Sida 2 av 17

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: sön mar 20, 2011 23:10
av Smuggler
Efter att det mesta av ramen var helsvetsat var det dags att ge sig på min nya styrning. Köpte en Steeroids styrning (med hjälp av Hånta) och jag ville gärna montera den på plats innan jag började med förstärkningsplåtarna i främre delen av ramen.
Började med att skriva ut Rickys fina foton på sina modifieringar av styrningen och med dom i ena handen och plåtbitarna från Steeroids i andra styrdes stegen glatt mot verkstan och Corvetten.
Moterade dit den vänstra plåten och den passade inte så bra. Blev en glipa på ca 5mm i bakkant där de två plåtarna på denna sida bultas samman. man ser det tydligt på bilden.

Bild

Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: sön mar 20, 2011 23:18
av Smuggler
Bestämde mig för att svetsa ihop de två plåtarna istället för att bulta dom samman. Stadigare och mindre som kan lossna.
Blästrade allt först och skar sedan isär eländet. Tillverkade även en ytterligare förstärkningsplåt till detta fäste. Det är den främre (under bulten) av de två stående plåtarna.
Det kändes faktiskt en hel del stabilare med denna lösning än den bultade varianten. Ett alternativ är ju att svetsa allt i ramen, vilket säkert blir ännu stadigare men jag ville ha mitt demonterbart.
Observera att bilderna visar fästet före helsvetsning, bara punktat i detta läge :mrgreen:
Bild

Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: sön mar 20, 2011 23:22
av Smuggler
American quality at its peak!!!
Men inget en flink gosse med en rondell inte kan åtgärda :wink:
Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: sön mar 20, 2011 23:38
av Hånta
Hej Daniel

Om jag får tycka till lite så tycker jag att du ska passa på och kapa av växellåds balken och svetsa dit flänsar så att du har möjlighet att plocka ner växellådan smidigt om olyckan är frame.Bara en ide :wink:
Annars ser allt väldigt proffsigt och bra ut.Fortsätt med samma fart och ihärdighet så är du klar långt innan sommaren!

Lars

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: mån mar 21, 2011 22:49
av Smuggler
Tjena Hånta!

Jodå, växellådsbalken skall kapas och förses med flänsar. Ville helsvetsa allt först.
Håller på att rita på lite olika lösningar för balken och hur flänsarna skall utformas. Har sneglat på dina bilder och det ser ju bra ut. Här även tittat på en del lösningar från andra sidan atlanten men har ännu inte bestämt mig för vad det blir.

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: tor mar 24, 2011 19:41
av Ricky
Smuggler skrev:American quality at its peak!!!
Men inget en flink gosse med en rondell inte kan åtgärda :wink:
Här ser man verkligen hur stora de toleranserna verkligen är på bilarna, min styrning gick klar mot motorfästesbalken. :?

Jag har dock på nätet sett flera som måste kapa/slipa ur som du måste på din bil.

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: tor mar 24, 2011 19:45
av Ricky
Smuggler skrev:Rampiporna färdiga. Svetsar med en Esab Smashweld 180, en äkta i plåt. Outslitlig 8)
Kör på läge 6 (av 7) och tråden på ca 5.5-6 på trådmatningen. Ger schyssta svetsar.
Ja vad säjer man..?

Verkligen ett proffsjobb du gör där!! :D

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: sön mar 27, 2011 21:33
av Smuggler
Ricky skrev:
Smuggler skrev:American quality at its peak!!!
Men inget en flink gosse med en rondell inte kan åtgärda :wink:
Här ser man verkligen hur stora de toleranserna verkligen är på bilarna, min styrning gick klar mot motorfästesbalken. :?

Jag har dock på nätet sett flera som måste kapa/slipa ur som du måste på din bil.
Har läst samma sak på några USA forum, det varierar mellan bilarna. Inget man egentligen kan lägga tillverkaren av styrningen till last. Nu är det ju bara ca 5-8mm det rör sig om så det är inga problem. Tänker också boxa motorfästet lika som dig vilket ju blev riktigt snyggt och bra!

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: sön mar 27, 2011 21:37
av Smuggler
Det andra fästet för styrningen på höger sida. Som synes så fäster det med 2 bultar med ett väldigt kort mellanrum mellan bultarna och ett långt avstånd ned till centrumet på kuggstången från bultinfästningen... Innebär stora krafter på bultarna. Med tanke på att man kan rycka fästet 2-3cm fram och tillbaka på grund av att bulthålen är så glappa känns det som att kuggstången kommer att kunna peta fästet ur läge när det blir påkänningar. Inte så bra. Måste åtgärdas.
Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: sön mar 27, 2011 21:44
av Smuggler
Började med att svetsa ett plattjärn på undersidan av ramen. I plattjärnet hade jag gängat 4st M10 hål och borrat motsvarande frigående hål i ramen så att fästbultarna kan sticka in i ramen. På bilden är det punktat i ramen. Man ser även ett tunnare plattjärn (eller egentligen plåt av typ Weldox 500, 4mm tjock) som skall svetsas i Steeroidsfästet senare. På bilden är det fastbultat så att allt kan passas in mot Steeroidsfästet tillsammans med triangulära vertikala förstyvningsplåtar.

