Z06a med APS Twin turbo

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Z06a med APS Twin turbo

Inlägg av vette.se »

Ännu ett projekt hos vette.se avslutat, denna gång en Corvette C6 Z06 -06 med APS-Twin turbo.

Den har original LS7 block men vi har byggt om den med smidda delar rakt igenom, turbo kam och kompression på 9.0 samt bränslesystem som klarar upp till 1200hk på motorn. Vi laddar just nu med 12psi och vi plockar ut 717hk/822Nm på bakhjulen, dvs ca 800hk i motorn. En helt original bil har 430-440hk på bakhjulen så effektökningen är ca 280hk. Det finns ytterligare 9psi att ladda om man vill men med så mycket effekt blir bilen okörbar på gatan :D

Lite bilder,

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Och till sist en liten dyno video:
http://www.youtube.com/watch?v=KVAJMtv34OQ

Kika under RtuneRototest på youtube.com - där finns fler dynovideos bla en C5 APS Twin Turbo och många andra kul bilar.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Richard408
Nykomling
Nykomling

Re: Z06a med APS Twin turbo

Inlägg av Richard408 »

Fan vad coolt! 700 hk på hjulen är helt lagom för gatan. Kör ni på E-85?
C5 Cab 2001 408cui F2 ProCharger E85 942rwhp
Film från bromsningen!
http://www.youtube.com/watch?v=5Ai7XRCRZgU

C6 Cab 2006 Svart :-)
C6 Z06 2007 Svart-såld :-(
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Richard408 skrev:Fan vad coolt! 700 hk på hjulen är helt lagom för gatan. Kör ni på E-85?
Gammal hederlig 98oktan :)
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

tänk om man hade pengarna :shock: :roll:
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

[quote="forsberg"]tänk om man hade pengarna :shock: :roll:[/quote
Borde bli billigare än en ZR1 i varje fall.
Problemet blir ju avgasvärden och besiktning om några år.
Men en Z06 flyttgodsbil måste ju vara idealisk att bygga på...
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Ingo skrev: Problemet blir ju avgasvärden och besiktning om några år.
Hej Ingo!
Varför blir det problem om några år, blir det hårdare regler eller...... är det något annat som jag missat?
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Du har tre år till första besiktning från bilens första reg.datum. Så tar du exempelvis en 2008 och vässar den så kan du åka två år utan att besiktiga. :twisted: Skulle tro att det är vad Ingo menar!

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Jepp.
och med tanke på hur trångt det är i nyare bilar så bävar man ju för en sådan tillbakabyggning..
Användarens profilbild
GP
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av GP »

Någon som har sett Claesons dubbelturbo-Z06?
Den ska ha ca 1200 hk på bakhjulen med dubbel fjärturbo.
Har hört en del som tvekar på att han verlkigen har så mycket hästar.
Han har ju inte bänkat den än så man har ju bara uppksattat effekten utifrån specen...
En lite konstig grej är att han har kvar Z06:ans original kam :?
Senast redigerad av GP den fre maj 15, 2009 8:58, redigerad totalt 1 gånger.
Corvette `88
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"

http://www.garaget.org/?car=154673
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

GP skrev:Någon som har sett Claesons dubbelturbo-Z06?
Han har ju inte bänkat den än så man har ju bara uppksattat effekten uitifrån...
Jag har den bilen här, de som byggt den klarade inte av att mappa den :roll:

Jag har sett den del konstigheter i hur den är byggd, den har tex original grenrör och kattar, extra soppa pumpen går hela tiden och låter som ett mindre reaplan etc, jag ska dock bara fixa lite konstruktionsfel, installera boost/bränsletryckmätare och mappa den. Sen får ägaren avgöra om jag får publicera effektsiffrorna eller inte, det lär dock komma en video från dynokörningen.

Kom förbi på träffen hos oss den 23maj och kika, jag lär inte hinna fixa den innan dess så den står nog kvar då.
Användarens profilbild
GP
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av GP »

vette.se skrev:
Han har ju inte bänkat den än så man har ju bara uppksattat effekten uitifrån...

Jag har sett den del konstigheter i hur den är byggd, den har tex original grenrör och kattar, extra soppa pumpen går hela tiden och låter som ett mindre reaplan etc, jag ska dock bara fixa lite konstruktionsfel, installera boost/bränsletryckmätare och mappa den. Sen får ägaren avgöra om jag får publicera effektsiffrorna eller inte, det lär dock komma en video från dynokörningen.

Kom förbi på träffen hos oss den 23maj och kika, jag lär inte hinna fixa den innan dess så den står nog kvar då.
Ja det hade varit kul att komma förbi men jag är tyvärr bortrest då.

