Porsche bromsok

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Perry
Nykomling
Nykomling

Porsche bromsok

Inlägg av Perry »

Hej

På min nyinköpta C5 sitter det Porsche bromsok.
Vad kan vara anledning till att sätta på det?
Är GM orginal bromsok bättre/sämre :?:
Erik@torq
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Re: Porsche bromsok

Inlägg av Erik@torq »

Perry skrev:Hej

Är dom 4-kolvs Porsche/Brembo OK? Andra skivor eller original? Alla 4 hörn eller enbart fram? GM oken är inte dåliga, men BREMBO OEM ok är faktiskt riktigt bra dom med.

Anledningen kan vara allt från utseende till mer bromskraft!
Lingenfelter Commemorative Edition Z06 - 600rwhp
Pfadt Racing Chassi, C6-Z06 Bromsar, Bur + massa annat godis.
Under ombyggnad för NASA och SCCA serien

2010 Camaro SS - 512rwhp/617rwnm N/A
Pfadt Racing Chassi, uppgraderade bromsar mm mm.
www.gettorq.com
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Det beror lite på vilka Porsche ok det är .... Det är väldigt populärt med Movit bromspaketet till Corvetten, de paketen har Porsche ok men av lite större modell både fram och bak (6-kolv fram, 4-kolv bak).

Original GM ok till C5an (både vanliga och Z06) har 4-kolvs ok fram och 2-kolvs ok bak, de räcker väldigt långt på gata och även bana med rätt belägg och en riktig bromskylning. Om Porsche oken du har är av samma storlek så lär prestanda vara densamma, det jag inte vet är om Porsche oken har rostfria kolvar som standard eller inte. Med rostfria kolvar har du bra mycket bättre värmeegenskaper och finns att montera i GM oken om man vill ha det.
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

vette.se skrev:

Det beror lite på vilka Porsche ok det är .... Det är väldigt populärt med Movit bromspaketet till Corvetten, de paketen har Porsche ok men av lite större modell både fram och bak (6-kolv fram, 4-kolv bak).

Original GM ok till C5an (både vanliga och Z06) har 4-kolvs ok fram och 2-kolvs ok bak, de räcker väldigt långt på gata och även bana med rätt belägg och en riktig bromskylning. Om Porsche oken du har är av samma storlek så lär prestanda vara densamma, det jag inte vet är om Porsche oken har rostfria kolvar som standard eller inte. Med rostfria kolvar har du bra mycket bättre värmeegenskaper och finns att montera i GM oken om man vill ha det.
Anders, antar att du menar dubbelkolvs respektive enkelkolvs ok på C5:orna?! Tankevurpa kanske.. :wink:
Sen kan man ju tillägga att original oken har oftast större/längre anliggningsyta på beläggen (ca 180 mm fram) än andra ok vilket kanske är en förklaring på varför de funkar såpass bra som de gör om man har bättre belägg och kylning precis som du var inne på.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Mange_C5 skrev: Anders, antar att du menar dubbelkolvs respektive enkelkolvs ok på C5:orna?! Tankevurpa kanske.. :wink:
Sen kan man ju tillägga att original oken har oftast större/längre anliggningsyta på beläggen (ca 180 mm fram) än andra ok vilket kanske är en förklaring på varför de funkar såpass bra som de gör om man har bättre belägg och kylning precis som du var inne på.
Nä jag tänkte att de även har kolvar på båda sidorna men det har de ju inte, tänk så fel det kan bli ibland :D
Skriv svar