oil cunsumption På C5 o C6

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

oil cunsumption På C5 o C6

Inlägg av velasoraptor »

Om nu några av er har hög oljeförbrukning på sin C5a(2001 är ett eget kapittel) och C6or som tydligen är vanligt i alla fall på andra sidan atlanten.Trimmad eller ej.Gå upp i tjocklek typ 5-50 i viscositet.Eller häll i en pava STP då ökar viscositeten ifrån 30 till 50 enligt test.(på gott och ont)Skall tydligen bli 8-50. fråga mig inte hur dom räknar.Men det slutar dra olja eller minskar betydligt i dom flesta fall.Det har hjälp många i USA som det verkar.Oljeförbrukningen har i många fall upphört helt och hållet.En trimmad maskin mår bättre av lite tjockare olja och ska ha det(enligt testet vid hård körning).Jag har läste en del tester om just detta.Intressant läsning.Hittar inte tråden om detta men lägger in den när jag finner den.En person som kallas Patman in US har studerat analyser om olja i många år oberoende oljebolag.Han är omtalad i US.Enligt honom så är Mobil1 en bra olja men absolut inte den bästa.Den absolut bästa var tydligen Penzoil Platinium 5w-30 enligt honom.Även Amsoil och Royal Purple var bland dom bästa.Red Line var också bra.Vid vanlig gat körning så är 5w-30 tydligen klart det man ska ha.Men vill man få ned oljeförbrukningen dom som har en hög sådan utan att hitta någon direkt orsak (eller en orsak)får man kanske tänka i dom banorna som jag tagit upp här.Själv har jag alltid kört på Amaile elexir 5w-30.Fukar skit bra.Klintberg säljer den.Men jag får den ifrån annat håll.Används av Ford och till deras värstingar Shelby och Ford GT hehe.(vågar man säga det)Kenta C5 Z06 2004 479hp (406rwhp 510 rwnm rototest)
dixon
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 172
Blev medlem: fre aug 04, 2006 0:38
Ort: Kumla

Re: oil cunsumption På C5 o C6

Inlägg av dixon »

bra info! har även hört att zz454 , 454ho samt zz502 och 502ho åxå kan ha bekymmer med hög oljeförbrukning på grund utav att dom har "low tention" kolvringar. har även för mig att det sitter sånna ringar i vissa årsmodeller av c5 åxå eller hur det var.

på vissa motor byggar sidor i usa uppmanar dom att man byter ringar i samband med att man köper den nya motorn!
har läst allt genom att googla lite.

mvh nicklas
http://www.garaget.org/dixon

Trans am GT -94 *såld*
corvette -75:a
Skriv svar