...ja, nu har jag i alla fall plockat isär ena bak-oket och kan konstatera att det var ganka angripna lopp i det oket, så jag tror jag besparar mig den skitiga mödan att renovera alla oken och beställer renoverade ok med rostfria lopp och läpptätningar, vilket tar oss direkt till nästa fundering:
Var handlar jag? ...och var inte så hemlighetsfulla nu! och ska man köpa ett kit med slangar och huvudbromscylinder när man liks håller på? (Bromsoljan såg ut som "rost-buljong"!) eller ska man köpa ännu fler delar?
Janne
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Ja, kanonbra proser och mycket intressant artikel !
Och Janbanan, om du inte har beställt ännu, plussa gärna på med "braided stainless steel hoses" alltså dom här:
Jag har installerat denna typ av bromsslangar och "pedalkänslan" är hård utan ngn som helst svampighet. Köpte för övrigt helt nya ok med läpptätning förra året samt klossar, allt från Ecklers. Inget läckage ännu....men efter allt man hört i detta ämne så blir man ju inte överraskad om det skulle inträffa !
Börjar ha skaffat mig en uppfattning om vad jag ska beställa nu!
Lutar mot: Ny huvudbromscylinder, renoverade ok med SS-sleves och vanliga läpptätningar, samt stålomspunna slangar.
En sak man börjar fundera på då är ju om det inte är lika bra att beställa ALLT nytt?
Nya rör t.ex. eller är det bara onödigt?
Eller den där stora "tunnan" som huvudbromscylindern sitter på, ska man byta den också när man liks håller på? ...eller räcker det att måla upp den gamla?
Janne
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79