Nu är bilen klar

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Nu är bilen klar

Inlägg av velasoraptor »

Hejsan alla jag känner och som undrat lite vad som gjorts på min bil i vinter.Det sitter nu en ny Ls7 maskin i bilen.Den har också torrsump.Ny koppling Ls7 samt en Tick performance huvud kopplings cylinder.När allt var nere var det lika bra att montera dit nya aluminium busstningar till torq tuben.Några packningar i diffen byttes också.Batteriet är flyttat till bak p.g.a att tanken till torrsumpen sitter på batteriets platts.Vatten kylaren har en integrerad oljekylare för motorn. Motorn är i skrivande stund startad.Låter nice hehe.Men vi väntar på mappnig p.g.a att Anders (R-TUNE)dyno är på service.Jag har ju Vararam och headers sedan förut så vad det blir för hästar i motorn får vi se.Motorn måste köras in först innan vi kan göra en fullgas mappning.Jag har också skaffat nya 19X11 och 18X9,5 svarta fälgar med Micheline R-däck.Detta är i stort det som är gjort.Lite info för er som har undrat lite.Bilen kommer att var kvar hos Anders och c/o till och med deras race möte den 9/4.( Se kalendern Mälardalen)Min gammla motor stannar i familjen så att säga.Vilket är kul.För det är en potent maskin.Så det blir kul att följa gammla motorns äventyr i framtiden.Den kommer att sitta i en välbekant C4a.Som många av er på norra sidan Stockholm känner till sedan tidigare.

Är det inga av er som behöver nya däck?? Jag har 2 st nya micheline pilot Ps2 N4 295X35X18 om någon vill ha.Är någon av er jag känner intresserade så kan jag sälja dom för ca 3000 kr/st.Dom kostar 3895 kr/st hos Däck online.När däcken finns hemma vilket dom inte alltid gör.Dom är speciella.Lite mjukare gummi.En blandning mellan gat och R-däck.N4 däcken är lite ovanliga.(SÅLDA)

( Chrippe!! Du får ju snart se bilen live.Såg ditt inlägg på garaget)

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 427a ( hk och vrid en så länge okänt)
Senast redigerad av velasoraptor den tor apr 07, 2011 18:42, redigerad totalt 5 gång.
Christer
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 139
Blev medlem: sön aug 23, 2009 7:43
Ort: Ekerö

Re: Nu är bilen klar

Inlägg av Christer »

Hej Kenta,
Kul att bilen äntligen är klar, jag vet hur du har sett fram emot det. Det blir också kul att följa projektet med din gamla motor i den gula C4:an som borde starta snart....

Vi ses ute på vägarna i vår och det blir spännande och se om jag hänger på din muskelmaskin med min...*Ler*
C6 Z06 -07 QM550, A/R Headers, Corsa Sport, Callaway Intake, Pfad Coil Overs, Coleman Racing, mm
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: Nu är bilen klar

Inlägg av velasoraptor »

Hejsan Christer!! Jo vi får väl se.Men det bör bli ganska så jämt skulle jag tro.(Om du nu inte gjort något med motorn som jag inte känner till haha)Nu jäklar är våren här.Snart ÄR vi ute på vägarna igen.Ha det bra

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 427a (inga siffror en)
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Nu är bilen klar

Inlägg av 745 »

velasoraptor skrev:Hejsan Christer!! Jo vi får väl se.Men det bör bli ganska så jämt skulle jag tro.
Ni får väll jmf. på Malmby :D
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Jerka
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 613
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:38
Ort: Nacka

Re: Nu är bilen klar

Inlägg av Jerka »

Såg din bil hos Rtune i går :mrgreen: klart ballt
Nu är det bara att plocka ut den och köra några varv runt Mälaren så är den snart inkörd
Ut och åk nu så vi får se dig på malmby
/Jerka
C2 -66 502
C5 -01 412 snabbaste bil 2012,2013
http://www.garaget.org/Corvette502
Member 9s club
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: Nu är bilen klar

Inlägg av velasoraptor »

Tackar Jerka!! Jo självklart ska jag köra på Malmby.Till dess ska motorn vara inkörd och klar.
Fattas annat.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 427a
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: Nu är bilen klar

Inlägg av velasoraptor »

