Säkringen går sönder hela tiden!!
- Monstermash
- Nykomling
Säkringen går sönder hela tiden!!
Ja säkringen till parkeringsljus/innerbelysning går sönder efter varje körning i princip(förutsatt att jag satt i ett nytt varje gång givetvis) och jag förstår inte vad som är fel. Problemet uppståd första gången efter en vinterförvaring i kallgarage. Jag satte i det fulladdade batteriet som efter ett tag började oxidera runt plus jorden om jag inte minns fel, så jag köppte ett nytt och då trodde jag alla problem var lösta men så plötsligt började säkringen gå sönder igen. Det verkar som att det går sönder när man kört ett tag och framför allt om man varvat bilen lite. Nått el-fel är det ju men har nån haft nått liknade??
Re: Säkringen går sönder hela tiden!!
kortis i någon lampa?
Funkar all innerbelysning?,lampan under reservhjulet?,i motorrummet?
Kolla kablage till huven..
Är belysningen ombyggd till europabakljus?,då är felet med stor sannolikhet där..
parkljus fram?
Är belysningen ombyggd till europabakljus?,då är felet med stor sannolikhet där..
parkljus fram?
´lampa under reservhjulet????? var sitter den?
Corvette C4 -94 6vxl
Http://www.corvetteGTA.tk
[quote="GTA"]´lampa under reservhjulet????? var sitter den?[/quote
Bra fråga jag har ju sett den när jag legat under någon gång,i bakkant har jag för mig.
men många är förundrade att det lyser under bilen baktill när man ställer från sig den.
men lampan är ju inte jättestark så den syns ju bara om bilen står reltivt mörkt till,och lyser tillsammans med innerbelysningen..
Bra fråga jag har ju sett den när jag legat under någon gång,i bakkant har jag för mig.
men många är förundrade att det lyser under bilen baktill när man ställer från sig den.
men lampan är ju inte jättestark så den syns ju bara om bilen står reltivt mörkt till,och lyser tillsammans med innerbelysningen..
- Monstermash
- Nykomling
Ja alla lampor fungerar(även vid reservhjulet), den är inte ombyggd till europa MEN med det förra batteriet så kunde ibland hela innerbelysningen blinka alltså svag ström/stark ström. Det försvann dock med det nya batteriet men det kanske är nånting som hör ihop?Ingo skrev:kortis i någon lampa?
parkljus fram?
Jag ska säga att jag har kopplat ur larmet också men felet fanns även när larmet var inkopplat. Anledningen till att jag tog bort larmet var att bilen var väldigt trög att låsa med dosa och det är den när man använder centrallåset inne i bilen också, dock inte med nyckel, och larmet ville gärna gå igång när man låst upp bilen och öppnat o stängt dörren en gång, är det också ett elfel??
Huvbelysningen är ju också ihopkopplad med innerbelysningen,fungerar den som den ska?
du får prova att koppla bort olika delar så ser du när säkringen flyger..
- Monstermash
- Nykomling
Ja huvudbelysningen fungerar men jag tror att det är när jag haft den på en viss tid som säkringen bokstavligt smälter sönder. Jag antar att det bara är att testa sig framIngo skrev:Huvbelysningen är ju också ihopkopplad med innerbelysningen,fungerar den som den ska?

Tack iaf.
Hej.
Elfel är inte kul men du har skrivit en del underliga saker. Ingo skrev om huvbelysningen och du har svarat om huvudbelysningen
Vad det nu är/har att göra med den säkringen... Du skrev också i din första post om plusjord men det antar jag bara är en felskrivning. Naturligtvis är det minusjord.
Har du tur så kan det vara kortis i nån lampa (som Ingo nämnde), finns t ex även lampor vid fötterna på båda sidor. Har du otur så är det nån avskavd kabel nånstans, inte så lätt att hitta. Då underlättar det om du har eller kan låna en riktig service-manual för din årsmodell (GM röda original alltså, mycket bra att ha, finns på Ebay) så du kan kolla på elschema och t ex koppla isär kablage för att isolera felet. Tyvärr är de inte alltid så lätta att följa/använda för en "amatör". Kanske prova att bara ha bilen stående med tändning på och en dörr öppen (länge och med batteriladdare på för att hålla spänningen uppe...) och se om säkringen håller eller inte.
Låter inte som något som har med larm eller centrallås att göra, men man vet ju aldrig
Vad har du för årsmodell?
Elfel är inte kul men du har skrivit en del underliga saker. Ingo skrev om huvbelysningen och du har svarat om huvudbelysningen

