Vad händer i era garage?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Vad händer i era garage?

Inlägg av Mr. Beam »

Nytt Corvette-år och nya planer inför sommaren!
Så vad händer i era garage under den mörka tiden? Lyser flitens lampa eller råder stilla ide?

Själv är jag på gång med omdragning och tillsnyggning av avgassystemet efter headers och skall prova en X-crossover denna gång.
Skall också hinna med att byta resten av knutarna till solida Spicers så jag slipper oroa mig för rökare...
Lägg därtill en riktig favorit i repris - byte av handbromsbackarna så att SBP blir nöjda...

Och så skall huven få rätt färg på sig efter förra sommarens missöde....

Låt höra vad ni andra har för er så jag får lite inspiration!!!

mvh
Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Vad händer i era garage?

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan Mr Beam !
Var det dina fläktvingar som for upp igenom huven ? :roll:
För tillfället så är det lite stillestånd i mitt garage, men jag
kan gärna komma med " tummen upp ", om din egen inspiration
går på sparlåga ! :D
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Hej
Japp, det var mina vingar som flög... och de har nog inte landat än...en herrans oreda att fixa till men nu är det nästan klart! Statens Haverikommission var eniga i sin slutsats: Vassare motor som slet sönder motorkuddarna så att fläkten slog i fläktkåpan. Konklusion kolon: BYT KUDDAR OM NI GASAR!
Kanske ingen kioskvältare för vissa, men jag hade redan nya heavy duty som dock inte höll. Nu sitter det polyuterankuddar med interlock från Energy Suspension på motor och låda. Nästan som stumt.

Ja, ge mig en massa tummar upp, det behövs för att komma igång.... har just återhämtat mig mentalt från kamaxelfiaskot.....

mvh
Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Här rättas det till med motorkuddar också!

Jag satte vanliga orginalkuddar i tron att det skulle bli Caddy-känsla, men när motorn skuttar omkring där inne så höger header slår i ramen så låter det mer som om man har en bult som hoppar omkring med rotationen! :lol:
...funderade också på Energy suspensions fästen, men valde att prova återgå till vanlig kudde till vänster och en Moroso-plåtvinkel på höger sida, så får vi se om det blir PU-kuddar nästa vinter! :wink:

Efterdrar toppar, nya bussningar i starmotorn som började fälta i slutet på sommaren och funderar om det är dags att rycka dörrar och framruta, ta huvet ur sanden och titta på A-stolparna.

Är dina A-stolpar OK, så känns det säkert bättre nu!? Haha!
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Kalle Mankan
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Kalle Mankan »

Hallå!
Det händer en del hos mig. Inspirationen har varit på topp med den börjar nu flöda till igen. Det stora övergripande projekten i vinter är bakaxel, motor och avgassystem. Motorn börjar ta form "delmässigt". Hela underdelens "parts" finns med vissa undantag. Över delen skall inhandlas efter mycket övervägande och planerande, blir en beställning från summit i feb.
Bakaxeln har fått ny motive utväxling och nya lager samt stål överfall. Diffen är likaså polerad och har fått nya lameller inshimsning. Förar stålen var lite sprucken i bottenramen så den har svetsats och riktats.
Avgassystemet bygger jag från grunden utifrån ett par originalliknade dämpare bak, 2,5 tum räcker.
Sen när allt är isär är det lika bra att blästra och lacka allt. Är det någon som har koll på en bra färg som man kan måla gjutjärns detaljer med? Alltså en färg som har bra nyans och som håller. Jag vill att färgen skalla var en gjutjärns "look a like",alltså någon form av "castblast" eller liknande. Jag läste att POR15 hade någon sådan, finns det någon som har provat den?

Kalle
kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av kungricky »

Här byggs det en ny motor. Ska testa detta 383 koncept.
Afr 220 toppar portade till 230 med 2,08. 1,6 titanventiler. bygger nya egna 2 tums hedders ala biltema kardankrökar.
scat roterande kit 40755bi.
fastnade för 6tums i beam stakar med 7/16 bult. =hyfsat lätt vevrörelse.
sen fick jag snåla in på kammen så det blev en lunati voodo mek flattapped 60142 284/292 0,540 0,560 lyft.
insuget kanske jag också tillverkar själv för att viktorinsugen har för små kanaler för att passa topparna, alltså orkar inte porta i evigheter heller. och orginalhuven vill jag ju inte heller ändra på.
kanske man även hinner lätta bilens framända lite me. =)
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Mr. Beam skrev:Hej
Ja, ge mig en massa tummar upp, det behövs för att komma igång....
Mr. Beam
Här kommer en drös. Bild Bild Bild Bild Bild

Kan inte alla starta en tråd (eller uppdatera en befintlig) med lite bilder etc?
Det är både nyttigt och roligt att se vad som sker i garagen. Bild
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av kungricky »

Bild

mina hedders jag försöker knåpa ihop
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Ny motor upp emot 500 cubik, kuggstångsstyrning och coil overs runt om..

Nån som vill köpa en oanvänd TRW kompositfjäder till bak ??
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Stingray skrev:Ny motor upp emot 500 cubik, kuggstångsstyrning och coil overs runt om..
Kollade på din hemsida men hittade ingen uppdatering på projektet utan bara några bilder från sales siter på internet.

Kan du inte dra igång en tråd här på forumet så vi kan dela lite erfarenheter?

Jag fyller hela tiden på min egen tråd med mina intryck av de delar och kit jag monterar och mycket kan ju från fabrik inte summeras som annat än "hyggliga halvfabrikat", kanske du stött på något som jag missat..?

Vad är det för maskin du bygger?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Bobbyvette
Rookie
Rookie

Inlägg av Bobbyvette »

Lite småpill. Fick i bälten nyligen, så nu känns det betydligt säkrare. :)
Leif Eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Leif Eriksson »

Bobbyvette skrev:Lite småpill. Fick i bälten nyligen, så nu känns det betydligt säkrare. :)
Hej.

Säkerhetsbälten ja. Nu kom jag på något. Hur tvättar man sån´t? Är det diskmedel eller såpa med ljummet vatten som gäller?

Leif
-92:a Coupé Automat. Som jag gillar att "dumåka" med om jag inte har nå´t riktigt mål.......
Bobbyvette
Rookie
Rookie

Inlägg av Bobbyvette »

Leif Eriksson skrev:
Bobbyvette skrev:Lite småpill. Fick i bälten nyligen, så nu känns det betydligt säkrare. :)
Hej.

Säkerhetsbälten ja. Nu kom jag på något. Hur tvättar man sån´t? Är det diskmedel eller såpa med ljummet vatten som gäller?

Leif
Bra fråga där. Tvätta textil och liknande är inte jag så "hemma" på. Kan inte ens tvätta mina kläder och då är det illa.
Överlämnar gärna det till någon annan här på forumet. ;)
Användarens profilbild
Bred
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Bred »

Finns ju textiltvätt, t.ex. på biltema.
Sprejar på, låter verka någon minut och torkar av med blöt trasa eller svamp. Brukar fungera bra.
Annars har jag hört att ångtvätt ska vara ett bra sätt.
Lycka till.
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
Skriv svar