Hjälp med Prioriteringar
-
- Nykomling
Hjälp med Prioriteringar
Första inlägget på detta fantastiska forum.
Jag har äntligen lagt allt sunt förnuft åt sidan och köpt en Corvette, som jag drömt om så länge. :O)
En 74a Cupe, 4vxl manuell, L82 i hyfsat/mindre bra skick. Jag har aldrig mekat gamla bilar tidigare men någon stans måst man börja…
Bilden har stått avställd mellan 1994 - 2009, troligen inte vidare bra förvarad. Man har sen fixat det man måste för att få igenom den i besiktningen och sen sålt den. Jag vet egentligen väldigt lite om bilen.
Den verkar vara ganska orörd. Omlackad, men inte så bra då lacken nu är full med blåsor. Bussninar under bilen är snus torra, inredningen luktar lite mögel, vänster dörren hänger lite, ramens skick vet jag inte något om, och under sista turen i höstas hängde växeln på tvåan. Det går inte att få ur växeln.
Har inte tänkt helrenovera, utan vill ha bilen i körbart skick under sommaren. Då detta är min första vill jag främst lära mig inför eventuellt byte till en i bättre skick.
Så vart skall man börja, och skall man prioritera?
Jag tänkte byta alla bussningar mm som har med hjulupphängninga/styrning/fjädring att göra. Jag har köpt "front & rear suspension repar kit" från Corvette Central + nya gasdämpare från Hansen.
Sen tänker jag gå igenom slangar mm till motorn.
Och så klart kolla på länkarmarna till växellådan, då det säkert är de som orsakat växelns låsning.
Funktion före yta helt enkelt.
Några andra funderingar jag har:
* Finns det något bra sett att rostskyddsbehandla ramen utan att lyfta karossen?
* Jag vill palla upp bilen, var placerar jag pallbockarn? I framkant av dörren och i bakkant? Riskerar jag något med att palla upp bilen, om tex ramen skulle vara dålig? Skall man också palla upp under motorn?
* Jag tänkte ta bort reserv hjulet, fins det någon nackdel med det?
* Att vänster dörren hänger beror säkert på rost i den ram som dörren är fäst i, hur kan jag avgöra om det är kris eller om man bara kan låta det vara tillsvidare.
* Jag vill med tiden renovera sätena, är det någon som erfarenhet av att köpa färdig ny klädsel från tex Corvette Central? Det verkar billigt, men hur mycket jobb är det att få på klädseln?
Och till sist, är det någon som har en C3a i bättre skick än min och i närheten av stockholm som man kan få komma och titta på? Kanske någon som gjort en del renovering som kan dela med sig av erfarenheter.
Jag har äntligen lagt allt sunt förnuft åt sidan och köpt en Corvette, som jag drömt om så länge. :O)
En 74a Cupe, 4vxl manuell, L82 i hyfsat/mindre bra skick. Jag har aldrig mekat gamla bilar tidigare men någon stans måst man börja…
Bilden har stått avställd mellan 1994 - 2009, troligen inte vidare bra förvarad. Man har sen fixat det man måste för att få igenom den i besiktningen och sen sålt den. Jag vet egentligen väldigt lite om bilen.
Den verkar vara ganska orörd. Omlackad, men inte så bra då lacken nu är full med blåsor. Bussninar under bilen är snus torra, inredningen luktar lite mögel, vänster dörren hänger lite, ramens skick vet jag inte något om, och under sista turen i höstas hängde växeln på tvåan. Det går inte att få ur växeln.
Har inte tänkt helrenovera, utan vill ha bilen i körbart skick under sommaren. Då detta är min första vill jag främst lära mig inför eventuellt byte till en i bättre skick.
Så vart skall man börja, och skall man prioritera?
Jag tänkte byta alla bussningar mm som har med hjulupphängninga/styrning/fjädring att göra. Jag har köpt "front & rear suspension repar kit" från Corvette Central + nya gasdämpare från Hansen.
Sen tänker jag gå igenom slangar mm till motorn.
Och så klart kolla på länkarmarna till växellådan, då det säkert är de som orsakat växelns låsning.
Funktion före yta helt enkelt.
Några andra funderingar jag har:
* Finns det något bra sett att rostskyddsbehandla ramen utan att lyfta karossen?
* Jag vill palla upp bilen, var placerar jag pallbockarn? I framkant av dörren och i bakkant? Riskerar jag något med att palla upp bilen, om tex ramen skulle vara dålig? Skall man också palla upp under motorn?
* Jag tänkte ta bort reserv hjulet, fins det någon nackdel med det?
* Att vänster dörren hänger beror säkert på rost i den ram som dörren är fäst i, hur kan jag avgöra om det är kris eller om man bara kan låta det vara tillsvidare.
* Jag vill med tiden renovera sätena, är det någon som erfarenhet av att köpa färdig ny klädsel från tex Corvette Central? Det verkar billigt, men hur mycket jobb är det att få på klädseln?
Och till sist, är det någon som har en C3a i bättre skick än min och i närheten av stockholm som man kan få komma och titta på? Kanske någon som gjort en del renovering som kan dela med sig av erfarenheter.
//Christofer
69 Cab - Fathom Green
69 Cab - Fathom Green
Re: Hjälp med Prioriteringar
Jag hade börjat med att lägga energin på att gå igenom motor låda och bromsar. dvs titta igenom slangar och dyl. Olje och tändstifts byte ärn nog inte heller fel. Ang rost så kolla i bakkkant på ramen (framför bakhjulet), det är där det är känsligast.
För att kunna fixa Karosseri fästen och rostskyddsbegandling av ramen på ett bra sätt så är det nog ramlyft om gäller. Däremot så är det en bra ide att bytabussningar i fram och bakvagn. Jag hade nog passat på att byta hjullager och spindelleder då, onödig kostnad kanske men när du ändå har det nere så...
För att kunna fixa Karosseri fästen och rostskyddsbegandling av ramen på ett bra sätt så är det nog ramlyft om gäller. Däremot så är det en bra ide att bytabussningar i fram och bakvagn. Jag hade nog passat på att byta hjullager och spindelleder då, onödig kostnad kanske men när du ändå har det nere så...
Stingray -74 nu på lack
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
Hej och välkommen.
Svar på några av dina undringar.
När du pallar upp bilen så har jag läst någonstans för länge sedan att om bilen skall stå ett tag på bockar så skall du sätta de bakre bakant dörr medans de främre skall sättas längst fram på ramtassarna framför krängningshämmarfästena. Sätter man inte de främre bockarna längst fram kan ramen krokna om bilen får stå länge med motorn i (om jag kommer ihåg rätt, läst för länge sedan).
Hängande dörr tror jag beror på slitna bussningar till dörrgångjärnssprintarna (vanligt), kolla om dörren "glappar" genom att lyfta öppen dörr i bakkant. Finns nya "kit"att köpa och är ganska enkelt att byta, har bytt de på min egen.
Bara att plocka bort reservhjulet inkl. baljan, fanns inte ens på min bil när jag köpte den, har en flaska punkaspray i bilen istället.
När du pallar upp bilen så har jag läst någonstans för länge sedan att om bilen skall stå ett tag på bockar så skall du sätta de bakre bakant dörr medans de främre skall sättas längst fram på ramtassarna framför krängningshämmarfästena. Sätter man inte de främre bockarna längst fram kan ramen krokna om bilen får stå länge med motorn i (om jag kommer ihåg rätt, läst för länge sedan).
Hängande dörr tror jag beror på slitna bussningar till dörrgångjärnssprintarna (vanligt), kolla om dörren "glappar" genom att lyfta öppen dörr i bakkant. Finns nya "kit"att köpa och är ganska enkelt att byta, har bytt de på min egen.
Bara att plocka bort reservhjulet inkl. baljan, fanns inte ens på min bil när jag köpte den, har en flaska punkaspray i bilen istället.

Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Mitt råd (som bygger på att jag själv misslyckats med en bil) blir att:
Börja med fixa det som är nödvändigast för att att få bilen körbar och säker.
Ta "en sak i taget", eller jobba på kanske max ett par ställen samtidigt på bilen men behåll kontrollen över vad du gör.
Det är väldigt lätt att skruva ner men svårt och dyrt att skruva ihop.
Dela in bilen i områden.
Lådan hade knas i växellänkaget = ett område, då du fixat detta kollar du/byter olja i lådan = färdig med det området.
Inredningen = ett område.
framvagn.
bakvagn
osv.
Köp förvaringslådor på tex Jysk, Jula eller Biltema och samla ALLA delar från ett område i en låda, varenda mutter, skruv och clips osv ska med i lådan.
Jobbar du på flera ställen samtidigt så märk lådan med vilket område den tillhör.
Ta MASSVIS med bilder av ALLT redan innan du skruvar ner/plockar isär, detta kommer underlätta då du ska skruva ihop det igen och dokumenterar för evt nästa ägare vad som är gjort på bilen.
Är det rost som är anledning till att dörren hänger? -är det inte bara ett slitet gångjärn?
Som sagt försök att inte skruva ner för mycket på en gång, många bilar råkar ut för detta och säljs sedan i delar pga att man tappar inspiration och tröttnar.
Det är bra om man får åka lite mellan mekar-rundorna för att behålla gnistan..
Lycka till.
Börja med fixa det som är nödvändigast för att att få bilen körbar och säker.
Ta "en sak i taget", eller jobba på kanske max ett par ställen samtidigt på bilen men behåll kontrollen över vad du gör.
Det är väldigt lätt att skruva ner men svårt och dyrt att skruva ihop.
Dela in bilen i områden.
Lådan hade knas i växellänkaget = ett område, då du fixat detta kollar du/byter olja i lådan = färdig med det området.
Inredningen = ett område.
framvagn.
bakvagn
osv.
Köp förvaringslådor på tex Jysk, Jula eller Biltema och samla ALLA delar från ett område i en låda, varenda mutter, skruv och clips osv ska med i lådan.
Jobbar du på flera ställen samtidigt så märk lådan med vilket område den tillhör.
Ta MASSVIS med bilder av ALLT redan innan du skruvar ner/plockar isär, detta kommer underlätta då du ska skruva ihop det igen och dokumenterar för evt nästa ägare vad som är gjort på bilen.
Är det rost som är anledning till att dörren hänger? -är det inte bara ett slitet gångjärn?
Som sagt försök att inte skruva ner för mycket på en gång, många bilar råkar ut för detta och säljs sedan i delar pga att man tappar inspiration och tröttnar.
Det är bra om man får åka lite mellan mekar-rundorna för att behålla gnistan..
Lycka till.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

