LÄCKANDE BROMSOK

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Abbe
Nykomling
Nykomling

LÄCKANDE BROMSOK

Inlägg av Abbe »

hej
mina broms ok fram läcker, finns det renoveringssatser åt dessa speciella ok
Abbe
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

ja, det finns renoveringsatster.. men skruva bort oken först o kolla så att det inte är för rostigt i cylindrarna, för då kommer de börja läcka inom en snar framtid igen!

gör som jag bytte in mina gamla mot renoveringsok, med rostfria inlägg!
-69, 502, Coupé
Zeke
Nykomling
Nykomling

Bromsok

Inlägg av Zeke »

Helt klart är det värt att öppna upp dina gamla ok och kolla skicket.
Om dom inte är jätte poriga så går det ju att horna ytan så det blir en jämn yta.
Annars finns det ju bytes ok att köpa Hos olika handlare. Du lämnar dina i pant och lyfter på lädret å vipps så har du ett per nya.
Så gjorde jag i allafall med mina bakre ok som var i dåligt skick.
Men av någon konstig anledning så höll dom inte så länge . Konstigt tänkte jag ???? Men det visade sig att Det fanns inget rostfritt i mina ok .
Vaaa? Köpte mina på Eat i skåne . Klagade å fick nya för visso .
Men Passa dig för "Bonna renoveringar" det kan kosta det....
Om inte , så går det åt en jävla massa bromsolja .
Användarens profilbild
Günter
Rookie
Rookie

läckande bromsok

Inlägg av Günter »

Det är ett standardfel på Corvetten. Jag försökte renovera men det blev inte så bra. det visade sig att oken var överhalade och de rostfria cylinderfoderna som var isatta inte var helt runda utan ett par var något lite ovala. Jag kan rekommendera att du delar oken och kontrollerar om de ser justa ut. Är det minsta fel så köp nya. Jag handlade på Vette Brakes and products och det blev dels förhållandevis billigt och det gick snabbt. Viktigt så att man kan bränna gummi snart igen! Jag köpte O-rings Ok och de fungerar utmärkt. ca 7000 kronor hemma och förtullade för 4 st. Jag rekommenderar byte.
Günter
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av StingrayRacing »

På min satt det rostfria insatser, så jag behövde bara göra rent och montera tillbaka med nya packningar. Oken verkar vara relativt vanliga för det var inga som helst problem att få fram prylar.

Tänk på att det ska sitta en fjäder bakom kolven, så att ingen ägare innan dej har varit 'klok' och tagit bort den. Passa samtidigt på och kolla slangarna så att dom inte känns torra.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
boXer
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av boXer »

Alltså verkar det inte vara något helvetesjobb med att fiXa läckor på oken - bra - för jag behöver göra en översyn av mina oXå i vinter - har sett att den har käkat lite bromsolja under sommaren
´
--= [PLYMKVIST] =--

Re: läckande bromsok

Inlägg av Christian Larsson »

Günter skrev:Det är ett standardfel på Corvetten. Jag försökte renovera men det blev inte så bra. det visade sig att oken var överhalade och de rostfria cylinderfoderna som var isatta inte var helt runda utan ett par var något lite ovala. Jag kan rekommendera att du delar oken och kontrollerar om de ser justa ut. Är det minsta fel så köp nya. Jag handlade på Vette Brakes and products och det blev dels förhållandevis billigt och det gick snabbt. Viktigt så att man kan bränna gummi snart igen! Jag köpte O-rings Ok och de fungerar utmärkt. ca 7000 kronor hemma och förtullade för 4 st. Jag rekommenderar byte.
Jag funderar på att göra precis samma sak denna vinter, alltså att köpa ett set med fyra stycken SS-sleevade ok med O-ringar ifrån Vette brakes and products.
Är dock lite tveksam till att beställa ifrån amerika, kan du berätta mer om hur det gick för dig? Hur mycket gick frakten på? Returnerade du några renoverbara ok?