Har du tur så kan det vara kortis i nån lampa (som Ingo nämnde), finns t ex även lampor vid fötterna på båda sidor. Har du otur så är det nån avskavd kabel nånstans, inte så lätt att hitta. Då underlättar det om du har eller kan låna en riktig service-manual för din årsmodell (GM röda original alltså, mycket bra att ha, finns på Ebay) så du kan kolla på elschema och t ex koppla isär kablage för att isolera felet. Tyvärr är de inte alltid så lätta att följa/använda för en "amatör". Kanske prova att bara ha bilen stående med tändning på och en dörr öppen (länge och med batteriladdare på för att hålla spänningen uppe...) och se om säkringen håller eller inte.
Låter inte som något som har med larm eller centrallås att göra, men man vet ju aldrig

1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
- Monstermash
- Nykomling
Ok, ja huvud var felstavat från min sida HUV menade jag.Hot Rod skrev:Hej.
Elfel är inte kul men du har skrivit en del underliga saker. Ingo skrev om huvbelysningen och du har svarat om huvudbelysningenVad det nu är/har att göra med den säkringen... Du skrev också i din första post om plusjord men det antar jag bara är en felskrivning. Naturligtvis är det minusjord.
Låter inte som något som har med larm eller centrallås att göra, men man vet ju aldrig![]()
Alla lampor som jag hittat fungerar så tyvärr lutar det åt avskavd kabel iaf och då är det inte kul för jag och elscheman brukar inte komma så bra överens.
Ja säkringen går sönder på obestämda tider iaf, var ute en sväng nyss och då höll den.
Det är en 87:a
Svar från en C3 ägare.
Jag hade samma problem med en säkring till innebelysningen som brann helt utan logik.
Visade sig (efter ett halvår) att jag tappat en inredningsskruv i cigaretttändar uttaget.
Värt att kolla!
ABEJ
Jag hade samma problem med en säkring till innebelysningen som brann helt utan logik.
Visade sig (efter ett halvår) att jag tappat en inredningsskruv i cigaretttändar uttaget.
Värt att kolla!
ABEJ
Hur ledaren i den trasiga säkringen ser ut kan vara en vägledning.
Har metallen bara smält eller har den löst ut så brutalt att den har svart sot inuti ?
Kjelle C4/94
Har metallen bara smält eller har den löst ut så brutalt att den har svart sot inuti ?
Kjelle C4/94
- Monstermash
- Nykomling
Ibland så har tråden gått av men för det mesta så har hela säkringen smält och ibland svartnat. Det är mycket spänning i det härKjelle skrev:Hur ledaren i den trasiga säkringen ser ut kan vara en vägledning.
Kjelle C4/94

hur är det med eluppvärmningen på bakrutan. kanske den ligger på hela tiden. har du kollat så elhissarna inte ligger på & trycker upp rutan.
slocknar belysningen när du stänger dörrarna?
Corvette C4 -94 6vxl
- Monstermash
- Nykomling
Hej, ja det där med elrutan bak var något som jag tänkte på idag, det är ju faktiskt så att redan första(och sista) gången jag testade den så lukta det bränt rejält! Det var ju två år sen men det kan ju ha blivit värre, ska kolla det så fort jag får tid...tack för tipset.GTA skrev:hur är det med eluppvärmningen på bakrutan. kanske den ligger på hela tiden. har du kollat så elhissarna inte ligger på & trycker upp rutan.
Imorgon ska jag köpa framlager, 3392kr

Ha en hjälpare som står utanför bilen, starta bilen och varva upp, och låt hjälparen titta runt bilen om ngn lampa börjar blinka som inte ska blinka. Har haft en sån grej med en lastbil där halva belysningen slocknade efter att ha kört ngn mil.
Ställde bilen, väntade tills automatsäkringen i lastbilen återställt sig, startade bilen och gick runt bilen och såg ett positionsljus blinka lite svagt.
Öppnade lampan, fullt med vatten.
Fixat.
Ställde bilen, väntade tills automatsäkringen i lastbilen återställt sig, startade bilen och gick runt bilen och såg ett positionsljus blinka lite svagt.
Fixat.
- Monstermash
- Nykomling
Ok, ja det där med vatten kan va en grej också, typ vid knappen till innerbelysningen i dörren kan det ju läcka in har jag hört...mycket som ska kollas nutjerk skrev:Ha en hjälpare som står utanför bilen, starta bilen och varva upp, och låt hjälparen titta runt bilen om ngn lampa börjar blinka som inte ska blinka. Har haft en sån grej med en lastbil där halva belysningen slocknade efter att ha kört ngn mil.
Fixat.