Bakaxel problem…?

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
Användarens profilbild
DeffeDefect
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 181
Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Bakaxel problem…?

Inlägg av DeffeDefect »

Hej!

Har några sprakande, metalliska ljud precis när jag sakta rullar igång, både framåt och bakåt. Det låter som om det kommer från vänster sida… Dessutom blir inte hjulspåren alls så kraftiga på vänster sida som på höger när jag lägger lakrits strängar…

Har dessutom det där vinnande ljudet runt 70-90 km/h

Kan enkelt stoppa ena hjulet, när jag snurrar på andra men diffen är kanske så lätt…

Hällde i knäpptillsatts för 2 år sedan när jag bytte olja i klumpen…

Bilen är en C3, 76:a med en TH350 låda. Bakaxeln har en vanlig klump med 3.08 i utväxling.

Knutkorsen är bytta i våras och vad jag och andra kan se så verkar dessa vara ok. Har efterdraget alla bultar.

Några tipps på vad problemet kan vara..?

Vänligast

Detlef Andersson
För varje hjälte krävs ett lagom antal fegisar...

http://www.diggibyte.se
stand
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 36
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:36
Ort: Norrköping

Re: Bakaxel problem…?

Inlägg av stand »

Det låter ju som diff-bromsen inte mår så bra...........
Om den vore ok ska ju "remmarna" bli lika långa o lika svarta pga att den låser ihop diffen så att bägge drivaxlarna roterar i stort sett lika fort.
En viss slirning får man räkna med då det inte är en diffspärr utan en broms som har en verkningsgrad på runt 80% har jag för mig.
Det man kan fundera över är hur stor del "knäpptillsats" du hällde i?
I en hypoidolja med LS-tillsats är det bara någon procent tillsats.
LS-tillsatsen (Limited slip) är en friktionssänkare som tillåter att bromslamellerna slirar lite i diffbromsen.
Med en för hög tillsats slirar alltså diffen mer med påföljd att hjulen roterar olika vid en burn-out.
Det i sin tur gör att du får en kraftig temperaturökning i bromsen, friktionslamellerna bränns, slår sig och blir hårda samt stål-lamellerna slår sig.
När detta inträffat har alltså diffbromsen tackat för sig och vill bli utbytt.

Ett tips! När man byter olja, slå i en olja avsedd för bakväxlar med diffbroms, alltså en olja som har bokstäverna LS i specen, då får man rätt andel knäpptillsats i oljan och en diffbroms som fungerar och mår bra.
När jag jämför med min diff (Dana44) så får jag suga i så mycket jag orkar för att kunna rotera ena hjulet.

Däremot så funderar man ju på varför det låter på vänster sida?
Låter ju som ett knutkors då men det har du ju bytt så det kanske är inbillning att ljudet kommer därifrån?

Töm ur oljan, lukta o kolla färg.
Hypoidolja luktar inte gott även om den är ok, men den luktar inte bränt och färgen kan kanske ge en viss härledning om den är bränd.

Det vinande ljudet låter som lagerljud eller taskig kuggkontakt mellan pinjong/kronhjul, kanske pga dåliga lager?
Stoppa ner en magnet i huset o fiska lite o se om du hittar något.

Hoppas du fått något av detta?

Lycka till!
Röd C4 / -91 Coupe 6-vxl manuell
Användarens profilbild
DeffeDefect
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 181
Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Bakaxel problem…?

Inlägg av DeffeDefect »

Tack Stand för ditt uttömmande svar. Det uppskattas.

Jag tömde knappt halva flaskan av GMs "knäpptillsats". Ska kolla med en magnet i helgen och se vad jag hittar för skoj...
Är inne på att byta till en TH700 låda och med min 350 motor på 400hk så blir min utv. på klumpen ändå för låg med sina 3.08
Frågan är om jag ska renovera eller byta ut den...

Återkommer i frågan och tar gärna emot erfarenheter från dig och andra...

Mvh
Deffe Defect
För varje hjälte krävs ett lagom antal fegisar...

http://www.diggibyte.se
stand
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 36
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:36
Ort: Norrköping

Re: Bakaxel problem…?

Inlägg av stand »

Om du kan konstatera att det är diffen eller diffbromsen som felar så skulle jag byta ut den, då får du en diff som är ihopmonterad av någon som kan och förmodligen lämnar en viss garanti på bitarna.

Finessen då är ju oxå att du kan bestämma vad du vill ha ut av bilen genom att bestämma vilken utväxling du inhandlar.
Bättre bränsleekonomi/slöare bil eller bättre acceleration/törstigare bil.
Newtons princip du vet, det man tjänar i kraft förlorar man i väg.....

Å du, slå in en LS-olja sen :wink:

Hälsningar
Stand
Röd C4 / -91 Coupe 6-vxl manuell
Användarens profilbild
DeffeDefect
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 181
Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Bakaxel problem…?

Inlägg av DeffeDefect »

stand skrev:Om du kan konstatera att det är diffen eller diffbromsen som felar så skulle jag byta ut den, då får du en diff som är ihopmonterad av någon som kan och förmodligen lämnar en viss garanti på bitarna.
Hälsningar
Stand
Har du någon att rekommendera som gör sådana jobb? Är väl lika bra att byta hela innanmätet...
Kollar i USA och priserna ligger runt 10papp men då vill de ha min klump i inbyte...

//D
För varje hjälte krävs ett lagom antal fegisar...

http://www.diggibyte.se
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Re: Bakaxel problem…?

Inlägg av Lars J »

Pekka Nyström utanför Höganäs fixar det!

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
stand
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 36
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:36
Ort: Norrköping

Re: Bakaxel problem…?

Inlägg av stand »

www.bakaxeldelar.se kanske?
Jag har ingen erfarenhet av dom men Olle Wilson/Creative Fuel Injection har länkat till dom och honom har jag handlat lite av och jag är helnöjd med servicen han tillhandahöll så det borgar nog för att ovanstående är seriösa.

Ett samtal är det nog värt iaf.....

Stand
Röd C4 / -91 Coupe 6-vxl manuell
Skriv svar