I dag blev det den första provturen med bilen.Jag körde bara ett par mil och varvade högst 4000v.Motorn gick KANON bra.Att det finns pulver och vrid i denna maskin är det ju ingen tvekan om.Jäkla vad det drog i gasfoten man ville bara trycka plattan i mattan haha.Kopplingen har ett ganska litet spel(ställt så).Vilket jag är mycket bekväm med.Så efter den 9/4 är det bara att köra in maskin ca 100 mil.Sedan byta olja och mappa.Sedan så blir det 7000v och se vad motorn går för.Blir jag inte nöjd så åker det kanske i en vassare cam så småning om.Men det duger nog som det är( ett tag i alla fall hehe).Det kommer att bli coilovers längre fram.Kanske redan i år.Jag tycker det är viktigare en att röra i motorn.Man har ju garanti som sagt.Så i år blir motorn orörd i alla fall.Vi väntar bara på batteriboxen från Lingenfelter som inte tycks komma.Så batteriet står löst i skuffen tills vidare.Inga stora problem.Sedan är allt 100% klart.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 427a
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Nu är bilen klar

Inlägg av Jake »

EDIT: Tråd delad!
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: Nu är bilen klar

Inlägg av velasoraptor »

I dag så mappade Anders bilen.Jag hade C5 Z06 3/4 headers vilket skulle varit större samt för liten flask hals mellan luftrenare och gas spjäll.Men endå blev det

I motorn 533hk och
på bakhjulen 451 hk i en helt orginal ny Ls7 427a.Det blev endå ca 20 bakhjulshästar mer en en orginal C6 Z06.
Jag glömde mapp pappret hos Anders och c/o.Så jag får återkomma med vridet senare.Annars så med C5 grejor så är jag nöjd med resultatet.Motorn är ju trotts allt orginal.Med större headers och en större i diameter mellan gas spjället och luftrenaren hade det säkert blivit en 10-15 Rwhp till.Men det hade knappast märkts.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 427a 533hp (451 rwhp)
Senast redigerad av velasoraptor den ons apr 20, 2011 9:12, redigerad totalt 5 gång.
Jerka
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 613
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:38
Ort: Nacka

Re: Nu är bilen klar

Inlägg av Jerka »

Grattis Kenta inte illa
8) 8) 8)

/Jerka
C2 -66 502
C5 -01 412 snabbaste bil 2012,2013
http://www.garaget.org/Corvette502
Member 9s club
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: Nu är bilen klar

Inlägg av velasoraptor »

Tackar Jerka!! Det blir kul att se vad bilen går för på Malmby.Vi höres

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 427a 533hp (451rwhp)
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: Nu är bilen klar

Inlägg av velasoraptor »

På Dynon hos Anders blev vridet 579 bakhjuls newton meter.Det blev 463,8 bakhjulshästar okorrigerat.Korrigerat så blev det allså 451 bakhjulshästar och 533 hk i själva motorn vid 6250v.Maxvridet kom vid 5940v.En helt orginal C6 Z06 har runt 430 rwhp.

GLAD PÅSK ALLIHOPA

Kenta C5 Z06 2004 ls7 533hp (451 rwhp 579 rwnm) med 1 3/4 headers och VaraRam luftintag.Motorn orginal Ls7.
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: Nu är bilen klar

Inlägg av velasoraptor »

Nu så har jag kört runt 160 mil med den nya motorn.Den går bara bättre och bättre.Allt har väl slitit in sig nu.Jag ligger faktiskt runt 0.8 lit/mil vid lansvägs körning på 6an i 120 km/tim.Vilket är ungefär lika mycket som med Ls6an.När man leker lite så drar det ju mer en Ls6an förstås.Så nu får man väl njuta av bilen i sommar utan fler uppgraderingar eller???? Det jag har nu är detta
Ny orginal Ls7 motor
1 3/4 headers (skulle kanske varit 1 7/8 i stället.)
Borla stinger ljudämpare
MGW short thru shifter.(förlängd spak ifrån R-Tune)
Vara Ram kallufts insug
Pfadt Coilovers
Pfadt kränningshämmare LR
Gloss black C6 2008 split spoke fälgar 11X19 och 9,5x18
Däck bak Micheline super sport 305X30x19
Däck fram Micheline sport cup 265X35X 18
Framdäcken ska dock bytas till Continental contakt 3
265X35x18 nästa vecka.
Detta på grund av dåliga våtegenskaper.(Jag ska åka i Europa i Maj där det kan regna ordentligt)Annars är dess
däck helt underbara på torrt när dom fått upp värmen.

