Test som gjorde mig konfunderad
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 513
- Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
- Ort: STOCKHOLM
Test som gjorde mig konfunderad
Först så körde jag på 5w-50 olja i 35 mil.Körningen var på gata men även snabba hårda accerlationer samt höghastighets körning på motorväg.Jag tömde sedan ut oljan.Det var en del grå gucka på magnet pluggen.Jag bytte till 5w-30 olja.Jag körde likadant i 35 mil till med den nya oljan.Tömde sedan ut oljan.Det var knappt något grå gucka alls knappt synbart.Vad betydde nu detta.Jag var tvungen att läsa mig till ett svar som jag hittade i ett forum.Där hade 2 st C6 Z06 or gjort presis samma test som mig.Med exakt samma resultat.En körde på 5w-50 olja och en på 5w-30 olja.Den med tunnare olja hade knappt någon grå gucka på magnet pluggen medan den andra Z06an med 5w-50 olja hade betydlig mer.Till och med så mycket att han höjde på ögonbrynen.Den grå guckan är små metall particklar som kommer med oljan ut när man byter.Det dom kom fram till var att man slet mer på motorn med tjockare olja.(OBS detta gällde körning på väg ej racing)Hur tjockre olja beter sig under racing är en anna sak där det går hårdare och varmare.Där blir nog resultatet kanske ett annat.Så det verkar som 5w-30 olja är bäst för körning på vägen.Allså det som rekomenderas för C5-6. Men om man kör en del bana och en del på vanlig väg så vore logiskt en 5w-40 olja vara en medelväg.För ingen springer ju och byter olja efter hur bilen skall användas. Vore kul att veta hur typ 5w-50 ser ut efter ett race.Alla säger ju olika om oljor så man vet ju inte vad man ska tro.Att det blev skillnad i slagg prudukter mellan tunn och tjock olja har jag ju själv testat.Så det håller jag med killarna med C6 Z06orna om.Om det är som det dessa herrar tror om slitaget kan jag ABSOLUT inte svara på. Men det kan mycket väl vara så.Kenta C5 Z06 2004 479hp (406 rwhp 510 rwnm rototest)
Senast redigerad av velasoraptor den ons aug 04, 2010 12:30, redigerad totalt 6 gång.
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Test som gjorde mig konfunderad
Hejsan !
Med tjockare olja i motorn så får man ju högre tryck, vilket borde
slita mera på lager och annat !
!
Hälsningar / Peter A
Med tjockare olja i motorn så får man ju högre tryck, vilket borde
slita mera på lager och annat !

