Skottsäker?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Candyman
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 38
Blev medlem: tis aug 04, 2009 17:27
Ort: Halmstad

Skottsäker?

Inlägg av Candyman »

Hur skottsäker är en c5? Pallar växellåda, bakaxel, mm för hårdkörning? Vilket är den svaga länken? om det finns någon sådan. Hur många hästar håller en manuell låda för?
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Skottsäker?

Inlägg av Bengt »

Hårdkörning ? Bana/Dragracing ? Orginalkopplingen pallar inte mkt(på strippen). Byts mot bättre(10000-25000). Trimmar man och och laddar på med dragradials behöver man säkrast en diff/vxl förstärkning(5000kr). Skall du köra SLC med en trimmad C5:a behöver man extra kylning för motor(vatten)/motorolja/växellåda/diff - INTE billigt. Sen tillkommer bättre bromsar. Orginal bromsar med seriös kylning och bättre belägg funkar ett tag men alukolvarna i orginaloken måste bytas mot rostfria dito o sen smälter snabbt fettet i spindellederna och bromsbeläggens yta är väl liten osv...
Större bromsar Kostar även om det finns alternativ som är rimliga(C6Z06 t.ex.) Men har du 600hk i motorn, byter koppling, ser till att transaxeln är i bästa skick(ev. med alukoppling), bättre bromsbelägg o monterar kylning på frambromsarna kommer du långt. Så länge man kör med gatdäck får man troligen inte det fäste som behövs för att knäcka grejorna... Gissar att Vette.se sitter med facit om vart gränserna går !
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Skottsäker?

Inlägg av 745 »

Jag tror att GMs tekniker vet vad dom sysslar med d.v.s. bilen är välavstämd och ingenting är allt för överdimesionerat (tungt & dyrt).
Om du ska trimma och inte göra allt för stora eftergifter på driftsäkerhet, vägegenskaper m.m. så kräver det rätt stora ombyggnationer, titta på vad GM har ändrat på Z06 eller ZR-1 eller vad de etablerade trimmarna i USA gör när de trimmar bilarna.
Så om du inte kan tänka dig att kompromissa så tror jag att det blir billigare att köpa en färdig Z06/ZR-1 än att försöka bygga en själv.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Skottsäker?

Inlägg av vette.se »

Inte speciellt svårt att bygga en C5a som kör cirklar kring en original C6 Z06 på bana, glöm inte bort att även en C6 Z06 har många brister när det kommer till hård bankörning.

En C5a för 200' + ombyggnad 150-200' gör vad jag sa ovan. Ska du jämföra kostnader så blir C5an 350'-400' totalt, en C6 Z06 kostar ca 600', ska du få den att hålla ihop på bana behöver du lägga på omkring 50'-100'.

Lådan i C5an tål mycket stryk, min höll ihop 8år bakom 600hk/750Nm innan det var dags för renovering. Nu pratar jag alltså bankörning. Diffen är heller inget problem om du inte ska köra på strippen med ET street eller liknande. Sen är det som Bengt sa, kylning, kylning, kylning :)
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Skottsäker?

Inlägg av 745 »

Ingenting är svårt när man kan det och finns det någon som har mer erfarenhet av ombyggnader av C5 & C6 i Sverige än du 8)
Jag vet att man kan bygga en snabb banbil (om man kan tänka sig att göra vissa kompromisser med andra egenskaper)ganska billigt om man vet vad man ska göra, men det är ju en del som försökt och satsat en hel del och ändå inte fått till det.

Men hur kan det bli så billigt :?:
Jag antar följande:
Kompressor + mappning 80.000:-
Koppling 10.000:-
Bromsar 30.000:-
Hjulupphängning 50.000:-
Hjul 80.000:-
Avgassystem 15.000:-

Totalt 265.000:-
För att få samma effekt & bromsar
Sedan får du lyfta ur kompressorn vid dina besök hos SBP (hjulen borde gå igenom så du slipper byta bromsar &hjul).

Utöver ovanstående borde det tillkomma en del för att få bilen lika bra som en Z06 t.ex:
Modifieringar för att få samma tillförlitlighet?
Extra kylning?
Viktminskning??
Uppstyvning?
Aerodynamik?
Arbete?

För att sedan bilen ska vara lika tillförlitlig & "komfortabel" (AC m.m.) och bli snabbare än Z06 får vi ta en vända till:
Viktminskning?
Bättre bromsar?
Högre effekt?
Bättre väghållning?
Uppstyning?
Modifieringar för att få samma tillförlitlighet?
Arbete?

Och när du gjort allt detta har du snabb C5:a att jmf med en orginal C6 Z06 som torde ha ett bättre andrahandsvärde.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Erik@torq
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 37
Blev medlem: tor dec 25, 2008 9:26
Ort: Miami, Florida
Kontakt:

Re: Skottsäker?

Inlägg av Erik@torq »

745 skrev:Ingenting är svårt när man kan det och finns det någon som har mer erfarenhet av ombyggnader av C5 & C6 i Sverige än du 8)
Jag vet att man kan bygga en snabb banbil (om man kan tänka sig att göra vissa kompromisser med andra egenskaper)ganska billigt om man vet vad man ska göra, men det är ju en del som försökt och satsat en hel del och ändå inte fått till det.

