Utväxling på vippor

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Utväxling på vippor

Inlägg av Don Tomaso »

Hej!

Ännu en undring, har beställt den här kammenhttp://www.summitracing.com/parts/EDL-7102/ Edelbrock performer RPM. Nu undrar jag vilka vippor jag skall använda, har både 1,52 och 1,6 rullvippor och på sin hemsida skriver Edelbrock "use only stock ratio rockers", dvs 1,52. Vad kan hända om jag då kör med 1,6? är det bara typisk "amerikansk friskrivning" eller ligger det något i vad de säger?
Man skall dessutom tydligen inte använda dubbla ventilfjädrar.
Har köpt en lätt beg. motor som det idag sitter en mildare comp cams kam med dubbla fjädrar och 1,52 rullvippor i + att jag fick med Edelbrockfjädrarna. 8)
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Re: Utväxling på vippor

Inlägg av Lars J »

Står det som du beskriver så skall du INTE sätta i något högre än 1.52 vippor. Det som händer ju högre upp du går i utväxling på vipporna är att vippan trycker ventilen längre ner i förbränningsrummet och du riskerar att de slår i kolvarna och därmed stor risk för motorhaveri :cry:

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: Utväxling på vippor

Inlägg av Don Tomaso »

Jo det vet jag, men det beror ju också på hur högt den nya kammen lyfter. Glömde skriva att jag har Edelbrock Performer RPM toppar också, och fjädrarna klarar 0,575 i lyft.
Frigången mellan kolv och ventil skall jag mäta.
Det jag undrade var väl egentligen om det är någon risk att kammen körs ner i förtid eller något sådant.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Utväxling på vippor

Inlägg av Jake »

Tja om du sätter dit värsta elaka mekrullen med 0.600 i lyft så händer samma sak. Det är hus som en konstig rekomendation, men låter som en helgardering för att slippa att stöta sig med klantiga jänkare som inte fattar att lyftet ökar när man ökar utväxlingen på vipporna.

tänk på att en standardvippa är på 1.45:1, vilket inte går att köpa idag... Räkna rätt så går det bra oavsett om det står 1.5 1.6 eller 1.7 på kartongen.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
kuggen
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 156
Blev medlem: tis maj 18, 2004 13:57

Re: Utväxling på vippor

Inlägg av kuggen »

csb toppar med stötstångstyrning i toppen(i gjutgodset) mao inga guideplates funkar inte att köra med 1.6 och större utv. om du inte tar fram filen.
det kanske är det edelbrock syftar till.
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: Utväxling på vippor

Inlägg av Don Tomaso »

Det kan nog stämma att det gäller originaltoppar, men jag har Edelbrocks RPM alutoppar med guideplates så jag kör med 1,6 vipporna.
Lyfter i motorn imorgon.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Skriv svar