Min Corvette C4 TPI -86 blåryker rätt ordentligt ibland när den är kall. Stiften är nya och fräscha, men oljan är lite sämre och ska bytas så fort som möjligt.
Den slutar att ryka rätt snabbt efter uppstarten och sedan ryker den inget alls. Är detta vanligt eller är det det ventiltätningarna som är dåliga?
Sen har jag märkt att det knakar lite från bakaxeln när man rullar sakta och svänger lite. Men det är väl bara att byta bakaxelolja och knarrolja?
Ryker vid kallstart.
troligtvis är det ventiltätningarna som spökar, dom brukar hårdna med åren. Kan även va styrningarna som börjar bli dåliga. Bör nämna att det inte sitter några tätningar på avgas-ventilerna, så det brukar i första hand va där som oljan tar sig igenom. Vet ej när GM började med att sätta tätningar även där men på mina topppar från -87 fanns det inga.
Angående blåryk
Det är inte särskilt troligt att det räcker med ventiltätningar, Jag skulle nog gissa på kolv,ringar och cylinderlopp också. Skaffa ett komplett motorrenoverings kit borra blocket och gör ett ventiljobb, då är motorn i toppform och kommer att gå felfritt i många år framöver dessutom får du ju med alla packningar inklusive dom du behöver för ventil servisen.
mvh Boshboo
mvh Boshboo