Denna sommar har jag kunnat köra enbart för att jag fått låna ett ok av en klubbmedlem, det tidigare oket hade sönderfrätta cylindrar och troligen ser alla mina bromsok likadana ut.
Användarens profilbild
Günter
Rookie
Rookie

Läckande bromsok

Inlägg av Günter »

Hej Christian.
Jag hade som sagt var försökt att reparera och till slut gav jag upp. Jag kollade på Vette Brakes and Products och de hade kompletta O-rings ok nytillverkade utan Core exchange. http://www.vbandp.com/ artikel nummer ID: 12175. kostar nu 559,95 us dollar.
Jag beställde på internet och betalade med kort. att handla med kort är ju mer vanligt i USA än här hemma. Sedan så ringde jag för jag hade bråttom och bad dem skynda på. Eftersom orden kom in sent på måndagen kunde de inte skicka då utan skickade det hela på tisdag morgon och på torsdag hade jag det hemma med budbil. Jag har inte alla siffror i huvudet men ca 7000 kronor gick det hela på med moms, tull och frakt. sedan är det bara att skruva på det och avlufta..
Moms och tull fick jag betala i efterhand, men det beror på vilket bolag som fraktar. Ibland har jag fått betala i förskott innan paketen har skickats den sista biten. Jag har alltid fått levererat hem till dörren. Jag köper inget i Sverige längre eftersom priserna ofta är dubbelt så höga här och servisen inte är bättre på något sätt.
Lycka till!
Günter
Abbe
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Abbe »

Jag har renoverat mina ok nu, köpte renoveringssats och honade, blev bra
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Hmm, det är oljepölar bakom däcken på min bil! :oops:

:lol: iofs. förväntat men... Vill minnas att jag läst någonstans att "lip tätningarna" skulle vara bättre än "o-ring"!?

Få höra allas åsikter nu: Ska man renovera, köpa utbytes-ok, rostfria, orginal, o-ring?

Är väl ingen orginal-fanatiker, men vill fixa detta så det blir tätt, håller länge, tillräcklig prestanda och inte kostar allt för mycket.

:?: :idea:

Janne
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

i 9 fall av 10 är det bästa att handla renoverade OK med rostfria cylindrar,,,till mina egna bilar tittar jag inte ens,,,handlar direkt,,,det är nämligen inte frågan om...det kommer läcka,,,utan NÄR...
mvh
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Ok!

Frågade en corvette-mekare på jobbet och han sa: Om inte allt för rostiga: Slipa till och byt torra tätningar.

Så ställningen just nu är:

Rostfria:1
Byt gummi: 1

Fler röstande!?
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Får jag lägga en halv röst på båda alternativen? ;)

Jag kommer strax beställa fyra nya ok med rostfria insatser och o-ringar ifrån Vette Brakes and Products (http://www.vbandp.com) för jag vill slippa krånglet.

Senaste säsongen kunde jag köra enbart tack vare att jag fick låna ett renoverat ok ifrån en annan i klubben. Mina ok är original och de har frätskador i cylinderloppen, för stora för att kunna honas enkelt.
Skulle säkert gå att renovera men för mycket jobb och kostnader, då köper jag hellre nya och slipper det jobbet.

Är dina cylinderlopp hyfsat fina kan du ju testa att renovera, resultatet kan nog hålla en bra stund men säkrast är nog tyvärr att köpa nya.

Jag skruvar personligen mycket hellre på framvagnen än krånglar med bromsoken.
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Ok, då är ställningen 1,5-1,5! :lol:

...men du väljer att köpa rostfria med oringstätning, är du säker på att det är bättre med o-ringar eller finns det inte ok med rostfria cylindrar och vanliga tätningar?

Janne.
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

janbanan24 skrev:...men du väljer att köpa rostfria med oringstätning, är du säker på att det är bättre med o-ringar eller finns det inte ok med rostfria cylindrar och vanliga tätningar?

