Sänkt, men hur?!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Ligist
Nykomling
Nykomling

Sänkt, men hur?!

Inlägg av Ligist »

Har allvarliga planer på att försöka få upp min vette i originalhöjd.. Köpte den i det skick den är nu, vilket är MYCKET sänkt.. Den är rejält stötig och så låg att den är direkt opraktisk. Det sitter gula delco stötdämpare fram, och ett par svarta bak. Kan inte se att något annat är ändrat? :?: Vad ingår i en normal sänkningssats, dvs vad behöver jag byta ut för att få den i normal höjd igen?

Den är framför allt jävligt låg fram, inte lika extrem bak ser det ut som.. Kanske mer gjort fram?
C4 -92, Lila metallic, Targa, LT1 och man 6vxl
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Sänkt, men hur?!

Inlägg av Hot Rod »

Fram brukar man sänka genom att ta bort några mellanlägg mellan bilen och fjädern, i så fall måste du bort med fjädern och montera dit dessa mellanlägg igen. Bak hänger bilen i två långa bultar, vid sänkning sätter man dit ännu längre bultar, vet ej om det går att återställa till originalhöjd med sänkbultar eller om du behöver originalarna igen?

Kanske läge att kolla runt med föregående ägare om vad som är gjort och om originalgrejerna finns kvar nånstans?

Om du går in här http://www.mamotorworks.com/corvette-3-148-1088.html så ser du grejerna som används. Finns även tech instructions som pdf en bit ner. Du behöver nog nya spring retainers eftersom dina förmodligen är kapade. Jag har också för mig att det ibland tas bort nåt i änden på fjädern (vid bärarmen) för att få den riktigt låg fram.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Porginal
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Porginal »

Jag sänkte min genom att montrera bort mellanläggen mellan fjäder och bil, minskade även gummit ute vid bärarmen.
mellanläggen e som plattjärn med 2 hål i ca 5mm tjocka styck.

I bak e det jätte lätt en kortare skruv mellan fjädern och hjulnavet!
Corvette C4 Cab "Supercharged" 1995
Bmw 540 1993
Volvo 242 "bertoné" 1976
Medlemsnr 2887
Ligist
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Ligist »

Frågan är om det är det enda som är gjort fram isf.. Den är REJÄLT låg. Ingen luft alls mellan däck och skärmkant.

Hur/var får man tag i original mellanlägg och bultar? Vad heter delarna?
Ligist
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Ligist »

Ingen som vet? Tänkte försöka få upp den i normal höjd i vinter..
tjerk
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av tjerk »

http://content.mamotorworks.com/pdf/602712.pdf
Är jag nu tokig, eller är det just tvärtom, att man istället lägger till mellanlägg vid framsänkning, och att man monterar längre bultar bak för att sänka.
Då räcker det med att just ta bort dom mellanstycken fram för att höja bilen, och skruva upp muttrarna bak för samma sak.
Skriv svar