Göran hämtade bilen i måndags efter att ha kommit överens med Göteborgsfirman att de skulle få en sista chans att ställa saker och ting tillrätta. De har nu lovat att bilen ska klara vad de lovat inom en vecka - dvs tisdag nästa vecka ska den prestera som utlovat annars går den tillbaks till oss.
Den firma som mappat bilen(kända i södra sverige, obs inte samma som byggt bilen) är ett tragiskt exempel på några som utger sig att mappa bilen när de i princip inte gör något - snudd på bedrägligt beteende mot de som tror de får något för alla pengar de lägger på mappen. Görans bil är ytterligare ett exempel utöver de jag har haft här tidigare - jag jämförde mappen i Görans bil med en original mapp för årmodellen och fann detta:
- Varvstoppet var sänkt från 7100 till 6700
- Bränslekompensationstabellen för fullgas var ändrad
- Tändningen var lite ändrad
det var allt !
Ingenting var gjort åt tomgång och vanlig körning, detta trots det är en helt specialbyggd lågkompad motor med helt annan luftmatning än en sugmotorbil vilket fick den att gå ryckigt och oroligt. Inget hade heller gjorts för att PCMen skulle kunna hantera laddtryck över 7psi
De laddtryck som var inställda i bilen var 7psi och i högboostläget 16psi, i 7psi gav den mindre effekt på bakhjulen än en originalbil och 16psi gav 167hk mindre än en av de dubbelturbobilar vi byggt tidigare med 12psi laddtryck
Med en riktig mappning så ställer du in allting från tomgång, vanlig körning med olika varvtal och last samt fullgas körning. Trots allt tillbringar bilen 99.9% av tiden i allt annat än fullgas vilket gör all mappning förutom fullgas oerhört viktigt för en behaglig körning.
Oavsett vem du vänder dig till så se till att få svart på vitt vad de gör när de mappar - min erfarenhet är att de flesta pillar lite på fullgasmappningen och sen struntar i resten.
RaceLab.se /
Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email
info@racelab.se