- Don Tomaso
- Corvetteälskare
Håller med Ricky
Ett "projekt" i taget, jag har aldrig plockat ner mer än att jag är säker på att bilen är körklar i april, skulle inte klara av en sommar utan att få köra corvetten.

Ett "projekt" i taget, jag har aldrig plockat ner mer än att jag är säker på att bilen är körklar i april, skulle inte klara av en sommar utan att få köra corvetten.

Thomas Sjöström CCS 901
-
- Rookie
Don Tomaso skrev:Hej och välkommen.
Håller med om detta, det finns ett annat sätt och det är att sätta fyra precis som vanligt på ramen, fast då även en under framvagnsbalken. Nackdelen är att det går åt fem istället för fyra.
Det är viktigt att inte framänden på motorn hänger löst, för då kommer du förmodligen att få taskiga dörrglipor. Hade nämligen det på min bil och det är mycket jobb att åtgärda det.
Jag köpte färdig klädsel, fungerade fint. Har lagt upp på min hemsida om hur jag gjorde när jag klädde om stolarna. Så titta där så ser du hur man gör. Första gången tar det lite tid.
MVH: Staffan
Hej!
Jag köpte ett objekt som kom till sverige juni 2007 som jag tänkte endast byta motor och nödvändiga delar på och köra på hösten. Bilen var "körbar" och jag kunde köra 2mil från hamnen och hem.
Nu har jag i princip bara lacken kvar. Då har jag renoverat/bytt/lagat ALLT på hela bilen. Jag behövde inte göra någon ramlyft pga ramen inte var rostig (förutom bak där svetsning/lagning kunde ske med kaross på).
Man sammanfatta det hela med en lista på saker jag inte gjort:
-ramlyft
-renovera växellåda
-bytt framruta
Kort och gott, allt annat kan du fråga om så ska jag försöka svara
Jag köpte ett objekt som kom till sverige juni 2007 som jag tänkte endast byta motor och nödvändiga delar på och köra på hösten. Bilen var "körbar" och jag kunde köra 2mil från hamnen och hem.
Nu har jag i princip bara lacken kvar. Då har jag renoverat/bytt/lagat ALLT på hela bilen. Jag behövde inte göra någon ramlyft pga ramen inte var rostig (förutom bak där svetsning/lagning kunde ske med kaross på).
Man sammanfatta det hela med en lista på saker jag inte gjort:
-ramlyft
-renovera växellåda
-bytt framruta