Hälsningar / Peter A
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 513
- Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
- Ort: STOCKHOLM
Re: Test som gjorde mig konfunderad
Hejsan Peter!! Oljetrycket var ganska stort vid kallstart med 5w-50 oljan.Vilket är normalt med tjockare olja.Det var ganska varmt dom dagarna jag gjorde testet.Vid varm motor så var det ingen större skillnad i olje tryck gent imot 5w-30 oljan.Det tog dock ett tag innan 5w-50 oljan blev tunnare och oljetrycket gick ner och blev likvärdigt med 5w-30 oljan( enbart marginellt högre oljetryck).Tunnare olja kyler motorn bättre medan tjockre olja skyddar bättre vi höga varvtal.Så tunnare olja är nog att föredra för normal körning och även vid delvis hård körning.Vid banracing bör 5w-50 eller 15w-50 olja användas.
Om man vill vara säker på att motorn får bra smörjning hela tiden.Alla dagen syntet oljor skyddar motorerna mycket bra.Det oljefabrikanterna tar stor hänsyn till är kall starts egenskaperna.Som dom flesta vet slits motorn allra mest då.Där har tunn olja en klar fördel.Skall man titta på den biten så är en 0-30 olja det bästa alternativet.Det är den lägre siffran på oljan allså 5an på 5-30 olja som anger tjockleken på oljan vid kallstart. 30 är tjockleken vid varm motor för er som inte känner till detta.Allså oljans viscositet ifrån kall till varm motor.Med tjockare olja förlorar man lite hp. Men det är inte knappt märkbart för oss dödliga. Kenta C5 Z06 2004 479hp (406rwhp 510 rwnm rototest)
Om man vill vara säker på att motorn får bra smörjning hela tiden.Alla dagen syntet oljor skyddar motorerna mycket bra.Det oljefabrikanterna tar stor hänsyn till är kall starts egenskaperna.Som dom flesta vet slits motorn allra mest då.Där har tunn olja en klar fördel.Skall man titta på den biten så är en 0-30 olja det bästa alternativet.Det är den lägre siffran på oljan allså 5an på 5-30 olja som anger tjockleken på oljan vid kallstart. 30 är tjockleken vid varm motor för er som inte känner till detta.Allså oljans viscositet ifrån kall till varm motor.Med tjockare olja förlorar man lite hp. Men det är inte knappt märkbart för oss dödliga. Kenta C5 Z06 2004 479hp (406rwhp 510 rwnm rototest)
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Test som gjorde mig konfunderad
Vad var anledningen till att du bytte till 5w-50 olja om du mestadels kör på gata?
Få upp oljetrycket, bättre värmeresistans eller ren nyfikenhet?
Jag sparkar förmodligen in öppna dörrar med mina i sammanhanget grunda men förhoppningsvis snusförnuftiga kunskaper. Motorgurusarna på detta forumet får väl hoppa in och styra upp eventuella galenskaper i det eviga ämnet "rätt viskositet på motorolja och dess effekter".
Vald viskositet från fabrik är väl baserad på diverse toleranser i motorn (lager osv), min tanke är då att för tjock olja kan i så fall få resultat som generellt ökat slitage i lager mm och lite trögare flöde med högre oljetemperatur som följd.
Ditt test påvisar ett högre slitage och min slutsats blir då att oljan var för tjock för de förutsättningar du beskrev, ombyggd motor kan förvisso ge andra förutsättningar och andra toleranser i lagerspel osv men där bör väl motorbyggarens rekommendationer gälla.
Att med hjälp av hög viskositet i oljan hålla upp oljetrycket eller för att motverka att oljan blir för tunn vid hög oljetemperatur kan som jag ser det, vara lite kontraproduktivt i så motto att ökat slitage och trögare flöde utvecklar ytterliggare värme. Även om oljan i sig tål höga temperaturer och gör sitt jobb och flödar bättre när den väl blir så pass varm så tål troligtvis inte motorn med dess delar värmeutvecklingen på samma sätt utan slits snabbare.
På bana med dess oftast höga olje- och vatten temperaturer är helt enkelt bättre kylning av motorn första steget för att undvika härdsmälta i rovan.
Få upp oljetrycket, bättre värmeresistans eller ren nyfikenhet?
Jag sparkar förmodligen in öppna dörrar med mina i sammanhanget grunda men förhoppningsvis snusförnuftiga kunskaper. Motorgurusarna på detta forumet får väl hoppa in och styra upp eventuella galenskaper i det eviga ämnet "rätt viskositet på motorolja och dess effekter".

Vald viskositet från fabrik är väl baserad på diverse toleranser i motorn (lager osv), min tanke är då att för tjock olja kan i så fall få resultat som generellt ökat slitage i lager mm och lite trögare flöde med högre oljetemperatur som följd.
Ditt test påvisar ett högre slitage och min slutsats blir då att oljan var för tjock för de förutsättningar du beskrev, ombyggd motor kan förvisso ge andra förutsättningar och andra toleranser i lagerspel osv men där bör väl motorbyggarens rekommendationer gälla.
Att med hjälp av hög viskositet i oljan hålla upp oljetrycket eller för att motverka att oljan blir för tunn vid hög oljetemperatur kan som jag ser det, vara lite kontraproduktivt i så motto att ökat slitage och trögare flöde utvecklar ytterliggare värme. Även om oljan i sig tål höga temperaturer och gör sitt jobb och flödar bättre när den väl blir så pass varm så tål troligtvis inte motorn med dess delar värmeutvecklingen på samma sätt utan slits snabbare.
Vad baserar du den slutsatsen på?velasoraptor skrev:Vid banracing bör 5w-50 eller 15w-50 olja användas.
På bana med dess oftast höga olje- och vatten temperaturer är helt enkelt bättre kylning av motorn första steget för att undvika härdsmälta i rovan.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 513
- Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
- Ort: STOCKHOLM
Re: Test som gjorde mig konfunderad
Det var bara en kul grej efter som jag läst en del om oljor sista tiden.Jag fick ett ryck och testa.Så kanske det kunde föra lite info till er andra. Detta med tjockare olja vid racing har jag läst på flera ställen av race folk som bland annat kör Corvette på bana i US.Corvetterna använde mestandels 15w-50 olja vid banracing.Det stod en hel del just om det.Men jag är inte man att avgöra sanningshalten i den.Jag läste också att en snubbe som körde både Lamborghini och Ferrari.Att han med fler körde på 10w-60 på bana med dessa bilar.Dom använde 5w-40 olja för gatbruk.Därimot så användes så tunn som rak 5 olja i F1 bilarna.Men dom har väl otroligt tajta spel på allt i maskin.Så man blir inte klok på detta.Jag har sök och läst MYCKET om just detta jag har beskrivit.Sedan är det ju upp till var och en att analusera detta hur man vill.Motorbyggare brukar ofta också ha lite olika uppfattningar om vilken tjocklek som ska användas.Är väl lite olika mellan olika motorer förstås.Det enda JAG kan bevisa är det testet jag gjorde.Resten är bara info jag hittat på vissa siter.Ni kan ju söka runt lite själva om ni nu är intresserade och bilda er egen uppfattning.Men det är inte lätt utan ett praktiskt test så man själv vet att det stämmer.Men det är ju lite invecklat att göra som sagt.Kenta C5 Z06 2004 479hp (406rwhp 510rwnm rototest)
Re: Test som gjorde mig konfunderad
kul test
...
Som sagt den grå guckan är delar av insidan på din motor. så jag får väl gratulera till att du gjort bilen lite lättare. Skämt å sido, viksositeten som rekomenderas är baserad på lagerspelen. står den 10W30 så ska det vara 10W30, när motorn sedan blir sliten kan man gå upp i viskoklass. Personligen så anser jag det vara dumheter att plaska i 10W60 bara för att man ska ut på bana, vadå ändras lagerspelen bara för att du kör utanför vägen???
Det som händer med högre viskositet är förutom ökat motorslitage, ökat oljetryck, ökad friktion i lager vilket ger lägre effekt och högre bränsleförbrukning.

Som sagt den grå guckan är delar av insidan på din motor. så jag får väl gratulera till att du gjort bilen lite lättare. Skämt å sido, viksositeten som rekomenderas är baserad på lagerspelen. står den 10W30 så ska det vara 10W30, när motorn sedan blir sliten kan man gå upp i viskoklass. Personligen så anser jag det vara dumheter att plaska i 10W60 bara för att man ska ut på bana, vadå ändras lagerspelen bara för att du kör utanför vägen???

Det som händer med högre viskositet är förutom ökat motorslitage, ökat oljetryck, ökad friktion i lager vilket ger lägre effekt och högre bränsleförbrukning.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Test som gjorde mig konfunderad
Du måste för s-n lära dig att använda radbrytningar Kenta.
Blir nästan oläsligt annars...

Blir nästan oläsligt annars...


C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 513
- Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
- Ort: STOCKHOLM
Re: Test som gjorde mig konfunderad
Hej Bengt!! Vad f-n är det!!!
Häls Kenta

Re: Test som gjorde mig konfunderad
Han menar nog att du kan hoppa ner en rad efter en mening , du skriver i ett enda stycke.
Men det går att läsa ändå , det tar ju mindre plats så som du skriver.
Men det går att läsa ändå , det tar ju mindre plats så som du skriver.
/Christer 

-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 513
- Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
- Ort: STOCKHOLM
Re: Test som gjorde mig konfunderad
Jag hittade en kul grej.En C5a och en C4 hade dyno testats efter byte ifrån 5w-30 olja till 10w-40 olja.
C5an förlorade 17hp och C4an 10hp.Jag vet inte om dom var orginal eller trimmade.Men det låter
mycket tycker jag. Detta med tjockre olja för racing.Det är en hel del motorbyggare och race folk som
rekomenderar 15w-50 olja för racing med C4-C6 om man kollar runt lite.Dom påstår att 30 oljan
bryts ned vid höga temperaturer vid bankörning.Inte vet jag så säger dom i alla fall.Kan alla läsan vad
jag skriver nu
Kenta
Kenta
C5an förlorade 17hp och C4an 10hp.Jag vet inte om dom var orginal eller trimmade.Men det låter
mycket tycker jag. Detta med tjockre olja för racing.Det är en hel del motorbyggare och race folk som
rekomenderar 15w-50 olja för racing med C4-C6 om man kollar runt lite.Dom påstår att 30 oljan
bryts ned vid höga temperaturer vid bankörning.Inte vet jag så säger dom i alla fall.Kan alla läsan vad
jag skriver nu

Kenta
Re: Test som gjorde mig konfunderad

C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Test som gjorde mig konfunderad
Det gäller att hitta det positiva i allt, heheJake skrev: Som sagt den grå guckan är delar av insidan på din motor. så jag får väl gratulera till att du gjort bilen lite lättare. Skämt å sido, viksositeten som rekomenderas är baserad på lagerspelen. står den 10W30 så ska det vara 10W30, när motorn sedan blir sliten kan man gå upp i viskoklass. Personligen så anser jag det vara dumheter att plaska i 10W60 bara för att man ska ut på bana, vadå ändras lagerspelen bara för att du kör utanför vägen???
Det som händer med högre viskositet är förutom ökat motorslitage, ökat oljetryck, ökad friktion i lager vilket ger lägre effekt och högre bränsleförbrukning.
Så slutsatsen måste vara; undviker man alltför höga temperaturer och därigenom undviker nedbrytning så behöver man ingen hög viskositet= bibehållen effekt, mindre slitage men då ingen lättning i motorn som Jake antyddevelasoraptor skrev:Jag hittade en kul grej.En C5a och en C4 hade dyno testats efter byte ifrån 5w-30 olja till 10w-40 olja.
C5an förlorade 17hp och C4an 10hp.Jag vet inte om dom var orginal eller trimmade.Men det låter
mycket tycker jag. Detta med tjockre olja för racing.Det är en hel del motorbyggare och race folk som
rekomenderar 15w-50 olja för racing med C4-C6 om man kollar runt lite.Dom påstår att 30 oljan
bryts ned vid höga temperaturer vid bankörning.Inte vet jag så säger dom i alla fall.Kan alla läsan vad
jag skriver nuKenta
Kenta

Och, nu är det lättare att läsa det du skriver

Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Re: Test som gjorde mig konfunderad
5% i ökade friktions förluster ser jag inte som orimligt, att C4an tappade mindre i effekt kan man ju undra om det beror på lägre ursprunglig effekt, mer sliten motor, annan utväxling på oljepumpen etc..velasoraptor skrev:Jag hittade en kul grej.En C5a och en C4 hade dyno testats efter byte ifrån 5w-30 olja till 10w-40 olja.
C5an förlorade 17hp och C4an 10hp.Jag vet inte om dom var orginal eller trimmade.Men det låter
mycket tycker jag. Detta med tjockre olja för racing.Det är en hel del motorbyggare och race folk som
rekomenderar 15w-50 olja för racing med C4-C6 om man kollar runt lite.Dom påstår att 30 oljan
bryts ned vid höga temperaturer vid bankörning.
det går ju mycket myter i oljor, just nedbrytningstempen är specad i APSI klassningen dvs har 10W30 samma klassning som 10W60 så bryts de ner lika snabbt. Kan ju säga att scania kör 10W30 i våra deislar, med ett oljebyterintervall på ca 10000 mil beroende på körklass, skillnaden på en lastbil mot när ni buskör med era corvetter är att lastbilen ligger på max belasting 30% av sin livstid en personbil ca 1% av tiden. dessutom så går lastbilarna varmare. Så att 10W30 skulle brytas ner tar jag som rent nys.
Jag förstår egenligen inte varför ni håller på och oroar er så vansinnigt för oljan och helt plötsligt börjar lyssna på vedbodpelle angende oljorna i era orginalmotorer. Det har suttit 5000 man i ca 3års tid med tillgång till med tillång till laboratorie utrusning för miljarder och 100talet bromsbänkar för att plåga ihjäl motorer för att få den driftsäker, stark, bränslesnål, miljövänlig osv... VAD skulle vedbodpelle möjligtvis ha lyckats kommit fram till angående oljan???
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Test som gjorde mig konfunderad
Intressant läsning om oljor. Borde alltså vara mycket sällan det finns anledning att hälla i tjockare olja än vad som rekommenderas.
Och angående svenska-lektionen: Jag tycker du borde skriva som förut men tryck på den långa tangenten längst ner efter punkt så blir det ett litet avstånd till ny mening. Sen kan man byta rad ibland om inlägget är långt