Kenta C5 Z06 2004 533hp (451 rwhp 579 rwnm) 463,8 rwhp okorrigerat. Svep metoden på R-Tunes roto test.Tyvärr var mina headers lite för små för att få max toppeffekt.Likaså är luftintags biten mellan luftrenare och TB för liten.Den är ju för C5.Men den delen ska senare åtgärdas.
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: Nu är bilen klar

Inlägg av velasoraptor »

Till avslutning så kan jag ju säga att jag körde mot en snubbe som jag känner lite grand i dag på en 600m lång raksträcka.Han har en Porsche Turbo 2001a.Han hänger alltid på när han ser mig ute med Vetten.Konstig mäniska.Han hade inte en sport mössa att hänga på mig.Det var ju helt klart.Vilket han också höll med om.Jag tror han sagt förut att han hade 480 hp i motorn.Men jag klippte faktisk honom med den gammla motorn också haha.Den gammla Ls6 motorn gick heller inte av för hackor.Men denna Ls7a skjuter på riktigt riktigt duktigt.Verkar aldrig riktigt avmattas.Så jag är mycket nöjd med slutresultatet.

Kenta C5 Z06 2004a Ls7 427a 533hp (451 rwhp 579 rwnm)

Gammla Ls6 motorn 479hp (406 rwhp 510 rwnm) nu i Peters ego.
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: Nu är bilen klar

Inlägg av velasoraptor »

Efter några veckors däck testande så bestämmde jag mig för att byta ut framdäcken.Anledningen var att dessa Micheline sport cup R-däck var alldeles för spåriga kalla.Dom kändes också tunga även varma.Men fästet var ju helt otroligt bra.Jag tyckte dock dom var lite jobbiga för gata.Med dom nya Continental sport contakt 3 265x35x18 blev det en jäkla skillnad.Ingen spårning alls och det känns hur stadigt som hälst.Så jag ångrar inte bytet.Man kör ju endå mestandels på gatan.Dessa däck var det närmaste jag kunde komma mina Michelin super sport 305X30x19 som sitter bak i prestanda.Alla däcken är en blandning mellan R-däck och gat däck och med bra regn egenskaper.Vilket verkar vara perfekt för mig.Bilen går som en gocart så jag är nöjd.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 533hp (451 rwhp 579 rwnm)
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: Nu är bilen klar

Inlägg av velasoraptor »

Lite uppdaterat så har jag nu beställt en frontspoiler hos R-Tune gubbarna.Jag skulle hälst villja ha hem den, hinna lacka och sätta dit den innan jag åker till SPA med DeTomaso klubben den 31/5.Men det är väl ett önske tänkande.Eftersom leverantörerna inte har något på lager längre.Så tillverkas front spoilern på beställning.Vilket i sin tur tar en jäkla tid.Detta får man leva med nu för tiden tyvärr.

Kenta C5 Z06 2004 ls7 533hp (451 rwhp 579 rwnm)
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: Nu är bilen klar

Inlägg av velasoraptor »

Till sist så bestämden jag mig för att köpa nya stolar också.En kompis tar hem dom på 2 veckor.Dom jag betällt är Corbeau A4 svarta stolar.Med bracket (underede)för C5 Z06.Så kanske mina orginal C5 Z06 stolar blir till salu lite senare.Dom är hela och fina.

C5 Z06 2004 Ls7 533hp (451rwhp 579 rwnm)
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: Nu är bilen klar

Inlägg av velasoraptor »

Är man 1.90 lång så är det nog problem med många stolar.Jag är bara 1.73 så för mig blir det helt perfekt även med hjälm.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 533hp (451rwhp 579rwnm)
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: Nu är bilen klar

Inlägg av velasoraptor »

Nu har jag kört lite över 200 mil.Motorn går skit bra och ingen oljeförbrukning alls.Trotts en hel del fullgas pådrag.EN ORGINAL LS MOTOR SKA INTE DRA NÅGON OLJA ALLS VID NORMAL KÖRNING.Oavsätt vad folk säger.På min Ls6a så syntes ingen oljeförbrukning heller efter 1000mil trotts hård körning stundstals.Stickan var fortfarande på full.Min Ls7 motor verkar var likadan allså 0 oljeförbrukning.Så jag är mycket nöjd en så länge.Väghållningen är suverän.I hög fart var coilovers verkligen ett lycko kast.Det finns INGET att klaga på just nu.Modifieringen blev över förväntan faktiskt.Perfekt övervägt både för gata och bana.Bättre kan det inte bli.Så mitt konsept rekomenderas verkligen för den som ska åka både gata och bana.Jag ska test bilen på Malmby den 28 denna månad för att se hur konkurens kraftig den är.Sedan bär det i väg till Spa (belgien) den 31/5 med De Tomaso klubben och Italiensk sporvangs racing.Men innan dess så ska mina nya stolar in i bilen.Dom kommer nog vilken dag som hälst nu.Spoilern får jag se hur det blir med.Jag hinner inte få tag i en innan jag åker till Spa.Det var faktiskt därför jag skulle ha en.Jag ska återkomma med dom sista detaljerna och lite tider på bilen innan jag avslutar denna tråd.Är det någon som är intresserad av liknande modifieringar samt val av däck och fälgar . Så får ni gärna höra av er.Så kan jag ge en del råd.