Men varför ha kvar original grenrör och kattar?
Hörde att han ska försöka ljudisolera för bränslepumpens oväsen.
Har du några uppgifter på hur han har uppgraderat växellådan?
Corvette `88
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"

bengtsson
Rookie
Rookie

Inlägg av bengtsson »

Grymt bygge! :twisted: Måste ju vara bättre att montera turbo så nära motorn som möjligt. Känns lite avigt och ha dom där bak, måste väl bli större risk för tryckfall.. Eller :?
C6 Cabbe 2006 Supercharged 494 RWHP
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Kan tänka mig att man inte vill ha all den värme i motorutrymmet som 2 st turboaggregat alstrar! :idea:

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Lars J skrev:Kan tänka mig att man inte vill ha all den värme i motorutrymmet som 2 st turboaggregat alstrar! :idea:

/Lars/
Precis,värme och plast är väl inte riktigt världens bästa kombination.
Tycker att en kompressor borde vara trevligare,och ge tillräckligt med effekt...
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Lars J skrev:Kan tänka mig att man inte vill ha all den värme i motorutrymmet som 2 st turboaggregat alstrar! :idea:

/Lars/
Turbokit som APS är helt överlägset de kit som har turbo bak med omedelbar respons utan fördröjningar och slöhet under 3000rpm, du kan dessutom ladda mer med APS turboaggregat, de turboaggregat som följer med kiten som sitter bak är för små för riktigt stora effekter.

Kylningen är inget problem då aggregaten är både vatten och oljekylda. Fördelen med turbo jämfört med kompressor är att det bara är att installera och glömma bort, med kompressor måste du vårda remmen ömt om den ska hålla och det kan vara problem med slir och skulle remmen gå av så är det bara att ställa bilen.
Priset är betydligt mer plånboksvänligt med kompressor och då kan man kanske ta remstrul .... :)
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Men vad som verkar mest besvärligt är ju att bygga om vid besiktning etc.
Turbomotorer funkar ju bra i bruksbilar,och låter man dom gå en stund på tomgång före man slår av ,så verkar dom hålla väldigt bra.
men frågan är vad som sliter mer på motorn.
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Har hört om dom som täckt div. delar med plåt vid besiktningen och fått igenom det (vet dock ej om det är en skröna)
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
GP
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av GP »

quote="GP"]
vette.se skrev:

Ja det hade varit kul att komma förbi men jag är tyvärr bortrest då.

Men varför ha kvar original grenrör och kattar?
Hörde att han ska försöka ljudisolera för bränslepumpens oväsen.
Har du några uppgifter på hur han har uppgraderat växellådan?
Hörde att Claesson fått skicka bilen till Göteborg igen, den gick visst fortfarande inte som den ska.
Är det styrsystemet som inte pallar eller?
Eller var det nåt annat som inte gick som det skulle?
Corvette `88

vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Göran hämtade bilen i måndags efter att ha kommit överens med Göteborgsfirman att de skulle få en sista chans att ställa saker och ting tillrätta. De har nu lovat att bilen ska klara vad de lovat inom en vecka - dvs tisdag nästa vecka ska den prestera som utlovat annars går den tillbaks till oss.

Den firma som mappat bilen(kända i södra sverige, obs inte samma som byggt bilen) är ett tragiskt exempel på några som utger sig att mappa bilen när de i princip inte gör något - snudd på bedrägligt beteende mot de som tror de får något för alla pengar de lägger på mappen. Görans bil är ytterligare ett exempel utöver de jag har haft här tidigare - jag jämförde mappen i Görans bil med en original mapp för årmodellen och fann detta:
- Varvstoppet var sänkt från 7100 till 6700
- Bränslekompensationstabellen för fullgas var ändrad
- Tändningen var lite ändrad

det var allt !

Ingenting var gjort åt tomgång och vanlig körning, detta trots det är en helt specialbyggd lågkompad motor med helt annan luftmatning än en sugmotorbil vilket fick den att gå ryckigt och oroligt. Inget hade heller gjorts för att PCMen skulle kunna hantera laddtryck över 7psi :roll:

De laddtryck som var inställda i bilen var 7psi och i högboostläget 16psi, i 7psi gav den mindre effekt på bakhjulen än en originalbil och 16psi gav 167hk mindre än en av de dubbelturbobilar vi byggt tidigare med 12psi laddtryck :shock:

Med en riktig mappning så ställer du in allting från tomgång, vanlig körning med olika varvtal och last samt fullgas körning. Trots allt tillbringar bilen 99.9% av tiden i allt annat än fullgas vilket gör all mappning förutom fullgas oerhört viktigt för en behaglig körning.

Oavsett vem du vänder dig till så se till att få svart på vitt vad de gör när de mappar - min erfarenhet är att de flesta pillar lite på fullgasmappningen och sen struntar i resten.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Kan bara hålla med och styrka det andres säger.

Håller själv på och mappar min bil. fullgas gick jättefort. har hållit på och fipplat fram och tillbaka med tomgång, låglast och fiskörning från och till i 2v men kan erkänna att jag inte får det riktigt så bra som jag vill... :( . Normalkörning är skitsvårt!

Jag får gasa som faan istället så märks det inte så mycket :twisted:
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av gta324 »

Word!

Har oxå haft en del bilar (TPI) som varit hos kända "mappare" och där fokus lagts på fullgas..och de hade ändrat på helt fel ställen i prg oxå? änd.spridarstorlek för att ändra soppan osv......normal körning är ju fan så mycket knepigare att få till........................
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324
Skriv svar