Andreas Thunell
http://www.garaget.org/?car=98185
http://www.garaget.org/?car=98185
-
- Corvetteexpert
Lådan har jag renoverat så den kan du fråga mej om. Kolla länkarmarna som du själv skrev. Räcker troligtvis med att justera in eller ut ett par varv på en av dem, om de inte är alltför glappa.adde2k3 skrev:-renovera växellåda
Karossen pallar jag upp med 5 bockar precis som Staffan rekommenderade. Sätt den på framvagnsbalken i fram eller bakkant, inte mitt på för då säckar plåten. Ha gärna mjuka "domkraftskuddar" under samtliga. Finns bl.a. på biltema.
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Det viktigaste av allt. Gör det du själv vill i den ordningen du vill. Annars är det lätt att du tröttnar, då du kanske gör något bara för att någon tycker du ska göra det i en viss ordning.
Lycka till!
Lycka till!
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
-
- Nykomling
Tack för alla svar.
När det gäller att palla upp bilen så tänkte jag bara försöka få lite klarhet i hur det skall göras. Jag tog fram den här bilden för att göra det lite tydligare.
Jag tolkar det som att jag skall lyfta bilen på följande sätt:
* Lyft vid bakkant av dörrarna, märke 1, och ställa ett par bockar där.
* Lyft fram, märke 2.
* Ställ in bockar i framkant av dörrarna, märke 3.
* Ställ in en bock under motorn, märke 4.
-- Christofer
När det gäller att palla upp bilen så tänkte jag bara försöka få lite klarhet i hur det skall göras. Jag tog fram den här bilden för att göra det lite tydligare.
Jag tolkar det som att jag skall lyfta bilen på följande sätt:
* Lyft vid bakkant av dörrarna, märke 1, och ställa ett par bockar där.
* Lyft fram, märke 2.
* Ställ in bockar i framkant av dörrarna, märke 3.
* Ställ in en bock under motorn, märke 4.
-- Christofer
//Christofer
69 Cab - Fathom Green
69 Cab - Fathom Green
Bromsar.
Parkeringsbroms.
Styrväxel/styrleder
Fixa detta...så du kan ut och åka under en rullande renovering....= roligare.
mvh
/Mr. Beam
Parkeringsbroms.
Styrväxel/styrleder
Fixa detta...så du kan ut och åka under en rullande renovering....= roligare.
mvh
/Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
-
- Corvetteexpert
Brukar ta det så här:
1. Lyft framför balken mitt under dörren. Ställ bockar vid 1 och 3.
2. Lyft likadant på andra sidan. Ställ bockar vid 1 och 3 där också samt under balken fram. (OBS i fram eller bakkant, annars blir den bucklig med tiden)
Börja jobba
//Lasse
1. Lyft framför balken mitt under dörren. Ställ bockar vid 1 och 3.
2. Lyft likadant på andra sidan. Ställ bockar vid 1 och 3 där också samt under balken fram. (OBS i fram eller bakkant, annars blir den bucklig med tiden)
Börja jobba

//Lasse
Lasse E
Som andra redan skrivit skulle jag börja med bromsarna och totalrenovera dem, så behöver du inte bekymmra dig om dem mera.
Nåt som jag gjorde tidigt (men som kanske inte har så hög prio) var att byta alla gummilister, det är trist att bli blöt när det regnar in vid takluckorna.
Min erfarenhet är att köpa så bra lister det bara går att få tag i, mina är några år och de är redan sämre än de gamla orginallisterna som jag slet bort.
Styrningen kan också vara rätt så sladdrig och oprecis om bussningar och styrväxeln är slitna, det är inte kul att köra när bilen hela tiden vandrar iväg sidledes. Styrcylindern och servoventilen kan kanske behöva ett renoveringskit (om du har servostyrning).
Ja det finns ju hur mycket som helst att börja med, som andra säger gör det som känns roligast först, men det är ju bra att ha någon plan på hur mycket du vill göra innan åksäsongen börjar.
Det brukar alltid vara nåt som strular under renoveringar och som gör att det tar mycket längre tid än planerat, så dela upp din renovering i små paket istället för att dra igång allt samtidigt, för då kommer du alldrig ut till sommaren.
Det går bra att komma förbi och kolla in min kärra om du vill.
Jag har gett mig på det mesta utom växellådan, ramlyft och diffen.
Välkommen till forumet!
Nåt som jag gjorde tidigt (men som kanske inte har så hög prio) var att byta alla gummilister, det är trist att bli blöt när det regnar in vid takluckorna.
Min erfarenhet är att köpa så bra lister det bara går att få tag i, mina är några år och de är redan sämre än de gamla orginallisterna som jag slet bort.
Styrningen kan också vara rätt så sladdrig och oprecis om bussningar och styrväxeln är slitna, det är inte kul att köra när bilen hela tiden vandrar iväg sidledes. Styrcylindern och servoventilen kan kanske behöva ett renoveringskit (om du har servostyrning).
Ja det finns ju hur mycket som helst att börja med, som andra säger gör det som känns roligast först, men det är ju bra att ha någon plan på hur mycket du vill göra innan åksäsongen börjar.
Det brukar alltid vara nåt som strular under renoveringar och som gör att det tar mycket längre tid än planerat, så dela upp din renovering i små paket istället för att dra igång allt samtidigt, för då kommer du alldrig ut till sommaren.
Det går bra att komma förbi och kolla in min kärra om du vill.
Jag har gett mig på det mesta utom växellådan, ramlyft och diffen.
Välkommen till forumet!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
- Rookie
Min första tanke..hua ja se jänkare..skulle nog inte vilja va under det däringa plyfa byggena
Men det kanske funkar
Men det kanske funkar

Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Hur har det gått med bilen Christofer?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies