Eu-konvertering, Massor olika bud, Vad gäller?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Användarens profilbild
Corvette_fantast
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: mån feb 14, 2011 20:41
Ort: Skånes slätt

Eu-konvertering, Massor olika bud, Vad gäller?

Inlägg av Corvette_fantast »

Hej.

Har en C6:a på väg från USA, och undrar vad som gäller..??
Har pluggat forumet flera kvällar i rad, men tycker meningarna går isär..

Kan vi inte försöka få ihop en lista?
Typ:
* Tull
* Moms / Skatt
* Bullerintyg?
osv osv..

Och vad gäller beträffande Konverteringen?
Nya baklampor (yttre) Har jag förstått.
Sidoljusen bak ska släckas.
Positionsljus fram.
Framlampor, antingen ordna spolning eller sätta i halogen?? Behövs intyg här?
Sidoblinkers...

Men mer?

Har inte riktigt förstått det med baklamporna, behöver man ny kabelstam, eller inte.
Vissa verkar mena på att det räcker med att koda om bilen till EU, med en Tech II.
Eller måste man byta stammen först ändå?

Sidoblinkers, var kopplar man in dem? på framblinkers? Motstånd??

Massor med frågor, men vill ha lite mer koll när bilen väl kommer.


Tycker det verkar vara lika många sätt att konvertera dem på som det finns C6:or importerade.

Tack på förhand.

Mvh en Förvirrad importör..
C2 -64 / Nuvarande
C3 -69
C4 -92
C5 -98
C5 -01
C5 -02
C6 -06
SÅ NÅGRA HAR MAN HUNNIT MED.. :) Dock inte i denna ordning. Första vetten var 92:an
malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 343
Blev medlem: mån apr 05, 2010 12:00
Ort: Gotland

Re: Eu-konvertering, Massor olika bud, Vad gäller?

Inlägg av malte »

Kolla på www.jannesvettar.se där får du nästan svar på alla dina frågor.
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
Användarens profilbild
Corvette_fantast
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: mån feb 14, 2011 20:41
Ort: Skånes slätt

Re: Eu-konvertering, Massor olika bud, Vad gäller?

Inlägg av Corvette_fantast »

Någon som vet vem som kan utföra en komplett konvertering
I skånetrakten, och vad det kostar?

Vem köper man bullerintyg av?

Om man provar att besiktia med halogenlampor, ska man köpa intyg
för nivåreglering ändå?

Mvh Lätt förvirrad
C2 -64 / Nuvarande
C3 -69
C4 -92
C5 -98
C5 -01
C5 -02
C6 -06
SÅ NÅGRA HAR MAN HUNNIT MED.. :) Dock inte i denna ordning. Första vetten var 92:an
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Eu-konvertering, Massor olika bud, Vad gäller?

Inlägg av vette.se »

Nu kommer jag med en hel del tyckanden .... :)

Om man nu lägger väldans massa pengar på en nästan ny eller kanske helt ny bil är det inte lite synd då att göra ett råttbo till hembygge för att få lysen etc korrekt ? Får lysen som ser ut som hej kom o hjälp .....

Varför inte göra det ordentligt så man med säkerhet vet att det fungerar år efter år utan bekymmer ? Se till att köpa korrekta delar från USA, från GM i Sverige, från oss eller vetteparts - men gör det ordentligt, det är en så fin bil värd.

Installera spolningen fram, koppla pumpen till spolningen till ordinarie vindrutespolning. Efter ett tag tänker du inte ens på de små locken som sitter där i fronten och du har kvar de utmärkta xeon strålkastarna.

Sätt dit E-märkta sidoblinkers, koppla dem till framblinkersen

Sätt dit E-märkta P-ljus fram, koppla dem till kabeln man klipper av som går till de oranga 'day time running light' i huvudstrålkastarna.

Byt de röda sidomarkeringsglasen på skärmarna bak till den oranga Europa modellen - matchar de oranga sidomarkeringarna fram alldeles utmärkt.

Byt ut alla lyktor bak till Europa modell, sorry men de som lämnar de röda US glasen i de mittersta ljusen - det ser för djävligt ut. Det är helt olika typ av glas i Europa och US baklyktorna och de matchar inte alls varandra.