Janne.
Jag är tyvärr verkligen inte säker på något.
Dessa frågor är nästan som att dra igång en diskussion om vilken motorolja man ska använda, det finns få riktigt klara svar.

Mina intryck kommer mest ifrån www.corvetteforum.com där många köper o-ringsok eller köper uppgraderingssatser till sina vanliga ok.
Jag kan inte argumentera varken för eller mot o-ringar eller originaltätningen.
Vore dock intressant ifall någon annan hade några klara åsikter, jag har inte beställt mina än.

Det som förvånar mig är att många rekommenderar att köpa renoverade ok med rostfria insatser, istället för att köpa helt nytillverkade ok?
Oken är alltså likvärdiga på specifikationerna men det ena är ett ombyggt originalok och det andra är helt nytillverkat.

EDIT: Du frågade ju om det gick att köpa med rostria insatser och vanlig tätning, svaret blir ja :) Har iallafall sett sådana hos VB&P
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Mina ok har rostfria insatser sedan början av 90-talet. Böt till nya läpppackningar för två år sedan och de håller tätt.
Lasse E
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Ja, gärna mer åsikter om detta!

Man har ju liksom fått för sig att Amerikanarna bara handlar utan att direkt doktorera i ett ämne. Så om det låter coolare med O-Rings så köper dom det!
...sen så kanske det är jag som är idiot och alla i hela världen redan vet att o-ringar är att föredra! :oops: ...men man måste ju få fråga för att lära sig! :wink:

Janne
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Läckande bromsok

Inlägg av sh454 »

Heja!
Mera lök på laxen!!!!!!!!! Har fått två uppsättningar renoverade ok med rostfria sleeves och o-ringstätningar från VB.Första paret började läcka direkt efter montering,konstigt tyckte VB vi har bästa grejerna i branchen sa de,fick en omgång nya oringar och de andra bälgarna,läckte likt förbaskat.Sedan fick jag nya ok och de funkade en sommar innan nytt läckage.Vid det laget var jag ganska :evil: :evil: :evil: :evil: och :( :( :( ,så jag köpte vanliga läpptätningar och monterade tillsammans med de gamla kolvarna och nu är jag jätte :lol: .
Lycka till Stefan
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Så du kör med "sleevade" ok, gamla kolvar med färska ringar av "läppmodell"?

Janne
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Läckande bromsok

Inlägg av sh454 »

Japp!
Stefan :lol:
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Okej!
Då är ställningen:

Rostfria med o-ringar: 1,5
Rostfria med läpptätn: 2
Original med läpptätn: 1,5

Verkar som om läpptätningen spurtar! :lol:

Fler röster i cyberspace?

Janne
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

spännande diskussion,,,helt klart i paritet med corvette ägare...*s*

Jag har köpt ett 30-tal OK genom åren som har vart med rostfria inlägg...har ALDRIG haft det minsta problem...har heller aldrig tatt reda på om de är lapptätade eller o-ringade eller vad det finns för fler varianter,,,,självklart finns det många olika sätt att göra ett jobb på och många olika(bättre och sämre som gör det) men min erfarenhet är att OM man köper av välkänd firma och inte sniker in på pris/kvalitet får man oxå vad man betalar för,,,,kan tom vara uppåt 40 OK när jag tänker efter...och INTE en fuktning ens,,,har jag haft tur?? eller gjort inköpen på rätt ställe bara??
mvh
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Håller med om att den här diskutionen är spännande :wink:

Men det är nog för att vi alla har mer eller mindre problem i det här ämnet 8)

Jag skulle säga till dig janbanan24 är det inte så att dom här pakningarna till orginaloken är gratis i jämförelse med nya ok? och har du tid och ork så skulle jag prova att bytta en gång själv och se vad som händer, har man tur blir det bra kanske till och med lång tid framåt.