Men hur kan det bli så billigt :?:
Jag antar följande:
Kompressor + mappning 80.000:-
Koppling 10.000:-
Bromsar 30.000:-
Hjulupphängning 50.000:-
Hjul 80.000:-
Avgassystem 15.000:-

Totalt 265.000:-
För att få samma effekt & bromsar
Sedan får du lyfta ur kompressorn vid dina besök hos SBP (hjulen borde gå igenom så du slipper byta bromsar &hjul).

Utöver ovanstående borde det tillkomma en del för att få bilen lika bra som en Z06 t.ex:
Modifieringar för att få samma tillförlitlighet?
Extra kylning?
Viktminskning??
Uppstyvning?
Aerodynamik?
Arbete?

För att sedan bilen ska vara lika tillförlitlig & "komfortabel" (AC m.m.) och bli snabbare än Z06 får vi ta en vända till:
Viktminskning?
Bättre bromsar?
Högre effekt?
Bättre väghållning?
Uppstyning?
Modifieringar för att få samma tillförlitlighet?
Arbete?

Och när du gjort allt detta har du snabb C5:a att jmf med en orginal C6 Z06 som torde ha ett bättre andrahandsvärde.

Tycker dina priser låter lite väl i överkant. Speciellt nu när dollarn är så pass bra. Fälgar och däck priset tycker jag borde kunna halveras direkt då smidda racingfälgar kanske inte är något krav. Självklart bra, men inget krav.

Lite exempel:

Jag har "Z07" fälgar på min, 9.5" fram och 11" bak med MPCS däck. Totalkostnad 24K SEK. Och då är mina däck av dyrare modell.
C6Z06 bromskit: 18K SEK
Chassi (Pfadt racing coilovers, swaybars mm mm): 38K SEK

Visserligen är det mesta köpt i USA, men det är hemfraktat till Sverige med tull/moms och allt annat tråkigt.

Det ironiska är att både bil och allt är på väg tillbaka hit till USA, men nu ska det byggas "riktig" racebil av pärlan.
Lingenfelter Commemorative Edition Z06 - 600rwhp
Pfadt Racing Chassi, C6-Z06 Bromsar, Bur + massa annat godis.
Under ombyggnad för NASA och SCCA serien

2010 Camaro SS - 512rwhp/617rwnm N/A
Pfadt Racing Chassi, uppgraderade bromsar mm mm.
www.gettorq.com
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Skottsäker?

Inlägg av 745 »

Det var inte illa du har pressat priset på bygget med 80.000:- :D (men det finns fortfarande några poster kvar).
Du kanske klarar av att plocka fram en C6 Z06 för mindre än 600.000:-?
I Tyskland finns det en & annan lågmilad från ca 50.000 EUR.
En utav orsakerna att det skilde så mycket var förmodligen att jag utgick från de svenska priserna(och då har jag inte frågat Svenska bil).

Här https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 19&t=10655 kan du se vad däcken kostar i Sverige

När det gäller hjulen har jag hittat Z06 fälgar (efter att ha letat ett tag i USA, som man borde kunna ha hemma) för 30.000:- men nu skulle det byggas en avsevärt snabbare bil så frågan är om det räcker?

Det vore intressant att få höra din syn på de poster (i mitt tidigare inlägg) där jag satt frågetecken :?:

Men kom ihåg att det gick ut på att att bygga något som var betydligt snabbare än C6 Z06 utav en C5a inköpt för 200tkr (kolla gärna på blocket vad du får för 200, om du inte redan har koll på priserna här) utan att göra avkall på andra egenskaper så som tillförlitlighet, "komfort" = AC radio m.m..
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Skottsäker?

Inlägg av vette.se »

Du kan hitta väldigt mycket prylar på ebay :)

nytt insug ca 5'
begagnad komplett LS7a färdig med portade toppar och insug och vass kam ca 565bakhjulshästar, ca 80'
begagnade headers + avgas ca 15'
ny stor aluminumkylare 15'
begagnade C6 Z06 ok/skivor med bra race belägg ca 20'
ny uppgraderad bromskylning ca 3'
Nya coilovers samt krängningshämmare ca 38'

Totalt ca 176'


Sen om man ska tänka säkerhet och bandäck, det tillkommer ju även på en C6 Z06
minst halvbur ca 15'
Stol ca 8'
6 punkts bälten ca 3'
begagnade CCW fälgar ca 15'
nya Slicks ca 12'
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Skottsäker?

Inlägg av 745 »

Du har ännu en gång visat var skåpet ska stå 8)
Låter som ett bra koncept och då förstår jag hur du räknat.
Då hamnar vi på 376.000:- + 50.000:- & "en del" arbete för en några år gammal C5a med några mil på nacken, eller så köper vi en nyare lågmilad C6Z06 för 50.000:- Eur + 50.000:-
Prisskillnaden mellan bilarna blir ju inte så stor trots allt (mindre än en krasch eller däck & bromsar till några race).
Frågan är vad får man för bilarna när man säljer dom :?:

Candyman: Vi följer ditt projekt med spänning alltid kul med Corvetter som ska hårdköras.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Skriv svar