Byta hardyskivor C5/man

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
C5R
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: tis mar 10, 2009 0:44
Ort: Köping

Byta hardyskivor C5/man

Inlägg av C5R »

Håller på med kopplingsbyte och tänkte jag ska passa på att byta lagringarna i var ände på kardan, men jag upptäcker att gummidiskarna börjar se lite spruckna och tråkiga ut.
Lite flisor låg löst i tuben också.
Kollade pris på GM tidigare och över 5000:- för 2st känns lite väl mycket (minns inte exakta siffran).
Någon som vet ifall diskar från annan bilmodell passar, BMW tex?
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Byta hardyskivor C5/man

Inlägg av Bengt »

Intressant fråga som fortfarande har frågeteckan kring sig efter flera års diskuterande(på t.ex. corvetteforum). Att byta lager behöver man ju inte diskutera. De kostar inte många kronor(standardlager) o att inte byta dem när man ändå river är lika obra som att inte byta nållager i ingående transaxeln i veven när man byter koppling för 25000kr.... Många har påstått att BMW knutarna inte pallar men FÅ bevis har presenterats.

Jag kör med en BMW hardy-spicer knut á 500kr samt en alukoppling av liknande typ som VETTE.SE säljer. Alukopplingen sitter bak och gummiskivan fram. Gummi o gummi... Orginal är ju väldigt hårda och gummit är väl mest där för att hålla ihop knuten.Vet inte om jag verkligen behövde byta hardyskivor men mina var lite spruckna o jag var nyfiken på om BMW+Alu alternativet var hållbart.

Med två hardy skivor i gummi kan man man tänka sig att torque tuben tillåts "vobbla" lite extra. Med en i alu så blir det lite stabilare ??? Kanske slits lagrena mindre då också ? En nackdel med en alu koppling är ju att ljud från växellådan fortplantar sig in i torque tuben och det kända "rasslet" på tomgång från lådan hörs ännu lite mer. I mitt fall spelar det ingen roll eftersom lyftarna rasslar ännu mer :mrgreen:

Sen finns det två varianter av hardy skivor. De äldre med bultål för 10mm bult och de nyare(2001- ?)med 12mm.

Skulle vara intressant att höra om VETTE.SE gänget har kommit fram till något ?
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Byta hardyskivor C5/man

Inlägg av vette.se »

Bengt skrev:Intressant fråga som fortfarande har frågeteckan kring sig efter flera års diskuterande(på t.ex. corvetteforum). Att byta lager behöver man ju inte diskutera. De kostar inte många kronor(standardlager) o att inte byta dem när man ändå river är lika obra som att inte byta nållager i ingående transaxeln i veven när man byter koppling för 25000kr.... Många har påstått att BMW knutarna inte pallar men FÅ bevis har presenterats.

Jag kör med en BMW hardy-spicer knut á 500kr samt en alukoppling av liknande typ som VETTE.SE säljer. Alukopplingen sitter bak och gummiskivan fram. Gummi o gummi... Orginal är ju väldigt hårda och gummit är väl mest där för att hålla ihop knuten.Vet inte om jag verkligen behövde byta hardyskivor men mina var lite spruckna o jag var nyfiken på om BMW+Alu alternativet var hållbart.

Med två hardy skivor i gummi kan man man tänka sig att torque tuben tillåts "vobbla" lite extra. Med en i alu så blir det lite stabilare ??? Kanske slits lagrena mindre då också ? En nackdel med en alu koppling är ju att ljud från växellådan fortplantar sig in i torque tuben och det kända "rasslet" på tomgång från lådan hörs ännu lite mer. I mitt fall spelar det ingen roll eftersom lyftarna rasslar ännu mer :mrgreen:

Sen finns det två varianter av hardy skivor. De äldre med bultål för 10mm bult och de nyare(2001- ?)med 12mm.

Skulle vara intressant att höra om VETTE.SE gänget har kommit fram till något ?
Vi kör endast med GM original bussningar. Vi har provat med aluminum i ena änden på lite effektstarkare bilar men det blir för stumt så man vrider sönder fästen i låda/diff. Vi har dock inte testat alla möjliga scenarier som finns, bilar där vi kört sönder delar har också haft styvare upphängning av motor och diff/låda som kanske i kombination med aluminumbussning inte fungerat. Med original motor och låda/diff fästen kanske det fungerar utmärkt.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
C5R
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: tis mar 10, 2009 0:44
Ort: Köping

Re: Byta hardyskivor C5/man

Inlägg av C5R »

Glömde tillägga att det är en '98, Ø10mm skruv alltså.
Jag kommer montera en LS6-koppling så i det här fallet är det inte så stora pengar, men det är inte så roligt att man gärna river ned allt igen pga slarv första gången :(
Och ja, pilotlagret byter jag nu :)

Solida diskar ser jag inte som ett alternativ, dessa har funkat bra över 11' mil och nästan original med bara lite bolt-ons kommer det säkert funka bra sen oxå.
(ZR1 använder tydligen samma 12mm disk som från '01)

Till vilken modell bmw var den du monterade? Original/priat?