Min har ny huvudcylinder och nya ok och slangar fram enligt tidigare ägaren ser nytt ut och känns som nytt när jag tog ur belägen för att motionera oken mer kan jag inte svara på om det stämmer men tort och fint. Stort tack till dig föregående ägare! som även monterade nya beläg runt om och bytte bromsvätskan runt om ( har öppnat och bytt lite för att kontrolera att bytte av vätska var gjort), förhopningsviss gjort runt om konturnerligt så dom ej rostat på grund av vatten i vätskan.

Dock är enna oket bak lite fuktikt här och där vet inte om han spilt eller sölat ner vid bromsvätskebyttet men det dropar inget på garage golvet just nu i alla fall. Hoppas det förblir så!

Följer poäng räkningen med spänning!

Mvh
MrV8
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

2QIK4U: Vart har du handlat dina ok, är det på flera olika firmor eller alltid på samma firma?

Fick en tanke idag: På läpptätningen, är läppen vänd inåt eller utåt? Tänkte att om läppen är vänd utåt kanske den effektivt styr eventuell smuts famför sig när kolven rör på sig, medan en o-ring liksom sväljer skiten?

Beror väl också på hur mycket, om något, skit som kommer in dit?

Bara en tanke iofs. Ska plocka isär ena bakoket under julen så jag vet lite mer vad jag svamlar om! :oops:

Janne
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

janbanan24 skrev:Fick en tanke idag: På läpptätningen, är läppen vänd inåt eller utåt? Tänkte att om läppen är vänd utåt kanske den effektivt styr eventuell smuts famför sig när kolven rör på sig, medan en o-ring liksom sväljer skiten?
Janne
Jag har lite svårt att tyda bilderna i ecklers katalogen men jag är nästan helt säker på att läpparna är vända inåt. Om de hade varit vända utåt hade ju bromsvätskan tryckt sig förbi läpparna hur enkelt som helst.
Om de vänds innåt så blir ju trycket på läpparna mot cylinderväggen högre desto högre tryck det är i bromsvätskan, alltså håller det tätt :)

Smutsen ska inte komma in dit, det sitter en damask utanför som ska hålla smutsen borta.'

EDIT: Jag är också intresserad av var 2QIK4U köper sina ok!
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Har under 20 års Corvetteande bara behövt handla av 2 leverantörer som tillsammans lyckats tillgodose alla behov som jag haft på de bilar jag haft(C1,C3,C4).....*ler hemlighetsfullt*
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

2QIK4U skrev:Jag har köpt ett 30-tal OK genom åren som har vart med rostfria inlägg... har ALDRIG haft det minsta problem...
En stilla undran... Har du fyllt i bromsvätska i någon av bilarna.... :wink:
Lasse E
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Christian Larsson skrev: Om de vänds innåt så blir ju trycket på läpparna mot cylinderväggen högre desto högre tryck det är i bromsvätskan, alltså håller det tätt :)
Precis så är det!! Läppen vänds innåt. Med o-ringar får du ju aldrig det trycket, vilket borde innebära att de behöver en bättre cylinderyta för att hålla tätt?! 8)
Lasse E
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av sh454 »

Stämmer nog som du säger Lasse.Amerikansk highteck,inte helt runda lopp.Men såna går ju att skicka till Serige eller Schweitz eller vad det heter,det är ju så långt bort. :roll: :roll:
Stefan
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

StingrayRacing skrev:
2QIK4U skrev:Jag har köpt ett 30-tal OK genom åren som har vart med rostfria inlägg... har ALDRIG haft det minsta problem...
En stilla undran... Har du fyllt i bromsvätska i någon av bilarna.... :wink:
Hahaha,,,Den var bra,,,*känner mig träffad*...faktum är att i detta nu är alla mina bilar startklara(körklara) utom mustangen...*s*
mvh
Skriv svar