Byt ut kabelstamman bak för att ansluta de nya europa lyktorna. Du måste dra en kabel från dimljusen fram till dimljusen bak eftersom den inte finns dragen i en US bil, den kabeln kopplar du till den oranga kabeln i det nya europa kablaget, enklast är att dra den i tröskeln på passagerarsidan. Resten är färdigkopplat genom att helt enkelt trycka i kontakten.

Till sist ställ om bilen till Europa med en Tech II, det kan vi och alla GM verkstäder göra. I verkligheten ställer man den till Japan för att det inte ska bli strul med de extra säkerhetssystem i bilen som förväntas finnas i en äkta europa bil.

Nu fungera allt som det ska och du har en bil som är precis som en som levereras i Europa, det är snyggt, inget strul med besiktning och maximal driftsäkerhet.


Det är vad jag tycker, sen finns det säkerligen andra som tycker olika ;)
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Användarens profilbild
Corvette_fantast
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: mån feb 14, 2011 20:41
Ort: Skånes slätt

Re: Eu-konvertering, Massor olika bud, Vad gäller?

Inlägg av Corvette_fantast »

Hej

Vad det låter bra, men vad kostar kalaset?
Hade varit det optimala att göra, men många är nog som mig i denna situation, vill spara pengar, då alla redan gått åt.
För min del stör de små locken inte det minsta. Bara hålet i min plånbok.

Budgeten på konvertering och regbes osv osv får gärna inte överstiga 20 000:-
Man hittar drömbilen i USA, räknar på 60% upp i pris för allt, men slutar på 75%

Mvh smålänningen.
C2 -64 / Nuvarande
C3 -69
C4 -92
C5 -98
C5 -01
C5 -02
C6 -06
SÅ NÅGRA HAR MAN HUNNIT MED.. :) Dock inte i denna ordning. Första vetten var 92:an
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Eu-konvertering, Massor olika bud, Vad gäller?

Inlägg av vette.se »

Corvette_fantast skrev:Hej

Vad det låter bra, men vad kostar kalaset?
Mvh smålänningen.
Vi har ett komplett Europakit med allt som behövs för att få bilen precis som en Europasåld, allt är GM original delar. Kitet kostar 15500kr, installerar du själv så är du inom budget :)
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Re: Eu-konvertering, Massor olika bud, Vad gäller?

Inlägg av Lars J »

Jag delar Anders (vette.se) åsikt om att göra det ordentligt med en gång, det har du igen på sikt. Dels varje gång du besiktigar bilen och dels när du en gång säljer den. Det finns alldeles för många bilar som blivit importerade och importören hänger på ett "besiktningskit" som sedan monteras av igen. Därefter säljs bilen till någon intet ont anande och gissa hur glad vederbörande blir när det är tid med besiktning nästa gång och besiktningmannen har synpunkter :(

I dina kläder så hade jag satsat på EU-kittet för 15.500:- och monterat det själv, Anders lämnade ju tydliga instruktioner. Som någon också nämnde så hittar du mycket matnyttig information på Jannes sida. Lycka till med din vette :D

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
Corvette_fantast
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: mån feb 14, 2011 20:41
Ort: Skånes slätt

Re: Eu-konvertering, Massor olika bud, Vad gäller?

Inlägg av Corvette_fantast »

Hej igen..

Vad kostar hela kittet monterat och klart?

Mvh
C2 -64 / Nuvarande
C3 -69
C4 -92
C5 -98
C5 -01
C5 -02
C6 -06
SÅ NÅGRA HAR MAN HUNNIT MED.. :) Dock inte i denna ordning. Första vetten var 92:an
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Eu-konvertering, Massor olika bud, Vad gäller?

Inlägg av vette.se »

Corvette_fantast skrev:Hej igen..

Vad kostar hela kittet monterat och klart?

Mvh
Det tar 5-6 timmar att montera, största tidsåtgången är att montera spolsystemet eftersom fronten måste tas av och det ska göras hål för munstyckena. Vi har 1090kr/timme.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Eu-konvertering, Massor olika bud, Vad gäller?

Inlägg av Jake »

Jag jobbar med bla elektroniksystem innom fordonsindustrin.... Kan bara hålla med föregående talare, GÖR RÄTT! börjar man bygga ett råttbo med biltema flatstift så kommer elspökena garanterat. Har man inte tillgång till riktiga kontaktdon deutch och ISO så köp orginal pinaler.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Skriv svar