Kenta C5 Z06 Ls7 533hp (451rwhp 579 rwnm)
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: Nu är bilen klar

Inlägg av velasoraptor »

Det kostade några hundringar.Men då är nästan allt bytt på bilen inte bara motorn.Det går att få det billigare.Men ska man ha dom bästa prylarna så kostar det en hel del.Man får vad man betalar för.Så det betalar sig i längden.Ska man göra något sådant jag gjort ska man göra det ordentligt.Går man genvägar så blir det förr eller senare problem.Mitt slutresultat blev en bil bättre en en ny.Så R-Tune (vette.se)grabbarna har gjort ett absolut kanon jobb med min bil.Bilen kan inte bli bättre en den är nu.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 533hp (451rwhp 579 rwnm) 463.8 rwhp okorrigerat. Rototest (svep) metoden på Vette.se dyno.
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: Nu är bilen klar

Inlägg av velasoraptor »

Jag har nu 2 ggr testat top speed på bilen.Båda gångerna var jag uppe i 184 mph.Jag körde med mph skalan för jag tycker det är lättare en att titta på en huden i höga farter.Jag accade upp till den hastigheten och slog sedan av.Så det motsvarar ganska prick 300 km/tim hehe.Bra bana haha.Bilen går hur stadigt som hälst i den farten.Ingen tendes till lyft.Jag tror det beror på pfadts coilovers och kräningshämmare.Jävla kännsla.Bilen gick bra i hög fart förut med.Men känndes lite lätt fram över 260 km/tim.Så coilovers och kränningshämmare gör sig verkligen till sin rätt i hög fart.Så jag får väl se när jag åker till Spa om 2 veckor om jag får någon chans att varva ur ordentligt på autobahn. Får se om bilen går fortare en så om man får varva ett tag.Jag har ju lite lägre utväxling på 5an en en vanlig C5a.Men jag kan varva betydligt mer i stället upp till 7200v.Detta är allså enligt min hastighets mätare.Kan tilläggas att körningarna var noga planerade.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 533hp (451rwhp 579 rwnm)
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: Nu är bilen klar

Inlägg av velasoraptor »

Det är på 5an.Jag är inte direkt orolig för detta med ventilerna.Det hände på 07orna som var gjorda mellan jan-maj 2007.Någon annan årsmodell har jag inte hört haft detta problem.Men det är klart allt kan hända.Enligt test så ska en orginal C5a göra 291 km/tim. Så du ligger nära sanningen.En orginal C5 Z06 gör 283 km/tim enligt samma test.Min bil begränsas av den lägre utväxlingen prisis som din gör.Så om jag kommer över 300 km/tim så blir det inte mycket över.6an vågar man fan inte lägga i.Inte i den farten i alla fall.Man vet ju inte om 6an pallar.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 533hp (451 rwhp 579 rwnm)
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: Nu är bilen klar

Inlägg av velasoraptor »

Tackar så mycket!! Jag är nöjd.Jag är dålig på Tyska.Men det verkar vara tidiga modeller som haft dessa ventil problem som också är känt.Inget säger dock att det inte kan hända igen med nyare Ls7 motorer.Jag har för mig att Anders på vette.se sa vid något tillfälle att ventilerna blivit bättre på senare modeller.Tallrikens svetsar är det tydligen som släppte på en del 07or med Ls7.Men jänkarna har blivit bättre på senare modeller om jag fattade detta rätt.Men detta är en väldigt liten del av alla Ls7 motorer som tillverkas som råkat ut för detta.Ofta är det duktigt trimmade bilar.Skulle det vara ett stort problem så skulle det blivit ett recall ifrån GM.Jag vet att Anders har haft inne någon för att någon ventil rammlat ner.Jag tror det var en 07a.Jag ska till Anders i dag så jag ska fråga vad han känner till om detta om jag kommer i håg.Min motor är en ny Gm Ls7a.Den är gjord tidigast 08a så mycket vet jag.Men den kan vara tillverkad senare också.Har inte kollat upp det.Motorn är byggd av Bruce Blomfield.Han byggde Ls7or ifrån 08a.Men i dag bygger han Ls9 motorer.Bra kille haha

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 533hp (451rwhp 579 rwnm)
.
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: Nu är bilen klar

Inlägg av velasoraptor »

Lite strul på vägen blir det alltid.Mina stolar som jag skulle ha var slut i hela USA.Jag köpte istället Sparco evo av Anders.Min spoiler dök också upp igår.Spoilern är redan på lack.Jag får den i morgon fm.Så i morgon sättes stolarna i och spoilern monteras.Jag ska tillverka en plåt för luftflödet till spoilern i morgon kväll och montera den.Mitt mål var att bli klar med ALLT till den 31/5.Då jag åker till SPA.Nu verkar allt bli klart till Malmby på lördag.Detta verkar bli på håret om nu inte något inträffar.

Kenta C5 Z06 2004 533hp (451 rwhp 579 rwnm)
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Nu är bilen klar

Inlägg av Mange_C5 »

Vet inte om jag missat det men vilken typ av spoiler tänker du montera? Kör du med standardkyl eller har du uppgraderat? Kikade på din bil på träffen den 9:e april, välkomponerade detaljer som gör den riktigt läcker enligt mej.
Så tummen upp. :D
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: Nu är bilen klar

Inlägg av velasoraptor »

Tackar för att du gillade bilen.Spoilern är av standrad modell till C5.Men jag har kapat bort mitt knoppen för bättre luftflöde.Jag har prisis moterat spoilern på bilen.Det ser grymt bra ut och är också funktionell.Jag ska också sätta en liten plåt bakom front läppen som lämmnades kvar.Denna plåt gör att ALL luft går upp till kylaren och motorn.Nu hann jag inte det i dag.Jag kanske hinner göra en på Måndag innan jag åker till SPA på Tisdag.Lackaren lackade min spoiler i morse.Det var brottom som sagt.Jag ville ha blien klar till Malmby i morgon Lördag.Jag fick ta det väldigt försiktigt under monteringen eftersom lacken fortfarande var lite mjuk.Men fick hjälp av Peter och Johannes (Corvette ägare båda två). Peter var det som köpte min Ls6 motor till sin C4a)att hålla i spoilern och måtta in den.Så det gick fort att få dit den utan missöden.Det kommer bli något bak också för downforcen senare. Spoiler eller vinge??Jag har inte bestämt mig en.Mina Sparco stolar är också monterade i dag.Snacka skillnad i körupplevelse det blev med dessa stolar.Sådana skulle alla ha som gillar att gasa både på bana och gata.Det kan jag starkt rekomendera.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 533hp (451rwhp 579 rwnm)
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: Nu är bilen klar

Inlägg av velasoraptor »

Alltid är det något som ska strula.Det har inte blivit ett enda bakslag efter all modifiering.Men nu har jag ett litet problem.Vid full accerlation ifrån stillasående går reduce engine power in när man ska lägga in 3an.Jag har försökt köra dragracing både i Mora och på Malmby.Samma problem.Men jag ska till Anders idag så det löser sig förhoppningsvis.Så jag har fortfarande inte fått någon tid på 402 meter med bilen.Men det känndes jäkligt bra innan reduce engine power slog till.Både i Mora och på Malmby.Så jag tror det kommer gå fort när jag nu får nästa chans.Jag får kanske chansen nere i SPA.Fungerar det inte då får man ju skämmas haha.Annars så är väghållningen helt sagolikt bra.Satte mina coilovers på max 16 både bak och fram.I hög fart är den ännu bättre.Jag tycker inte alls det är för hårt med 16 på mina coilovers.Bilen är så långt ifrån orginal väghållning man kan komma.Även om den inte var dålig orginal heller.Man kan nog inte fatta hur bra man kan få väghållningen om man jobbar på det.Så nu kan jag säga att BILEN ÄR KLAR.(efter felet är fixat förstås)

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 533hp (451rwhp 579 rwnm)
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: Nu är bilen klar

Inlägg av velasoraptor »

