Finns det någon som kan ge ett bra tips?
Värme problem !
Värme problem !
Har problem med att motorn går varm ! Monterat in en 402a med alla "rätta" prylar till bb.Ny kylare å vattenpump.Rätt inställd . Alla lister på plats men endå blir den för varm. Har kollat termostat,luftat systemet ja allt som jag bara kan komma på men endå ....
Fläkten är av orig typ och fläktkåpa finns på plats. kan inte hitta felet.
Finns det någon som kan ge ett bra tips?
Finns det någon som kan ge ett bra tips?
- Corv1-Micke
- Corvetteälskare

- Inlägg: 302
- Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
- Ort: Ale Ahle District
När man kört med bilen ett tag så stiger tempen till 210f och till å med lite till . Men det blir soppa problem när det är så varm också. Bensinen pumpas inte fram trots ny pump. Jag vet att jag borde isolera mina headders men det borde ju inte påverka kylningen på vattnet .
Kan det vara att slirkopplingen på fläkten inte hänger med eller ?
Tjaa det är ett mysterium....
Kan det vara att slirkopplingen på fläkten inte hänger med eller ?
Tjaa det är ett mysterium....
- Corv1-Micke
- Corvetteälskare

- Inlägg: 302
- Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
- Ort: Ale Ahle District
Det är inte så att motorn går lite för magert? Har du kollat stiften?
Eller om tändningen inte är rätt inställd?
Men visst kan det vara kopplingen till fläkten som spökar, men det tror jag du hade märkt.
Går det lätt att snurra på fläkten (för hand) när motorn är avstängd, eller snurrar den trögt och lite segt?
Och gummilisten mellan kyl och huv är tät när du stänger huven?
Hoppas du hittar det snart.
/ Micke
Eller om tändningen inte är rätt inställd?
Men visst kan det vara kopplingen till fläkten som spökar, men det tror jag du hade märkt.
Går det lätt att snurra på fläkten (för hand) när motorn är avstängd, eller snurrar den trögt och lite segt?
Och gummilisten mellan kyl och huv är tät när du stänger huven?
Hoppas du hittar det snart.
/ Micke
Jag hade värmeproblem förut med min bigblock.
Motor: 427, ca 12:1 i komp, lite vassare kam än orginal, holley 800DP, orginal 5 bladig fläkt, fläktkåpa + alla tätningslister (viktigt!) samt nyrenoverad kylare med tätare lameller (Kylarfabriken i Bandhagen ca 3000:-). Rätt justerad tändning,inte för snålt ställd motor samt bra tryck i kylsystemet är också viktigt.
Symptom: Gick varm på tomgång efter några minuter. Så fort jag körde 30-40 km/h eller snabbare blev motorn sval igen.
Lösning: Ny termostatkoppling till fläkten. ca 800:- på Hansen racing. Jag var övertygad om att min gamla koppling fungerade, men oj vilken skillnad med den nya! Inga problem att stå i gassande sol på tomgång längre!
// Ola
Motor: 427, ca 12:1 i komp, lite vassare kam än orginal, holley 800DP, orginal 5 bladig fläkt, fläktkåpa + alla tätningslister (viktigt!) samt nyrenoverad kylare med tätare lameller (Kylarfabriken i Bandhagen ca 3000:-). Rätt justerad tändning,inte för snålt ställd motor samt bra tryck i kylsystemet är också viktigt.
Symptom: Gick varm på tomgång efter några minuter. Så fort jag körde 30-40 km/h eller snabbare blev motorn sval igen.
Lösning: Ny termostatkoppling till fläkten. ca 800:- på Hansen racing. Jag var övertygad om att min gamla koppling fungerade, men oj vilken skillnad med den nya! Inga problem att stå i gassande sol på tomgång längre!
// Ola
Värme problem
Har nu konstaterat att kylaren som var ny cellad inte var mer än 3 radig i cellpaketet. Detta räcker väl till om man har en small block men bb kräver nog lite mer. Därför har jag köpt en annan kylare som är 4 radigt
cellpaket så får vi väl se om det hjälper. Visst med en effektiv elfläkt så skulle kanske det skulle fungerat men jag vill ha det i orig utf.
Vi får väl se om det hjälper.
cellpaket så får vi väl se om det hjälper. Visst med en effektiv elfläkt så skulle kanske det skulle fungerat men jag vill ha det i orig utf.
Vi får väl se om det hjälper.
-
StingrayRacing
- Corvetteexpert

- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: Varm BB
Jo, tänkte just fråga det... Hur kan man ha värmeproblem i det här vädret?!Zeke skrev:Då är det bara vädret kvar ....
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'

