Monterade ett vararam insug idag och när allt var klart var det dags för en provtur.
Men efter ett par mil hoppade remmen av så man blev stående vid vägkanten
Efter att ha lyckats få dit remmen igen,såg jag att remskivan på vevaxeln vobblar rätt så mycket
Är det något som är vanligt fel på C5:orna?
Henrixon skrev:Monterade ett vararam insug idag och när allt var klart var det dags för en provtur.
Men efter ett par mil hoppade remmen av så man blev stående vid vägkanten
Efter att ha lyckats få dit remmen igen,såg jag att remskivan på vevaxeln vobblar rätt så mycket
Är det något som är vanligt fel på C5:orna?
Tyvärr ja, remskivan är tvådelad med en del som sitter på vevaxeln och en ytterdel som är gummiupphängd. Den ska inte bara driva de olika delarna utan också ta bort vibrationer/resonanser mm därav gummiupphängningen. Gummit brukar börja ge upp efter ett tag och jag har väl sett problemet framförallt på 2002 och äldre.
Det är bara att byta remskivan, du behöver då också en ny bult.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
MikkeI: Fick du demontera mycket runt i kring för att komma åt?
Sen när bulten väl var borta,satt skivan hårt fast på axeln?
Vad fick du betala för en ny remskiva?
1. Sänka fram bryggan så man kommer åt, vette.se rekommenderade denna metod
2. lossa bryggan lite och dra ut styrväxeln helt/halvvägs åt förarsidan
Jag körde på nr 2... och demonterade kanske lite väl mycket... typ generator och servopumps brygga för att komma åt (samt nyss ditsatt A&A kompressorkitt...)... Skivan satt rätt så hårt men med en trearmsavdragare gick det bra, OBS bulten ska EJ användas vid borttagning samt ditsättning... jag tillverkade ett eget ditdragningsverktyg av gängstång... sen ska den dras med typ 50Nm + 140grader (= 500Nm typ)
ny skiva o bult typ 1500:-
Passa även på att byta packboxen som tätar mot remskivan!
Hej!
Ja en ny originalremskiva wobblar en aning. Jag beställde ny skiva när jag såg att min wobblade. Den första jag fick hem wobblade i sidled när den sattes upp i svarven på en totalt nollad axel. Lämnade tillbaka den och fick en ny till. Den slog istället upp och ner.
Hittade däremot fel på spännaren till ac remmen vilken utgjorde remgnissel.
Tjenare!
Tänkte jag fyller på denna tråd med en fråga ang styeväxeln!
jag har precis haft loss den och bytt vev remskiva men nu får jag detta medelande Act hndlg warming up, jag har skulle tro att det har råkat röra sig på nått sätt ratten eller nått så den kommit i fel läge med sensorerna men hur kan man kalibrera till detta någon som gjort det?
Indianapolis 500
uppgraderad motor
uppgraderad kopling
uppgraderade bromsar
uppgraderad väghållning
lackering på g nu i helgen
Den jobbigaste biten är dock
ju mer man gör med bilen desto
mer kommer man på att man vill göra
Tjenare!
Tänkte jag fyller på denna tråd med en fråga ang styeväxeln!
jag har precis haft loss den och bytt vev remskiva men nu får jag detta medelande Act hndlg warming up, jag har skulle tro att det har råkat röra sig på nått sätt ratten eller nått så den kommit i fel läge med sensorerna men hur kan man kalibrera till detta någon som gjort det?
Indianapolis 500
uppgraderad motor
uppgraderad kopling
uppgraderade bromsar
uppgraderad väghållning
lackering på g nu i helgen
Den jobbigaste biten är dock
ju mer man gör med bilen desto
mer kommer man på att man vill göra
Active Handling Warming Up får man väl då och då? Jag får det ibland utan att det är nåt fel...
Remskivan ska dras med 330 Nm enligt min servicehandbok. Använd ALLTID en ny bult, annars är risken stor att den skruvar upp sig och sen sprutar det ut olja i motorrummet så fort remskivan jobbat sig ut lite.
okej men jag får detta medelande varje gång jag startar bilen och kanske hunnit köra nån minut!
och ibland kommer det flera medelanden specielt om man drar på lite!
jo ny bult ny remskiva och nya remmar, blir nog lite extra påfrestning när man kör med kompressor och alu sväng hjul:)
Indianapolis 500
uppgraderad motor
uppgraderad kopling
uppgraderade bromsar
uppgraderad väghållning
lackering på g nu i helgen
Den jobbigaste biten är dock
ju mer man gör med bilen desto
mer kommer man på att man vill göra
sirh skrev:okej men jag får detta medelande varje gång jag startar bilen och kanske hunnit köra nån minut!
och ibland kommer det flera medelanden specielt om man drar på lite!
Jag tror att kombinationen kallstart och dra på något mer än vad bilen vill resulterar i Active Handling Warming Up meddelande.
Ta det lugnt i början av körningen så tror jag det blir det bra.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter! http://www.spvm.se/ Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
sirh skrev:okej men jag får detta medelande varje gång jag startar bilen och kanske hunnit köra nån minut!
och ibland kommer det flera medelanden specielt om man drar på lite!
Jag tror att kombinationen kallstart och dra på något mer än vad bilen vill resulterar i Active Handling Warming Up meddelande.
Ta det lugnt i början av körningen så tror jag det blir det bra.
Jo jag har provat att stänga av bilen när den är varm och starta den och kör lungt då kommer det dära 'Active Handling System Warming Up' sen om jag drar på och tex ritar lite då kommer det två till medelanden `service engine soon` och nått som hette nått annat med `active handling` men allt borde ju ha med det första felmedelandet att göra som blev när jag tog bort styrväxeln är jag ganska säker på för före det så kom inget av dem upp.
ska prova rengöra kontakten som går till styrväxeln men sen vet jag inte.
vad jag har förstått så ska det själv kalibrera sig men om man fått ratten att snurra åt nått håll för mkt under tiden styräxeln var av så kan det blivit galet men utan tec2 så är det ju inte så lätt att hitta 0 punkten
Indianapolis 500
uppgraderad motor
uppgraderad kopling
uppgraderade bromsar
uppgraderad väghållning
lackering på g nu i helgen
Den jobbigaste biten är dock
ju mer man gör med bilen desto
mer kommer man på att man vill göra