Tack för info/
Magnus
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Byta hardyskivor C5/man

Inlägg av Bengt »

26 11 1 255 624 – 10mm coupler
26 11 1 227 410 – 12mm coupler

Viktiga är att det står "Made in Germany" på dem men köper man dem hos en BMW dealer så lär det göra det :-)

De kommer från 318/325 serien runt -90 o nån nyare Z3 och de sitter alltid EFTER växellådan o momentet blir högre. Med en etta på 1:3,7 o kanske 220Nm borde de vara specade för runt 800NM ? Borde alltså duga i en orginal C5 med runt 500NM. I alla fall inte åt h-e :D
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
62an
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 262
Blev medlem: ons feb 11, 2004 2:53
Ort: Södertälje

Re: Byta hardyskivor C5/man

Inlägg av 62an »

C5R skrev: Jag kommer montera en LS6-koppling så i det här fallet är det inte så stora pengar, men det är inte så roligt att man gärna river ned allt igen pga slarv första gången :(
Om du är intresserad så har jag 2 st Z06-kopplingar liggande. De är till salu, då jag kör med SPEC Super Twin. Maila i så fall på christer@racefactory.se

/Christer
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
C5R
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: tis mar 10, 2009 0:44
Ort: Köping

Re: Byta hardyskivor C5/man

Inlägg av C5R »

BMW diskar beställda, hoppas man slipper riva ned allt igen om de inte pallar men på us-forumet verkar många vara nöjda med dem. Som du säger är det tydligen viktigt att det är OEM och inga bleka kopior.
Siktar på att ställa in bilen på vinteruppställning i helgen, skruva..skruva...

Som alternativ till helt solida övergångar kanske såna här är en vettig kompromiss?
http://www.zip-corvette.com/ProductDeta ... R&CTitle=&

>Christer, tack men jag har redan en ny koppling sitter på plats.

När man ändå håller på så tog jag isär slavcylindern och häpnade över all goja som var bakom tätningen, lite läckage måste det nog också varit.
Vätskan i behållaren bytt i våras, gatkörd sen dess utan bekymmer.
Någon som bytt bara tätningen och har ett art.nr? Ser ut lite som en X-ring.
Glidytorna är ok vad jag kan se.

Edit:länkning funka inte?
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Byta hardyskivor C5/man

Inlägg av Bengt »

Nice !
Här är en bra tråd med lite info om 2 olika polybussningar. Men köra gummi fram o alu bak verkar ju vara stablit.
Anders problem med söndervridna bakvagnar har väl knappast nåt med torque tuben att göra. Det blir ju samma vridmoment oavsett vilken typ av koppling man kör med ... :?:
http://forums.corvetteforum.com/c5-tech ... ers-2.html

PS. Vid kopplingsbyte - BYT ALLTID SLAVCYLINDERN !!!!
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
C5R
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: tis mar 10, 2009 0:44
Ort: Köping

Re: Byta hardyskivor C5/man

Inlägg av C5R »

Bengt skrev:PS. Vid kopplingsbyte - BYT ALLTID SLAVCYLINDERN !!!!
Hmm, jag hade ju faktiskt tänkt montera tebax den gamla cylindern efter lite rengöring (den funka ju bra utan märkbart läckage tidigare ... :roll: ) men efter att ha studerat tätningen lite närmare
i mikroskop och gått bet på en ny standardtätning hos ToolsMomentum så ... tja. Återstår väl bara en sak.
Vinteruppställningen avbokad.
Det är nog lika bra att jobba på med den här och göra klart allt på en gång. Planen hade annars varit att montera headers, damper, tunnel plåt med värmesköld och lite andra smådelar i vår, men det är ju rart att ha allt sånt iordning när solen tittar fram.

Så min ursprungliga fråga om bmw's hardyskivor funkar får jag vänta till nästa år med att verifiera.
Skriv svar