Sharkbar, någon som har provat en sån?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Sharkbar, någon som har provat en sån?

Inlägg av Ricky »

Undrar om någon provat en Sharkbar i sin bil eller sett en bil med en sådan monterad?

http://www.vetteworksonline.com/catalog ... ucts_id=60

Jag är intresserad av modellen på bilden nedan, den som inte har de uppstickande bågarna.

Får den plats under nedfälld cab och cabluckan så den i praktiken blir osynlig?

Fins dessa att köpa i Sverige?
Bilagor
sharkbar 1.jpg
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Sharkbar, någon som har provat en sån?

Inlägg av Ricky »

Så här ser det ut i en Coupe, har tyvärr inte hittat någon bild på hur det egentligen ser ut på en cab. :(
Bilagor
sharkbar 2.jpg
sharkbar.jpg
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Re: Sharkbar, någon som har provat en sån?

Inlägg av StingrayRacing »

Går 4-punkt genom besiktningen? Vet att det var svårt förr... med det var länge sen nu... ;-)

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
adde2k3
Rookie
Rookie
Inlägg: 76
Blev medlem: mån maj 15, 2006 19:25

Re: Sharkbar, någon som har provat en sån?

Inlägg av adde2k3 »

StingrayRacing skrev:Går 4-punkt genom besiktningen? Vet att det var svårt förr... med det var länge sen nu... ;-)

//Lasse
Nej det gör det inte.


2 § Personbil och lätt lastbil vilka tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall beträffande bilbälte, fästpunkter för bilbälte och installation av bilbälte,
1.
ha bilbälte som är typgodkänt enligt direktiv 77/541/EEG (se 2 kap. 33 §) eller enligt ECE-reglemente 16,
2.
ha fästpunkter för bilbälte som uppfyller kraven i di-rektiv 76/115/EEG (se 2 kap. 21 §) eller fordonet är typgodkänt enligt ECE-reglemente 14, och
3.
ha installation av bilbälten som uppfyller kraven i di-rektiv 77/541/EEG ändrat genom 2000/3/EG eller fordonet är typgodkänt enligt ECE-reglemente 16.

3 § Personbil och lätt lastbil vilka tas i bruk före den 1 januari 2005 skall beträffande bilbälte, fästpunkter för bilbälte och installation av bilbälte
1.
uppfylla kraven i 2 §, eller
2.
uppfylla kraven i 4 – 15 §§.
Krav enligt 3 § 2

4 § Personbil av 1970 eller senare års modell skall ha bil-bälten i framsäte. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, som i personbil av 1974 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon.Personbil av 1971 eller senare års modell skall ha bilbälten även i baksätet. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten som i personbil av 1975 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon.
Bilbälte för mittplats och annan sittplats där övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas får vara höftbälte.
Bilbälte för annan sittplats än vid dörr får, i fordon av 1978 eller tidigare års modell, vara s.k. diagonalbälte.
Sittplats vilken utgörs av längsgående säte, bakåtvänt säte, klaffsits eller är mittplats på säte i en personbil av 1983 eller tidigare års modell vars sätesbredd är mindre än 1 350 mm, behöver inte ha bilbälte. (VVFS 2004:148)

5 § Lätt lastbil av 1984 eller senare års modell skall ha bilbälten i framsäte. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten och vara försedda med upprullningsdon. Bilbälte för mittplats och annan sittplats där övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas får dock vara höftbälte

6 § Bilbälte skall vara
1.
typgodkänt enligt direktiv 77/541/EEG,
2.
typgodkänt enligt ECE-reglemente 16, eller
3.
typgodkänt av Trafiksäkerhetsverket eller Vägverket.

7 § Bilbältenas fästpunkter skall
1.
uppfylla kraven i direktiv 76/115/EEG,
2.
uppfylla kraven i ECE-reglemente 14, eller
3.
uppfylla kraven i 9 – 13 §§.

8 § Bilbälten skall vara så monterade att deras installation
1.
uppfyller kraven i direktiv 77/541/EEG,
2.
är typgodkänd enligt ECE-reglemente 16, eller
3.
uppfyller kraven i 14 §.

