På min nyinköpta C5 sitter det Porsche bromsok.
Vad kan vara anledning till att sätta på det?
Är GM orginal bromsok bättre/sämre

Är dom 4-kolvs Porsche/Brembo OK? Andra skivor eller original? Alla 4 hörn eller enbart fram? GM oken är inte dåliga, men BREMBO OEM ok är faktiskt riktigt bra dom med.Perry skrev:Hej
Det beror lite på vilka Porsche ok det är .... Det är väldigt populärt med Movit bromspaketet till Corvetten, de paketen har Porsche ok men av lite större modell både fram och bak (6-kolv fram, 4-kolv bak).Perry skrev:Hej
Anders, antar att du menar dubbelkolvs respektive enkelkolvs ok på C5:orna?! Tankevurpa kanske..vette.se skrev:Det beror lite på vilka Porsche ok det är .... Det är väldigt populärt med Movit bromspaketet till Corvetten, de paketen har Porsche ok men av lite större modell både fram och bak (6-kolv fram, 4-kolv bak).Perry skrev:Hej
Original GM ok till C5an (både vanliga och Z06) har 4-kolvs ok fram och 2-kolvs ok bak, de räcker väldigt långt på gata och även bana med rätt belägg och en riktig bromskylning. Om Porsche oken du har är av samma storlek så lär prestanda vara densamma, det jag inte vet är om Porsche oken har rostfria kolvar som standard eller inte. Med rostfria kolvar har du bra mycket bättre värmeegenskaper och finns att montera i GM oken om man vill ha det.
Nä jag tänkte att de även har kolvar på båda sidorna men det har de ju inte, tänk så fel det kan bli iblandMange_C5 skrev: Anders, antar att du menar dubbelkolvs respektive enkelkolvs ok på C5:orna?! Tankevurpa kanske..
Sen kan man ju tillägga att original oken har oftast större/längre anliggningsyta på beläggen (ca 180 mm fram) än andra ok vilket kanske är en förklaring på varför de funkar såpass bra som de gör om man har bättre belägg och kylning precis som du var inne på.