topplack och grundlack.
Här är en del av detaljerna, färdiga för montering.
Har också fått hem alla elzinkade samt gulkromaterade delar som krävs för montaget. Detta är utfört av GF ytbehandling i Gävle, mycket duktiga. Det tar lite tid men det får man ta med i planeringen.

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: tis okt 04, 2011 22:21
av Smuggler
Monterade dit kuggstångsstyrningen. Tack och lov passade allt efter min ombyggnation. Visserligen var ju allt provmonterat men man kan inte vara säker innan allt är slutligt på plats.
Dom här rören vet jag inte vad jag skall gör med riktigt. Jag misstänker att det är rören som satt på styrningen när den levde sitt tidigare liv i en annan bil. Det ser skit ut och 90% av böjarna är onödiga

Blir nog att framöver tillverka nya.

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: tis okt 04, 2011 22:35
av Smuggler
Har ju valt att använda polybussningar i hela bilen och det var relativt enkelt att montera dessa i bärarmarna. Viktigt att kleta in allt med medföljande smörjmedel för att inte få gnek och skrik i bussningarna.
Liknade mest kåda från gran i konsistensen och fastnade på allt
Jag köpte MOOG made in USA kulleder till länkarmarna. Kostade runt 600:- styck på Hansen Racing. Döm om min förvåning när det i paketen för nedre länkarmarna var 2 olika kulleder!!! De såg totalt olika ut. Jag vägrade acceptera detta då den ena var betydligt klenare i konstruktionen. Hansen Racing ställde utan tvekan upp med en ny kulled. Sån service blir man tacksam för, känns som det är nått som blir allt mer sällsynt idag.
Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: tis okt 04, 2011 22:40
av Smuggler
Sen var det dags att påbörja montaget av framvagnen. Enormt roligt steg i renoveringen och nu känns det som det har vänt och sakta börjar gå framåt igen. En känsla jag inte riktigt haft tidigare.