Felet var gas spjället.Det är ju nytt.Men det kärvade så det kan ha påverkat läges givaren.Jag tyckte jag hade ett lite ljud när jag gasade.När jag böt gas spjäll så blev det inte någon mer reduced engine power.R-Tune gubbarna hade aldrig varit med om det tidigare att ett nytt gas spjäll inte fungerat inte jag heller.När jag endå var i farten så hade Anders och c/o fått in några nya luftmassemätare från Lingenfelter så jag slängde dit en sådan också när jag endå var i farten.Dom var på 100 mm.Mer luft är ju bara possitivt.Sedan mappade Anders till luftmasse mätaren och nu går bilen kanon bra.Det var på håret att allt blev klart.Jag åker ju i morgon bitti till SPA.Packning nästa och färdig bil.Känns utmärkt.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 533hp (451rwhp 579 rwnm)

PS kan tillägga att jag böt oljan mot Motul 20-60 racing olja som R-Tune gänget säljer på inrådan av Mackan. Innan jag åkte till Malmby.Motorn går tystare och oljetrycket blev ännu bättre.Även om jag hade kanon bra oljetryck innan.Man får bara vara noga med att värma upp motorn ordentligt innan man drar iväg.Så denna olja kan rekomenderas för i första hand racing och vid hårda långkörningar.Kom ihåg att detta är racing olja som ska bytas ofta.Detta är väldigt viktigt.Kanske redan efter 300 mil vid hård körning.DS
Senast redigerad av velasoraptor den ons jun 22, 2011 7:29, redigerad totalt 3 gång.
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: Nu är bilen klar

Inlägg av velasoraptor »

Är nu hemkommen ifrån SPA.Bilen fick en ganska hård genomkörare på 270 mil.Bilen gick kanon bra hela tiden.Ingen mer reduced engine power.Det var mellan 32-35 grader varmt och sol hela tiden.Racing oljan som jag köpte av Mackan på R-TUNE var outstanding.Oljetrycket mattades inte en tum fast vi låg i bilkö på autoban med säkert över 50 grader i solen i en halv timme vid ett par tillfällen.Likaså vid hård körning så mattades inte oljetrycket det minsta.Motorn drog inte en droppe olja på hela resan.Men oljan var tvungen att bytas efter 300 mil då den då var dålig efter så hård långkörning.I denna enorma värme som vi hade under resan var det nog bra med racing olja.Detta var anledningen till att jag körde på race olja under resan.DeTomaso bilarna hade därimot en del problem i värmen.Dom har V-power 100 oktan racing fuel i Tyskland.Jäkla kanon soppa.Det märktes skillnad i värmen.Speciellt på DeTomaso bilarna.Jag tappade inte mycket effekt trotts värmen.Men det var nog soppans förtjänst.Väghållningen var helt otroligt bra i bilen på alla underlag.Mina nya Sparco stolar var kanonsköna att åka långt i vilket man kanske inte kan tro.Bilen drog 1,1 liter milen med mycket blandad körning under dessa 270 mil och mellan 0,8-0.9 lit/mil crusing på motorväg.Vilket är absolut kanon för en Ls7 motor.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 533hp (451 rwhp 579 rwnm)
Senast redigerad av velasoraptor den ons jun 22, 2011 7:34, redigerad totalt 1 gånger.
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: Nu är bilen klar

Inlägg av velasoraptor »

Min Ls7 motor hade ett väldigt högt tick ljud innan jag åkte till SPA.Detta är helt normalt för dessa motorer.En del låter mer en andra.Min motor måste till höra det andra.Det lät en del enda till jag var halvägs hemma.Efter dessa långa stintar på autoban så slet väl allting in sig ordentligt.Detta var nog det bästa som kunde hända en ny motor.Nu är motorn knäpp tyst.Inga som hälst tick ljud.Motorn är nu tystare en vad min Ls6 motor var.Den går så jäkla mjukt och fint tills man drar på.Jag märkte när jag kom hem att motorn har fått en mycke bra harmoniskt balans. Det känndes annurlunda på ett possitivt sätt.Denna perfekta gång hade jag inte före resan.Även om det var helt ok då med.Därimot är skrammlet ifrån kopplingen lite högre en med gammla motorn.Det beror nog delvis på att jag aluminium cupplers till torqtuben som levererar mera ljud en dom orginal i gummi.Men kopplings skrammel är annars normalt.Det sista som kommer att göras är att inskaffa en bak spoiler.Jag tänkte på vinge först.Men då får jag säkert förr eller senare problem med Ivriga Igeln.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 533hp (451 rwhp 579 rwnm)
Skriv svar