Bild

Samma fäste ur en annan vinkel:

Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: sön mar 27, 2011 21:47
av Smuggler
Här syns de båda förstyvningsplåtarna tillkapade:

Bild

Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: sön mar 27, 2011 21:49
av Smuggler
Plåtarna svetsade på plats. Förhoppningsvis syns det på fotona lite tydligare hur det blev efter färdigsvetsning.

Bild

Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: sön mar 27, 2011 21:51
av Smuggler
Ja, det sista tjötet om detta då. Det är roligt med svetsar ju :mrgreen: :mrgreen:

Bild

Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: fre apr 01, 2011 17:26
av Smuggler
Fredagkväll, vad passar bättre än lite uppdateringar på mitt projekt :?:
Hoppas nån tittar in emellanåt iallafall... Hela forumet är rätt segt nu.

Hur som helst, styrningen ombyggd och klar, ramen helsvetsad. Återstår förstyvning kring främre bryggan, boxning av rampipor fram samt bygga delad växellådsbalk.

Börjar med förstyvningarna fram för bryggan. Jag kollar på hur andra gjort, tittar i Chevrolets Power Manual och knixar till mitt eget stuk på det hela.
Här är höger sidas förstyvningar fastpunktade. Försöker få lite mjuka och snygga övergångar mellan delarna. Förstyvningarna är gjorda i 4mm plåt som stämmer rätt bra med tjockleken på Chevrolets dubbla originalplåtar.

Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: fre apr 01, 2011 17:28
av Smuggler
Samma sida men sedd ur en annan vinkel. Plåtarna är inte raka de måste bearbetas lite för att följa ramens konturer och ansluta korrekt. som synes så blir det fruktansvärt mycket svetssprut när man svetsar i den gamla ramen... Måste ha med materialet att göra. Orenheter eller någon knepig legering. Kan kanske också vara skit som håller i svetshandtaget :mrgreen:

Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: fre apr 01, 2011 17:33
av Smuggler
Vänster sida sedd uppifrån samt från sidan. Här är det lite mer svängar i plåten som måste knäckas till för att få ett bra flyt.

Bild

Samma sida sedd från sidan:
Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: fre apr 01, 2011 19:50
av Ricky
Fanken vad du ar duktig med svetsen Daniel. :)

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: fre apr 01, 2011 20:21
av Smuggler
Ricky skrev:Fanken vad du ar duktig med svetsen Daniel. :)
Ha, ha, det tror jag det finns delade meningar om :lol: :lol: Hånta däremot, han är ett riktigt proffs, kolla in hans sida på Pixbox alla ni som inte sett den, helt sanslösa svetsjobb den karln gjort på sina Corvetter :shock: :shock: :shock:

Hoppas verkligen han kommer att bygga rostfria headers till sin L88 motor och att han lägger upp en detaljerad tråd om det här. Kommer att bli sevärt törs jag lova.

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: lör apr 02, 2011 13:46
av Hånta
Smuggler,nu måste du dämpa dig :oops: .Så pass duktig är jag inte.Jag tror att vi alla här på forumet håller en hög standard på våra jobb som vi lägger ner på våra bilar.
Jag kan inte lova att det blir några rostfria headers ,men tanke är det.Headers flänsarna är redan utskurna med laser,så tanken är där och viljan finns också.Fast just nu är fokuset på blöjbyte,kan lova att man är hyffsat duktig på det nu :D

Sist men inte minst så måste jag berömma dig Smuggler och Ricky för er underbara trådar som är guldvärda att få följa nu mellan blöj bytena

Lars

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: tor apr 07, 2011 21:50
av Smuggler
Gokväll,

Har haft en massa onödigt att syssla med så det har inte hänt så mycket med mina uppdateringar. Däremot har jag eldat vidare i garaget och det har blivit dags för en liten uppdatering i tråden igen.

Främre rampiporna har stått på tur ett tag nu och efter en del gruvande så var det dags att ta tag i den biten. Dessa delar utgör ju fäste för främre kränghämmaren och mår rätt bra av en förstärkning. Det vanliga knepet här är att boxa dom med en plåt på insidan. Inga konstigheter, i allafall inte på vänster sida. Höger däremot är lite lurig då det åtminstone på bigblock bilarna utgör utrymme för nedre kylarröret där slangen fästs.

För att hitta rätt med denna försärkning riggade jag upp kylaren i sitt rätta läge mellan rampiporna. Tog nog 2 kvällar att få den på rätt plats, ett evinnerligt mätande och kontrollerande :cry:

Här syns kylaren riggad i korrekt läge, den lutar rätt skapligt vilket blir påtagligt när inget annat döljer kylaren.

Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: tor apr 07, 2011 21:53
av Smuggler
En närbild på rörkröken och dess läge mot rampipan.