Och angående svenska-lektionen: Jag tycker du borde skriva som förut men tryck på den långa tangenten längst ner efter punkt så blir det ett litet avstånd till ny mening. Sen kan man byta rad ibland om inlägget är långt



1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Re: Test som gjorde mig konfunderad
Hejsan alla! Nu när man läser detta så blir man ju inte mera säker på vad man skall hälla i sin bil vid nästa oljebyte! Några förlag C5 med ls3 a, mycket bana men även vanlig körning. Råd någon? Mvh emilie
Re: Test som gjorde mig konfunderad
1. följ viskositetsinstruktionerna i förarhandboken,tänk på att det är en hobbybil som inte ska vinterköras heller.Emilie skrev:Hejsan alla! Nu när man läser detta så blir man ju inte mera säker på vad man skall hälla i sin bil vid nästa oljebyte! Några förlag C5 med ls3 a, mycket bana men även vanlig körning. Råd någon? Mvh emilie
2. köp en olja som håller de kvalitetskrav som står i instruktions boken,eller något snäpp över..
mer märkvärdigt är det inte..
Re: Test som gjorde mig konfunderad
som jag sa tidigare. testa något nytt testa den rekomenderad oljanEmilie skrev:Hejsan alla! Nu när man läser detta så blir man ju inte mera säker på vad man skall hälla i sin bil vid nästa oljebyte! Några förlag C5 med ls3 a, mycket bana men även vanlig körning. Råd någon? Mvh emilie

och ska du du verkligen vara modig häll i biltema med samma spec.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Test som gjorde mig konfunderad
Håller med Ingo!
Varför oroa sig för något som inte är något att oroa sig för?
Följ instruktionsbokens rekommendationer och det blir rätt.
För övrigt så har viskositetsklassningen, ex SAE 5W-30 ingenting med kvaliten på oljan att göra, den anger endast oljans viskositet(trögflutenhet)vid en viss temperatur som fastställs av SOCIETY OF AUTOMOTIVE ENGINEERS USA=SAE.
Det finns 2 st SAE-klassningar, en för motoroljor och en för transmissionsoljor.
Ju lägre SAE-nummer inom respektive klass, ju tunnare olja!
AMERICAN PETROLEUM INSTITUTE (API) har däremot skapat en klassificering för att indela oljor för motorer och transmissioner i olika kvaliteer.
Klassen för bensinmotorer börjar med ett S och dieselmotorer börjar med ett C.
Sedan kommer bokstav nr 2 som bestämmer kvaliten på oljan.
Ju högre upp i alfabetet man kommer ju högre kvalitet.
Så det är precis lika viktigt att titta på API-klassningen på oljan som SAE-klassningen.
Så en olja som klassas ex.vis SAE 5W-30 API/SH är lika bra om man köper den på Biltema eller "fina butiken" därför att olja håller den viskositet som ryms inom klassen 5W-30 och kvaliten på oljan i just detta exempel är (SH) och det håller oljan i kaggen om det står på etiketten.
Konstigare än så är det inte..........
Transmissionsoljor klassas lite annorlunda, där benämner man klasserna GL1-GL5 där siffran anger användningsområdet.
Men som sagt, gå på instruktionsbokens specifikation och inte på "vedbopelles"
Varför oroa sig för något som inte är något att oroa sig för?
Följ instruktionsbokens rekommendationer och det blir rätt.
För övrigt så har viskositetsklassningen, ex SAE 5W-30 ingenting med kvaliten på oljan att göra, den anger endast oljans viskositet(trögflutenhet)vid en viss temperatur som fastställs av SOCIETY OF AUTOMOTIVE ENGINEERS USA=SAE.
Det finns 2 st SAE-klassningar, en för motoroljor och en för transmissionsoljor.
Ju lägre SAE-nummer inom respektive klass, ju tunnare olja!
AMERICAN PETROLEUM INSTITUTE (API) har däremot skapat en klassificering för att indela oljor för motorer och transmissioner i olika kvaliteer.
Klassen för bensinmotorer börjar med ett S och dieselmotorer börjar med ett C.
Sedan kommer bokstav nr 2 som bestämmer kvaliten på oljan.
Ju högre upp i alfabetet man kommer ju högre kvalitet.
Så det är precis lika viktigt att titta på API-klassningen på oljan som SAE-klassningen.
Så en olja som klassas ex.vis SAE 5W-30 API/SH är lika bra om man köper den på Biltema eller "fina butiken" därför att olja håller den viskositet som ryms inom klassen 5W-30 och kvaliten på oljan i just detta exempel är (SH) och det håller oljan i kaggen om det står på etiketten.
Konstigare än så är det inte..........
Transmissionsoljor klassas lite annorlunda, där benämner man klasserna GL1-GL5 där siffran anger användningsområdet.
Men som sagt, gå på instruktionsbokens specifikation och inte på "vedbopelles"

