Lite frågor om fälgar/däck

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Staffan...
Rookie
Rookie

Lite frågor om fälgar/däck

Inlägg av Staffan... »

Är det någon som vet hur små fälgar man kan ha på en -98 C5:a. Utan att ta bort bromsarna eller liknande åtgärder. :wink:

Jag har beställt tid för reg. bes. och vill inte köra dit den i snön på slitna sommardäck eftersom det bara går att ha den trafikförsäkrad tills den har ett regnr.

Min pickis har samma bultmönster och ungefär samma diameter. :idea: Ni förstår nog vart jag vill komma.

Och om det mot förmodan skulle gå, hur fungerar det med däcktryckssensorerna då? Blir det återställt som det var innan när man byter tillbaka?
Stingray-69
C4-85 (SÅLD)
C5-98
http://www.solvberg.se/veteraner
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Lite frågor om fälgar/däck

Inlägg av 745 »

Har du kollat vad en bärgare ska ha för att köra bilen till & från besiktningen eller vad det kostar att hyra ett bilsläp (om du har en OK dragbil)?
Det borde bli billigare och enklare för du måste väll ändå byta till orginalstrlk på hjulen vid besiktningen?
Om du väljer att köra med mindre hjul kolla markfrigången.
Däcktryckssensorerna kommer varna & behöver återställas (tar ca 1 min med en magnet) efter dess att bilen har körts med andra hjul.

Lycka till :!:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

det minsta du kan ha med originalbromsar är nog 17" vilket är original.
om du stoppar tillbaka resp. däcktrycksensor på rätt plats bör du inte behöva reset'a dom... det har iaf inte jag behövt
däremot kan diffen med rullomkretsen balla ur om du stoppar på andra däck. på en corvette ska det diffa drygt 4% i rullomkrets mellan fram- o bakhjul, vilket det inte gör på vanliga bilar..
så stoppar du på däck med samma rullomkrets kommer antispin funktionen slå till konstant...
Staffan...
Rookie
Rookie

Inlägg av Staffan... »

OK. Då känns det inte som att det är något alternativ. Tackar för hjälpen.
Få bli lite lugnt och stilla då...eller lite motvilligt på släp.
Stingray-69
C4-85 (SÅLD)
C5-98
http://www.solvberg.se/veteraner
Skriv svar