Bild

Uppifrån:

Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: tor apr 07, 2011 21:58
av Smuggler
Gjorde det enkelt för mig och svarvade ett rör med Ø90/Ø100 ur vilket jag skar en lämplig bit som fick utgöra försänkning för kylarröret. Blev dock en hel del riggande och provande innan jag fått rätt form samt läge på biten i förhållande till kylarröret. Tog till lite extra utrymme runt kylröret för eventuella mätfel...

Några bilder:

Bild

Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: tor apr 07, 2011 22:02
av Smuggler
Blev ett rätt ordentligt urtag men jag tror det blev rätt stadigt i allafall då materialtjockleken är ca 5mm.

Bild

Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: fre apr 08, 2011 10:33
av Ricky
Mycket fin boxning du fick till dær på styrbordssidan Daniel. :)

Tænker du satsa på grøvere krængningshæmmare nu? kanske ett væghållnings kitt? eller blir det orginal fjædring/hjulupphængning?

//Ricky.

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: fre apr 08, 2011 11:54
av Smuggler
Ricky skrev:Mycket fin boxning du fick till dær på styrbordssidan Daniel. :)

Tænker du satsa på grøvere krængningshæmmare nu? kanske ett væghållnings kitt? eller blir det orginal fjædring/hjulupphængning?

//Ricky.
Hej!

Har Street och Slalom kittet liggande hemma på hyllan. Grova hämmare, Bilstein sport dämparna, 550 fjädrar, glasfiberfjäder bak, tror det är 360? (vill inte ha slöare än det tror jag men jag får väl prova mig fram). Justerbara strutrods med nedflyttad infästning bak. Vidare har jag Energy Suspensions polybussningar liggande till bak och framvagn.
Är osäker på huruvida Poly är lämpligt i bakre bärarmarna, har sett en del åsikter om det på andra forum. Måste forska vidare i ämnet.
Tror den kommer att funka fint med detta och kuggstyrningen.

Mvh: Daniel

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: fre apr 08, 2011 12:00
av Ricky
Trevligt. :)

Vad ær det før negativt du hørt om poly i bakvagnen?

//Ricky.

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: fre apr 08, 2011 13:10
av Mr SIXPACK
Hallå Daniel.
Otroligt kul att följa din projekttråd. Imponerande!
Du gör ett otroligt bra jobb i ett rasande tempo. Skall chassiet vara klart till sommaren?
Bästa Corvettehälsningar

Svemp@

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: fre apr 08, 2011 20:24
av Smuggler
Ricky skrev:Trevligt. :)

Vad ær det før negativt du hørt om poly i bakvagnen?

//Ricky.
Jo, Bla. GTR1999 på Digital Corvettes rekommenderar gummi där då bärarmarna behöver den flexibiliteten vid fjädring. Visserligen blir det ju stummare om man har poly i resten av bakvagnen men det finns även flera som är skeptiska till poly just i den leden. Det finns även något som heter Johnny joints som man kan operera in. Är i princip en liten "kardanknut" som tillåter mycket rörelse åt alla håll men ändå är "stum"

GTR1999 gör fantastiskt fina och noggranna renoveringar av lagerhus och bärarmar bak samt renoveringar av original styrsnäckor. Duktig på att skriva trådar med detaljerade beskrivningar och mycket bilder. Han lever på detta vad jag kan förstå.

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: fre apr 08, 2011 20:29
av Smuggler
Mr SIXPACK skrev:Hallå Daniel.
Otroligt kul att följa din projekttråd. Imponerande!
Du gör ett otroligt bra jobb i ett rasande tempo. Skall chassiet vara klart till sommaren?
Bästa Corvettehälsningar

Svemp@
Hej Svempa,

Tack för dina positiva kommentarer! Kul att du gillar det. Sen vill jag nog påstå att jag är amatör vad gäller Corvette... Har lång erfarenhet från andra renoveringar men Corvette är nytt för mig. Dock upplever jag så långt att bilen är tämligen lättskruvad. Ganska enkel konstruktion och det mesta är åtkomligt.

Chassiet kommer inte att vara klart till sommaren. Finns inte en chans... Jag har förhoppningen om att ha bilen på hjul till nästa sommar men vi får se.
Har du någon koll på debatten om Poly VS gummi i bakre bärarmsinfästningarna? Jag har Poly liggande men jag är tveksam.

Mvh: Daniel

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: fre apr 08, 2011 21:54
av Mr SIXPACK
Hej Daniel.
Poly-bussningar fanns det original till C3:an?? Det är väl bara gummibussningar som gäller. Nä skämt åsido... Originalfreak som man är 8)
Jag har också läst GTR1999's inlägg på CorvetteForumen om att han använder Gummibussning i T/A istället för Poly, men jag har ingen egen erfarenhet.
Har hjälpt 2 Corvettekillar i vinter att renovera sina T/A och där har jag monterat Polybussningar, så vi får se vad dom får för erfarenhet efter sommarens åkande.
Bästa Corvettehälsningar

Svempa