9 § Fästpunkter för bilbälte skall vara placerade i fordonets karosseri eller säte.
Övre effektiv fästpunkt (se fig. 1) skall vara placerad minst 450 mm ovanför H-punkten och bakom ett vertikalplan ge-nom H-punkten vinkelrätt mot bilens längsgående symmetri-plan. Den övre fästpunkten får vara reglerbar så att den med ett enkelt grepp kan flyttas mellan olika höjdlägen för att öns-kad bandgeometri skall erhållas. Det är tillräckligt att kraven på placering är uppfyllda för ett höjdläge.
De nedre effektiva fästpunkterna (se fig. 1) skall vara pla-cerade på var sin sida om sittplatsens symmetriplan. Avstån-det mellan de två vertikala plan som parallellt med sittplatsens symmetriplan passerar genom dessa nedre fästpunkter skall vara minst 350 mm. Dessutom skall de vara placerade så att avståndet mellan planen och sittplatsens symmetriplan är minst 120 mm.
Vinkeln α (se fig. 2) skall vara minst 30° och högst 80°. Vinkeln α bör vara så nära 60° som möjligt. Underskrider avståndet mellan H-punkten och nedre fästpunkt 100 mm får vinkeln α dock vara minst 10° och högst 80°.
I personbil och lätt lastbil av 1979 eller tidigare års modell får fästpunkterna vara placerade enligt svensk standard SMS 2470 utgåva 1 eller om fordonets konstruktion är sådan att kraven enligt standarden inte kan uppfyllas på annat lämpligt sätt.
VVFS 2007:307
203
VVFS 2007:307
204

10 § Fästpunkter för bilbälte skall under minst 0,2 s motstå de krafter som dessa utsätts för vid provning enligt 11 § eller 12 §.

11 § Fästpunkter för trepunktsbälte skall vid provning för-enas med ett bälte vars höftband och diagonalband genom dragok (se fig. 3 och 4) samtidigt utsätts för var sin kraft F av 13,5 ± 0,2 kN. Krafterna skall riktas framåt med en vinkel av 10° ± 5° över horisontalplanet och parallellt med karosseriets längsgående symmetriplan. Värdet på krafterna skall uppnås så snabbt som möjligt. Finns omlänkare skall vid provningen diagonalbandet löpa genom omlänkaren.
VVFS 2007:307
205

12 § Fästpunkter för höftbälte skall vid provning förenas med ett bälte som genom dragok (se fig. 3) utsätts för en kraft F av 22,3 ± 0,2 kN. Kraften skall riktas framåt med en vinkel av 10° ± 5° över horisontalplanet och parallellt med karosse-riets längsgående symmetriplan. Värdet på kraften skall upp-nås så snabbt som möjligt.

13 § Om fästpunkt är placerad i bilsäte skall det vid prov-ning enligt 11 och 12 §§ samtidigt anbringas en kraft horison-tellt rakt framåt i sätets tyngdpunkt som motsvarar 20 gånger sätets vikt.

14 § Bilbälte skall vara monterat så att det inte finns risk för att bältesband nöts mot hårda fordonsdetaljer och så att låsets fasta delar inte kan förväxlas samt att det vid normalt använd-ningssätt kan fungera tillfredsställande.
Lås till bilbälte får inte lätt kunna öppnas oavsiktligt. Bil-bälte skall kunna låsas och öppnas med en hand. Detta gäller dock inte bälte för sittplats i säte för mer än en åkande.
Hårda bältesdelar såsom lås och inställningsdon får inte ligga an mot kroppens framsida när bältet är påtaget.

15 § H-punkten skall bestämmas genom att en provnings-docka enligt ECE-reglemente 14 placeras på sätet. För säten med justerbara ryggstöd skall vinkeln mellan dockans torso-linje och en lodlinje genom H-punkten vara så nära 25° som möjligt.
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Sharkbar, någon som har provat en sån?

Inlägg av Ricky »

Det var ju inte riktigt det som var frågan mina vänner.. :wink:

Bilen är i dag besiktigad och godkänd med endast midjebälten, inte orginal sådana utan några gamla slitna remmar som det står Volvo på..

Frågan är om dessa ens överlever ens den lättaste krock och ännu viktigare är frågan om JAG kommer överleva..

Besiktigad och godkänd är den i alla fall..

Tanken är denna:
Jag köper nya 3-punkts bälten att använda för dagligt bruk avsedda för bilmodellen och fästa i bilens org fästpunkter.

Men av och till ska det kanske åkas på en bana eller en strip (man vet ju aldrig vad man får för sig) och då ska man med lätthet en fredagskväll kunna hänga i "riktiga" bälten till helgens event.

Om nu detta blir godkänt av en besiktningsman på resp bana..?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Skriv svar