Röd C4 / -91 Coupe 6-vxl manuell
Re: Test som gjorde mig konfunderad
Jag ska inte lägga mig i något oljereligionskrig
Men jag har ett exempel från häromdagen,
Bilen är en C6 Z06 -08 med byggd motor och överladdad, körde först på en GM4718M olja 5W30 dvs vad GM rekommenderar.
Vid normal körning sticker oljetempen upp över 100 grader, vid kökörning upp till 110grader. På bana i detta fall Mantorp sticker oljan upp till 130-135 grader efter 5-6 varv dvs in i depån och svalna av. Med en ordentligt hårdkörd/varm bil är oljetrycket bara 100kpa vid tomgång, släpper man ut lite olja är den som vatten. Värt att notera är att oljetempen konsekvent ligger över vattentempen.
Samma bil med en 15W40 olja (i detta fall en LE olja).
Vid normal körning ligger oljetempen omkring 88-90 grader, vid kökörning 90-93grader. Med en ordentligt hårdkörd/varm bil är oljetrycket 200kpa vid tomgång. Test på bana görs i helgen så får vi se, test med hårdkörning på väg visar hittills på maxtemp på 95 grader, vattnet följer med oljetempen och ligger 2-3 grader över.
Detta är bara ett verklighetsexempel från en bil som dessutom inte är standard, det går inte att överföra direkt till någon annan bil men kan ge en fingervisning om vad som händer om man kör på 'fel' olja. Man måste testa själv vad som fungerar bäst, de som har det enklast är väl de som kör en helt orörd originalbil - GM4718M och sluta fundera på saken.

Bilen är en C6 Z06 -08 med byggd motor och överladdad, körde först på en GM4718M olja 5W30 dvs vad GM rekommenderar.
Vid normal körning sticker oljetempen upp över 100 grader, vid kökörning upp till 110grader. På bana i detta fall Mantorp sticker oljan upp till 130-135 grader efter 5-6 varv dvs in i depån och svalna av. Med en ordentligt hårdkörd/varm bil är oljetrycket bara 100kpa vid tomgång, släpper man ut lite olja är den som vatten. Värt att notera är att oljetempen konsekvent ligger över vattentempen.
Samma bil med en 15W40 olja (i detta fall en LE olja).
Vid normal körning ligger oljetempen omkring 88-90 grader, vid kökörning 90-93grader. Med en ordentligt hårdkörd/varm bil är oljetrycket 200kpa vid tomgång. Test på bana görs i helgen så får vi se, test med hårdkörning på väg visar hittills på maxtemp på 95 grader, vattnet följer med oljetempen och ligger 2-3 grader över.
Detta är bara ett verklighetsexempel från en bil som dessutom inte är standard, det går inte att överföra direkt till någon annan bil men kan ge en fingervisning om vad som händer om man kör på 'fel' olja. Man måste testa själv vad som fungerar bäst, de som har det enklast är väl de som kör en helt orörd originalbil - GM4718M och sluta fundera på saken.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se